یکی از خطاهای متداول در هنگام بازدید وب‌سایت‌ها، خطای TOO_MANY_REDIRECT است. این خطا معمولن بر اثر تغییراتی در وب‌سایت وردپرس، تنظیمات نادرست redirect به URL دیگر روی سرور یا تنظیمات اشتباه برای استفاده از خدمات CDN، رخ می‌دهد. در این مقاله سعی شده تا به روش‌هایی برای رفع این خطا پرداخته شود.

خطای Too Many Redirect

همان‌طور که از نام آن پیداست، هنگامی این خطا رخ می‌دهد که عاملی سبب هدایت وب‌سایت به حلقه‌ی بی‌نهایت شود. منظور از حلقه‌ی بی‌نهایت آن است که برای نمونه، URL1 به URL2 اشاره می‌کند و URL2 نیز دوباره به URL1 اشاره می‌کند و این فرآیند به همین منوال تکرار می‌شود. برخلاف سایر خطاها، این خطا بسیار به‌ندرت به‌خودی‌خود رفع می‌شود و به همین دلیل برای حل آن نیاز است تا اقداماتی به‌شکل دستی انجام شوند.

رفع خطا با حذف Cookieهای سایت

یکی از روش‌هایی که می‌تواند منجر به رفع این مشکل شود و توصیه‌ی گوگل و Mozilla است، پاک کردن Cookieهای مربوط به وب‌سایتی است که این خطا برای آن رخ داده، چراکه گاهی Cookieها می‌توانند حاوی اطلاعات نادرستی باشند که سبب بروز این مشکل می‌شوند. این روش را می‌توان حتا برای وب‌سایتی که خود مالک آن نیستید نیز انجام دهید.

اما دقت داشته باشید، Cookieها نگه‌دارنده‌ی اطلاعات Login هستند، پس در هنگام پاک کردن آن‌ها به‌منظور جلوگیری از بروز مشکل برای اطلاعات سایر وب‌سایت‌هایی که مکرر از آن‌ها استفاده می‌کنید، سعی کنید تنها Cookieهای مربوط به سایت دارای مشکل را حذف کنید.

حذف Cookie در مرورگر Chrome

  • روی more (آیکون سه‌نقطه در سمت راست بالای صفحه) و سپس روی setting کلیک کنید.
  • در پنجره‌ی باز شده نوار پیمایش را پایین آورید و روی Advance کلیک کنید.
  • از منوی باز شده روی Content setting کلیک کنید.
  • سپس روی Cookie کلیک کنید و در پنجره‌ی بعد روی See all cookies and site data کلیک کنید.
  • در بخش search cookie نام وب‌سایتی که قصد پاک کردن Cookieهای مربوط به آن را دارید وارد کنید و پس از نمایش نتایج جست‌وجو روی آیکون سطل زباله در روبه‌روی نتیجه‌ی نشان داده شده کلیک کنید.

حذف Cookie در مرورگر Mozilla Firefox

  • روی گزینه‌ی more (آیکون سه خط در سمت راست بالای صفحه) کلیک و گزینه‌ی Option را انتخاب کنید.
  • در پنجره‌ی باز شده روی Privacy & Security کلیک کنید.
  • در پنجره‌ی باز شده به بخش Cookies and Site Data بروید و روی Manage Data کلیک کنید.
  • در پنجره‌ی باز شده نام وب‌سایت مورد نظر را وارد کنید و پس از نمایش جست‌وجو روی گزینه‌ی Remove All کلیک کنید. درنهایت روی Save Changes کلیک کنید.

رفع خطا از طریق پاک‌سازی Cache

Redirect loopها در اصل Responseهایی هستند که می‌توانند Cache شوند. به همین دلیل بهتر است تا تمام بخش‌هایی که قابلیت Cache داده‌ها را دارند پاک شوند.

پاک‌سازی Cache وردپرس

برای پاک‌سازی Cache سایت وردپرس، اگر به پنل کاربری وب‌سایت دسترسی دارید به داشبورد مدیریتی بروید و از یکی از دو روش زیر برای پاک‌سازی Cache استفاده کنید:

پاک کردن Cache با کمک افزونه  WP Super Cache

WP Super Cache یکی از افزونه‌های مشهور Caching در وردپرس است. برای پاک کردن Cache با ‌کمک این افزونه در پنل مدیریتی وب‌سایت به بخش: setting (تنظیمات) بروید و گزینه‌ی WP Super Cache را انتخاب کنید. سپس در صفحه‌ی نمایش داده شده روی دکمه‌ی Delete Cache کلیک کنید.

پاک کردن Cache با کمک افزونه W3 Total Cache

W3 Total Cache افزونه‌ی Caching مشهور دیگری است که امکان پاک‌سازی Cache تنها با یک کلیک را فراهم می‌کند. از منوی پنل مدیریت، روی گزینه‌ی Performance و سپس گزینه‌ی Dashboard کلیک کنید. درنهایت در صفحه‌ی ‌نمایش داده شده روی دکمه‌ی empty all caches که در بالای صفحه قرار دارد کلیک کنید.

 

اگر امکان دسترسی به پنل مدیریتی سایت وردپرس وجود نداشته باشد، بیش‌تر Hostها در پنل کاربری خود امکانی را برای پاک‌سازی Cache فراهم می‌کنند. با این‌حال یک روش دیگر برای دسترسی به پنل مدیریتی وردپرس آن است که با استفاده از یک FTP client به وب‌سایت خود متصل شوید و فایل wp-config.php را از root directory سایت خود پیدا کنید. سپس آن را دانلود و با یک ویرایش‌گر متن (همانند Notepad) فایل را باز کنید و دو خط زیر را به آن اضافه کنید (دقت داشته باشید که به‌جای example.com نام دامنه‌ی خود را قرار دهید):

define(‘WP_HOME’,’http://example.com’);

define(‘WP_SITEURL’,’http://example.com’);

تغییرات را ذخیره و فایل را دوباره آپلود کنید. اگر باز هم در هنگام دسترسی به پنل مدیریتی با خطا مواجه شدید، پیشوند www را نیز به دامنه‌ی خود اضافه کنید.

پاک‌سازی Cache در پنل آروان

در پنل کاربری آروان، به بخش «تنظیمات Caching» بروید و در بخش «حذف اطلاعات Cache شده» روی «پاک کردن همه‌چیز» کلیک کنید.

پاک کردن Cache مرورگر

اگر تشخیص دادید که ممکن است علت مواجه شدن با این خطا از Cache اطلاعات در مرورگر باشد، می‌توانید متناسب با نوع مرورگر، از یکی از راهنماهای زیر برای پاک‌سازی Cache استفاده کنید.

بررسی تنظیمات HTTPS

اگر با پاک‌سازی Cache نیز مشکل رفع نشد، گام بعدی بررسی تنظیمات HTTPS است. یکی از دلایل رایج برای مواجه شدن با این خطا هنگامی است که کاربر بدون نصب گواهینامه‌ی SSL، گزینه‌ی استفاده از HTTPS را فعال می‌کند. برای رفع این مشکل کافی است تا گواهینامه‌ی SSL را نصب کنید. در پنل آروان شما می‌توانید از SSL رایگانی که آروان فراهم کرده است یا از SSL که خود تهیه کرده‌اید، استفاده کنید.

برای تهیه‌ی گواهینامه رایگان در پنل کاربری آروان، به بخش «CDN» بروید و روی «تنظیمات HTTPS» کلیک کنید. در صفحه‌ای که باز می‌شود، روی گزینه‌ی «گواهینامه آروان» و «درخواست صدور» کلیک کنید. درخواست شما برای صادر شدن SSL پس از چند دقیقه فعال خواهد شد.

اگر قصد استفاده از گواهینامه‌ی SSL/TLS شخصی خود را دارید، می‌توانید با انتخاب گزینه‌ی «گواهی‌نامه کاربر» و بارگذاری فایل‌های کلید خصوصی (Private Key) و گواهینامه (Certificate) با فرمت PEM، از این امکان استفاده کنید.

نکته: اگر پس از آپلود فایل‌های .crt و .key هم‌چنان پیام معتبر نبودن SSL دریافت می‌کردید، ممکن است فایلی با فرمت اشتباه بارگذاری کرده باشید. برای آگاهی بیش‌تر از چگونگی ساخت گواهینامه با فرمت PEM این‌جا کلیک کنید.

بررسی تنظیمات هدایت (redirect) ترافیک از HTTP به HTTPS

اگر وب‌سرور شما از HTTPS پشتیبانی می‌کند، اطمینان یابید که ارتباط میان سرورهای آروان با سرور اصلی شما نیز از راه HTTPS باشد. برای انجام این عمل، در بخش تنظیمات HTTPS در پنل آروان، با فعال کردن گزینه‌‌ی: «ارتباط امن HTTPS با سرورهای اصلی»، تمام ارتباطات بین سرورهای آروان و سرورهای اصلی وب‌سایت شما نیز به‌شکل امن و به‌کمک پروتکل HTTPS برقرار خواهند شد.

از سوی دیگر اطمینان یابید که تمام ترافیک میان کاربران و سروهای آروان بر بستر HTTPS تبادل شوند. برای انجام این عمل، در بخش «تنظیمات HTTPS» در پنل آروان با فعال کردن گزینه‌‌ی: «اجبار به استفاده از HTTPS»، تمام ترافیک HTTP به‌شکل خودکار به HTTPS انتقال پیدا می‌کند. هم‌چنین با استفاده از مکانیسم HSTS اطمینان می‌یابید که در حین هدایت ترافیک از HTTP به HTTPS، امکان بروز حمله‌ی Man-In-the-Middle (MITM) نیز وجود نداشته باشد.

توجه: پس از فعال‌سازی این امکان و Cache شدن تنظیم HSTS در مرورگر کاربران، اعمال تغییرات تا زمان منقضی شدن تنظیمات ممکن نخواهد بود.

بررسی تنظیمات سایت وردپرس

در تنظیمات سایت وردپرس باید از صحت اطلاعات وارد شده در دو فیلد زیر اطمینان یابید:

  • نشانی وردپرس (URL): نشانی وب‌سایت شما که کاربران برای دسترسی به سایت از آن استفاده می‌کنند.
  • نشانی سایت (URL): نشانی برای دسترسی به شاخه‌ای که فایل‌های اصلی وردپرس در آن نصب شده‌اند.

معمولن مقدار این دو فیلد باید یک‌سان باشند (برای نمونه در هر دو باید: https:\\example.com درج شود) مگر آن‌که قصد داشته باشید نشانی سایت، از شاخه‌ای که فایل وردپرس را در آن نصب کرده‌اید، جدا باشد.

برای بررسی این دو فیلد، در پنل مدیریتی وب‌سایت به بخش «تنظیمات» بروید و از زیرمنوی باز شده روی گزینه‌ی «همگانی» کلیک کنید.

در صفحه‌ی نشان داده شده شما می‌توانید مقادیر این دو فیلد را مشاهده و بررسی کنید.

غیرفعال‌سازی موقت افزونه‌ها

گاهی تنظیمات یا به‌روزرسانی افزونه‌هایی همانند: Yoast SEO premium یا Redirection می‌تواند سبب بروز این خطا شود. با غیرفعال کردن موقت تمام افزونه‌ها می‌توان متوجه شد که آیا مشکل از سمت آن‌ها بوده است یا نه. برای غیرفعال‌سازی افزونه‌ها به روش‌های مختلف می‌توانید این مقاله را بخوانید.