تفاوت سرور مجازی و اختصاصی

براساس نیاز سایت‌های شخصی یا تجاری سه گزینه‌ی «هاست اشتراکی»، «سرور مجازی» و «سرور اختصاصی» برای انتخاب سرویس میزبانی وب (هاست) وجود دارد و کسب‌وکارهای مختلف باید به‌تناسب نیاز خود یکی از گزینه‌های پیش‌رو را انتخاب کنند. با این‌حال بسیاری از افراد به‌دلیل وجود ابهام در تفاوت دو سرویس سرور مجازی و سرور اختصاصی با سردرگمی‌های زیادی روبه‌رو می‌شوند. ما در این مقاله مهم‌ترین ویژگی‌ها و کاربردهای این دو زیرساخت ابری پرکاربرد را شرح می‌دهیم.

انواع مختلف سرویس‌های میزبانی وب

  • هاست‌های اشتراکی (Shared Hosting) 
  • سرورهای مجازی (VPS Server) 
  • سرورهای اختصاصی (Dedicated Servers) 

هاست‌های اشتراکی؛ بهترین گزینه برای سایت‌های با ترافیک پایین

هاست‌های اشتراکی را می‌توان رایج‌ترین سرویس میزبانی وب معرفی کرد. در این سرویس‌ها تمام وب‌سایت‌ها به‌شکل مشترک از منابع یک سرور استفاده می‌کنند. با توجه به اشتراک منابع، این نوع سرویس‌ها برای سایت‌های شخصی و تجاری کوچک با ترافیک پایین مناسب هستند چراکه با افزایش ترافیک ورودی عملکرد این سرویس‌ها کاهش پیدا می‌کنند، به‌همین‌ دلیل هاست‌های اشتراکی همیشه ارزان‌تر از سایر سرویس‌های میزبانی هستند.

سرور مجازی؛ بهترین انتخاب برای سایت‌های با ترافیک متوسط

تفاوت سرور مجازی و سرور اختصاصی در سرعت بارگذاری وب‌سایت‌های بزرگ و کوچک مشهود است. تصور کنید یک پیتزا دارید و هر کدام از اعضای خانواده یک تکه از آن‌ را میل می‌کند. سرور مجازی (Virtual Private Server) مانند یکی از تکه‌های مستقل پیتزا است.

 چندین وب‌سایت از یک سرور به‌شکل اشتراکی استفاده می‌کنند با این تفاوت که هر وب‌سایت یا سرور منابع پردازنده، حافظه‌ی اصلی، فضای دیسک سخت، پهنای باند مخصوص به‌خود را دارد. اما امکان افزایش یا کاهش لحظه‌ای منابع برای هر سرور مجازی فراهم است.

تقسیم منابع در سرور مجازی با استفاده از برنامه‌ی مجازی‌ساز به‌نام «Hypervisor» انجام می‌شود. در حالی کلی، هاست VPS برای سایت‌های شخصی بزرگ یا تجاری کوچکی مناسب است. این سرویس برای بهبود سرعت بارگذاری محتوای وب‌سایت و مدیریت موج‌های ترافیک به‌شکل منعطف کاربردی است.

سرور اختصاصی؛ بهترین گزینه برای وب‌سایت‌های پربازدید

سرور اختصاصی (Dedicated Server) مانند یک پیتزای کامل است که تمام امکانات و منابع آن به شما تعلق دارد و هیچ‌کس نمی‌تواند از آن‌ها استفاده کند.  

همان‌طور که خوردن یک پیتزای کامل نسبت به تکه‌ای از آن، انرژی بیش‌تری به بدن می‌دهد. در سرور اختصاصی نیز چنین است، وب‌سایت‌های مصرف‌کننده‌ی منابع اختصاصی، عملکرد بهتری به نمایش گذاشته و با توجه به این موضوع قیمت بالاتری نیز دارند. این سرویس بهترین گزینه برای سایت‌های تجاری متوسط تا بزرگ است، اما می‌توان از آن برای سایت‌های کوچک و رو به ‌رشد نیز استفاده کرد. 

تفاوت سرور مجازی(VPS) با سرور اختصاصی (VDS)

سرورهای مجازی و اختصاصی اگرچه هر دو از مناسب‌ترین گزینه‌های سرویس میزبانی وب هستند اما تفاوت‌های چشم‌گیری با یکدیگر دارند. سرور اختصاصی یک سرور فیزیکی است که تمام منابع آن به‌وسیله‌ی ارایه‌دهنده‌ی سرویس، با مشخصات و تنظیمات انتخابی در اختیار یک وب‌سایت قرار می‌گیرد. این در حالی است که، سرور مجازی به‌عنوان یک کانتینر روی سرویس اشتراکی اجرا می‌شود؛ با این تفاوت که تمامی سایت‌های عضو این سرور منابع اختصاصی خود را خواهند داشت 

برای مثال، اگر VPS فیزیکی ۳۲ گیگابایت حافظه‌ی رم داشته باشد و سایت شما ۴ گیگابایت آن را  دریافت کند؛ این ۴ گیگابایت تنها متعلق به شما بوده و میان سایت‌های دیگر به اشتراک گذاشته نمی‌شود. 

برای سرورهای اختصاصی نیز تمام ۳۲ گیگابایت سرور به سایت اختصاص داده می‌شود و میان هیچ سایت دیگری تقسیم نخواهد شد. در این حالت مدیریت سخت‌افزار و نرم‌افزار سرور تنها در دست یک سایت خواهد بود. این موضوع  امنیت را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد. 

تفاوت سرور مجازی و اختصاصی

بررسی تفاوت سرور مجازی با اختصاصی 

در یک جدول به‌شکل کامل نقاط قوت ‌و ضعف هریک از این دو سرویس رایج و محبوب سرورهای مجازی و اختصاصی را بررسی می‌کنیم. در نهایت شما می‌توانید با درک تفاوت‌های اصلی این دو سرویس میزبانی و در نظر گرفتن بودجه، شرایط و نیازهای‌تان، بهترین انتخاب را برای میزبانی سایت خود داشته باشید.

ویژگی‌ها سرور مجازی  سرور اختصاصی 
قیمت  قیمت ارزان‌ و مقرون‌به‌صرفه قیمت بالا 
منابع  اشتراک برخی منابع مانند کارت شبکه با سایر کلاینت‌ها   استفاده از تمام منابع به‌شکل اختصاصی 
پیکربندی ‌و سفارشی‌سازی  پیکربندی و نصب برنامه‌ها با پشتیبانی نرم‌افزار مجازی‌ساز   امکان پیکربندی و نصب تمام نرم‌افزار‌ها 
تقسیم پذیری  بدون امکان تقسیم‌پذیری  امکان تقسیم‌پذیری به ماشین‌های مجازی کوچکتر  
عملکرد  قدرت سخت‌افزاری متوسط و عملکرد محدود  قدرت سخت‌افزاری بالا به‌دلیل استفاده از تمام منابع 
امنیت  امنیت بالا  امنیت بسیار بالاتر به‌دلیل اختصاصی بودن
مقیاس‌پذیری   مقیاس‌پذیری لحظه‌ای و بسیار بالا  بدون امکان مقیاس‌پذیری 

مقایسه قیمت سرور VPS و  VDS

قیمت خرید سرور مجازی گران‌تر از سرویس اشتراکی است. اما در مقابل سرور اختصاصی از هزینه کمتری دارد و به‌تناسب امکاناتی که ارایه می‌دهد هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه دارد. در طرف دیگر، VDS گران‌ترین نوع سرور به‌شمار می‌رود چراکه شما منابع را با هیچ‌کس تقسیم نمی‌کنید و کنترل همه‌ چیز را در اختیار دارید.

مقیاس‌پذیری سرور مجازی در مقابل سرور اختصاصی

شما با خرید سرور مجازی می‌توانید منابع خود مانند رم، پهنای باند، پردازنده  و غیره را در هر زمان افزایش یا کاهش دهید. به‌عبارت دیگر هم‌زمان با رشد کسب‌وکارتان، مقیاس‌پذیری سرور مجازی بسیار آسان‌ خواهد بود. اما در سرورهای اختصاصی شما از همان ابتدا با منابع ثابت روبه‌رو هستید و به همین دلیل افزایش یا کاهش منابع با دشواری‌های متعددی همراه می‌شود.

امنیت سرور مجازی و  اختصاصی

امنیت مهم‌ترین دغدغه هر کسب‌وکاری است. با توجه به این موضوع می‌توان گفت سرور مجازی نسبت به هاست اشتراکی گزینه‌های امنیتی بیش‌تری را در اختیار شما قرار می‌دهد. با استفاده از VPS امکان سفارشی‌سازی امنیت مطابق با نیاز وب‌سایت  شما فراهم است تا هرگونه که می‌خواهید پارتیشن سرویس خود را ایمن کنید.  امنیت سرور مجازی را مانند زندگی در یک ساختمان چند طبقه در نظر بگیرید، اگر شخصی بهشکل غیر عمد در ساختمان را باز گذاشته باشد (یعنی سایت دیگری در سرور شما نقض امنیتی داشته باشد)، ممکن است ورود به ساختمان خطر زیادی برای خانه شما ایجاد نکند، اما هنوز هم در معرض خطر قرار خواهید داشت. 

در طرف دیگر، سرویس هاست اختصاصی امنیت کامل را برای‌تان به‌ارمغان می‌آورد. هیچ سایت دیگری وجود ندارد تا به وسیله‌ی آن اطلاعات شما به خطر بیفتد. اما در نظر داشته باشید که هاست اختصاصی مانند مالکیت ملک شخصی است و هنوز هم می‌توان به آن نفوذ کرد. بنابراین می‌توانید با سفارشی‌سازی تنظیمات از دسترسی افراد غیر‌مجاز  جلوگیری کنید.

تفاوت پیکربندی و سفارشی‌سازی VPS و VDS

هر دو سرور سرویس‌های مدیریت‌شده و مدیر‌یت‌نشده را ارایه می‌دهند. این موضوع مانند چیدمان مبلمان است، با برنامه‌های مدیریت‌نشده، ابزارها در اختیار شما قرار می‌گیرد، اما باید خودتان آن‌ها را ساخته و سفارشی‌سازی کنید. در طرف مقابل برنامه‌های مدیریت‌شده از قبل نصب‌ و آماده شده‌اند. 

جای تعجب نیست که بیش‌تر مردم برنامه‌های مدیریت‌شده را انتخاب می‌کنند (حتا اگر کمی گران‌تر باشند). هرچند این نوع از سرویس، انعطاف‌پذیری کم‌تری دارد و اگر با دسترسی روت همراه نباشد محدودیت‌ها بیش‌تر هم خواهد شد. برای استفاده از برنامه‌های مدیریت‌نشده نیز باید دانش بالا و آشنایی کاملی با نصب و پیکربندی داشته باشید. 

هر دو یک سطح از سفارشی‌سازی را در اختیارتان قرار می‌دهند که به‌شکل ماهانه می‌توانید آن را تغییر دهید با این تفاوت که اگر محدودیتی در سرور VPS وجود داشته باشد می‌تواند آن را از سایت‌های دیگر قرض بگیرید. 

تفاوت تخصیص منابع در سرور مجازی نسبت به سرور اختصاصی

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های این دو سرور را می‌توان در تخصیص منابع مشاهده کرد. در سرویس VPS  اگرچه تمامی منابع از یک سرور مرکزی به کمک یک برنامه‌ی مجازی‌ساز انتخاب می‌شود اما، می‌توان براساس مشخصات سرور انتخابی آن‌ها را اختصاصی در نظر گرفت تا سایت‌های دیگر نتوانند به آن دسترسی داشته باشند. بنابراین سرعت عملکرد سایت به‌شکل قابل توجهی بالا می‌رود.

تفاوت سرور مجازی و اختصاصی

مزایای سرورهای مجازی نسبت به سرورهای اختصاصی

برخلاف تصور بسیاری افراد که سرورهای اختصاصی را بهتر از سرورهای مجازی می‌دانند، VPSها مزایای بسیاری نسبت به VDSها دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. سرور مجازی ارایه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا منابع اختصاصی پر هزینه را به‌شکل اشتراکی بین هر کلاینت تقسیم کنند و هزینه‎‌ها را به‌طور قابل توجهی کاهش دهند. در حالت کلی می‌توان گفت که سرورهای مجازی سازگارتر و مقیاس‌پذیرتر هستند. 

مزایای سرورهای اختصاصی نسبت به سرورهای مجازی

چند شرایط وجود دارد که در آن سرور اختصاصی به سرور مجازی ارجحیت دارد. مزیت قابل توجه سرورهای اختصاصی که به سرورهای Bare Metal نیز معروف هستند، پتانسل و عملکرد فوق‌العاده آن‌ها است. مجازی‌سازی باعث ایجاد محدودیت‌هایی در موقعیت‌های مختلف می‌شود که این موضوع روی سرورهای اختصاصی تاثیر نمی‌گذارد. اگر عملکرد و کارایی مهم‌ترین گزینه وب‌سایت باشد، سرور اختصاصی بهترین گزینه خواهد بود. خصوصیات امنیتی بالا را می‌توان یکی دیگر از مزیت‌های بی‌چون‌وچرای این سرور پرقدرت نام برد. 

سرور مجازی یا سرور اختصاصی

سرور مجازی باتوجه به محدودیت‌هایی که در اختصاص منابع دارد؛ برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط می‌تواند گزینه خوبی باشد. در حالی‌که اگر ترافیک سایت شما بسیار بالا است و محتواهایتان طرفداران زیادی دارد دیگر سرور مجازی پاسخ‌گوی نیاز سایت نخواهد بود و باید سرور اختصاصی با منابع متناسب با سایت‌تان را جایگزین آن کنید. 

براساس نوع سایت شخصی، آموزشی، دانلودی و… انتخاب سرورها متفاوت است و همه‌ چیز به مشخصات و نیازهای وب‌سایت شما بستگی دارد. 

نکته دیگر رشد وبسایت‌ها است. آیا شما برای کسب‌وکار خود تا ۲ سال آینده مسیر رشد مناسبی را پیش‌بینی کرده‌اید؟ آیا به دنیال توسعه‌ی کسب‌وکار خود هستید؟ 

شکی در آن نیست که هر دو سرویس VPS و VDS پر قدرت هستند. سرور اختصاصی با توجه به عملکرد و امنیت بالا می‌تواند گزینه خوبی باشد اما باید مقیاس‌پذیری پایین و قیمت بالای آن را مدنظر داشته باشید. در طرف دیگر، قابلیت مقیاس‌پذیری سرورهای مجازی دست مدیران را در ارتقا زیرساخت‌های کسب‌وکار باز می‌گذارد. 

نگاهی اجمالی به سرورهای ابری ابر آروان

ابر آروان به‌عنوان یکی از بزرگترین ارایه‌دهندگان خدمات ابری، سرورهای مجازی را در ۴ دسته، سرور مجازی عمومی، سرور مجازی حافظه‌ای، سرور مجازی پردازشی و سرور مجازی با منابع دل‌خواه ارایه می‌کند. امکان ساخت VPS ایرانی با قیمتی مقرون‌به‌صرفه در ابر آروان فراهم شده و شما می‌توانید با انتخاب هسته‌ی پردازشی ابری (vCore) قوی، دیسک پرسرعت، پهنای باند بالا و ترافیک داخلی ارزان از خدمات سرور ابری بهره‌مند شوید.

با خرید سرور مجازی از ابر آروان شما می‌توانید از  سرعت بالای دیسک‌های SSD در ذخیره‌سازی و بازیابی اطلاعات به‌اضافه ایجاد شبکه‌ی خصوصی، فعال‌سازی ساده و سریع سرویس ابری به‌دور از پیچیدگی‌های فنی، پشتیبانی 24 ساعته و بسیاری مزایای دیگر بهره‌مند شوید. 

قیمت‌های سرورهای مجازی براساس تخصیص منابع متفاوت بوده و می‌توانید در قسمت خرید سرور مجازی ابر آروان با انتخاب منابع مصرفی سایت خود، محاسبه قیمت‌ها را مشاهده کنید. 

جمع‌بندی 

وجود یک سرور قوی با منابع اختصاصی برای هر وب‌سایت با ترافیک متوسط به بالا یک ضرورت است. سرورهای مجازی و اختصاصی برای حل مشکل عملکرد و سرعت کم هاست‌های اشتراکی پا به عرصه سرویس‌های میزبانی گذاشته‌اند و رقابت تنگانگی برای تصاحب سایت‌های کاربران دارند. ما در این مقاله سعی کردیم تفاوت سرور مجازی و اختصاصی را توضیح دهیم. اگر به خرید سرور مجازی یا اختصاصی نیاز دارید؛ می‌توانید به صفحه‌ی خرید سرور مجازی ابر آروان رفته و بهترین سرورها با عملکرد مناسب را برای سایت خود انتخاب کنید.