شبکه توزیع محتوا

این روزها نام CDN یا شبکه توزیع محتوا سر زبان‌ها افتاده است. شاید شما هم کنجکاو شده باشید که بدانید این شبکه چیست، دقیقا چه کار می‌کند و امنیت اطلاعات کاربران در آن چقدر است. CDN یا شبکه توزیع محتوا، نوعی خدمات ابری است که به وبسایت‌ها و سرویس‌های تحت وب کمک می‌کند تجربه بهتری برای کاربرانشان فراهم آورند و هم‌زمان خودشان هم کار راحت‌تری در مدیریت وبسایت داشته باشند. در واقع ابری است که دور سرورهای یک وبسایت شکل می‌گیرد و دسترسی به آن را بهبود می‌دهد؛ چطور؟

شبکه توزیع محتوا این هدف را با انجام کارهای زیر برآورده می‌کند:

  1. افزایش سرعت باز شدن محتوای تحت وب
  2. کاهش قابل توجه بار ترافیکروی سرور یا سرورهای اصلی میزبان وبسایت یا سرویس وب
  3. ایجاد پایداری در دسترسی به وبسایت یا محتوا
  4. محافظت در مقابل حملات متداول وب و به‌خصوص حملات سنگین DDoS

حالا این‌ها یعنی چه و وبسایت یا سرویس تحت وبی که از CDN استفاده می‌کند چه شرایطی دارد؟ همه این‌ها را به کمک شبکه CDN ابر آروان توضیح می‌دهیم.

۱. افزایش سرعت محتوای تحت وب

شبکه توزیع محتوا نقاط حضور یا نقاط دسترسی متعددی در مناطق جغرافیایی مختلف دارد؛ مثلا ابر آروان بیش از 30 نقطه دسترسی در ایران و خارج از ایران، از شرق دور تا اروپا و آمریکای شمالی دارد.

وقتی کاربری می‌خواهد سایت یکی از مشتریان شبکه CDN را باز کند، ابر آروان محل حدودی کاربر را تشخیص می‌دهد و او را به نزدیک‌ترین نقطه در ابر خودش هدایت می‌کند. از آن نقطه در ابر (یا در واقع سرور لبه‌ی ابر که Edge Server هم نامیده می‌شود) نسخه‌ای از محتوای وبسایت یا سرویس وب ذخیره یا Cache شده را خیلی سریع به کاربر تحویل می‌دهد. این محتوا ممکن است از نوع صفحات وبسایت، تصاویر مختلف، ویدیو، صدا، فایل اجرایی یا حتی فایل‌های کد باشد.

ابر آروان برای کمک به سرعت باز شدن محتوا می‌تواند این محتوا را فشرده‌تر کند و حجم آن را هم نسبت به نسخه اصلی کاهش دهد. در مجموع، نزدیکی به محل کاربر، سرعت بالای سرور، و فشردگی محتوا باعث می‌شود سرعت باز شدن وبسایت یا محتوای سرویس وب چند برابر شود.

۲. کاهش بار ترافیک سرورهای اصلی میزبان محتوا

از آنجا که شبکه CDN نسخه‌ای ذخیره شده از محتوای اصلی را تحویل می‌دهد، برای جواب دادن به بخش عمده درخواست‌های کاربران نیازی به دریافت اطلاعات از سرورهای اصلی ندارد. در نتیجه بخش بسیار بزرگی از ترافیک آن وبسایت یا سرویس وب توسط شبکه CDN ابر آروان جواب داده می‌شود و بار ترافیکی سرور اصلی به شدت کاهش می‌یابد.

۳. ایجاد پایداری در دسترسی به محتوا

وبسایت‌ها و سرویس‌ها ممکن است در مناسبت‌های مختلف و حتی ساعت‌های مختلف نوسان ترافیک قابل توجهی داشته باشند. اما با دریافت خدمات CDN دیگر نیازی نیست که قدرت سرورها برای روز مبادا تنظیم شود، شبکه CDN ابر آروان به راحتی پیک‌های ترافیک را پاسخ می‌دهد. در کنار آن این شبکه سعی می‌کند با تغییر مسیر ارتباط، اختلالات شبکه‌های محلی مختلف را بپوشاند. همچنین می‌تواند در مواقعی که سایت یا سرویس اصلی دچار اختلاف کوتاه مدت شده، همچنان به ارائه نسخه Cache شده‌ی محتوا به کاربر ادامه بدهد تا کاربر متوجه هیچ اختلالی نشود.

۴. مقابله با حملات نفوذ و حملات DDoS

حملات منع دسترسی توزیع شده یا Distributed Denial of Service نوعی از حملات است که سعی می‌کند با ارسال حجم بسیار انبوهی از درخواست یا ترافیک لحظه‌ای فراتر از توان پاسخ‌دهی سرورها از تعداد بسیار زیادی دستگاه آلوده‌ی متصل به اینترنت، باعث درگیر شدن سرورها و بازماندن آنها از پاسخگویی به درخواست‌های کاربران عادی شود.

مقابله با حملات DDoS بسیار سخت است، اما ابر آروان تنها راهکار بومی ایران برای مقابله با این نوع حملات است. ابر آروان با توزیع ترافیک لحظه‌ای حمله بین نقاط دسترسی متعددش و سپس مسدود کردن این ترافیک با روش‌های مختلف قادر است این حملات را به خوبی دفع کند. این یکی از خدماتی است که معمولا در کنار CDN ارائه می‌شود. در کنار این حملات، یک شبکه CDN مثل ابر آروان می‌تواند با حملات متداول نیز مقابله کند و امنیت کاربران و سرورها را تامین کند.

استفاده از CDN در ایران چقدر فایده دارد؟

به‌طور کلی ارتباطات داخل شبکه ایران به مراتب سریع‌تر، پایدارتر، و کم‌هزینه‌تر از ارتباطات بین‌الملل این شبکه است. در مقایسه سروری که در خارج از ایران قرار دارد هنگام پاسخ‌دهی به کاربر ساکن ایران، ترافیکش در عبور از دروازه‌های اینترنت کشور دچار افت کیفیت و سرعت قابل توجهی می‌شود. استفاده از یک شبکه CDN که در داخل ایران نقطه حضور یا پاپ سایت (PoP site) دارد تفاوت بسیار زیادی در کیفیت ارتباط ایجاد می‌کند؛ چیزی که تمامی CDNهای شناخته شده بین‌المللی تا به امروز فاقد آن هستند. در عین حال هزینه ترافیک داخلی برای کاربر وبسایت یا سرویس وب هم به مراتب پایین‌تر از ترافیک خارج از ایران است.

امنیت اطلاعات کاربر و وبسایت چه می‌شود؟

شبکه توزیع محتوا کارش دقیقا همین است: توزیع محتوا. این شبکه محل ذخیره اطلاعات شخصی کاربران نیست، چرا که اساسا این اطلاعات منحصر به هر کاربر بوده ودر دسترس عموم (از جمله خود شبکه CDN) قرار ندارد، در نتیجه ذخیره کپی آن کمکی به افزایش سرعت سرویس و کاهش ترافیک سرور نمی‌کند. جدا از اینکه ممکن است اساسا این اطلاعات از سوی صاحب وبسایت یا سرویس وب و یا کاربر نهایی رمزگذاری شده باشد و برای هیچ شخص دیگری (از جمله CDN) فایل‌های محتوا قابل خواندن نباشد. به‌طور کلی CDN اطلاعاتی را ذخیره یا Cache می‌کند که عمومی است و درخواست‌های زیادی برای آن می‌رسد. برای باقی اطلاعاتی که بین وبسایت و کاربرش جابجا می‌شود، CDN تنها نقش یک واسط را دارد.

 

مشاهده قیمت خدمات CDN آروان و ثبت درخواست

9 پاسخ در “شبکه توزیع محتوا چیست و چگونه کار می‌کند؟”

  • ۶ مرداد ۱۳۹۶ در۱:۴۰ ق٫ظ

    سلام. ضمن تشکر از شما بدلیل ارائه سرویس توزیع محتوای بومی در ایران، برای شما و مجموعه اروندکلود آرزوی موفقیت دارم.

  • ۲۲ آبان ۱۳۹۶ در۱:۱۶ ق٫ظ

    عالی بود . ممنون . من هم از CDN استفاده میکنم

  • ۲۰ دی ۱۳۹۶ در۱:۰۳ ق٫ظ

    کارتون بیسته
    ان شاالله هر روز شاهد موفقیت های بیشتری باشیم.
    یه عرض ادب اختصاصی هم خدمت مهندس پیله ور عزیز.

  • ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ در۵:۲۶ ب٫ظ

    ساده ترین فایده اش اینه که اگه همه از فایل های سی دی ان استفاده کنن وقتی یه نفر یک سایت رو بازدید می کنه دیگه در سایت دوم نیاز نیست فایل های مشترک رو دانلود کنه و کلی سرعت سایت زیاد میشه

  • ۵ اسفند ۱۳۹۶ در۲:۴۱ ب٫ظ

    با سلام و احترام
    ممنون از تلاش شما جهت پیشرفت زیر ساخت های کشور
    امیدوارم بیش از پیش موفق و سرفراز باشید

  • ۲۳ تیر ۱۳۹۷ در۰:۲۴ ق٫ظ

    با سلام و عرض خسته نباشید خدمت همکاران گرامی.مطالب خوبی ارایه میدین از صمیم قلب براتون آرزوی موفقیت می کنم

  • ۱۹ دی ۱۳۹۷ در۱۰:۴۹ ق٫ظ

    سلام
    بسیار عالی
    البته در خارج از کشور CDNهای دیگه مثل Cloudflare کارایی های خیلی زیادی همراه CDN شون ارائه میدن از جمله Cache, Video Streaming, Minify و موارد دیگه که امیدوارم هرچه زودتر این امکانات در سرویس های ایرانی مثل آروان فراهم بشه.
    خیلی خوشحال شدم که پلن رایگان تون رو دیدم، به نظرم این کار باعث میشه که حداقل وب سایت های کوچیک بتونن یه تست بزنن که معمولا تمدید و به سرویس بالاتر ارتقاء می دن و اینجوری سرعت وب ایران میتونه زیر و رو بشه.

    • ۲۳ دی ۱۳۹۷ در۱۰:۵۲ ق٫ظ

      درود
      ممنون از توجه شما
      در وبلاگ آروان مقالات جدید و مفصل‌تری در این حوزه منتشر شده، که پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را هم بخوانید.

  • ۷ خرداد ۱۳۹۸ در۱۰:۰۰ ب٫ظ

    با سلام و عرض خسته نباشید بسیار عالی
    ان شاالله هر روز شاهد موفقیت های بیشتری باشیم.

نظرات بسته شده است.