با توجه به ریسک از دست دادن داده‌های قرار گرفته روی سیستم‌عامل به‌دلیل نبود بکاپ از آن‌ها، تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان از فایل‌ها و داده‌هایی که روی سیستم خود دارید اهمیت بالایی دارد. ابزارهای مختلفی برای بکاپ‌گیری از اطلاعات روی سیستم‌ها و سرورها وجود دارد که Veeam Backup ،TntDrive وCloudBerry Backup از پراستفاده‌ترین‌ ابزارها به حساب می‌آیند.

ابزار CloudBerry Backup یکی از نرم‌افزارهای پرطرفدار برای تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان از فایل‌های قرار گرفته روی سیستم‌عامل است. CloudBerry Backup که از محصولات شرکت MSP360 است، امکانات متعددی مانند ذخیره‌سازی روی فضای ابری را در اختیارتان قرار می‌دهد. به این ترتیب، می‌توانید به‌سادگی و به‌شکل خودکار از داده‌های روی سیستم یا سرور خود بکاپ تهیه کرده و روی فضای ابری آروان ذخیره کنید تا هنگام نیاز، آن‌را بازیابی کنید.

CloudBerry Backup نسخه‌هایی برای سیستم‌عامل‌های مک و لینوکس نیز ارایه می‌دهد. در این راهنما به شیوه‌ی تنظیمات و راه‌اندازی نسخه‌ی ویندوز این نرم‌افزار می‌پردازیم.

نصب و راه‌اندازی نسخه‌ ویندوز CloudBerry Backup

برای شروع کار، ابتدا نسخه‌ی ویندوزی این نرم‌افزار را از بخش CloudBerry Backup سایت MSP360 دریافت کنید. در ادامه، کدی که در زمان دانلود و برای فعال‌سازی داده می‌شود را کپی و ذخیره کنید. این کد در زمان انجام تنظیمات و برای فعال‌سازی نسخه‌ی رایگان مورد نیاز خواهد بود.

سپس، مراحل نصب این نرم‌افزار را مانند سایر نرم‌افزارهای ویندوزی انجام دهید و در انتها CloudBerry Backup را اجرا کنید. در مرحله‌ی بعد نوع مصرف خود را مشخص کنید. نسخه‌ی Home Version این نرم‌افزار در حال حاضر رایگان است و می‌توانید از نسخه‌ی Commercial آن که نیاز به پرداخت هزینه‌ دارد، از طریق کدی که در مراحل قبل کپی کردید، برای ۱۵ روز به‌شکل رایگان استفاده کنید.

در صفحه‌ی اصلی CloudBerry Backup گزینه‌های مختلفی مانند بکاپ‌گیری در فضای ابری یا فضای محلی، تهیه‌‌ی نسخه‌ی پشتیبان از مایکروسافت Exchange و SQL Server و هم‌چنین، بکاپ‌گیری از فایل‌ها وجود دارد. برای ذخیره‌سازی روی فضای ابری آروان، گزینه‌ی Local to Cloud را از زبانه‌ی Home انتخاب می‌کنیم. تا مراحل Wizard طی شود.

در این مرحله، روی گزینه‌ی Add New Storage Account کلیک می‌کنیم.

سپس از بین گزینه‌های موجود، S3 Compatible را انتخاب می‌کنیم.

در صفحه‌ی بعد، مشخصات مربوط به صندوقچه‌ای که می‌خواهید فایل‌های بکاپ روی آن ذخیره شود را وارد کنید. این اطلاعات با نام‌های Access Key ،Secret Key و Endpoint URL از طریق بخش «مدیریت دسترسی» فضای ابری در پنل کاربری ابر آروان در دسترس شماست.

در مرحله‌های بعد، اطلاعات مربوط به شیوه‌ی بکاپ‌گیری و فایل‌ها و درایوهایی که باید از آن‌ها بکاپ گرفته شود را تنظیم کنید.

در این مرحله، تنظیمات مربوط به Encryption قرار دارد. پیشنهاد می‌کنیم فایل‌های خود را به این وسیله رمزگذاری کنید تا امنیت آن‌ها حفظ شود.

در ادامه و با انجام تنظیمات مختلف برای شخصی‌سازی بهتر بکاپ‌گیری، با کلیک روی گزینه‌ی Finish، بکاپ از پیش برنامه‌ریزی‌شده‌‌ی شما از منوی اصلی CloudBerry Backup قابل دسترسی خواهد بود.