افزایش سرعت سایت

در سال ۲۰۰۶ آمازون اعلام کرد، به‌‌ازای هر ۱۰۰ میلی‌ثانیه افزایش سرعت سایت خود، یک درصد درآمد بیش‌تری کسب می‌کند. در پی این آمار، گوگل اعلام کرد که سرعت سایت را در رتبه‌بندی نتایج جست‌وجوی خود درنظر می‌گیرد.از آن زمان تاکنون، هرروز بیش‌تر و بیش‌تر تاثیر مثبت افزایش سرعت سایت بر مواردی مانند کمپین‌های بازاریابی آنلاین، افزایش کلیک سایت و درنهایت افزایش فروش آشکار می‌شود. در این مقاله تاثیر CDN در افزایش سرعت سایت را بررسی می‌کنیم.

سرعت سایت چیست؟

سرعت سایت، مدت زمانی است که طول می‌­کشد یک موتور جست‌وجو به‌طور کامل، صفحات ایندکس‌شده شما را بارگذاری کند. سرعت سایت به شما می‌گوید که مخاطبان‌تان با چه سرعتی محتواها را می‌­بینند و با آن ارتباط برقرار می‌­کنند. مفهوم دیگری که گاه با سرعت سایت اشتباه گرفته می‌شود، سرعت صفحه یا Page Speed است. سرعت صفحه در واقع، زمانی است که یک صفحه برای بارگذاری کامل (FCP) سپری می‌کند. این معیار، نکته‌ی دیگری را هم دل خود دارد که به زمان رسیدن به اولین بایت یا TTFB اشاره می‌کند. این معیار، مدت زمان دریافت اولین بایت به‌دست کاربر را اندازه می‌گیرد.

بررسی چند راه افزایش سرعت سایت

 قبل از اقدام برای افزایش سرعت سایت باید ابتدا میزان آن را اندازه‌گیری کنید. یکی از راه‌های فهمیدن سرعت سایت و شاید معروف‌ترین آن‌ها استفاده از gtmetrix.com است. فرض کنید شما مالک یک سایت وردپرس هستید. با کپی و پیست کردن لینک صفحه خود در این جی تی متریکس می‌توانید، علاوه‌­بر مشاهده‌ی سرعت، جزییات بیش‌تری را هم در مورد علل کندی و … به‌دست آورید.

در ادامه برخی از مهم‌ترین تکنیک‌های موثر در افزایش سرعت سایت را شرح می‌دهیم.

فشرده‌سازی

ابتدایی‌ترین روش افزایش سرعت سایت، این است که با استفاده از نرم‌افزاری مختلف، فایل‌های HTML و CSS و JavaScript خود را که قرار است روی صفحات مختلف وب‌سایت قرار بگیرند، فشرده‌ کنید. این کار باعث می‌شود که حجم سایت شما برای بارگذاری کم شود. بهتر است، فشرده‌سازی را برای فایل‌های بزرگ‌تر از 150 بایت انجام دهید. یکی از نرم‌افزارهای مفید در این زمینه، Gzip است.

چنین نرم‌افزاری با حذف فاصله، کاما و سایر کاراکترهای غیرضروری، مانند کدهای کامنت و کدهای استفاده‌نشده، باعث افزایش سرعت بالا آمدن سایت می‌شود. برای افزایش سرعت سایت وردپرس‌، می‌توانید از انواع پلاگین‌­ها مانند Autoptimize استفاده کنید. هم‌چنین، باید تصاویر، ویدیو، فایل صوتی و فایل‌های قابل دانلود را نیز تا جای ممکن با نرم‌افزارهای متفاوت، مانند فتوشاپ، فشرده کنید.

کاهش ریدایرکت‌ها

یک راه افزایش سرعت سایت، کاهش ریدایرکت یا تغییر مسیرها است. ریدایرکت، ابزاری است که باعث می‌شود مرورگر از یک URL به یک URL دیگر برود. این ابزار در مواردی که محتوای یک صفحه به صفحه‌ای دیگر از همان وب‌سایت منتقل‌شده، مورداستفاده قرار می‌گیرد. هر بار که صفحه‌ای از وب‌سایت شما به صفحه‌ای دیگر تغییر مسیر می‌دهد، زمان بیش‌تری برای تکمیل چرخه‌های درخواست و پاسخ و بارگذاری فایل‌های HTML صرف می‌شود. تغییر مسیر می‌تواند از سمت سرور یا از سمت کاربر، اتفاق بیفتد. نکته این‌جا است که در بسیاری از موارد، این تغییر مسیرها بی‌دلیل هستند و می‌توان آن‌ها را شناسایی و حذف کرد. یکی از ابزارهایی که می‌تواند در کشف ریدایرکت‌­ها به شما کمک کند ScreamingFrog است.

حذف جاوا اسکریپت مسدودکننده رندر

مرورگرها قبل از اینکه بتوانند یک صفحه را به کاربر ارایه دهند، باید بتوانند HTML آن را آنالیز کنند. درصورتی‌که در طول این فرآیند با یک اسکریپت مواجه شوند، باید قبل از ادامه، آن را اجرا کنند. به‌این‌ترتیب، حذف این فایل‌های مسدودکننده رندر، یک راه افزایش سرعت لود سایت است. بهترین کار این است که فایل JavaScript را به پایین‌ترین قسمت سایت، منتقل کنید. هم‌چنین، باید در نظر داشته باشید که مرورگرها قبل از رندر کردن فایل CSS، دیگر فایل‌ها را بررسی نمی‌کنند. به همین دلیل، باید CSS را نیز در بالاترین قسمت سایت، قرار دهید.

استفاده از حافظه پنهان مرورگر یا Cache

این روش، به‌ویژه برای افزایش سرعت سایت‌های پرترافیک موثر است. مرورگرها اطلاعات زیادی از جمله تصاویر، فایل‌های جاوا اسکریپت و موارد دیگر را در حافظه خود پنهان می‌کنند. به‌این‌ترتیب، زمانی که کاربر برای بار دوم به آن سایت مراجعه می‌کند، مرورگر مجبور نیست کل صفحه را دوباره بارگیری کند. برای این منظور، باید برای Cache خود که قرار است روی مرورگرها ذخیره شود، تاریخ انقضا تعیین کنید. در بسیاری از موارد چند ساعت یا روز، برای تاریخ انقضای Cache مناسب است.

بهبود زمان پاسخ‌‌گویی سرور

با استفاده از سرور ابری که یکی از عوامل افزایش سرعت سایت است، زمان پاسخ‌گویی سرور شما کاهش پیدا می‌کند. شدت این تاثیر با نگاه به موارد زیر می‌تواند متفاوت باشد.

  • میزان ترافیک دریافتی
  • منابعی که هر صفحه دریافت می‌کند
  • نرم‌افزاری که سرور استفاده می‌کند
  • کیفیت میزبانی سرور

به‌منظور افزایش سرعت سایت باید در سرور خود به‌دنبال تعاملات کُند در پایگاه داده، مسیریابی کُند یا کمبود حافظه بگردید. در حال حاضر، زمان ایده‌­آل پاسخ‌گویی بهترین سرورها، ۲۰۰ میلی‌ثانیه است. در نهایت، شاید بهتر باشد از یک میزبان وب با سرعت بالاتر استفاده کنید.

افزایش سرعت وب سایت

چند روش افزایش سایت وردپرس

امروزه بیش از ۷۰ درصد سایت‌ها وردپرسی هستند. بنابراین برای افزایش سایت وردپرس، علاوه‌­بر موارد گفته‌شده و هم‌چنین استفاده از CDN که در بخش بعد آن را بررسی می‌کنیم؛ باید راه‌های زیر را هم در نظر داشته باشید.

استفاده از قالب سبک

قطعن هرچه تم سایت وردپرس شما پویاتر و با عناصر گرافیکی جذاب‌­تر باشد، مخاطب بیش‌تری خواهد داشت. بااین‌حال، درنظر داشته باشید که اگر تعداد و حجم این عناصر بیش‌ از حد باشد یا اندازه آن‌ها از اندازه صفحه شما بزرگ‌تر باشد؛ بر سرعت سایت شما اثر منفی خواهد گذاشت. چنین قالبی، ممکن است حتا باعث اختلال در وب‌­سرور شما هم بشود. بهترین گزینه برای افزایش سرعت سایت وردپرس، استفاده از تم‌های سبک است. تم‌های پیش‌فرض وردپرس، معمولن، بهترین گزینه‌ها هستند. برای این‌که غنای بصری سایت در عین سرعت بالای آن حفظ شود از تم‌هایی با فریم‌­ورک‌­های بوت­استرپ یا Foundation استفاده کنید.

تمیز کردن پایگاه داده

یکی از سریع‌ترین راه‌های افزایش سرعت سایت وردپرس، تمیز کردن پایگاه داده یا Cleanup کردن آن است. این کار، اندازه پایگاه داده و نسخه‌های پشتیبان آن را به کم‌ترین میزان ممکن می‌رساند. هم‌چنین، نظرات اسپم، کاربران جعلی، پیش‌نویس‌های قدیمی محتوا و تم‌های ناخواسته نیز می‌توانند، باعث کندی سرعت سایت وردپرس شوند.

غیرفعال یا حذف کردن پلاگین‌ها

نگه‌داشتن افزونه‌های ناخواسته، مقدار زیادی junk یا آشغال به فایل‌های وب شما اضافه می‌کند. علاوه‌بر این، حجم بکاپ­ها را نیز افزایش داده و حجم زیادی از منابع سرور را استفاده می‌کند. سرویس‌های وب، مانند IFTTT یا Zapier این افزونه‌ها را به‌شکل خودکار حذف کرده و سبب افزایش سرعت سایت وردپرس می‌شوند.

استفاده از CDN برای افزایش سرعت سایت

شبکه توزیع محتوا یا CDN، شبکه‌ای از سرورها است که برای توزیع بار ارایه محتوا، استفاده می‌شود. در این شبکه، نسخه‌هایی از سایت شما در چندین مرکز داده در مناطق جغرافیایی مختلف، ذخیره می‌شود تا کاربران، محتوای سایت شما را از نزدیک‌ترین پایگاه داده و با سرعت بیش‌تری دریافت کنند. در واقع، CDN، با میزبانی فایل‌های شما در شبکه بزرگی از سرورها در سراسر جهان، کار می‌کند. از آن‌جایی‌که با استفاده از CDN، پهنای باند در سرورهای مختلف پخش می‌شود، میزان بار روی هر سرور، کاهش‌یافته و سایت شما نیز در برابر حمله‌های DDoS و ترافیکی، محافظت می‌شود. این شبکه، می‌تواند تا ۶۰ درصد در مصرف پهنای­باند صرفه‌جویی داشته باشد. هم‌چنین، استفاده از CDN سبب می‌شود که تعداد درخواست‌های لازم برای دسترسی مخاطب به سایت به نصف، کاهش پیدا کند.

CDN یکی از مهم‌ترین سرویس‌های مرتبط با افزایش سرعت سایت است که امروزه از سمت شرکت‌های مختلف خدمات ابری ارایه می‌شود. ابر آروان به‌عنوان یکی از بهترین ارایه‌دهندگان زیرساخت ابری در ایران با عرضه‌ی این سرویس در نقاط مختلف دنیا توانسته به افزایش سرعت و امنیت سایت‌های متعددی کمک کند. شما می‌توانید با خرید CDN این شرکت پشتیبانی از شش میلیون درخواست در دقیقه را برای سایت خود، تضمین کنید.

 

راه‌های افزایش سرعت سایت در یک نگاه

سرعت سایت، امروزه، یک پارامتر حیاتی در تجارت آنلاین است. در این مقاله که می‌توان آن را یک راهنمای افزایش سرعت سایت نامید، گفتیم که برای بهبود این شاخص، باید از سایت خود تست سرعت بگیرید. کاهش حجم فایل‌ها، حذف ریدایرکت­ها، رعایت ترتیب فایل‌ها، استفاده از Cache و بهبود زمان پاسخ‌گویی سرور، پنج راه‌کار اصلی افزایش سرعت وب‌سایت هستند که آن‌ها را بررسی کردیم. علاوه‌بر این، راه‌کارهایی اختصاصی برای افزایش سرعت سایت وردپرس ، مانند استفاده از قالب سبک و حذف پلاگین­های اضافه نیز وجود دارند.

یکی از راه‌کارهای اصلی بهبود سرعت سایت نیز استفاده از شبکه توزیع محتوا(CDN) است. این شبکه، محتوای سایت شما را از نزدیک‌ترین نقطه ممکن و با امنیت بالا در اختیار کاربر قرار می‌دهد.