امروزه پلتفرم‌های ابری با ارایه‌ی مقیاس‌پذیری، چابکی و انعطاف‌پذیری، راهکار بهینه و هوشمندانه‌ای برای ادامه‌ی روند رشد کسب‌وکارها محسوب می‌شوند. به‌لطف فناوری ابری، بسیاری از سرویس‌های آنلاین می‌توانند بدون نیاز به تجهیزات سخت‌افزاری یا صرف هزینه‌های زیاد در مسیر توسعه قرار بگیرد.

در همین راستا، پلتفرم‌های رایانش ابری خدمات‌شان را در سه مدل اصلی ارایه می‌کنند. این سه مدل شامل IaaS (زیرساخت به‌عنوان سرویس)، PaaS (پلتفرم به‌عنوان سرویس) و SaaS (نرم‌افزار به‌عنوان سرویس) است. هر کدام از این بخش‌ها در نوع خود منحصربه‌فرد هستند. بنابراین، انتخاب «مناسب» برای هر کسب‌وکار متناسب با الزامات تجاری آن در نظر گرفته می‌شود.

اگر صاحب کسب‌وکار آنلاین هستید و قصد دارید بدون صرف هزینه‌های اضافی و کوتاه‌ترین زمان خدمات خود را به مشتریان‌تان ارایه دهید، سرویس کانتینر ابری ابرآروان می‌تواند بهترین و مناسب‌ترین گزینه باشد. در این مطلب ما با شرح ویژگی‌های PaaS یا کانتینر ابری به‌شکل کامل و جامع به پرسش‌های شما پاسخ می‌دهیم.

 

پلتفرم ابری چیست؟  

پلتفرم ابری به‌عنوان سرویس (PaaS) یک مدل رایانش ابری است که در آن ارایه‌دهنده، ابزارهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز برای استقرار و توسعه‌ی اپلیکیشن را از طریق اینترنت در اختیار کاربران قرار می‌دهد.در نتیجه، کانتینر ابری توسعه‌دهندگان را از اجاره‌ی زیرساخت‌ها، سیستم‌عامل‌ها و نصب سخت‌افزار و نرم‌افزار داخلی برای گسترش یا اجرای یک برنامه جدید بی‌نیاز می‌کند.

به همین دلیل استفاده از زیرساخت‌های ابری یکی از راهکارهای‌ موثر و کاربردی در راستای استقرار، توسعه و نگهداری اپلیکشن‌های تحت‌وب و استفاده‌ی بهینه از منابع و هم‌چنین بهبود هماهنگی تیم‌های توسعه‌دهنده و فعال در هر پروژه است. سرویس PaaS در کنار IaaS و SaaS طیف گسترده‌ای از نیازمندی‌های کسب‌وکارها را مانند ابزارهای توسعه، زبان‌های برنامه‌نویسی، کتابخانه‌ها، سیستم‌های مدیریت پایگاه‌داده و … را بر طرف می‌کند. 

 

Platform as a Service یا PaaS چیست؟

سرویس پلتفرم ابری Platform as a Service که به آن سکوی ابری نیز گفته می‌شود، یکی از سه مدل رایج ارایه‌ی خدمات رایانش ابری ا‌ست که امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزارهای مورد نیاز برای میزبانی و توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها را از طریق اینترنت به مشتریان ارایه می‌دهد. سرویس پلتفرم ابری با استفاده از واحدهای نرم‌افزاری تحت عنوان Container، توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها را بسیار ساده کرده است. 

این سرویس به مدیران و صاحبان کسب‌وکارها کمک می‌کند تا دغدغه‌ی تامین زیرساخت ضروری اپلیکیشن‌هایشان را نداشته باشند و از طرف دیگر، سرعت و هماهنگی لازم برای ارتقای محصولات نرم‌افزاری‌شان را به‌شکل چشمگیری افزایش ‌دهند. سرویس PaaS،محیطی در ساختار ابری است که به کمک آن می‌توان یک برنامه‌ی ساده تا نرم‌افزارهایی بسیار پیچیده را بر بستر ابر میزبانی و پیاده‌سازی کرد. در این سرویس، مشتریان همواره و از هر جایی که به اینترنت دسترسی داشته باشند می‌توانند به مجموعه سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مورد نیاز برای گسترش و نگه‌داری اپلیکیشن‌هایشان نیز دسترسی پیدا کنند.   

 

فناوری‌های پلتفرم ابری چیست؟ 

سرویس پلتفرم ابری شامل چندین مولفه‌ی اصلی زیرساخت از جمله سرورها، تجهیزات شبکه، سیستمعامل‌ها، خدمات ذخیره‌سازی، میانافزار و پایگاه‌داده است. همه‌ی این فناوری‌ها به‌دست سرویس‌دهنده، اداره، پیکربندی و نگهداری میشوند. با وجود این خدمات زیرساختی، مشتری نه تنها از بار وظایف و مسوولیت‌های بخش فناوری اطلاعات رهایی می‌یابد، بلکه می‌تواند از هدررفت سرمایه‌ی مالی در تامین برخی منابع سخت‌افزاری که ممکن است هیچ‌گاه به‌شکل کامل مورد استفاده قرار نگیرد، جلوگیری کند.  

 

Containerها در سرویس پلتفرم ابری چه نقشی دارند؟

کانتینر ابری یک واحد نرم‌افزاری است که همه‌ی کتابخانه‌ها و نیازهای سیستمی آن را به همراه کد، برای اجرای کدهای یک پروژه روی سرورهای مختلف نگهداری می‌کند و به توسعه‌دهندگان نرم‌افزار و بخش‌های فناوری اطلاعات اجازه می‌دهد تا با استفاده از مجازی‌سازی مبتنی‌بر Container، کانتینرها را آپلود، سازماندهی، اجرا، مقیاس‌بندی و مدیریت کنند. با به اشتراک‌گذاری Container می‌توان مستقل از پیکربندی، سیستم کد را اجرا کرد. این در حالی است که بدون وجود Container، برای اجرای هر بخش از توسعه، تست و استقرار، کتابخانه‌ها و سایر موارد باید نصب و پیکربندی شوند. 

با ایجاد Container برای هر اپلیکیشن و استفاده از یک سیستم‌عامل، مشکل نصب چندین سیستم‌عامل برطرف شده و علاوه‌بر این با توجه به امکان اشتراک‌گذاری ظرفیت سرور توسط کانتینرها با یکدیگر، مشکل تخصیص بخشی از حافظه، CPU و دیسک به هر اپلیکیشن نیز حل می‌شود 

تیم‌هایی که در مراحل مختلف توسعه، تست و استقرار کد ایفای نقش می‌کنند و هر کدام سرورهای متفاوتی را برای انجام کارها مورد استفاده قرار می‌دهند با استفاده از کانتینر، میتوانند به‌شکل مستقل روی بخش‌های مربوطه کار کنند و در نتیجه همکاری بهینه‌تر با نتایجی سریعتر داشته باشند. هم‌چنین استفاده از یک کانتینر می‌تواند برای مقیاس‌پذیری، که یکی از مهم‌ترین مزایای سرویس PaaS است، بسیار مفید باشد، زیرا می‌توان تعداد نسخه‎‌هایی از یک نرم‌افزار در حال اجرا را به‌آسانی افزایش یا کاهش داد. 

کانتینرها در مقایسه با سرورهای مجازی عملکردی بسیار پرسرعت‌تر دارند. اپلیکیشن‌ها به‌واسطه‌ی داکر، داخل این کانتینرها قرار گرفته و اجرا می‌شوند. با این قابلیت می‌توانید کانتینرهایتان را روی دستگاه‌های مختلف، بدون نگرانی از مشکلاتی مثل وابستگی یا پیچیدگی اجرا کنید. برای مدیریت Load Balancing بهتر، ابزار کوبرنتیز Kubernetes، کمک می‌کند تا با ایجاد یک نسخه یا چندین نسخه مشابه‌ی دیگر از همان کانتینر، درخواستهای ورودی بین این نسخهها به‌شکل اتوماتیک توزیع و در نتیجه لود بالانس ‌شود.  

ابزار کوبرنتیز، مسوولیت کارهای سطح بالا مانند Scheduling ،Scaling ،Healing یا Updating کانتینرها را بر عهده دارد. بدین معنا که اگر یکی از کانتینرها دچار اختلال و از کار افتادگی اپلیکیشن داخل کانتینر شود، یا فشار بار بیش از اندازه‌ای را تحمل کند، کوبرنتیز موظف است این اتفاق را سریع تشخیص داده و کانتینری دیگر از اپلیکیشن ایجاد کند. در واقع کوبرنتیز با تحت نظر داشتن کانتینرها، برای ایجاد تغییراتی که منجر به تغییر آنی پروژه میشود دستورات لازم را به داکر ارسال میکند. 

 

پلتفرم ابری در رشد و توسعه کسب‌وکارها چه نقشی دارد؟

در گذشته، شرکت‌ها برای پیاده‌سازی و پیشرفت اپلیکیشن‌هایشان نیازمند سخت‌افزارهای قدرتمند، فضای سرور، نرم‌افزار برای ایجاد محیط‌های برنامه‌نویسی و امنیت بودند و این موارد هزینه‌های بالا، بهروزرسانیهای مکرر و تعمیر و نگهداری سختافزار را به‌دنبال داشتند. ایجاد تعادل بین نیازهای فوری کسبوکار با رشد بلندمدت مساله‌ای مهم و چالشبرانگیز است. سرویس پلتفرم ابری راهکاری‌ هوشمندانه برای مدیریت نیازهای زیرساختی کسب‌وکارهاست. 

PaaS برای پشتیبانی از چرخه‌ی عمر کامل اپلیکیشن شامل ساخت، آزمایش، استقرار، مدیریت و به‌روز‌رسانی طراحی شده است و به‌عنوان یک سرویس مبتنی بر فناوری ابری، دیگر نیازی به نگرانی در مورد راه‌اندازی و نگهداری سرورها و ارتقای آن‌ها ندارید 

آنچه کسب‌وکارها با PaaS به‌دست می‌آورند چارچوبی است که می‌توانند برای توسعه و سفارشی‌سازی اپلیکیشن‌هایشان در اختیار داشته باشند و بدون درگیری با دغدغه‌های زیرساخت، روی ایجاد اپلیکیشن‌هایشان تمرکز کرده و زمان ورود به بازار را تسریع کنند. 

چرا کسب‌وکارها سرویس پلتفرم ابری را انتخاب می‌کنند؟

استفاده از این پلتفرم به حذف هزینه و پیچیدگی‌های خرید، پیکربندی و مدیریت سختافزار و نرمافزار مورد نیاز برای اپلیکیشن‌های سفارشی کمک می‌کند. به‌شکل ساده، PaaS به تیم‌های توسعه‌ی محصول کمک می‌کند تا در زمان و هزینه صرفه‌جویی کنند و به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا روی ساخت اپلیکیشن‌ها و خدماتی تمرکز کنند که ارزش واقعی را به مشتریان ارایه می‌دهد. 

 

استفاده از پلتفرم ابری چه مزایایی دارد؟

در ادامه به برخی از مزایای استفاده کسب‌وکارها و تیم‌های توسعه از PaaS اشاره می‌کنیم: 

زمان ورود سریع به بازار 

با استفاده از سرویس پلتفرم ابری، منابعی که توسعه‌دهندگان پیش‌تر باید به ساختن، پیکربندی و ارایه پلتفرم‌ها و زیرساخت‌های Backend اختصاص می‌دادند، آزاد می‌شود. هم‌چنین با PaaS، توسعه‌دهندگان به یک محیط توسعه‌ی نرمافزار کامل از جمله نمونه کدهای آماده و اجزای از پیش ساخته شده نیز دسترسی سریع پیدا می‌کنند. 

خدمات PaaS با ارایه‌ی زیرساخت‌های پیش‌ساخته و منابع دیگر امکان نمونه‌سازی و توسعه سریع را فراهم می‌کند و با ارایه‌ی پلتفرم ابری، دسترسی به ابزارها، قالب‌ها و کتابخانه‌های کد را ارایه می‌دهد که زمان توسعه را کاهش داده و فرآیند را ساده می‌کند. 

توسعه‌ی مقرون‌به‌صرفه 

با استفاده از پلتفرم ابری، دیگر نیازی به ساخت اپلیکیشن‌ها از صفر نیست به همین دلیل برای شرکت‌هایی که به‌دنبال کاهش هزینه‌های عملیاتی فعلی خود هستند، یا کسانی که با منابع محدود تصمیم به توسعه‌ی یک اپلیکیشن برای اولین بار دارند، سرویس PaaS گزینه‌ای مناسب است. 

امکان انجام صفر تا صد پروژه در یک محیط  

پلتفرم ابری این امکان را در اختیار ارایه‌دهندگان قرار می‌دهد تا قبل از انتشار یک اپلیکیشن، آن را تست کرده و اطمینان پیدا کنند که می‌تواند پاسخگوی درخواست کاربران باشد. استقرار، میزبانی و آپدیت نیز در همین محیط انجام می‌شود. 

کاهش فشار بر نیروهای داخلی 

سرویس PaaS نیاز به استخدام کارکنان ماهر یا برونسپاری فعالیتها را رفع می‌کند. علاوه‌براین به شرکت‌ها کمک می‌کند تا هزینههای اضافی را کاهش دهند زیرا مسوولیت مدیریت و نگهداری از زیرساخت‌ها بر عهده‌ی ارایه‌دهنده سرویس پلتفرم ابری ا‌ست. 

استفاده از ابزارهای پیچیده با قیمت مناسب  

PaaS به برنامه‌نویسان این امکان را میدهد تا با استفاده از اجزای نرمافزاری از پیش‌تولید شده، اپلیکیشن‌هایشان را ایجاد کنند و میزان کدنویسی را کاهش دهند. با این کار، ارایهدهنده‌ی سرویس پلتفرم ابری، همه‌ی مجوزها را برای سیستم‌عامل‌ها، ابزارهای توسعه و هرآن‌چه در پلتفرم ارایه‌شده گنجانده می‌شود را دریافت می‌کنند. بنابراین شما درگیر پروسه تهیه لایسنس نخواهید شد. 

پشتیبانی از دورکاری نیروها 

از آن‌جایی‌که محیط توسعه‌ی اپلیکیشن، از طریق اینترنت قابل دسترسی است، تیم‌های توسعه می‌توانند به‌شکل هم‌زمان و دورکاری، با‌ هم روی پروژه‌ها کار کنند. 

پشتیبانی از زبان‌های برنامه‌نویسی چندگانه  

 PaaS از چندین زبان برنامهنویسی پشتیبانی میکند. بنابراین یک شرکت توسعه نرمافزار می‌تواند از آن‌ها برای ساخت برنامههای کاربردی و پروژههای مختلف استفاده کند. 

 

قابلیت‌های اختصاصی ابر آروان برای سرویس پلتفرم ابری چیست؟

علاوه‌بر مزایای ذکر شده در بالا، ابر آروان امکانات بیش‌تری نیز در اختیار کاربران سیستم پلتفرم ابری قرار می‌دهد. برای مثال: 

مقیاس‌پذیری خودکار  

با قابلیت مقیاس‌پذیری خودکار، می‌توان اپلیکیشن‌ را به‌شکلی تنظیم کرد که اگر لود آن از حد مشخصی فراتر رفت، نسخه‌های مشابه آن به‌شکل اتوماتیک ایجاد شده و سپس درخواست‌های ورودی بین آن‌ها به‌طور اتوماتیک لود بالانس شود. با این روش، اپلیکیشن شما همیشه در دسترس خواهد بود و سرویس پایداری را به کاربرانتان ارایه خواهید داد. 

اختصاص IP اینترنتی  

گاهی ممکن است بخشی از اپلیکیشن روی پلتفرم ابری آروان مستقر باشد و بخش دیگری از اپلیکیشن‌ در نقطه دیگری قرار داشته باشد. در این حالت شما می‌توانید روی پلتفرم ابری ابرآروان،با اختصاص یک یا چند IP اینترنتی به اپلیکیشن، از هر نقطهای در اینترنت به آن‌ها دسترسی داشته باشید.  

استفاده از چندین Namespace 

داشتن تیمهای زیادی در حال کار روی اپلیکیشن‌های مختلف بسیار رایج است. شما می‌توانید این اپلیکیشنهای مختلف را در Namespaceهای مجزا و کاملن ایزوله روی پلتفرم ابری مستقر کنید تا اپلیکیشن‌ها به اطلاعات یکدیگر دسترسی نداشته باشند. 

استفاده از Chart Helm 

با استفاده از سرویس پلتفرم ابری ابرآروان، Helm Chartهای مختلفی که به‌دست تیم تخصصی ابرآروان تهیه شده، در دسترس شما قرار می‌گیرد و شما می‌توانید به‌سادگی از آن‌ها در اپلیکیشن‌هایتان استفاده کنید. حتا شما به‌عنوان یک توسعه‌دهنده می‌توانید Helm Chartهای خودتان را منطبق بر سکوی ابری ابرآروان تهیه کرده و در سیستم‌هایتان استفاده کنید. 

 

جمع‌بندی  

در این مطلب به این موضوع پرداختیم که کانتینر ابری چیست و توضیح دادیم پلتفرم ابری یک محیط توسعه و استقرار اپلیکیشن‌ مبتنی بر فناوری ابری است. همه‌ی موارد مثل سیستم‌عامل، ذخیرهسازی دادهها، سرورها و شبکه به سرویسدهنده‌ی سرویس ابری PaaS برون‌سپاری میشوند، بنابراین شما می‌توانید بدون هیچ دغدغه‌ای برای آماده‌سازی زیرساخت، نیروی فنی متخصص، آماده‌سازی و پیکربندی سرور، نصب اپلیکیشن‌های پایه و غیره، تنها با چند کلیک ساده، محصول‌تان را به بازار عرضه کنید. 

اگر تمایل دارید فارغ از دغدغه‌های زیرساخت، در مسیر توسعه‌ی اپلیکیشنتان متمرکز باشید می‌توانید با استفاده از  سرویس کانتینر ابری ابرآروان از مزایای متعددی که این سرویس در اختیارتان قرار میدهد بهرهمند شوید.