VPS یا سرور مجازی، نوعی از میزبانی سایت است که از نظر عملکرد در جایگاهی بین هاست اختصاصی و هاست اشتراکی قرار دارد و برای کسب‌وکارهایی مناسب است که حجم کاربر و اطلاعات زیادی دارند. سرور مجازی، با استفاده از فناوری مجازی‌سازی، امکان استفاده از مزایای سرور اختصاصی را با هزینه‌ای پایین و نزدیک به قیمت هاست اشتراکی در اختیارتان قرار می‌دهد. 

اگر میخواهید مفهوم VPS یا VDS را به‌طور دقیق متوجه شوید و از تفاوت‌های بین این دو سرور مجازی و کاربرد آن‌ها اطلاعات کافی داشته باشید، مطالعه‌ی این مطلب را از دست ندهید. چراکه برای خرید سرور مجازی و توسعه کسب‌وکارتان به این اطلاعات نیاز خواهید داشت.

سرور مجازی یا VPS چیست؟

VPS مخفف عبارت Virtual Private Server و به‌معنای سرور خصوصی مجازی است. VPS، کامپیوتری مجازی، در دسترس، همیشه آنلاین و پرسرعت در دیتاسنتر است که با استفاده از قابلیت‌های آن می‌توانید به میزبانی سایت، مدیریت یا اجرا برنامه‌های دل‌خواه‌تان بپردازید.  

در واقع این نوع سرور مجازی روشی رایج برای میزبانی سایت است. در این سرویس به‌جای آن‌که به هر کاربر یک سرور داده شود، از طریق مجازی‌سازی، یک سخت‌افزار پرقدرت به چند سرور مجازی تقسیم می‌شود و در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. به این شکل هر کاربر می‌تواند منابع سخت‌افزاری و سیستم‌عامل اختصاصی خودش را در اختیار داشته باشد.  

خدمات این نوع سرور به زندگی در آپارتمان شباهت دارد. در یک آپارتمان، منابع موجود به میزان مشخصی بین ساکنان تقسیم شده، به‌شکلی که آن‌ها می‌توانند بدون نیاز به پرداخت هزینه‌های سنگین، فضای اختصاصی خود را داشته باشند و از منابع موجود نیز به شکل دل‌خواه استفاده کنند.  

در واقع VPS ترکیبی از بهترین امکانات سرور اختصاصی و هاست اشتراکی را در خود جای داده است. اگرچه VPS مانند یک سرور فیزیکی عمل می‌کند، اما یک نرم‌افزار است که سخت‌افزار اختصاصی را شبیه‌سازی می‌کند. کاربران با استفاده از سرور مجازی به Root دسترسی دارند و می‌توانند هر نوع تغییری در محیط میزبانی ایجاد کنند. 

در ابتدای ورود مجازی‌سازها، تنها امکان پشتیبانی از سرورهای VDS وجود داشت که با گذشت زمان پشتیبانی از سرورهای VPS نیز به آن اضافه شد و با امکان استفاده بهتر از منابع سرور با استقبال زیاد صاحبان کسبوکار روبه‌رو شد. 

سرور مجازی یا VDS چیست؟

قبل از بررسی این نوع سرور مجازی، بهتر است بدانید که این دو نوع سرور بسیار به هم شباهت دارند و امکانات مشابهی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. با این‌حال تفاوت‌هایی نیز وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. 

VDS مخفف عبارت Virtual Dedicated Server است، نوعی سرور مجازی که به کاربران اجازه می‌دهد سروری مدیریت‌شده، اما اختصاصی را برای توسعه و استقرار برنامه‌های خود در اختیار داشته باشند. بسیاری از کاربران از هر دو سرور که به فناوری مجازی‌سازی متکی هستند به‌عنوان سرور مجازی یاد می‌کنند. اما هر کدام از این دو سرور‌، کاربرد‌های متفاوتی دارند. 

به‌طورکلی VDS دارای منابع ثابت و از پیش تعریف‌شده است، مانند فضای دیسک، CPU، حافظه، سیستمعامل و پهنای باند، به این معنی که کاربران نمی‌توانند از منابع اختصاصی دیگری استفاده کنند. بنابراین، منابع VDS با هیچ کاربر دیگری به اشتراک گذاشته نمی‌شود. به همین دلیل اگر وب‌سایت کاربری ترافیک بالایی داشته باشد، عملکرد سایت شما تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد. یکی از دلایلی که VDS به گزینه‌ای گرانتر از VPS تبدیل شده است همین موضوع است. به جرات می‌توان گفت که VDS چیزی بین VPS و سرور اختصاصی است. 

VPS چه کاربردی دارد؟

سرور خصوصی مجازی معمولن برای فعالیت‌هایی با عملکرد ثابت مناسب است. کسبوکاری‌های آنلاین اینترنتی از این نوع سرور برای موارد زیر استفاده می‌کنند: 

  • ذخیره‌سازی داده‌های شرکت یا مشتریان با قابلیت دسترسی بالا
  • میزبانی همه‌ی وب‌سرور‌ها 
  • میزبانی ایمیل یا ایمیل سرور
  • دیتابیس (پایگاه داده‌ها) 
  • میزبانی و هاستینگ پلسک (Plesk) یا سیپنل (cPanel)  
  • ارایه‌ی خدمات مبتنی بر Cloud برای مشتریان 
  • ارایه‌ی ‌ایستگاه‌های مجازی برای کارمندان دورکار 

در بیش‌تر موارد، VPSها همه‌ی ویژگی‌های سرور‌های خصوصی را دارند، اما فقط فضای ذخیره‌سازی و پهنای باند کمتری را در اختیار شما می‌گذارند.

VDS چه کاربردی دارد؟

سرور اختصاصی مجازی (VDS) یک زیرساخت ابری است که معمولن برای وبسایت‌های با فعالیت بالا و حجم زیاد اطلاعات مناسب است. VDS به کاربران اجازه می‌دهد یک سرور ایزوله را از طریق اینترنت مدیریت کنند 

سرور اختصاصی مجازی یکی از محبوب‌ترین خدمات ابری است، چون به کاربران این امکان را می‌دهد تا یک سرور مدیریت‌شده اما اختصاصی را برای توسعه، استقرار و میزبانی برنامه‌های کاربردی وب استفاده کنند. 

VPS vs VDS

مزایا و معایب سرور مجازی (VPS) چیست؟

VPS با وجود مزایای متعدد، چالش‌های خاصی را نیز می‌تواند ایجاد کند. البته این چالش‌ها به‌مراتب کم‌تر از هاست اشتراکی هستند. سرورهای مجازی می‌تواند انتخاب عالی برای سایت شما باشد. بنابراین بهتر است با نگاهی کامل به کاربرد سرور مجازی و معایب و مزایای آن بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید 

مزایای سرور مجازی خصوصی (VPS)

  • سرور‌های مجازی در مقایسه با هاست‌های اشتراکی قابل اعتمادتر و سریع‌تر هستند. 
  • ترافیک بالای سایتهای دیگری که از سرور مجازی استفاده می‌کنند هیچ تاثیری بر عملکرد و سرعت سایت شما ندارد. 
  • در این نوع سرور دسترسی Super User یا Root برای پیکر‌بندی وجود دارد. 
  • فایل‌ها و دیتابیس کاملن ایمن هستند و در دسترس کاربران دیگر قرار نمی‌گیرند. 
  • مقیا‌س‌پذیر هستند، به‌طوری‌که در هر لحظه می‌توان به‌شکل جداگانه RAM، CPU، فضای ذخیره‌سازی آن را افزایش یا کاهش داد.
  • نسبت به خدمات و امکانات ارایه‌شده هزینه مقرون‌به‌صرفه‌ای دارد. 
  • امکان اصلاح نرم‌افزار‌های خاص و نصب آن‌ها روی سرور مجازی وجود دارد. 

 

معایب سرور مجازی (VPS)

  • قیمت سرور مجازی بیش‌تر از هاست اشتراکی است. 
  • برای این‌که بتوانید این سرور را مدیریت کنید، به دانش فنی نیاز دارید. 
  • اگر بخش‌های مختلف سرور را به‌درستی پیکربندی نکنید، امنیت سایت‌تان به خطر می‌افتد.

 

VPS یا VDS، کدام انتخاب بهتر است؟

در مقایسه با این دو سرور مجازی نمی‌توان گفت که کدام یک بهتر یا بدتر هستند، بلکه میتوان با توجه به نیاز کاربر و گستردگی کار، یکی از آن‌ها را انتخاب کرد. چراکه هر دو‌ی این سرویس‌های مجازی قابلیت‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. برای مثال، زمان استفاده از  VDS، منابع اختصاص داده شده به هر سرور کاملن ثابت خواهند بود و امکان ایجاد ماشین مجازی بیش‌تر از توان سرور ممکن نیست، اما با کمک VPS منابع سرور اصلی در اختیار همه‌ی ماشین‌های مجازی ایجادشده قرار می‌گیرند و به همین دلیل با استفاده از آن می‌توان بیش‌تر از توان اصلی هاست به ایجاد ماشین مجازی اقدام کرد. 

علاوه‌بر مورادی که گفته شد، شما هنگام راه‌اندازی سیستم‌عامل‌های اطلاعاتی و فروشگاه‌های آنلاین، ایمیل سرور، گیم سرور، فعالیت در بازارهای اقتصادی بین‌المللی  و… می‌توانید از VPS استفاده کنید.  

معرفی سرور‌ مجازی ابر آروان

ابر آران به‌عنوان یکی از بهترین ارایه‌دهندگان زیرساخت ابری، سرورهای مجازی خود را با پایداری ۹۹.۹۹ درصدی و قیمتی مقرون‌به‌صرفه عرضه می‌کند. برای خرید VPS ارزان از ابر آروان با منابع مورد نیاز خود، تنها کافی است که سرور اختصاصی خود را از میان بسته‌های کاربردی و اقتصادی ابر آروان انتخاب کرده و تنها با چند کلیک آن را راه‌اندازی کنید.

با توجه به توضیحات ارایه‌شده اگر صاحب سازمان و یا شرکت بزرگی هستید و تمایل دارید که خدمات ارزنده‌تری دریافت کنید و در عین حال می‌خواهید که امنیت بالا و سرعت مناسبی داشته باشید، سرور‌های اختصاصی مجازی با توجه به شرایط‌ مورد نیازتان گزینهی مناسبی هستند. 

 

مشتری‌های سرور مجازی ابر آروان چه کسانی هستند؟

با توجه به مزایای متعددی که سرور مجازی ابر آروان، برای میزبانی اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌ها فراهم می‌کند، در مدت زمان بسیار کوتاهی به سطح چشمگیری از پذیرش موسسات و کسب‌و‌کار‌های کوچک و بزرگ دست یافته است. ده‌ها سازمان و نهاد‌های دولتی و غیردولتی از جمله بانک آینده، بانک تجارت، بانک سامان، اسنپ، انتشارات جنگل، اتاقک، شرکت ملی نفت ایران بخشی از خدمات سرور مجازی ابر آروان استفاده می‌کنند. ما در ابر آروان همواره کنار شما هستیم تا بهترین خدمات را دریافت کنید.