در هنگام استفاده از خدمات ابر آروان، در موقعیت‌های خاص، کاربر با کد خطاهایی روبه‌رو می‌شود که ویژه‌ی آروان هستند و هریک بر بروز مشکل یا نقض قانونی ویژه‌ای دلالت دارند. در این مطلب به این خطاهای ویژه و موقعیت بروز هریک می‌پردازیم.

خطای فایروال یا WAF – کد خطای ۴۰۳

هنگام تعریف قوانین در بخش فایروال در پنل کاربری ابر آروان، اگر کاربر درخواستی بفرستد که مغایر با قوانین تعیین شده در این بخش باشد، با کد خطای ۴۰۳مواجه خواهد شد.

شایع‌ترین حالت بروز این خطا زمانی است که در پنل کاربری، قانونی را مبنی‌بر محدودیت دسترسی از کشورهای خاص تعیین کنید. برای نمونه، ممکن است تعیین ‌کنید که تنها کاربران ایرانی مجاز به مشاهده‌ی وب‌سایت شما باشند و هر درخواستی از هر کشور دیگری رد شود. حال اگر اپراتور یا ISP کاربری در ایران، رنج نشانی IP دریافت کرده باشد که پیش از این از کشور دیگری تبلیغ می‌شده (Geo IP دیگر)، درخواست آن کاربر برای مشاهده‌ی وب‌سایت با خطای ۴۰۳ مواجه خواهد شد.

چرا که در این حالت کاربر داخل ایران قرار دارد، اما به‌دلیل Geo IP ثبت شده برای آن IP کشور دیگری است و به‌روزرسانی این مورد برخلاف Route object ثبت شده برای کشور تبلیغ‌کننده‌ی IP در دیتابیس‌هایی هم‌چون MaxMind نیازمند گذر زمان و پی‌گیری مالک جدید IP است.

خطای محدودیت دسترسی – کد خطای ۴۲۹

هنگام فعال‌سازی Rate limiting در پنل آروان و محدودسازی تعداد درخواست یا تعداد اتصال، اگر کاربر قوانین تعیین شده در این بخش را نقض کند، با کد خطای ۴۲۹ (Rate Limit) مواجه می‌شود.

برای نمونه در هنگام تنظیمات محدودیت دسترسی، اگر عدد محدودیت تعداد درخواست را بدون برآوردی منطقی از تعداد بازدید سایت تعیین کنید که متناسب نباشد، احتمال مواجه شدن کاربران با این خطا هنگام رجوع به سایت شما بالا خواهد بود.

خطاهای لینک امن

یکی از امکانات آروان برای کسب‌وکارهایی مبتنی‌بر به اشتراک‌گذاری منابع، هم‌چون فایل‌های ویدیویی، منابع آموزشی و… امکان استفاده از لینک امن (Secure Link) است. در حالت عادی هنگامی‌که فایلی روی سرورهای شما آپلود می‌شود، با قرار گرفتن لینک آن در اختیار دیگران، قادر خواهند بود حتا در هنگام عدم صدور اجازه‌ی دانلود آن فایل از جانب شما، آن را از سرورهای شما دانلود کنند.

با استفاده از قابلیت لینک امن آروان، به‌ازای فایل شما و برحسب پارامترهایی تعیینی هم‌چون IP کاربر، بازه‌ی زمانی و توکن، لینک امن تولید می‌شود. به‌این‌ترتیب، حتا اگر شخصی غیرمجاز با داشتن چند پارامتر هم‌چون IP یا بازه‌ی زمانی دانلود، اقدام به دانلود فایل کند، به‌دلیل نبود یک یا چند پارامتر در درخواست ارسالی آن، رشته هش تولیدی از درخواست آن با هش تولیدی در سمت سرورهای آروان متفاوت است و اجازه‌ی دانلود فایل را دریافت نخواهد کرد.

برای چگونگی انجام تنظیمات لینک امن می‌توانید مطلب لینک امن را بخوانید.

در هنگام استفاده از لینک امن، امکان برخورد با خطاهای زیر وجود دارد:

  • کد خطای ۴۸۳ -expire: اگر مدت‌ زمان استفاده از لینک امن به پایان رسیده باشد، در هنگام دسترسی به فایل، این کد خطا به کاربر نمایش داده می‌شود.
  • کد خطای ۴۸۴ –invalid: اگر طول یا شکل رشته هش تولیدی از پارامترهای ارسالی کاربر و آن‌چه در سمت سرورهای آروان تولید می‌شود یک‌سان نباشد، این کد خطا نمایش داده می‌شود.
  • کد خطای ۴۸۵ -deny: اگر هریک از پارامترهای تولید رشته هش (IP، بازه‌ی زمانی یا توکن) نامعتبر باشند، این کد خطا نمایش داده می‌شود.

سفارشی‌سازی صفحه نمایش خطاهای ابر آروان

می‌توانید در پنل آروان اگر تمایل داشتید، به‌جای استفاده از صفحات خطای پیش‌فرض آروان، از صفحات خطای شخصی‌سازی شده‌ی خود هنگام نمایش خطاهای بالا برای کاربر استفاده کنید. برای این منظور می‌توانید در پنل آروان، به بخش “شبکه توزیع محتوا (CDN)”، سپس “ویژه‌سازی خطاها” بروید و حالت دل‌خواه را انتخاب کنید.