رایانش ابری

به زبان ساده، رایانش ابری یا Cloud Computing به ارایه‌ی آنلاین و لحظه‌ای منابعی مانند دیسک، شبکه، رم، پردازنده یا سرویس‌هایی مانند دیتابیس، به تناسب نیاز مشتری، گفته می‌شود که هزینه‌های آن به روش «پرداخت به‌ازای مصرف» یا همان Pay-as-you-go محاسبه و پرداخت می‌شود.

در این روش، کاربران بی‌نیاز از تامین و نگهداشت سخت‌افزار یا کانفیگ یک سرویس از ابتدا، می‌توانند در هر لحظه منابع و سرویس مورد نظر خود را درخواست و از آن استفاده کنند.

امروزه کسب‌وکارهای گوناگون مانند وب‌سایت‌های بزرگ، اپلیکیشن‌های موبایل و … به‌دلیل مزایای بی‌شمار سرویس‌های ابری، به این پلتفرم مهاجرت کرده‌اند.

رایانش‌ ابری چه مزایایی دارد؟

اما چرا رایانش ‌ابری با استقبال بالایی روبه‌رو شده است؟ در ادامه به مهم‌ترین مزایای استفاده از رایانش ابری می‌پردازیم:

سرمایه‌گذاری مطمین و متناسب با نیاز

برخلاف گذشته و به‌جای آن‌که شما برای راه‌اندازی یا خرید تجهیزات دیتاسنتر هزینه‌ی بسیاری صرف کنید، می‌توانید فقط براساس نیاز و به‌شکل آنلاین و لحظه‌ای منابع مورد نیازتان را تهیه کنید.

هر زمان به منابع بیش‌تری نیاز داشتید، بدون دغدغه می‌توانید آن‌ها را افزایش یا کاهش دهید؛ در نتیجه فقط براساس نیازتان و به‌تناسب مصرف، هزینه می‌پردازید.

قیمت مناسب

با توجه به این‌که در سرویس‌های کلود، تعداد مشتریان بیش‌تر است، تهیه‌ی سخت‌افزار برای Cloud Provider هزینه‌ی کم‌تری دارد و در نتیجه، می‌تواند منابع مورد نیاز مشتریان را با قیمت مناسب‌تری در اختیارشان قرار دهد.

سرویس‌دهی مستمر (Business Continuity)

سرور‌های شما در زیرساخت ابری همواره دردسترس هستند و با خرابی سخت‌افزارهای مختلف، اتصال به سرور قطع نمی‌شود.

زیرساخت‌های ابری برای کسب‌وکارهای بزرگی که به‌شکل مستمر به مشتریان خود سرویس می‌دهند، مناسب است، چراکه با Down شدن سرویس‌شان حتا برای چند دقیقه، خسارت بالایی به بار می‌نشیند. در نتیجه، این مورد یکی از مهم‌ترین دلایل کسب‌وکارهای بزرگ آنلاین برای مهاجرت به سرویس‌های ابری است.

افزایش سرعت و چابکی

در رایانش ابری شما تمامی سرویس‌های مدنظر خود را با چند کلیک راه‌اندازی می‌کنید. این موضوع در سرعت و چابکی کسب‌وکارتان بسیار تاثیرگذار است و به شما امکان می‌دهد تا بتوانید بیش‌ترین تمرکز را در بخش توسعه‌ی خدمات خود داشته باشید.

کارایی (Performance) بالاتر

فراهم‌کننده‌های سرویس رایانش ابری (مانند آروان) با توجه به مشتریان و تقاضاهای متفاوتی که دارند، همواره تلاش‌ می‌کنند تا بهترین کارایی را در حوزه‌های مختلف مانند پهنای باند اینترنت، کارایی دیسک، قدرت پردازنده و … در اختیار مشتریان قرار دهند.

بنابراین مشتریان هنگامی که در این بستر قرار می‌گیرند، دغدغه‌ای بابت کارایی بخش‌های مختلف سیستم نخواهند داشت و با اطمینان به توسعه و بهبود محصول خود مشغول خواهند شد.

انواع سرویس‌های رایانش ابری چیست؟

رایانش ‌ابری مفهوم جامعی از چند زیرمجموعه‌‌ است؛ دسته‌بندی‌های اصلی در رایانش ابری Iaas، PaaS و  SaaS هستند که در ادامه هریک از آن‌ها را به‌اختصار شرح می‌دهیم.

 

  • (IaaS (Infrastructure as a Service

Infrastructure as a Service که در ایران بیش‌تر با Yas تلفظ می‌شود، شامل عرضه‌ی یک بسته‌ی کامل زیرساخت‌های IT مانند نتورک، سرور و فضای ذخیره‌سازی از طریق اینترنت و به‌شکل آنلاین است.

مدیریت و نگه‌داری این زیرساخت مشابه زیرساخت‌های سنتی است که افرادی مانند SysAdmin ها با آن آشنا هستند.

 

iaas چیست

 

  • (PaaS (Platform as a Service

سرویس PaaS به کاربران امکان می‌دهد که دغدغه‌ی نگهداری سرویس‌های زیرساختی مانند سیستم‌عامل را نداشته باشند. وظیفه‌ی مدیریت منابع برای سیستم‌عامل‌ها، پچ کردن آن‌ها و سایر موارد به‌عهده‌ی فراهم‌کننده‌ی زیرساخت است. به این ترتیب، شما می‌توانید در مدت زمانی کم‌تر از یک دقیقه، یک سیستم‌عامل با کانفیگ موردنظرتان را آماده کنید و پس از آن، تمامی تمرکزتان روی نرم‌افزارتان باشد.

 

paas چیست

 

  • (SaaS (Software as a Service

آخرین بخش پازل رایانش ابری مربوط به سرویس SaaS است. در این بخش کاربر حتا با نرم‌افزار و شیوه‌ی کانفینگ آن نیز کاری نخواهد داشت. نمونه‌ی بارز آن، استفاده از سرویس ایمیل است که کاربر بدون درگیر شدن با سیستم‌عامل یا حتا نرم‌افزار ایمیل، می‌تواند ایمیل سرور خود را راه‌اندازی کند.

 

saas چیست

 

در بین این دسته‌بندی‌ها جالب است بدانید براساس پیش‌بینی گارتنر، اندازه‌ی بازار سرویس IaaS در سال ۲۰۲۲ حداقل ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد بود که نشان‌دهنده‌ی نیاز بسیار بالای بازار در این حوزه است.

 

در نمودار زیر میزان رشد بازار در هر کدام از دسته‌بندی‌های سرویس رایانش ابری از سال ۲۰۱۶ تا سال ۲۰۲۰ آمده است.

 

سرویس رایانش ابری با چه روش‌هایی پیاده‌سازی می‌شود؟

سرویس رایانش‌ ابری، به سه شکل پیاده‌سازی می‌شود. سرویس ‌ابری عمومی (Public Cloud)، سرویس ‌ابری خصوصی (Private Cloud) و سرویس‌ ابری ترکیبی (Hybrid Cloud).

سرویس ابری عمومی (Public Cloud)
همهی‌ی زیرساخت این روش روی ابر و در محیط اینترنت قرار دارد و تمامی کاربران می‌توانند به سرور‌های خود از هر جایی دسترسی داشته باشند. هم‌چنین می‌توان از مزایایی چون جابه‌جایی بین دیتاسنتر‌های مختلف برای افزایش میزان امنیت استفاده کرد. در سرویس‌ ابری عمومی، کاربر هیچ دغدغه‌ای بابت سخت‌افزار و دیتاسنتر نخواهد داشت.
سرویس ابری خصوصی (Private Cloud)
این روش برای سازمان‌هایی مناسب است که از قبل دیتاسنتر و منابع سخت‌افزاری در اختیار داشتند، اما با توجه به مزایای بالای سرویس ابری، به استفاده از این سرویس تمایل دارند. بنابراین برای این‌که از منابع سخت‌افزاری فعلی به بهترین شکل استفاده شود، می‌توان سرویس رایانش‌ ابری را در داخل دیتاسنتر سازمان راه‌اندازی کرد. در این روش سازمان مانند قبل، وظیفه‌ی نگه‌داری تمامی زیرساخت‌های دیتاسنتر را به‌عهده خواهد داشت.
Hybrid Cloud
Hybrid Cloud

سرویس ابری هیبرید (Hybrid Cloud)

این روش در واقع ترکیبی از دو روش قبلی است. در سرویس ابری هیبرید، هم از منابع سخت‌افزاری سازمان به بهترین شکل استفاده می‌شود و هم از مزایای سرویس ‌ابری مانند پایداری بیش‌تر.

به این دلیل که در سرویس‌ ابری عمومی تعداد دیتاسنتر بیش‌تری در اختیار کاربر قرار دارد، امکان از دسترس خارج شدن دیتاسنتر کم‌تر از روش سرویس‌ ابری خصوصی (درون سازمان) است.

 

آروان نیز با محصولات رایانش ابری (Cloud Compute) و فضای ذخیره‌سازی ابری (Cloud Storage) با هر سه شیوه‌ی پیاده‌سازی، به نیازهای کسب‌وکارها پاسخ می‌دهد.

قیمت خدمات سرور ابری آروان را مشاهده کنید