سرور مجازی، نه‌تنها باعث تقویت عملکرد کلی سایت و در نتیجه رضایت‌مندی بیش‌تر کاربران می‌شود، بلکه در بهبود سئو وب‌سایت نیز نقشی کلیدی ایفا می‌کند. بهینه‌سازی وب‌سایت در موتورهای جست‌وجو، برای رشد کسب‌وکارها در فضای آنلاین و جذب کاربران، اهمیت بسیاری دارد. وب‌سایت‌های برتر در رتبه‌بندی موتورهای جست‌‍وجو، بیش‌ترین سهم کاربران را به خود اختصاص می‌دهند، بنابراین دور از ذهن نیست که برای پیروزی در این رقابت پرسود و کسب رتبه‌ی بالاتر در  گوگل، مدیران وب‌سایت‌ها، برای حفظ یا رشد جایگاه‌شان، به معیارهای تاثیرگذار در سئو توجه ویژه‌ای داشته باشند.

سئو، ماهیتی بسیار پویا دارد و الگوریتم‌های موتورهای جست‌وجو پیوسته در حال تغییر است. برای مثال، پس از این‌که عملکرد و سرعت وب‌سایت به بخشی از الگوریتم موتورهای جست‌وجو، برای رتبه‌بندی SERPها (صفحه‌های نتایج موتورهای جست‌وجو) تبدیل شد، تمرکز روی بهینه‌سازی زمان بارگذاری ‌سایت، به مراتب افزایش پیدا کرد. همین موارد، باعث تشدید اهمیت انتخاب صحیح سرویس میزبانی وب‌سایت و تاثیر غیرقابل انکار آن بر سئو سایت شده است. استفاده از سرور مجازی می‌تواند به بهبود سئوی وب‌سایت شما کمک کند، در طرف دیگر یک هاست ضعیف، تلاش‌های شما برای کسب رتبه‌های بالا در گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو را بی‌نتیجه می‌گذارد.

در این مطلب، مزایای سرویس سرور مجازی را به‌عنوان یکی از بهترین و مناسب‌ترین سرویس‌های میزبانی بر سئو سایت، مورد بررسی قرار می‌دهیم و توضیح می‌دهیم چگونه VPS، از اقدامات و تلاش‌‌های شما برای بهبود سئو سایت را تقویت می‌کند.

سرور مجازی چیست؟

پیش از این‌که مزایای سرور مجازی (VPS) را در بهبود سئو سایت بررسی کنیم، لازم است درک روشنی از معماری VPS داشته باشیم.

سرور مجازی یا VPS، یکی از مناسب‌ترین سرویس‌های میزبانی برای کسب‌وکارهای آنلاین و رو به ‌رشد است و از فناوری مجازی‌سازی برای اختصاص منابع یک سرور فیزیکی، به چندین کاربر استفاده می‌کند. در سرور مجازی، میزان مشخصی از منابع سرور فیزیکی را به‌طور اختصاصی و بخشی از منابع سرور را به‌طور اشتراکی، در اختیار دارید و می‌توانید منابع‌ و نرم‌افزارهای‌تان را در بستر اینترنت مدیریت و نصب کنید.

از آن‌جایی که سرورهای مجازی، کاملن مستقل از یکدیگر فعالیت می‌کنند و منابع اختصاصی خود را در اختیار دارند، ترافیک ورودی و عملکرد ضعیف دیگر وب‌سایت‌های سرور فیزیکی مشترک، تاثیر منفی بر عملکرد وب‌سایت شما نخواهد داشت. بنابراین یکی از مهم‌ترین مزایای سرور مجازی، تامین امنیت و حفظ عملکرد وب‌سایت به‌طور مستقل است.

در ادامه به مزایای سرور مجازی تاثیر آن‌ در بهبود سئو و کسب جایگاه‌های بهتر وب‌سایت در رتبه‌بندی گوگل می‌پردازیم.

 مهم‌ترین مزیت‌های VPS برای بهبود سئو وب‌سایت

پایداری (UpTime) بهبودیافته

امتیاز آپ‌تایم معمولن بر حسب درصد اندازه‌گیری می‌شود و رایج‌ترین درصد امتیاز آپ‌تایم تضمین‌شده به وسیله‌ی ارایه‌دهندگان هاست ۹۹.۹ درصد است. این بدان معنا است که یک وب‌سایت به‌طور متوسط ۴۴/۱ دقیقه در روز یا ۸/۸ ساعت در سال در دسترس نیست. بدیهی است که اگر وب‌سایت، به‌طور مستمر خرابی‌های متعددی را تجربه کند، در رتبه‌بندی SERP نتیجه‌ی مطلوبی نمی‌گیرد. سرویس‌های میزبانی VPS، در ارایه آپ‌تایم بالاتر در مقایسه با سایر انواع هاست‌های میزبانی، آزمون خود را به‌خوبی پس داده‌اند، زیرا معماری سرور مجازی، این فرصت را برای وب‌سایت‌ها فراهم می‌کند تا بدون هیچ‌گونه تداخلی از سایر وب‌سایت‌ها کار کند. همین امر، VPS را به یکی از مطمین‌ترین سرویس‌های میزبانی تبدیل می‌کند.

زمان بارگذاری سریع‌تر

اهمیت نقش سرعت وب‌سایت را در رنک گوگل، نمی‌توان دست‌کم گرفت. گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد اگر  زمان بارگذاری وب‌سایت شما  بیش از ۳ ثانیه طول بکشد، بخش قابل‌توجهی از مشتریان بالقوه‌تان را از دست خواهید داد.

در میان فاکتورهای مختلف، سرویس میزبانی، تاثیر مستقیمی بر زمان بارگذاری وب‌سایت شما دارد. سرور مجازی VPS به‌طور کلی، نسبت به سرویس میزبانی مشترک، سرعت بارگذاری را به‌میزان محسوسی افزایش می‌دهد.

یکی از نگرانی‌های قابل‌توجه در هاست اشتراکی این است که اگر یکی از وب‌سایت‌های روی سرور، منابع زیادی را مصرف کند، می‌تواند باعث کند شدن دیگر وب‌سایت‌های موجود در سرور شود. با‌این‌حال، در سرور VPS، منابع اختصاص داده شده از سرور به شما، کاملن مستقل از منابع دیگر وب‌سایت‌ها است و شما یک آدرس IP منحصربه‌فرد دارید. علاوه‌براین، بسیاری از سرورهای مجازی با استفاده از حافظه‌ی ذخیره‌سازی SSD سرعت خواندن و نوشتن بیش‌تر و بهینه‌ترین را در اختیار شما قرار می‌دهند.

تامین امنیت بیش‌تر

در هاست اشتراکی، همه وب‌سایت‌هایی که روی یک سرور اختصاصی میزبانی می‌شوند، آدرس IP یکسانی دارند. یک نفوذ سایبری در یک وب‌سایت می‌تواند امنیت دیگر وب‌سایت‌های روی آن سرور را به‌ خطر بیاندازد. در مقابل، یکی از مزایای سرور مجازی این است که سرور اختصاصی به چندین بخش تقسیم می‌شود، که هریک از این بخش‌ها، آدرس IP منحصربه‌فرد خود را دارند. شما می‌توانید با دسترسی کامل به بخش روت سرور مجازی‌تان، ویژگی‌های امنیتی مختلف را نصب و پیکربندی کنید تا سرور مجازی‌تان (در نتیجه وب‌سایت شما) در برابر هرگونه تهدید سایبری، در امان باشد. ضعف امنیتی، نه‌تنها به اعتبار کسب‌و‌کار شما آسیب می‌رساند، بلکه به‌عنوان یک عامل منفی سئو برای وب‌سایت شما عمل می‌کند.

کنترل بیش‌تر روی سرور

سرور مجازی با ارایه‌ی دسترسی بالا، به شما امکان کنترل بیش‌تری در زیرساخت داشته باشید، برای مثال شما می‌توانید با توجه به نیازتان، سیستم‌عامل مناسب خود را نصب و راه‌اندازی کنید و همه‌ی برنامه‌های سمت سرور را سفارشی‌سازی کنید.

مقیاس‌پذیری

مقیاس‌پذیری بالای سرور مجازی، به شما این امکان را می‌دهد که منابع سرویس میزبانی وب‌سایت‌تان را براساس نیاز، افزایش دهید و از خرابی سایت هنگام افزایش ورودی‌ها به‌دلیل کمبود منابع جلوگیری کنید.

سرور VPS مدیریت شده

زمانی‌که شما از یک سرویس میزبانی مدیریت‌شده استفاده می‌کنید، بسیاری از مسوولیت‌های مدیریت و پیکربندی سرور را به عهده‌ی ارایه‌دهنده سرویس می‌گذارید. این واگذاری، علاوه‌بر کم کردن مسوولیت‌ها و دغدغه‌های فنی، از جنبه‌ی SEO نیز بسیار سودمند است، زیرا ارایه‌دهنده‌ی سرویس با نصب نرم‌افزارها و ابزارهای مفید و به‌روز، به بهبود سئو وب‌سایت شما کمک می‌کند.

جمع‌بندی

واضح است که سرویس محبوب سرور مجازی، مزایای متعددی و تاثیرگذاری بر بهبود سئو وب‌سایت‌ها دارد و از جنبه‌های متعدد، اقدامات و تلاش‌های مرتبط با سئو را حمایت و تقویت می‌کند. علاوه‌براین، سرور مجازی یکی از مقرون‌‌به‌صرفه‌ترین سرویس‌های میزبانی است که بدون نیاز به صرف هزینه‌های بالا، مزایایی مشابه سرور اختصاصی را ارایه می‌کند. حتا می‌توانید با انتخاب سروری که به هارد SSD مجهز است، سرعت و کارایی بسیار بهتری را برای وب‌سایت‌تان تضمین کنید.

بنابراین اگر بهبود سئو وب‌سایت، عاملی مهم در رشد و توسعه کسب‌وکارتان محسوب می‌شود، VPS، با ارایه‌ی مزیت‌های، به کسب جایگاه بهتر کسب‌وکارتان در موتورهای جست‌وجو، کمک‌ می‌کند. اگر به اطلاعات بیش‌تر نیاز دارید، وارد صفحه سرور مجازی ابر آروان مراجعه کنید و با استفاده از یکی زیرساخت پایدار و مقرون‌به‌صرفه کسب‌وکار خود را در مسیر توسعه قرار دهید.