جی تی متریکس چیست؟

با به‌روزرسانی‌های گوگل در سال‌های اخیر، معیارهایی مثل سرعت و دانلود صفحه اهمیت بیش‌تری در رتبه‌بندی سایت‌ها پیدا کرده‌اند. برای همین ارتقا و بهینه‌سازی سایت‌ها بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته و پیشنهادهای گوناگونی برای آن ارایه می‌شود. در همین راستا ابزارهای متفاوتی برای سنجش عملکرد وب‌سایت شما پدید آمده‌اند. یکی از بهترین ابزارهای سنجش عملکرد و کارایی وب سایت gtmetrix است. اگر نمی‌دانید که این سایت چگونه عمل می‌کند و گزارش آن را چگونه باید تحلیل کنید، جای نگرانی نیست. در ادامه این مطلب به‌شکل کامل این موارد را بررسی می‌کنیم.

سایت جی تی متریکس چیست؟

سایت جی تی متریکس یک ابزار تحلیل عملکرد آنلاین است که به وسیله‌ی Carbon60  توسعه یافته؛ کارکرد اصلی این سایت آنالیز عملکرد وب‌سایت و ارایه‌ی گزارش تحلیلی آن به شما است. سایت GTMetrix علاوه‌بر تحلیل و امتیازدهی، لیستی از اقدامات موثر پیشنهادی را هم برای ارتقا عملکرد وب‌سایت‌تان در اختیار شما می‌گذارد.

استفاده از این ابزار تحلیلی آسان است. کافی است وارد سایت جی تی متریکس شوید و در بخش مشخص‌شده، دامنه سایت خود را وارد نمایید. با کلیک روی گزینه Test your site، سایت شما مورد بررسی قرار گرفته و گزارش تحلیل جی تی متریکس در اختیارتان قرار می‌گیرد. اگر دوست دارید بدانید هر بخش گزارش چه نکاتی دارد و امتیاز آن به چه مواردی اشاره می‌کند، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

آموزش کامل GTmetrix

هرچند که کار با جی تی متریکس ساده است، اما پشت آمار و ارقام آن اطلاعات زیادی نهفته شده که این مساله پیچیدگی پنهانی برای بررسی گزارش آن ایجاد می‌کند. برای همین بد نیست به آن بپردازیم تا ببینید که هر بخش و امتیاز چه مسایلی از وب‌سایت شما را بررسی کرده و نشان‌دهنده چه نقاط قوت و ضعفی در آن بخش است.

رتبه جی تی متریکس

هنگامی که گزارش جی‌ تی متریکس آماده می‌شود، شما بخش GTmetrix Grade را می‌بینید. این امتیاز ترکیبی از کیفیت ساختار وب‌سایت شما با سرعت بارگیری صفحات است. به عبارتی هرچه ساختار سایت شما بهینه‌تر باشد و صفحات سایت سریع‌تر بارگیری شوند، رتبه بهتری در این بخش دریافت می‌کنید. توجه کنید که ۷۰ درصد از این رتبه به عملکرد کیفی سایت شما و سرعت بالا آمدن آن مربوط است و ۳۰ درصد دیگر به بهینه بودن کدها و ساختار سایت وابسته هستند.

امتیاز عملکرد و ساختار جی تی متریکس

در کنار رتبه‌ی جی تی متریکس، شما امتیاز عملکرد و ساختار سایت را هم مشاهده می‌کنید. این امتیاز که به‌شکل درصدی نوشته شده است و بیانگر متوسط عملکرد شما در آن موضوع است. هم‌چنین برای درک بهتر وضعیت سایت شما، رنگ درصد هم تغییر می‌کند. اگر زیر ۵۰ درصد باشد، به رنگ قرمز نمایش داده می‌شود که بیانگر وضعیت نامناسب سایت در آن حوزه است. اگر مایل هستید بدانید که هر امتیاز با چه معیارهایی به‌دست آمده، ادامه این مطلب را دنبال کنید.

امتیاز عملکرد جی تی متریکس چگونه محاسبه می‌شود؟

امتیاز عملکرد جی تی متریکس با شش معیار اصلی سنجیده می‌شود که تاثیر برابری با هم‌دیگر ندارند! یکی از مهم‌ترین عامل‌هایی که در امتیاز عملکرد وب‌سایت شما تاثیرگذار است، عملکرد بالا آمدن سایت است. این عامل با ۴۵ درصد تاثیر در امتیاز عملکرد، شامل ۳ معیار اصلی است.

اولین تصویر محتوای سایت

این معیار با ۱۰درصد تاثیر اشاره به زمانی دارد که کاربر می‌تواند اولین تصویر از سایت را با محتوای کامل آن مشاهده کند. به عبارتی وقتی وب‌سایت به شکل کامل بالا می‌آید و محتوای آن دانلود می‌شود، زمان طول کشیده را FCP یا First Contentful Paint می‌نامیم. شبکه توزیع محتوا می‌تواند با قابلیت بهینه کردن و فشرده‌سازی تصاویر وب‌سایت به شما در ارتقا این نمره کمک کند.

شاخص سرعت

شاخص سرعت به اندازه‌گیری سرعت بالا آمدن سایت می‌پردازد و فریم به فریم بازه‌ی زمانی کامل شدن سایت را محاسبه می‌کند. هم‌چنین نشان می‌دهد که کامل شدن ظاهر سایت و به اصطلاح بالا آمدن آن چه سرعتی دارد. به عبارتی با محاسبه تفاوت میان فریم‌های مختلفی که در طول زمان از سایت شما ظاهر می‌شوند، نشان می‌دهد که سایت تا چه حد سریع بالا می‌آید. تفاوت شاخص سرعت با FCP در این است که به اندازه ورودی تصویر مرورگر بستگی دارد و کاری با اجرا شدن محتوا ندارد. تاثیر شاخص سرعت در امتیاز عملکرد نیز ده درصد است. استفاده از  CDN سرعت بارگذاری سایت را بهبود خواهد داد و شما می‌توانید با استفاده از این محصول، نمره‌ی بالایی در شاخص  سرعت دریافت کنید.

بزرگ‌ترین تصویر محتوای سایت

این معیار با تاثیر ۲۵ درصدی یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در امتیاز عملکرد سایت است. این معیار با اندازه‌گیری زمان بارگیری بزرگ‌ترین محتوای صفحه سایت، در امتیاز عملکرد تاثیر می‌گذارد. به عبارتی این معیار نشان می‌دهد که چه زمانی طول می‌کشد تا کاربر بزرگ‌ترین محتوای سایت را بتواند روی صفحه ببیند. این معیار با عبارت LCP که مخفف Largest Contentful Point است، شناخته می‌شود. سه معیار بالا مرتبط با عملکرد بالا آمدن سایت بود که مجموعن با ۴۵ درصد تاثیرگذاری، بیش‌ترین اثر را روی امتیاز عملکرد سایت شما دارد. در ادامه معیارهای تعامل‌محور را با ۴۰ درصد تاثیر بررسی می‌کنیم.

زمان تعامل

در سایت جی تی متریکس معیار دیگری هم وجود دارد. این معیار که به‌شکل TTI Time to Interactive شناخته می‌شود، نشان‌دهنده‌ی زمانی است که بعد از FCP، صفحه قابل استفاده بوده و کاربر می‌تواند با صفحه ارتباط برقرار کند. برای مثال زمانی که طول می‌کشد تا صفحه به یک کلیک پاسخ دهد، به TTI وابسته است. روشن است که هرچه‌قدر زمان تعامل صفحه سریع‌تر باشد، برای کاربر خوشایندتر بوده و ارتباط بیش‌تری با سایت می‌گیرد. در مقابل اگر تاخیر در پاسخ‌دهی صفحه زیاد شود، کاربر ترجیح می‌دهد صفحه را ترک کند و تجربه‌ی کاربری نامناسبی برای او ایجاد می‌شود. این معیار ۱۰درصد در امتیاز عملکرد موثر است. شبکه توزیع محتوا (CDN) می‌توانید به‌آسانی به میلیون‌ها درخواست پاسخ دهد و باعث کاهش میزان لیتنسی یا تاخیر در پاسخ‌گویی شود.

مجموع زمان مسدودی

عامل مهم دیگر که سی درصد در امتیاز عملکرد شما موثر است، مجموع زمان مسدودی نامیده می‌شود. این معیار که با  TBT (Total Blocking Time) شناخته می‌شود، زمان‌هایی را که میان FCP و TTI مرورگر انجام هر پردازش ثانویه را مسدود می‌کند، اندازه‌گیری می‌کند. توجه کنید که هر کار باید تا ۵۰ میلی‌ثانیه شکل پذیرد. اگر پردازش کار مربوطه بیش از ۵۰ میلی ثانیه زمان ببرد، یک کار طولانی (Long task) شمرده شده و زمان آن محاسبه می‌شود. مجموع آن را TBT یا مجموع زمان مسدودی می‌نامیم. در زمان‌های مسدودی، کاربر امکان تعامل با صفحه را نخواهد داشت و هر کلیک او، با تاخیر پاسخ می‌گیرد. به همین خاطر هرچه قدر مقدار TBT کم‌تر باشد، صفحه وب شما، بهینه‌تر است.

تا این‌جای کار دانستیم که چه معیارهایی تا ۸۵ درصد روی امتیاز عملکرد سایت شما موثر هستند. ۱۵ درصد باقی‌مانده مربوط می‌شود به پایداری عناصر ظاهری سایت. این مورد که با CLS شناخته می‌شود، جابه‌جایی‌های غیرمنتظره را بررسی می‌کند تا ببیند در هنگام بالا آمدن سایت، یکپارچگی و پایداری پدیدار شدن ظاهر سایت چگونه است. هر چه‌ مقدار CLS کم‌تر باشد، نشان می‌دهد که سایت شما به شکل منظم‌تری بارگیری شده و برای کاربر تجربه‌ی لذت‌بخش‌تری خواهد بود.

عوامل تاثیرگذار بر امتیاز جی تی متریکس چیست؟

ساختار سایت نیز با معیارهای متفاوتی سنجیده می‌شود و امتیازی به آن تعلق می‌گیرد. در میان این عوامل برخی اهمیت بیش‌تری دارند و برخی نیز مهم نیستند. از آن‌جایی‌که رفع و تصحیح این موارد نیاز به دانش فنی و کدنویسی داشته و هم‌چنین جزییات کار آن بیش‌تر است، در ادامه مهم‌ترین عواملی که به بهبود امتیاز سایت شما در ابزار تحلیلی جی تی متریکس کمک می‌کنند را مرور می‌کنیم.

سایز مناسب تصاویر

حتمن محتواهای بسیاری را در سایت‌تان بارگذاری می‌کنید. در میان آن‌ها، تصاویر به‌عنوان پرتکرارترین محتوای حجیم، باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد. لازم است که حتمن از تصاویری با اندازه‌ی بهینه استفاده کنید تا بالا آمدن صفحه با تاخیر روبه‌رو نشود. توجه کنید که هرچه از تصاویر سنگین‌تری استفاده کنید، امتیاز عملکرد شما نیز کاهش می‌یابد. چراکه در FCP و LCP سایت‌تان تاثیرگذار است.

ترکیب تصاویر با CSS اسپریت

هر سایتی آیکون‌های بسیاری می‌تواند داشته باشد. اگر این آیکون‌ها به‌شکل جداگانه دانلود شوند، هر درخواست به پردازش جداگانه‌ای نیاز خواهد داشت. این موضوع می‌تواند باعث کندی بارگیری سایت شود. اما می‌توان آیکون‌ها را به‌شکل ترکیبی و با استفاده از یک CSS Sprite بالا آورد. در این حالت مرورگر تنها یک درخواست را پردازش می‌کند.

استفاده از شبکه توزیع محتوا (CDN)

در امتیاز ساختار جی تی متریکس استفاده از شبکه توزیع محتوا عامل بسیار مهمی است. شبکه توزیع محتوا می‌تواند در سرتاسر جهان تجربه‌ی یکسانی از وب‌گردی را به کاربر منتقل کند. بنابراین هرچه فایل‌های کش‌شده در سرورهای CDN بیش‌تر باشد، امتیاز بهینه‌تری را در این قسمت دریافت می‌کنید. برای مطالعه بیش‌تر می‌توانید مطلب  CDN چیست و چه مزیتهایی دارد؟ را بخوانید.

جی-تی-متریکس

امتیاز ساختار چگونه بر امتیاز عملکرد تاثیرگذار است؟

امتیاز ساختار به‌شکل مستقیم تاثیری بر امتیاز عملکرد شما نمی‌گذارد. با این وجود، باید توجه کنید که بسیاری از عواملی‌که برای کسب امتیاز ساختار انجام می‌دهید، به‌شکل خودکار در امتیاز عملکرد شما نیز تاثیرگذار است. برای مثال، بهینه‌سازی کدهای CSS سایت شما می‌تواند روی سرعت بارگیری سایت و کاهش TBT موثر باشد. به همین خاطر، هم‌بستگی میان این دو امتیاز می‌تواند ترکیبی مناسب از آن را برای اعتماد به رتبه جی تی متریکس ایجاد کند. به عبارت دیگر، شما با یک نگاه به رتبه جی تی متریکس یک سایت، می‌توانید عملکرد و کیفیت فنی آن را هم‌زمان شناسایی کنید.

تحلیل پارامترهای جی تی متریکس

در معرفی عوامل موثر بر امتیازهای تحلیلی سایت، برخی از نکات تحلیل هر پارامتر را بیان کردیم. با این وجود برای توضیح جزیی‌تر هرکدام از معیارها بد نیست سری به زبانه‌های سایت زده و از هر بخش توضیحاتی ارایه کنیم تا ببینید که اطلاعات موجود در گزارش سایت جی تی متریکس چگونه به آنالیز سایت‌تان کمک می‌کند.

خلاصه (Summery)

در این صفحه شما وضعیت سایت را مشاهده می‌کنید. می‌توانید ببینید که فریم‌های مختلف سایت هنگام بارگیری به چه شکل بوده و زمان نهایی بالا آمدن سایت چه مدت است. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین مشکلات سایت‌تان را به‌شکل یک لیست نمایش می‌دهد و برای حل هر کدام راه‌حلی را نشان می‌دهد. هم‌چنین در انتهای بخش خلاصه، نشان می‌دهد که هرکدام از بخش‌های HTML, CSS و جاوا اسکریپت، فونت و تصاویر چه درصدی از پردازش و چه ترافیکی از وب را به خود اختصاص داده‌اند.

عملکرد (Performance)

در این صفحه شما با جزییات بیش‌تری به عوامل موثر در رتبه جی تی متریکس می‌پردازد. در این زبانه شاخص سرعت، LCP، FCP، TTI و بسیاری موارد دیگر محاسبه شده و اطلاعات آن در اختیار شما قرار می‌گیرد. در کنار این موارد، برخی شاخص‌های دیگر نیز هستند که بد نیست آن‌ها را هم مرور کنیم:

  • زمان بارگیری کامل یا Fully loaded time: به زمان بارگیری کامل صفحه وب اشاره می‌کند. در پایان این مدت، بارگیری صفحه به‌شکل کامل انجام‌شده و تمامی اجزای آن دانلود شده‌اند.
  • Backend Duration: به مدت زمانی اشاره می‌کند که سرور برای پاسخ اولیه نیاز دارد.
  • زمان دریافت اولین بایت یا Time to First Byte (TTFB): به زمانی گفته می‌شود که پس از ارسال درخواست، اولین بایت پاسخ دریافت می‌شود.

ساختار (Structure)

در این‌ صفحه شما از مهم‌ترین تا جزیی‌ترین نکته‌ای که در امتیاز ساختار سایت و کیفیت آن موثر است را مشاهده می‌کنید. برای هر کدام از این موارد راه‌کارهایی برای بهبود عملکرد وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید. توجه کنید که موارد قرمز و نارنجی از اولویت بیش‌تری برای رسیدگی برخوردارند و بهتر است ابتدا به آن‌ها بپردازید. برای رفع موارد سبز فرصت کافی دارید. هم‌چنین موارد N/A تاثیر به‌سزایی در عملکرد سایت‌تان ندارند و بهبود آن‌ها اختیاری است.

آبشار(Waterfall)

این صفحه در جی تی متریکس به شما نمایش می‌دهد که برای اجرای درخواست‌های پردازشی صفحه در هر لحظه چه میزان از CPU، RAM و اینترنت درگیر بوده و هر بخش HTML، CSS، جاوا اسکریپت، فونت و تصویر چه مدت زمانی را برای پردازش به خود اختصاص داده‌اند. بررسی این نمودار می‌تواند به بهینه کردن صفحات، محتوا و سایت شما کمک کند تا از محتوای مناسب و کدهای بهتری برای سایت خود استفاده کنید.

ویدیو (Video)

فیلمی از بارگیری صفحه‌ی وب شما را نمایش می‌دهد که می‌تواند برای طراحان تجربه‌ی کاربری (UX designer) کاربردی باشد و به کپی‌رایترهای سایت ایده‌هایی برای بهینه کردن محتوای سایت بدهد.

تاریخچه(History)

جی تی متریکس نیز به پیشینه سایت پرداخته و وضعیت هر یک از عوامل کلیدی در امتیاز سایت را در دو-سه-هفته گذشته نشان می‌دهد. این زبانه می‌تواند به شما کمک کند تا نتیجه تغییراتی که روی سایت خود اعمال می‌کنید را مشاهده کرده و تحلیل نمایید.

مشکلات سایت جی تی متریکس

با این‌که سایت جی تی متریکس یکی از بهترین ابزارهای تحلیل عملکرد وب‌سایت است، با این حال مشکلاتی نیز دارد. هر یک از این مشکلات می‌توانند باعث شوند که در نتایج تحلیل شما سوگیری و خطاهایی ایجاد شود. این‌که هر خطا چه‌قدر موثر و مهم است، می‌تواند ناشی از اهمیت عاملی باشد که به آن خطا منجر شده است. پس بد نیست که مروری هم بر مشکلات GTmetrix داشته باشیم تا بتوانید آن‌ها را در تحلیل خود لحاظ کنید.

امکان انتخاب سرور تست را ندارید

برای بهینه سازی GTmetrix شما نیاز دارید تا سرور تست را روی کشور خودتان تنظیم کنید. با این‌حال، این امکان برای شما وجود ندارد و جی تی متریکس به‌شکل خودکار به انتخاب سرور می‌پردازد. از این‌رو، تحلیل‌تان می‌تواند دچار خطا شود. چراکه کاربران شما از کشور متفاوتی به سرور متصل شده‌اند و این مساله در تست‌های این سایت قابل رفع نیست.

مغایرت نتایج با یکدیگر پس از تکرار

نتایجی که در گزارش جی تی متریکس مشاهده می‌کنید، نتایج مطلقی نیستند. آن‌ها می‌توانند بر حسب شلوغی سرور و موارد این‌چنینی تغییر کنند. این موضوع شاید باعث ایجاد خطا شده و شما را در تحلیل عملکرد سایت‌تان گمراه کند. البته به نظر می‌رسد که راه ساده‌ای برای برطرف کردن آن وجود دارد. کافی است که تست‌های خود را در شرایط مشابهی بگیرید. برای مثال از یک سیستم، از یک شبکه اینترنت و در یک ساعت مشخص این کار را انجام دهید. ظاهرن این ترفند می‌تواند این مشکل را تا حد زیادی برطرف کند.

تغییر معیارهای امتیازدهی

جی تی متریکس در طول زمان معیارهای خودش را تغییر می‌دهد و لزومن بابت هر تغییر به کاربر هشدار نمی‌دهد. این موضوع می‌تواند استفاده‌های متوالی از این ابزار تحلیلی را دچار خطا کند. اما با این حال، چون می‌دانیم معیارهای وب جهانی نیز در حال به‌روزرسانی بوده و هیچ‌چیز ثابتی وجود ندارد، این مشکل نمی‌تواند در بلندمدت باعث اشکال در کار ما شود. هرچند که در ابتدا گیج‌کننده به‌نظر می‌رسد، اما باید فرض را بر این بگذارید که اهمیت هر معیار روزانه تغییر می‌کند و شما باید خودتان را با آن سازگار کنید.

اهمیت CDN در امتیاز جی تی متریکس

برخورداری از شبکه توزیع محتوا (CDN) در امتیاز ساختار جی تی متریکس تاثیرگذار است. توضیح دادیم که امتیاز ساختار جی تی متریکس با تاثیر مستقیم ۳۰ درصدی بر رتبه‌ی جی تی متریکس شما، اهمیت به‌سزایی در رتبه‌ی نهایی عملکرد سایت‌تان دارد. البته نباید غافل شوید که بسیاری از بهبودهایی که در امتیاز ساختار می‌دهید، از جمله استفاده از CDN، تاثیر به‌سزایی بر امتیاز عملکرد (Performance) شما نیز خواهد داشت. چراکه بهبود ساختار، به‌شکل مستقیم و غیرمستقیم، کارایی سایت‌تان را بالا می‌برد. برای همین نکات است که توصیه می‌کنیم امتیاز ساختار را جدی بگیرید و پارامترهایی که در آن موثر هستند را رعایت کنید.

اهمیت اضافه شدن CDN ابر آروان به جی تی متریکس

دانستیم که یکی از معیارهای مهم در بررسی عملکرد سایت، به‌کارگیری CDN است. از آن‌جایی‌که این مساله به‌شکل مستقیم بر امتیاز ساختار سایت و رتبه‌بندی جی تی متریکس تاثیرگذار بوده، اضافه شدن CDN ابرآروان به GTmetrix کمک بزرگی برای استفاده‌کننده‌های این خدمت است.

به‌تازگی  CDN ابرآروان در لیست CDNهای مورد تایید جی تی متریکس قرار گرفته است. برای همین مشتریان شبکه توزیع محتوای ابر آروان امکان مشاهده امتیاز صحیح خود در گزارش‌های تحلیلی این ابزار کاربردی را به‌دست آورده‌اند. با بررسی ابر آروان و مذاکره با سایت GTmetrix، با توجه به کیفیت محصول شبکه توزیع محتوا ابرآروان، گسترش پاپ‌سایت‌ها در سراسر جهان و قرارگیری نام آن در میان ده CDN برتر جهان، اکنون نام CDN ابرآروان به لیست CDNهای پذیرفته شده‌ی سایت GTmetrix اضافه شده است. با این اتفاق، مشتریان این محصول می‌توانند بدون نیاز به انجام تغییرات، عملکرد واقعی وب‌سایت خود را روی این ابزار تحلیلی مشاهده و مشکلات مربوط به سایت‌شان را به‌شکل بهتری بررسی و رفع کنند.

به‌خاطر اهمیت استفاده از CDN در بهینه شدن کارکرد وب‌سایت‌تان، اگر تاکنون از CDN ابر آروان استفاده نکرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم همین حالا در سایت ثبت نام کنید و وب‌سایت خود را بر بستر ابر آروان قرار دهید.