یک روش عمومی و ساده برای استفاده از سامانهی CDN، تغییر NameServer دامنه (NS یا کارگزار) به NSهای CDN است. بعد از انجام این تغییر، ابر آروان تمام درخواستهای رسیده برای DNS دامنهی شما را پاسخ میدهد. شما بهعنوان مدیر سایت، این امکان را دارید که در پنل کاربری خود در ابر آروان، تنظیمات DNS سایتتان را مدیریت کنید.
برای دسترسی به این بخش، به قسمت CDN پنل کاربری ابر آروان رفته و دامنه مورد نظرتان را انتخاب کنید. سپس وارد بخش «رکوردهای DNS» شوید.
در قسمت «رکوردهای DNS» میتوانید زیردامنههای مختلف تعریف کنید. این امکان نیز برای شما فراهم شده است تا با فعالسازی/غیرفعالسازی نشان ابر، مشخص کنید که ترافیک چه زیردامنههایی باید از ابر عبور کند و ترافیک چه زیردامنههایی مستقیم به نشانی تنظیم شده، ارسال شود.
CDN برای شتابدهی به «محتوای وب» استفاده میشود و تنها میتواند محتواهایی که بر بستر پروتکلهای HTTP یا HTTPS (پورتهای 80 و 443) هستند را عبور دهد. اما یک وبسایت میتواند در کنار محتوای وب خود که به کاربران نشان میدهد، سرویسهای دیگری مانند «سرویس ایمیل»، «سرویس انتقال فایل (FTP)» و سرویسهای مشابه دیگری نیز داشته باشد.
اختلال در دریافت ایمیل
یکی از مشکلات رایجی که برخی دامنهها پس از انتقال و استفاده از CDN با آن مواجه میشوند، مشکل از کارافتادن سرویسهای دیگر مانند ایمیل است که البته راهحل بسیار سادهای دارد.
در زمان انتقال دامنه یا پس از آن به شبکهی توزیع محتوای آروان، باید مطمین شوید که تمامی سرویسهای «غیر از محتوای وب (ترافیک HTTP یا HTTPS)» که تحت «نام دامنه» یا «زیردامنه» تعریف شدهاند، بهطور مستقیم به سرور مربوطه اشاره دارند و نشان ابر برای آنها غیرفعال است.
معمولن اختلال در دریافت ایمیل بهدلیل تنظیم نادرست رکوردهای MX دامنه رخ میدهد. با مراجعه به بخش تنظیمات DNS پنل کاربری ابر آروان میتوانید تنظیمات خود را ویرایش کنید و آنها را در حالت صحیح قرار دهید.
رکورد MX هر دامنه نشاندهندهی IP سروری است که وظیفهی مدیریت ایمیلهای آن دامنه را برعهده دارد. برای نمونه، رکورد MX دامنه test.com نشان میدهد که چه سروری وظیفهی ارسال و دریافت ایمیلهای test.com@* را بهعهده دارد. چون بهشکل مستقیم نمیتوان مقدار یک رکورد MX را برابر با یک آدرسIP قرار داد، نیاز است تا ابتدا یک رکورد A ایجاد و سپس تنظیمات را به شکلی انجام دهید که رکورد MX به آن رکورد A اشاره کند.
تصویر زیر، نمونهای از یک تنظیم درست DNS برای سرویس ایمیل است:
همانطور که در تصوبر مشخص است، برای رکورد A که اشاره به زیردامنه mail.test.com دارد، نشان ابر غیرفعال شده است و رنگ آن خاکستری است.
همچنین دقت داشته باشید اگر از بیش از یک سرور بهعنوان مسوول ارسال و دریافت ایمیلها استفاده میکنید، میتوانید با اولویتدهی به آنها مطمین شوید که کدامیک نقش سرور اصلی را برای ارسال و دریافت ایمیلها را داشته باشد و کدام سرورها نقش پشتیبان این سرور را داشته باشند.
اگر از یک کارگزار خارجی برای نمونه Gmail یا Zohomail استفاده میکنید، بینیاز از تعریف رکورد A، تنها کافی است اطلاعات مربوط به آن را در پنل وارد کنید.
برای سرویسهایی مانند «سرویس انتقال فایل (FTP)» و سرویسهای مشابه نیز میتوان با ایجاد یک زیردامنهی جدید برای نمونه (ftp.test.com) و غیرفعال کردن نشان ابر، از آنها استفاده کرد.
روش دیگر برای سرویسهایی که اجبار به استفاده از «نام» برای کارکرد آنها وجود دارد (از جمله FTP)، استفادهی مستقیم «IP Address» به جای نام در نرمافزارهای اتصال است.
اختلال در ارسال ایمیل
در بعضی موارد، اختلال تنها در ارسال ایمیل وجود دارد و دریافت ایمیل بدون مشکل صورت میگیرد. این اختلال در ارسال ممکن است به صورت عدم ارسال ایمیل و یا قرار گرفتن ایمیل ارسالی در لیست اسپم دریافت کننده باشد. در بیشتر مواقع، با بررسی تنظیمات مربوط به رکوردهای مختلف این مشکل رفع میشود. موارد ذکر شده در این بخش از راهنما به بررسی اختلال در ارسال ایمیل کمک خواهند کرد.
تنظیم رکورد PTR
برای آشنایی با مفهوم رکورد PTR و نحوهی تنظیم آن، میتوانید از راهنمای زیراستفاده کنید.
در نظر داشته باشید ثبت رکورد PTR باید توسط شرکتی که سرور را از آن تهیه کردهاید انجام شود. موارد ذکر شده در مقالههای بالا برای کاربرانی قابل استفاده است که از سرویس رایانش ابری آروان استفاده میکنند.
تنظیم رکورد SPF
با مطالعه راهنمای آموزشی معرفی رکورد SPF و تنظیم آن در پنل کاربری ابر آروان، میتوانید با نحوهی تنظیم این رکورد آشنا شوید.
تنظیم رکورد DKIM
راهنمای زیر به شما کمک میکنند تا با رکورد DKIM و تنظیمات مربوط به آن آشنا شوید:
تنظیم رکورد DMARC
راهنمای زیر شما را در این زمینه یاری میکند:
در بیشتر مواقع پس از بررسی و انجام تنظیمات ذکر شده، اختلال صورت گرفته روی ارسال ایمیلها برطرف خواهد شد.