حتا محتوای تولیدشده به‌دست حرفه‌ای‌ترین طراحان و برنامه نویسان وب نیز ممکن است کاستی‌هایی داشته باشد. یکی از مهم ترین امکانات ابر آروان ایجاد یک لایه برای بازنویسی و اصلاح محتوا و در نتیجه کاهش حجم وب سایت شما است. در این مقاله تلاش قصد داریم برخی از این امکانات را به شما معرفی کنیم.

ساختار لایه بازنویسی به‌شکلی طراحی و پیاده‌سازی شده است که با اولین درخواست به‌وسیله‌ی کاربر عملیات بازنویسی را آغاز کند. در این حالت و از آن‌جایی‌که ممکن است به‌علت طولانی شدن زمان بازنویسی،مشاهده وب‌سایت کند شود، فایل‌های بدون بازنویسی نهایی به سمت کاربر ارسال شده و عملیات بازنویسی در پشت صحنه ادامه پیدا می‌کند. با اتمام بازنویسی نهایی یک نسخه از اطلاعات بازنویسی‌شده در سرور ذخیره می‌شوند تا در اتصالات بعدی برای کاربران قابل مشاهده باشد.

افزودن عمر کَش‌پذیری

در این قسمت می توانید به‌تفکیک فایل‌های CSS، تصاویر، اسکریپت‌ها و فایل‌های PDF را مشخص کنید تا امکان افزایش کش‌پذیری این فایل‌ها فراهم شود. این امکان در کنار امکانات پیشرفته‌ای قرار می‌گیرد که در بخش caching مهیا شده است. در واقع با فعال شدن این امکان سرورهای شبکه آروان فایل‌های مشخص‌شده را در مدت زمان بیش‌تری در خود نگهداری خواهند کرد.

بازنویسی فایل‌ها

در این قسمت می توان به تفکیک فایل‌های CSS، JavaScript و HTML این اجازه را به ابر  آروان داد که کدها را بازنویسی کند. در این بازنویسی‌ها تمام فضاهای خالی و کدهایی که به‌شکل comment هستند حذف می شوند. از جمله تغییرات دیگری که در این قسمت انجام می‌گیرد حذف کتیشن (“) در موارد غیرکاربردی و attributeهای غیر لازم است. مجموع این حذفی‌ها باعث کاهش حجم فایل‌ها خواهد شد.

یکپارچه‌سازی فایل‌ها

به تفکیک فایل‌های CSS و JavaScript می‌توان اجازه یکپارچه‌سازی را به ابر آروان داد. در این حالت فایل‌ها یکپارچه خواهند شد (برای مثال ۷ فایل CSS به یک فایل تبدیل خواهند شد). هم‌چنین در مواردی که کدهای CSS و JavaScript در داخل فایلی که از آن ها استفاده کرده است قرار خواهند گرفت. این موارد و برخی تغییرات دیگر با این هدف شکل می گیرند که تعداد request کم‌تری به سرور ارسال شود و در نتیجه سرعت بارگزاری وب سایت افزایش پیدا کند.

بهبود فرمت تصاویر

در این قسمت فرمت تصاویر به حالت مناسب تری تغییر خواهد کرد. در مرورگرهایی که امکان نمایشی تصاویر WEBP را داشته باشند، همه‌ی تصاویر GIF، PNG و JPEG به فرمت WEBP تغییر خواهند کرد. هم‌چنین در تنظیمات این بخش می‌توان این اجازه را به آروان داد تا تصاویر PNG و GIF را به JPEG و یا تصاویر GIF را به PNG تبدیل کرد.

فشرده‌سازی تصاویر

به ۳ روش متفاوت تلاش می‌شود تا تصاویر فشرده‌سازی‌شده و حجم‌شان کاهش پیدا کند. روش اول حذف متادیتاها است. با این‌کار متادیتاهای غیرکاربردی در تصاویر JPEG، PNG و WEBP حذف و در نتیجه حجم‌شان کم‌تر می‌شود. در روش دوم رنگ‌بندی تصاویر اصلاح می‌شود. در این حالت اطلاعات Color Profile حذف و sampling رنگ تصاویر JPEG کاهشی می‌یابد و در نهایت به کمک روش سوم اندازه تصاویر اصلاح می‌شود. در این حالت که بسیار در کاهش حجم وب سایت نیز تاثیرگذار است، تصاویری که اندازه‌ی واقعی آن‌ها از مقدار (width, height) ذکرشده در تگ Img بیش‌تر باشد، کاهش اندازه پیدا می‌کنند. هم‌چنین اندازه‌ی تصاویر با توجه به صفحه نمایشگر کاربران به‌شکل خودکار تنظیم می‌شود. برای مثال اگر کاربری با تلفن همراه خود به سایت متصل شود تصاویر با اندازه و حجم کم‌تری برای او بارگذاری خواهد شد.

اصلاح بارگذاری وب‌سایت

متوقف کردن اجرای جاوا تا انتهای بارگذاری صفحه: با فعال شدن این امکان کدهای جاوا پس از اتمام کامل بارگذاری صفحه فعال و اجرا خواهند شد.

بارگذاری تصاویر کم حجم تا زمان نمایش با اندازه اصلی: به کمک این روش ابتدا نسخه کم حجم و کم کیفیت تصاویر به‌سرعت بارگذاری شده و سپس نسخه اصلی تصاویر جایگزین خواهند شد.

بارگذاری تصاویر هنگام مشاهده: با فعال شدن این امکان با اسکرول کردن کاربر و حرکت او در صفحه تصاویر بارگذاری می‌شوند. این امکان برای صفحاتی که محتوای زیادی را در خود جای می‌دهند بسیار مفید است و از انتظار طولانی برای لود کامل تمام صفحه جلوگیری می‌کند.

تبدیل تصاویر Jpeg به بارگذاری مروری: این امکان به تصاویر JPEGای که حجم بالایی دارند اجازه می‌دهد که آرام و به‌مرور زمان در صفحه نمایش داده شوند.

گوگل آنالیتیکس

تبدیل API گوگل به async

با فعال شدن این امکان API گوگل از حالت بارگذاری به‌شکل همزمان به بارگذاری غیرهمزمان تبدیل می‌شود و منتظر پاسخ API گوگل نمی‌ماند. در نتیجه سرعت بارگذاری سایت افزایش پیدا می‌کند.

افزودن افزونه گوگل به صفحه‌ها

با فعال شدن این امکان افزونه مربوط به گوگل آنالیتیکس به تمام صفحات html اضافه خواهد شد.

3 پاسخ در “بهینه‌سازی محتوای وب‌سایت به کمک آروان”

  • حسن پاپی
    ۴ تیر ۱۳۹۷ در۳:۱۲ ب٫ظ

    مگر API گوگل async نیستن که شما میخواهید async کنید؟

  • ۶ مرداد ۱۳۹۷ در۴:۲۹ ب٫ظ

    سلام
    منظور ایشان نحوه دانلود محتوا توسط مرورگر است که با attribute async قابل کنترل است

  • ۱۱ شهریور ۱۳۹۸ در۱۰:۱۰ ق٫ظ

    مطلب جالبی بود ممنونم

نظرات بسته شده است.