هر چه پیش‌تر می‌رویم، هزینه‌های نگهداری و پشتیبانی تجهیزات و زیرساخت‌ها بیش‌تر شده و به تناسب آن، نیاز ما به استفاده از زیرساخت‌ها نیز افزایش پیدا کرده می‌کند. با این‌حال، رایانش ابری و استفاده از سرویس‌های مبتنی بر آن راهکاری مناسب است که می‌تواند هزینه‌ی ما را کاهش دهد. به‌شکلی که می‌توانیم با خیال راحت، وظیفه‌ی ارتقا، سرویس و نگهداری از آن‌ها را به دیگری بسپاریم و تنها به شکل اشتراکی بابتش هزینه پرداخت کنیم.
استفاده از رایانش ابری در بسیاری از موارد کارایی بالاتری به شما می‌دهد. پیش از هر چیز بد نیست با چیستی و چگونگی کارکرد رایانش ابری بیش‌تر آشنا شویم.

تعریف رایانش ابری به زبان ساده

رایانش ابری یا Cloud Computing به‌معنای ارایه‌ی خدمات آنلاین و لحظه‌ای منابعی مانند حافظه، شبکه، رم، پردازنده و سرویس‌های مبتنی بر دیتابیس است که براساس نیاز مشتری می‌توانند کم یا زیاد شوند.

در این روش مشتری بدون نیاز به دانش فنی و خرید تجهیزات و نگهداری از آن‌ها می‌تواند از منابع مورد نیاز خود به‌شکل آنلاین برخوردار شود. هزینه‌ی این سرویس‌ها براساس مقدار مصرف مشتری تعیین می‌شود و کاربر نیازی به پرداخت هیچ هزینه‌ی اضافه‌ای برای خدمات جانبی مثل نگهداری و سرویس دوره‌ای ندارد.

مهم‌ترین نکته درباره کلود کامپیوتینگ این است که کاربر متناسب با درخواست خود سرویس را فعال و اقدام به استفاده می‌کند و هزینه‌ای برای نگهداری و ارتقا تجهیزات پرداخت نمی‌کند. البته اگر کسب‌وکاری تصمیم به گسترش فضای کاری خود بگیرد، به‌شکل لحظه‌ای امکان افزایش منابع را دارد. این ویژگی و مزایای دیگر رایانش ابری باعث‌شده تا وب‌سایت‌های بزرگ اینترنتی، اپلیکیشن‌های موبایل و کسب‌وکارهای دیگر نیز از رایانش ابری استفاده کنند.

مزایای رایانش ابری

افزایش ترافیک استفاده از وب‌سایت‌ها، اپلیکشن‌ها و خدمات اینترنتی باعث‌شده تا زیرساخت‌های محدود نتوانند پاسخگوی نیاز مشتریان باشند. همین نکته مهم سبب‌شده تا شرکت‌هایی بر پایه‌ی ارایه‌ی خدمات پردازش ابری شکل بگیرند تا دغدغه‌ی کسب‌وکارهای بسیاری را برطرف کنند. استفاده از خدمات رایانش ابری مزایای زیادی برای کاربران اینترنتی دارد. در ادامه با مهم‌ترین مزایای رایانش ابری آشنا می‌شوید. 

کارایی بالاتر سرویس شما

با استفاده از خدمات رایانش ابری، زیرساخت قدرتمندی برای مشتریان خود فراهم می‌کنید. چراکه در محاسبات ابری به‌شکل مداوم منابع مورد استفاده بررسی و ارتقا داده می‌شوند. کاری که به‌شکل سنتی برای هر کسب‌وکار امکان‌پذیر نیست و هزینه زیادی دارد.  

به عبارت دیگر شما می‌توانید از به‌روزترین منابع موجود با کمترین هزینه نیز برخوردار شوید. این نکته باعث افزایش کارایی سیستم شده و می‌تواند تاثیر  بسیار مثبتی بر عملکردتان داشته باشد. چراکه تمرکز شما به‌شکل مستقیم روی محصول یا خدمات خودتان خواهد بود و درگیر حاشیه‌های مرتبط با زیرساخت نخواهید شد. 

هزینه‌ای متناسب با نیاز

برای استفاده از رایانش ابری نیاز نیست که در ابتدا از بالاترین و بهترین منابع استفاده کنید. بلکه می‌توانید بخشی از خدمات ضروری و پایه را دریافت کنید و در ادامه متناسب با گسترش نیاز و کسب‌وکارتان، آن‌ها را ارتقا دهید. با بهینه‌سازی منابع مورد استفاده، هزینه‌های شما تا حد زیادی کنترل می‌شوند. علاوه‌بر آن از اتلاف بودجه و انرژی نیز جلوگیری می‌شود. 

مقرون به‌صرفه بودن محاسبات ابری

شما از هزینه‌های گزاف خریداری، نگهداری و پشتیبانی منابع معاف هستید و می‌توانید با خیال راحت تنها به استفاده مستقیم از آن‌ها بپردازید. این مساله خدمات رایانش ابری را مقرون‌به‌صرفه می‌کند که اهمیت زیادی در مدیریت هزینه‌ها دارد.  

سرویس‌دهی بدون قطعی

قطعی سرورها و از کار افتادن آن‌ها، دغدغه‌ی بسیار مهم صاحبان وب‌سایت‌ها است، چراکه این مساله می‌تواند سرویس‌دهی یک وبسایت را با مشکل روبه‌رو کند. استفاده از خدمات رایانش ابری باعث می‌شود بتوانید بدون قطعی به سرویس‌دهی بپردازید. دیتاسنترهای متعدد و متخصصان ابر آروان همواره حواس‌شان به خدمات رایانشی شما هست و اجازه قطعی آن را نمی‌دهند. به‌عنوان مثال به محض بروز مشکل در بخشی از منابع، قابلیت انتقال و استفاده از سایر منابع وجود دارد تا خدمات‌دهی شما لحظه‌ای قطع نشود. 

افزایش سرعت در منابع آنلاین

استفاده از رایانش ابری مزیت دیگری هم دارد. از آن‌جایی‌که همه‌ی منابع آنلاین هستند و شما تنها با یک دستگاه متصل به اینترنت می‌توانید به آن دسترسی پیدا کنید، سرعت کار بسیار بالا می‌رود. چراکه دیگر نیازی به بررسی مداوم تجهیزات خود ندارید و می‌توانید به‌شکل مستقیم و بدون دردسر از منابع رایانش ابری استفاده کنید. همین باعث می‌شود تا سرعت عمل در کسب‌وکارتان افزایش چشم‌گیری داشته باشد. 

تامین امنیت در رایانش ابری

بحث امنیت یکی از مهم‌ترین موضوعات برای هرکسب‌وکاری است. آیا استفاده از کلود کامپیوتینگ می‌تواند امنیت شما را به‌خطر بیندازد؟ نه. اما اگر پروتکل‌های امنیتی را لحاظ نکنید و بخواهید با اعتماد کامل به پیش بروید، حتا با احتمال کم، ممکن است اطلاعات‌تان در خطر باشد. چراکه استفاده از رایانش ابری وابسته به اتصال‌تان به اینترنت است و هیچ ابزار فیزیکی از اطلاعات خود در اختیار نخواهید داشت. 

کنترل هزینه‌ها

در رایانش ابری شما برحسب نیاز خودتان پرداخت خواهید داشت، اما در مقیاس‌های بزرگ این هزینه می‌تواند بسیار بالا برود. اگر شرکتی هستید که نیاز به زیرساخت قدرتمند و بزرگی دارید، باید از قبل در این‌باره محاسباتی داشته باشید. گاهی ممکن است پردازش‌های سنگین و حجیم، با هزینه‌ای بالا از سوی رایانش ابری روبه‌رو شود. این مشکل معمولا در مقیاس‌های کوچک‌تر و معمولی رخ نمی‌دهد. 

 

ایجاد زیرساخت ابری

 

آشنایی با انواع سرویس رایانش ابری

رایانش ابری به‌شکل‌های مختلفی می‌تواند به شما سرویس‌دهی کند. اگر کنجکاو هستید که رایانش ابری می‌تواند در کار شما کارآمد باشد یا خیر، در ادامه همین مطلب خواهید دید که به دلیل تنوع خدمات رایانش ابری در هر سطحی به آن نیاز پیدا می‌کنید.  

IaaS (Infrastructure as a Service) 

یکی از مهم‌ترین انواع سرویس رایانش ابری، سرویس‌های IaaS است که به اختصار «یس» تلفظ می‌شود. در این سرویس یک بسته‌ی کامل از زیرساخت‌های IT مانند شبکه و سرور ابری از طریق اینترنت و کاملن آنلاین در اختیار شما قرار می‌گیرد. مدیریت و نگهداری این فضا مشابه زیرساخت‌های سنتی است که نیروهای System Admin با آن آشنایی دارند.  

استفاده از ابرکامپیوترها و خوشه‌های پردازشی می‌تواند به تسریع محاسبات پیچیده که میلیون‌ها متغیر دارند، کمک کند. بنابراین سرویس IaaS باعث بهبود عملکرد پردازشی شما می‌شود. سرویس «یس» همه‌ی امکانات لازم را برای ذخیره‌سازی یا پشتیبان‌گیری فراهم می‌سازد و شما می‌توانید در لحظه منابع خود را کنترل کنید. 

استفاده از سرویس پردازش ابری IaaS با افزایش مقیاس و ظرفیت پردازش‌ها، می‌تواند عملکردتان را بهبود ببخشد. همچنی پایداری بالاتر و به‌روز بودن سخت‌افزارها می‌تواند سرعت و کیفیت کارتان را بالا ببرد. در مجموع استفاده از سرویس‌های IaaS بسیار مورد توجه قرار دارد. 

SaaS (Software as a Service) 

در سرویس SaaS، کاربر با فرایندهای سخت‌افزاری و نرم‌افزار و کانفیگ آن روبرو نمی‌شود. مانند سرویس ایمیل که کاربر بدون درگیری با سیستم‌عامل یا نرم‌افزار، می‌تواند ایمیل سرور خود را راه‌اندازی کند. در سرویس رایانش ابری SaaS ،شما می‌توانید به‌راحتی از نرم‌افزار استفاده کنید یا آن را منتشر سازید، بدون آن‌که در طراحی، ساخت یا فرایندهای سخت‌افزاری آن دخیل باشید. 

از مزایای سرویس ابری SaaS این است که هزینه‌ی زیرساخت‌ها متناسب با نیاز شما کم یا زیاد می‌شوند. همچنین اغلب SaaSها تنها به واسطه‌ی اینترنت قابل دسترسی هستند و این موضوع برای مشتریان شما می‌تواند یک نکته مثبت باشد. با توجه به این موضوع که بسیاری از کاربران اینترنتی از گوشی استفاده می‌کنند شما این امکان را دارید تا سرویس خود را متناسب به اندازه‌ی نمایشگر گوشی تغییر دهید. این تناسب اندازه سرویس شما با نمایشگر، باعث رضایت کاربر و در نهایت رشد کسب‌وکار شما خواهد شد. 

PaaS (Platform as a Service) 

سرویس PaaS به‌عنوان پیچید‌ه‌ترین عضو رایانش‌های مبتنی بر ابر شناخته می‌شود. تفاوت اصلی PaaS و SaaS در این است که شما در سرویس PaaS یک بستر برای تولید نرم‌افزار در اختیار خواهید داشت اما در SaaS شما خود نرم‌افزار را به‌شکل آنلاین در اختیار دارید. در این سرویس تمرکز شما بر ساخت نرم‌افزارتان است و فرایندهای سخت‌افزاری از جمله مدیریت منابع برای سیستم‌عامل‌ها، پچ کردن آن‌ها و سایر موارد برعهده فراهم‌کننده زیرساخت ابری خواهد بود.  

در سرویس PaaS شما در کمتر از یک دقیقه می‌توانید سیستم‌عامل با کانفیگ مورد نظرتان را آماده کنید و پس از آن تنها درگیر توسعه، تست و مدیریت برنامه‌های نرم‌افزاری باشید. سرویس PaaS طراحی شده تا توسعه‌دهندگان به راحتی بتوانند یک وب‌سایت یا برنامه‌ی موبایل بسازند، بدون آنکه نگران موارد مرتبط با زیرساخت باشند. 

روش‌های پیاده‌سازی رایانش ابری 

استفاده از رایانش ابری به سه روش متفاوت امکان‌پذیر است. این سه روش شامل سرویس ابری عمومی، خصوصی و هیبریدی است که در ادامه به شکل دقیق‌تر با آن‌ها آشنا می‌شویم. 

رایانش ابری عمومی (Public Cloud) 

خدمات رایانش ابری که به وسیله‌ی ارایه‌دهنده‌هایی مانند ابر آروان مدیریت و راه‌اندازی می‌شوند با فراهم کردن زیرساخت یکپارچه‌ی ابری، به کاربران این امکان را می‌دهند تا از هر نقطه‌ به سرورهای خود دسترسی داشته باشند و آن را مدیریت کنند. 

امکان جابه‌جایی بین دیتاسنترهای مختلف برای افزایش امنیت در روش رایانش ابری عمومی وجود دارد. همچنین کاربر هیچ دغدغه و مسوولیتی بابت سخت‌افزار و دیتاسنتر نخواهد داشت. چراکه مسوولیت حفظ، نگهداری و سرویس یا ارتقای آن با شرکت ارایه‌دهنده است.

رایانش ابری خصوصی (Private Cloud) 

پردازش ابری خصوصی به حالتی گفته می‌شود که سازمان از قبل دیتاسنتر و منابع سخت‌افزاری داشته باشد، اما به‌دلیل مزایای سرویس ابری بخواهد از آن بهره‌مند شود. در چنین حالتی رایانش ابری در داخل دیتاسنتر سازمان، روی یک شبکه‌ی خصوصی راه‌اندازی می‌شود. در این روش وظیفه نگهداری و پشتیباتی از تمامی زیرساخت‌های دیتاسنتر برعهده‌ی سازمان بوده و شرکت ابر آروان تنها واسطه‌ی برقراری سرویس ابری در دیتاسنتر خواهد بود.  

از آن‌جا که در سرویس ابری عمومی، تعداد دیتاسنترهای بیش‌تری در اختیار کاربر قرار می‌گیرد، احتمال از دسترس خارج شدن دیتاسنتر کمتر از روش خصوصی یا درون سازمانی است.  

رایانش ابری هیبریدی (Hybrid Cloud) 

روش هیبریدی ترکیبی از دو روش قبلی است. در این روش علاوه‌بر استفاده از سخت‌افزارهای درون سازمان، امکان استفاده از سرویس ابری عمومی را نیز دارید. با برقراری یک ارتباط و تبادل اطلاعات میان دو ابر خصوصی و عمومی، می‌توانید یک سرویس ابری هیبریدی داشته باشید که انعطاف‌پذیری، امنیت و زیرساخت کسب‌وکار شما را بهبود ببخشد. 

کاربردهای رایانش ابری 

رایانش ابری استفاده‌های گوناگون نرم‌افزاری و سخت‌افزاری دارد. گستردگی کاربردهای کلود کامپیوتینگ و سهولت دسترسی به آن باعث شده تا به یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها تبدیل شود. در ادامه با چند کاربرد مهم رایانش ابری آشنا می‌شوید. 

ساخت نرم‌افزار بر پایه سرویس ابری

مزایای پردازش ابری می‌تواند در افزایش کیفیت کار شما و ارتباط بهتر با مخاطب تاثیرگذار باشد  و شما می‌توانید به سرعت اقدام به ساخت، استقرار و گسترش نرم‌افزارهای وب، موبایل و API کنید. 

تست و ساخت نرم‌افزارها

با استفاده از رایانش ابری می‌توانید به‌سادگی اقدام به افزایش یا کاهش منابع کنید و کنترل بیش‌تری بر فرآیند آن داشته باشید و علاوه‌بر این، هزینه‌های توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها را کاهش دهید.  

ذخیره‌سازی، پشتیبان‌گیری و بازگردانی اطلاعات

در مقیاس‌های بزرگ با پرداخت هزینه‌ی به‌صرفه‌تری می‌توانید از هرنقطه به تمامی اطلاعات خود دسترسی پیدا کرده و اقدام به محافظت از اطلاعات‌تان کنید. این ویژگی در پشتیبان‌گیری و بازگردانی اطلاعات به کسب‌وکارها کمک شایانی می‌کند. 

استریم ویدیو

یکی دیگر از مزایای رایانش ابری این است که می‌توان با هر دستگاهی، از هر نقطه و زمانی که بخواهید، به استریم با بالاترین کیفیت پرداخت. 

تحلیل داده

با یکپارچه‌سازی اطلاعات خود میان تیم‌ها و موقعیت‌های مکانی متنوع و با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، اقدام به تحلیل داده‌های خود کنید تا بتوانید بهترین تصمیم را بگیرید. 

آینده رایانش ابری  

با توجه به آمار RightScale، بیش از ۳۰ درصد از سرمایه‌گذاری‌های اثرگذار در حوزه‌ی IT، استفاده از رایانش ابری عمومی را بالاترین اولویت خود دانسته‌اند.  در حال حاضر هم گسترش کسب‌وکارها و نیاز روز افزون به منابع سخت‌افزاری باعث شده تا شرکت‌ها برای آنکه  مزیت رقابتی خود را حفظ کنند، از رایانش ابری استفاده کنند. چراکه به‌جز این راه، هزینه‌های تامین و مدیریت منابع موردنیازشان بسیار بالا خواهد رفت.  

بسیاری از کسب‌وکارها می‌دانند که برای گسترش، قدرتمند و مدرن کردن پردازش‌های داخلی شرکت راهی جز استفاده از رایانش ابری ندارند. در مقابل هم شرکت‌های فراهم‌کننده رایانش ابری تمام تلاش خود را برای نگهداری به‌روز و مطمین زیرساخت به‌کار می‌گیرند. این مزیت مهمی برای هر کسب‌وکاری است که بتواند از بهترین کیفیت سخت‌افزاری استفاده کند.

از آن‌جا که روز به روز به میزان پردازش ابری افزوده شده و نیاز بازار به فناوری‌های جدید این حوزه بیش از پیش خواهد بود، آینده‌ی رایانش ابری بسیار درخشان به‌نظر می‌رسد. پردازش ابری می‌تواند بار زیادی را از دوش کسب‌وکارها بردارد تا تمرکز اصلی‌شان را روی هدف خود بگذارند. این امر به تنهایی می‌تواند نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه این صنعت در میان کسب‌وکارهای متمرکز و حرفه‌ای باشد. 

رایانش ابری آروان  

شرکت ابر آروان با فراهم‌آوری زیرساخت یکپارچه‌ی ابری به شما در گسترش و رشد کسب‌وکارتان کمک می‌کند. خدمات ابر آروان برای رسیدن به جهانی امن‌تر و سریع‌تر طراحی شده‌اند تا شما و مخاطبان‌تان بتوانید با بهترین کیفیت از خدمات و محصولات‌مان بهره‌مند شوید. در نهایت با ابر آروان می‌توانید در هر لحظه یک زیرساخت ابری شامل سرور، سوییچ، روتر و فایروال را در قالب رایانش ابری بسازید و از آن استفاده کنید.