ویژگی‌ها و مزایایی که Object Storageها در اختیار کاربران قرار می‌دهند، آن‌ها را به انتخابی محبوب برای ذخیره‌سازی بلند مدت اطلاعات سازمانی تبدیل کرده‌اند. به‌جای ذخیره‌سازی داده‌ها در یک فایل‌سیستم سازمان‌یافته و سلسله‌مراتبی، Object Storage داده‌ها را در یک استخر صاف و بدون سلسله‌مراتب نگه می‌دارد. این ویژگی سرعت دسترسی به داده‌ها را بالاتر می‌برد.  

فایل‌های ذخیره‌سازی بلوکی تنها زمانی قابل دسترس هستند که به یک سیستم عامل متصل باشند. اما داده‌های نگه‌داری‌شده در فضا‌های Object Storage، که شامل داده‌های آبجکتی و ابرداده (metadata) هستند، می‌توانند به‌شکل مستقیم از طریق API با استفاده از درخواست‌های HTTP/HTTPS قابل دسترس شوند. شما می‌توانید هر نوع داده، عکس، فیلم و فایل گزارش را در این فضاها ذخیره کنید و به کمک رابط‌های ساده‌ی مبتنی بر وب به آن‌ها دست یابید. 

Object Storage برای ذخیره‌سازی ابری و داده‌های استاتیک بهترین گزینه است. این فناوری برای داده‌هایی که یک‌بار نوشته و بارها خوانده می‌شوند، بهترین کارایی را دارد و بایگانی و پشتیبان‌گیری ابری از موارد استفاده رایج این روش ذخیره‌سازی به‌شمار می‌رود. افزون بر این،  آبجکت‌استوریج‌ها با استفاده از روش‌های بهینه در تکثیر داده در نقاط مختلف، ضمانت می‌کنند که اطلاعات از بین نخواهد رفت و در صورت بروز حوادث، به‌آسانی قابلیت بازیابی اطلاعات را دارند. 

در ادامه، افزون بر بررسی کاربردها و موارد استفاده‌ی رایج فضای ابری، توضیح می‌دهیم که کسب‌وکارها با استفاده از آبجکت استوریج‌ها چه سودی می‌برند و فضاهای ابری چگونه چالش‌های تقاضا برای داده‌ و ذخیره‌سازی بلندمدت اطلاعات را مدیریت می‌کنند.

کاربردهای فضای ابری 

در این بخش، به بررسی مهم‌ترین و رایج‌ترین کاربردهای فضاهای ابری مبتنی بر Object Storage می‌پردازیم. 

ذخیره و توزیع فایل  

Object Storage برای ذخیره‌ی مقادیر بسیار زیادی از داده‌های بدون ساختار طراحی شده است، یعنی داده‌هایی که با یک شناسه‌ی منحصربه‌فرد قابل دسترسی هستند و نه به وسیله‌ی ساختار پیچیده با پوشه‌های سلسله‌مراتبی. این ساختار به شما این امکان را می‌دهد که به‌راحتی و بسیار سریع به همه‌ی محتوای ثابت خود مانند عکس‌ها، فیلم‌ها، فایل‌های متنی، صفحات وب HTML و CSS و… دسترسی داشته باشید.

دسترسی به فایل‌ها و ابرداده‌های قابل تنظیم آن‌ها با استفاده از یک API استاندارد HTTP انجام می‌شود، به این معنا که شما می‌توانید به راحتی با یک URL عمومی به فایل‌های خود دسترسی داشته باشید و آن‌ها را به اشتراک بگذارید.  

از رایج‌ترین کاربردهای فضاهای ابری، که مورد استفاده‌ی توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها قرار می‌گیرد، ذخیره‌ی نامحدود فایل‌های رسانه‌ای است. با توجه به این‌که توسعه‌دهندگان وب با حجم زیادی از رسانه‌های تولیدشده به وسیله‌ی کاربر سروکار دارند، فضای ابری انتخاب محبوبی برای آن‌ها است. امکان ذخیره‌سازی داده‌ها تا صدها ترابایت، پتابایت و فراتر، از ویژگی‌های جذاب فضاهای ابری برای کاربران است. 

ارایه فایل‌های استاتیک  

امروزه بیش‌تر وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی تحت وب از فریم ورک‌های فرانت‌اند استفاده می‌کنند. از نظر معماری، آن‌ها یک روش SPA (اپلیکیشن تک صفحه‌ای) را انتخاب می‌کنند، که در آن فقط یک صفحه‌ی html وجود دارد که بسته به صفحه‌ای که کاربر سعی در مشاهده‌ی آن دارد، محتوای خود را به کمک جاوا اسکریپت تغییر می‌دهد.  

در این رویکرد، بیش‌تر محتوا فقط از Assetها یا دارایی‌های استاتیک تشکیل شده است. به‌شکل خاص، همه‌ی فایل‌های تشکیل‌دهنده‌ی برنامه، به‌جز فایل index.html، فایل‌های ثابت یا استاتیک هستند.  این فایل‌ها در بیش‌تر مواقع حجم به نسبت کمی دارند، اما زمانی‌که فایل‌های رسانه‌ای مانند تصاویر و ویدیوها را اضافه می‌کنید، این مقدار افزایش می‌یابد.  

برای این موارد، Object Storage بستر مناسبی برای میزبانی همه‌ی این محتوای استاتیک است. این روش، بار سرور را کاهش می‌دهد و فضای قابل توجهی از آن را آزاد می‌کند، به‌ویژه اگر چندین وب‌سایت/اپلیکیشن  روی این سرور داشته باشید.  

برخلاف ذخیره‌سازی بلوکی، ذخیره‌سازی اشیا تا پتابایت و حتا بیش‌تر و به‌شکل بی‌نهایت مقیاس‌پذیر است. بنابراین، با دریافت فایل‌های بیش‌تر و بیش‌تر، می‌توانید فضای Object Storage  را برای رفع نیازهای خود افزایش دهید که در بیش‌تر معماری‌های ذخیره‌سازی Object Storage این افزایش حجم به‌شکل خودکار انجام می‌شود.  

افزون بر این، بیش‌تر معماری‌های Object Storage یک CDN (شبکه توزیع محتوا) را نیز به عنوان بخشی از سرویس ارایه می‌دهند که می‌توان آن را به شکل جداگانه خریداری یا به شکل رایگان دریافت کرد. به عبارت بهتر، همه‌ی اشیای موجود در فضای ابری روی یک CDN کش می‌شوند تا سرعت بارگذاری داده‌ها به‌شکل چشم‌گیری افزایش ‌یابد. به کمک یک CDN، دارایی‌ها هم‌زمان ذخیره می‌شوند، بنابراین، هنگامی‌که مرورگر به آن‌ها دسترسی پیدا کرد، به شکل آنی بازگردانده و از حافظه کش خوانده می‌شوند.  

آخرین اما نه کم اهمیت‌ترین ویژگی در ارایه‌ی فایل‌های استاتیک، محاسبه‌ی هزینه است. Object Storage به‌شکل تقریبی نیمی‌ از هزینه‌ی میزبانی فایل‌ها را در مقایسه با ذخیره‌سازی بلوکی یا خدمات ذخیره‌سازی فایل کاهش می‌دهد. بنابراین، استفاده از فضاهای ابری برای دارایی‌های استاتیک شما منطقی است.  

اپلیکیشن‌های Cloud Native  

به دنبال مدرن‌سازی ‌زیرساخت‌ها، کسب‌وکارها در تلاش برای به حداقل رساندن زمان ارایه‌ی راهکارهای خود به بازار  برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها هستند. سازمان‌ها برای ذخیره‌ی دایمی اطلاعات، به یک فضای ذخیره‌سازی داده نیاز دارند تا افزون بر امکان مقیاس‌پذیری، هزینه‌های سرسام‌آوری برای‌شان ایجاد نکند. Object Storage یک راهکار بهینه برای این چالش است زیرا برنامه‌ها می‌توانند به‌شکل مستقیم به Object Storage متصل شوند و با رشد کسب‌وکار و افزایش حجم داده‌ها و کاربران به شکل موثری مقیاس شوند. 

ذخیره‌سازی داده‌های بدون ساختار  

هر نوع داده‌ای که ساختار مشخصی ندارد، مانند موسیقی، فایل‌های رسانه‌ای یا اسناد متنی، دارای ابرداده است (مثلن خواننده‌ی آهنگ، عنوان آلبوم و غیره) و احتمالن تغییر نمی‌کند. این نوع از فایل‌ها برای Object Storage مناسب هستند. برخی از محصولات محبوبی که در این دسته‌بندی از Object Storage استفاده می‌کنند، Netflix و Spotify هستند که فایل‌های رسانه‌ای خود را روی فضاهای ابری ذخیره می‌کنند. 

بازیابی و پشتیبان گیری  

برای ایجاد نقاط بازیابی داده، پشتیبان گیری از پایگاه داده، ذخیره‌ی فایل‌های گزارش و سایر دارایی‌های استاتیک بستری امن و پایدار برای ذخیره‌سازی مورد نیاز است. برای چنین اهدافی، Object Storage از هر معماری ذخیره‌سازی دیگری مانند ذخیره‌سازی بلوکی یا ذخیره‌سازی فایل مناسب‌تر است.  

Block Storage vs. File Storage vs. Object Storage

هر آبجکت ذخیره‌شده بهشکل خودکار در چندین ناحیه‌ی در دسترس، تکثیر می‌شود؛ معمولن سه ناحیه‌ی مختلف با فاصله فیزیکی قابل توجه. این کار برای اطمینان از این‌که داده‌های شما با وقوع یک بلای طبیعی که می‌تواند سخت‌افزار را در یک منطقه به خطر بیندازد و  آن را از بین ببرد، هم‌چنان در سیستم ذخیره‌سازی اشیا در دسترس باشد، انجام می‌شود.  

یکی دیگر از مزایای Object Storage که آن را برای پشتیبان گیری و بازیابی اطلاعات ایده‌آل می‌کند این است که داده‌های موجود در آن قابل تغییر نیستند. اگر یک آبجکت به اصلاح نیاز داشته باشد، آبجکت فعلی باید حذف شود و آبجکت دیگری با جزییات به‌روز‌شده ایجاد شود. هنگامی‌که یک فایل به‌روز می‌شود، دو حالت وجود دارد.  

به‌شکل پیش‌‌فرض، هنگامی‌که یک آبجکت به‌روز می‌شود، یک آبجکت جدید ایجاد و نسخه‌ی قدیمی‌ به‌شکل خودکار حذف می‌شود. در حالت دوم، اگر ذخیره‌سازی نسخه‌های آبجکت فعال باشد، نسخه‌ی قبلی آن برای اهداف تاریخچه‌ای حفظ خواهد شد.  

تجزیه و تحلیل  

پروژه‌های Big Data یا کلان داده‌ی خود را با ظرفیت ذخیره‌سازی نامحدود، آسان و ساده کنید. راهکار ذخیره‌سازی در Object Storage به شما این امکان را می‌دهد که حجم بسیار زیادی از داده‌ها را تجزیه و تحلیل کنید، پیچیده‌ترین مدل‌های محاسباتی خود را آموزش دهید و حتا پلتفرم‌های پخش خود را بهینه کنید.   

پایگاه‌های اطلاعاتی با رشد و یادگیری سریع، به یک سیستم ذخیره‌سازی نیاز دارند که بتواند از مقیاس کوچک شروع شوند و بدون محدودیت و با هزینه‌ی کمی رشد کنند. فضای ابری امکان مقیاس‌پذیری و استفاده از ابر را ارایه می‌دهد.  

افزون بر این، Object Storage قابلیت جست‌وجو در محل را ارایه می‌دهد که می‌توانید از آن برای اجرای روال‌های تجزیه و تحلیل قدرتمند روی داده‌های ذخیره‌شده استفاده کنید. این ویژگی از بیش‌تر یکپارچه‌سازی‌های سرویس Third-Party پشتیبانی می‌کند و به انتقال داده به‌جای دیگر نیازی ندارد.   

آرشیو داده‌ها  

گاهی وقت‌ها مشتریان به‌ویژه در صنعت خدمات مالی و مراقبت‌های پزشکی الزاماتی برای نگه‌داری از داده‌ها یا سوابق برای یک دوره‌ی زمانی معین (n سال) دارند. از آن‌جایی‌که این داده‌ها باقی می‌مانند و به‌شکل مستمر دست‌کاری نمی‌شوند، Object Storage یک راه‌حل مقرون‌به‌صرفه و عالی برای این موارد است.  

نظارت تصویری  

با عرضه‌ی دوربین‌های 8K، نرخ فریم بالاتر و دوره‌های نگه‌داری طولانی‌تر، کاربران نسبت به گذشته به فضای ذخیره‌سازی بیش‌تری نیاز دارند. بیش‌تر مکان‌هایی که می‌روید با دوربین‌های امنیتی پوشیده شده‌اند؛ از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی تا استادیوم‌های فوتبال. علاوه‌بر این، بسیاری از شرکت‌ها از ساختمان‌ها و تاسیسات خود به وسیله‌ی سیستم‌های نظارت تصویری محافظت می‌کنند.  

ویدیوی ضبط‌شده برای روزها، هفته‌ها، ماه‌ها و گاهی سال‌ها ذخیره می‌شود و فضای زیادی را مصرف می‌کند. به‌همین خاطر، ذخیره‌سازی داده‌ها نقش جدید و مهمی‌ را در این سیستم‌ها ایفا می‌کند. Object Storage برای ذخیره‌ی داده‌های ویدیویی ایده‌آل است و استفاده از آن به‌عنوان بستر ذخیره‌سازی، امکان ذخیره‌ی بی‌نهایت فیلم ویدیویی را فراهم می‌کند.  

بسته به وضوح دوربین، اطلاعات زیادی در طول زمان ذخیره می‌شود. یک دوربین SD در هر ساعت حدود ۱ گیگابایت داده می‌نویسد. دوربینی با رزولوشن 720 اچ دی ۲/۵ گیگابایت در ساعت و دوربین فول اچ دی 1920، ۵ گیگابایت در ساعت ذخیره می‌کند. این مقدار تا ۸۴۰ گیگابایت در هفته برای یک دوربین می‌رسد.   

با سیستم‌های ذخیره‌سازی سنتی، باید دوباره از همه‌ی این داده‌ها نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید، اما داده‌های موجود در Object Storage نیازی به پشتیبان گیری ندارد. سیستم‌های Object Storage برای ذخیره و محافظت از داده‌ها بدون نیاز به راه‌حل‌های اضافی پشتیبان‌گیری طراحی شده‌اند.   

رسانه و سرگرمی‌ 

فناوری Object Storage  در صنعت سرگرمی‌ استفاده‌های متعدد و پرشماری دارد. غنی‌سازی داده‌ها با اطلاعات متادیتا، کار با دارایی‌های رسانه‌ای را بسیار آسان‌تر می‌کند. به‌همین‌دلیل، ایجاد محتوای بصری به حجم وسیعی از داده‌ها نیاز دارد. Object Storage می‌تواند تعداد زیادی محتوای چند رسانه‌ای برای تولید صدا و تصویر را در خود جای دهد.  

به کلیپ‌های ویدیویی از رویدادهای ورزشی فکر کنید که حاوی اطلاعات بسیاری است؛ از جمله این‌که چه کسی در ویدیو حضور دارد و چه ورزشی در ویدیو نشان داده شده است. شما می‌توانید با اضافه کردن فراداده یا متادیتا به هر فایل ویدیویی تمامی اطلاعات و دسته بندی‌های دل‌خواه را به فایل اضافه و در زمان نیاز بر اساس متادیتای موجود جست‌وجو کنید.  

داده‌های حساس مشتری  

موسسات مراقبت‌های پزشکی مانند بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها نه تنها باید حجم زیادی از داده‌ را ذخیره کنند، بلکه باید آن‌ها را ایمن و مطابق با مقررات حفاظت از داده‌های مشتری نگه دارند. مقررات حفاظت از داده‌های عمومی‌ (GDPR) و قانون حفظ حریم خصوصی مصرف کنندگان کالیفرنیا (CCPA) دو نمونه‌ی اصلی هستند که برای هر کسب‌وکاری که با مشتریان یا کارمندان بین‌المللی سروکار دارند اعمال می‌شوند. 

مقررات حفظ داده‌ها اغلب ایجاب می‌کند که ارایه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی یا سازمان‌های دولتی داده‌های شخصی را برای حداقل مدت زمان (معمولن شش سال) نگه دارند. Object Storage برای ذخیره‌سازی حجم بالای اطلاعات مشتریان ایده‌آل است و به این سازمان‌ها کمک می‌کند تا بدون صرف هزینه‌های زیاد، مقررات ذخیره‌سازی را نیز رعایت کنند. 

اینترنت اشیا  

دستگاه‌های هوشمند متصل به اینترنت، بدون داده نمی‌توانند به‌درستی کار کنند. از آن‌جایی‌که داده‌ها از تلفن‌های مشتریان، ساعت‌های هوشمند، سیستم‌های امنیتی خانه و بلندگو دریافت می‌شوند، معمولن ساختار مشخص و ثابتی ندارند. Object Storage به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تاداده‌های دریافتی از اینترنت اشیا را تجزیه و تحلیل کرده و برای آموزش پلتفرم‌های یادگیری ماشینی خود استفاده کنند. به کمک فضای ابری، شرکت‌ها می‌توانند ارتباطات بین برنامه‌ها، دستگاه‌ها و کاربران را بهتر رصد کنند. 

دریاچه دیتا  

بسیاری از موسسات و سازمان‌ها با حجم عظیمی‌از داده‌های حساس و اختصاصی، داده‌های مالی، داده‌های دارویی و بهداشتی و داده‌های تحلیلی سر و کار دارند.  

bject Storage for Data Lake

اگر به فضاهای Object Storage نگاه کنید، فضاهای ذخیره‌سازی بسیار بزرگی وجود دارد که می‌توانید تمام داده‌های بدون ساختار را در آن‌ها قرار دهید. این امر می‌تواند فراتر از ذخیره‌سازی داده و یک دریاچه‌ی داده باشد. اولین نکته‌ای که در این خصوص باید به آن اشاره کرد این است که داده‌های این نوع ذخیره‌سازی در یک استخر ذخیره می‌شوند، نه سیلو. دریاچه‌ی داده مکانی است برای جمع آوری داده‌های یک سازمان برای بهره مندی از آن در آینده. این داده‌ها باید به شیوه‌ای بسیار مقیاس پذیر، ایمن و مقرون به صرفه ذخیره شوند.   

جمع‌بندی 

در این مطلب سعی کردیم موارد استفاده‌‌های رایج از فضاهای ابری را توضیح دهیم. اگر پلتفرم یا کسب‌وکار آنلاین دارید، فضای ابری با تمام مزایا و ویژگی‌هایش برای ذخیره‌سازی داده‌ها برای شما کاربردی خواهد بود. برای کاهش هزینه‌های خود در آرشیو داده‌ها، پشتیبان‌گیری از اطلاعات برای بازیابی از حادثه و حتا راه‌اندازی دریاچه‌ی داده، فضای ابری بهترین گزینه برای شما است. 

فضای ابری آروان از نوع Object Storage با حذف محدودیت‌های سیستم‌های ذخیره‌سازی سنتی، محصولی مناسب برای نگهداری و به‌ اشتراک‌گذاری فایل‌های آرشیوی و پشتیبان محسوب می‌شود. فایل‌هایی مانند تصاویر پروفایل درون اپلیکیشن، تصاویر ارسالی کاربران‌ یا مدارک اسکن‌شده‌ و فایل‌های لاگ و گزارش به‌سادگی و با امنیت بالا در فضای ذخیره‌سازی ابری آروان قابل نگه‌داری است. هم‌چنین علاوه‌بر موارد بالا، امکاناتی هم‌چون رمزنگاری داده‌ها، پشتیبان‌گیری و مانیتورینگ داده‌ها نیز در فضای ابری آروان در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. 

یک پاسخ در “فضای ابری چگونه به کسب‌وکار شما کمک می‌کند؟”

  • Mehdi
    ۱۲ تیر ۱۴۰۱ در۵:۴۴ ب٫ظ

    بسیار مفید

نظرات بسته شده است.