هر مسابقه‌ی ورزشی پر است از لحظه‌های هیجان‌انگیز و کلیدی؛ از لحظه‌ی به ثمر رسیدن یک گل دقیقه‌ی آخری در یک مسابقه‌ی فوتبال تا لحظه‌ای که توپی آخرین خط زمین والیبال را لمس می‌کند و بازی به نفع یکی از تیم‌ها به پایان می‌رسد. وجود این لحظه‌ها است که تماشای «پخش زنده» یک رویداد ورزشی را از هیجان لبریز می‌کند. رساندن بلادرنگ این محتوا با بالاترین کیفیت ممکن به کاربران، برای تیم‌های فنی پلتفرم‌های پخش زنده‌ اینترنتی هیجان و صد البته چالش‌های فراوانی به همراه دارد. مساله‌ای پیچیده با دو متغیر اساسی:

  • کمینگی تاخیر در رساندن محتوا به دست کاربران
  • بیشینگی پایداری

به‌شکل عمومی هر تصویری که از زمین مسابقه مخابره می‌شود تا رسیدن به صفحه‌ی نمایش کاربران مسیری طولانی را سپری می‌کند.

این تصاویر در فرمت‌های استاندارد انکود (فشرده‌سازی) و به کیفیت‌های مختلف تبدیل می‌شوند تا هر کاربر با توجه به پهنای باندی که دارد بتواند در کم‌ترین زمان ممکن  آن را تماشا کند، سپس واترمارک شبکه‌های اینترنتی به آن‌ها اضافه و به بخش‌های کوچک‌تری تقسیم می‌شود (سگمنت‌بندی) و در نهایت بر بستر پروتکل‌های پخش زنده (مثل HLS) روی اینترنت قرار می‌گیرند. سپری کردن این فرآیند در واحد‌های گرافیکی و محاسباتی به توان پردازشی بالایی نیاز دارد.

پخش زنده بیش از ۱۰۸ شبکه، ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته

در معماری ابری آیو، همه‌ی وظایف پردازش و توزیع استریم‌ها به پلتفرم پخش زنده ابر آروان منتقل شده است. با رویکرد تحلیل معماری سیستم به‌شکل لایه‌ای، نقش پلتفرم آیو تنها تامین محتوا و رساندن آن به سرور‌های زیرساخت پخش زنده‌ ابر آروان است. بهینه‌‌سازی پراهمیت در این لایه، برقراری یک ارتباط پایدار بین سرور‌های ارسال کننده‌ی محتوا (سورس‌ها) و زیرساخت پخش زنده‌ ابر آروان است. برای دسترسی‌پذیری بالا (HA) این سرورها در دو دیتاسنتر قرار گرفته‌اند و بر بستر فیبر نوری در یک ارتباط پایدار محتوای خام ویدیویی را برای زیر ساخت آروان ارسال می‌کنند.

پردازش استریم‌ها

با فرض پایداری ارتباط بین سورس‌ها و زیرساخت آروان، چالش مهم بعدی برای رسیدن به یک استریم پایدار و بلادرنگ، پردازش استریم‌ها (انکودینگ، ترنس‌کدینگ، اضافه شدن واترمارک، سگمنت‌بندی و …) در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. معماری سرور‌های انکودینگ پلتفرم پخش زنده‌ ابر آروان کاملن مقیاس‌پذیر طراحی شده است؛ این معماری امکان می‌دهد با مکانیسم‌های توزیع‌بار، همیشه توان پردازش گرافیکی کافی برای هر ثانیه از پخش زنده هر استریمی فراهم باشد و هیچ صفی برای پردازش استریم‌ها تشکیل نشود. علاوه‌بر مقیاس‌پذیری، این سرور‌ها (سرور‌های پردازش استریم) در دیتاسنتر‌های مختلف توزیع‌شده تا اختلال‌های زیرساختی دیتاسنتر‌ها و هر اتفاق پیش‌بینی‌نشده‌ی دیگری به هیچ‌وجه موجب قطعی سرویس‌دهی به کاربران نشود و سرویسی با دسترسی‌پذیری بالا (HA) برای کاربران فراهم باشد.

رساندن استریم به کاربران

کامل‌ترین زنجیره‌ی دریافت و پردازش استریم‌ هم بدون اتصال به یک سیستم توزیع مناسب، کم‌ترین کاربردی برای کاربران نخواهد داشت. استریم پردازش‌شده، باید در بستر سیستمی با تاب‌آوری بسیار بالا در برابر لود لحظه‌ای کاربران (Flash Crowd) به دست‌شان برسد. در معماری ابری آیو این موضوع در دو لایه طراحی و پیاده‌سازی شده است.

لایه‌ی ذخیره‌سازی و کش پلتفرم پخش زنده آروان

پلتفرم پخش زنده ابر آروان هم مثل دیگر محصولات آن، برای توزیع محتوای خود از CDN قدرت‌مند آروان استفاده می‌کند. برای افزایش سرعت و صرفه‌جویی در زمان ارسال محتوا به CDN، در لایه‌ی ذخیره‌سازی سگمنت‌های استریم نتورک‌ند‌هایی تعبیه شده است که محتوا از طریق این نتورک‌ند‌ها به سرور‌های لبه‌ی CDN ارسال می‌شود. این نتورک‌ند‌ها نیز در دیتاسنتر‌های مختلف قرار دارند تا نزدیک‌ترین فاصله را با انکودر‌های هم‌جوارشان و هم‌چنین دسترسی‌پذیری بالایی داشته باشند. این طراحی یک لایه کش قابل اتکا در معماری پلتفرم پخش زنده ابر آروان است و باعث می‌شود علاوه‌بر کاهش تاخیر استریم و پایداری آن، ویژگی‌هایی مثل ماشین زمان (Time Shift)، آرشیو(Catch up) و… با کیفیت بالا و بدون نیاز به پردازش مجدد در دسترس کاربران آیو قرار بگیرد.

بهینه‌سازی تنظیمات CDN ابر آروان برای پخش ‌زنده

قرارگرفتن پلتفرم پخش ‌زنده پشت سرور‌های قدرت‌مند شبکه توزیع محتوای آروان، ویژگی‌های مقیاس‌پذیری، دریافت محتوا از نزدیک‌ترین فاصله و در بهینه‌ترین مسیر و هم‌چنین دسترسی‌پذیری بدون نیاز به هیچ اقدام اضافه‌ای را برای کاربران آن فراهم می‌کند. استفاده از شبکه‌ توزیع محتوا برای رساندن استریم‌ها به کاربر نهایی باعث می‌شود بدون نگرانی از تعداد کاربران و حجم ترافیک مورد نیاز، محتوا در پایدارترین حالت ممکن در دسترس کاربران تلویزیون اینترنتی آیو باشد. هم‌چنین براساس معماری پلتفرم پخش زنده و نیاز‌های آیو، تنظیمات CDN آروان به‌شکل اختصاصی برای پخش زنده بیست‌وچهار ساعته بهینه‌شده تا بدون هیچ مشکلی محتوای شبکه‌های آیو در ماه گذشته نزدیک به یک میلیون ساعت تماشا شود.

اگر شما هم کسب‌وکار بزرگی هستید یا به عنوان یک IPTV به معماری دقیق و مطمینی برای پلتفرم خود نیازمندید، پیشنهاد می‌کنیم سرویس پخش زنده ابر آروان را تجربه کنید.