زمانی که صحبت از شبکه‌های کامپیوتری و زیرساخت‌های IT می‌شود، واژه‌ی پرکاربرد هاست (Host) همواره به چشم می‌خورد. اما هاست چیست و چه تفاوتی با سرور دارد؟‌ در این مطلب به این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم.

 

هاست چیست؟

هاست یک مفهوم اساسی در شبکه است که به‌عنوان میزبان به سایر عناصر موجود در شبکه (دستگاه‌ها، کامپیوترها و …) متصل می‌شود. در یک شبکه‌، هاست‌ها از طریق پروتکل‌ها با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. در واقع پروتکل، زبان ارتباطی بین دو هاست است. از رایج‌ترین پروتکل‌هایی که دو هاست برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند، می‌توان به پروتکل‌های TCP و UDP اشاره کرد. همین‌طور نباید فراموش کنید که هر هاستی در شبکه‌ی مبتنی‌بر پروتکل TCP/IP، یک آدرس آی‌پی (IP) منحصربه‌فرد دارد. 

برای آشنایی بهتر با عملکرد هاست و انواع آن، بهتر است ابتدا با آدرس آی‌پی آشنا شویم.

 

آدرس IP چیست؟

پیش‌تر در مطلب IP چیست و چه کاربردهایی دارد؟ اشاره کردیم که آدرس آی‌پی، نقش آدرس فیزیکی یک کامپیوتر را در شبکه بازی می‌کند. آدرس آی‌پی یک عدد ۳۲ بیتی است. این آدرس با استفاده از مجموعه‌ی اعداد نشان داده می‌شود که به‌وسیله‌ی نقطه‌ها از یکدیگر جدا شده‌اند. برای مثال، 168.212.226.204، نمونه‌ای از آدرس IP است. 

هر یک از اعدادی که با نقطه جدا شده‌اند، نشان‌دهنده یک عدد هشت بیتی در سیستم دودویی هستند. آدرس آی‌پی شامل دو بخش اصلی است. دو عدد اول، مختص میزبان هستند و دو عدد دوم، مختص شبکه‌ای که میزبان در آن حضور دارد.

کامپیوترهای موجود در یک شبکه می‌توانند به کمک قسمت اول آدرس آی‌پی، یکدیگر را شناسایی کرده و به‌هم متصل شوند. قسمت مربوط به شبکه آدرس آی‌پی هم برای تمامی میزبان‌های موجود در آن شبکه، یکسان است. اگر شخصی بداند که آدرس آی‌پی یک هاست چیست، می‌تواند به راحتی به آن هاست متصل شود.

اما از آن‌جایی که کار کردن با اعداد و ارقام و به‌خاطر سپردن آدرس‌های آی‌پی میزبان‌ها برای ما سخت است، به‌جای آدرس آی‌پی از نام میزبان استفاده می‌شود. در ادامه با نام میزبان یا همان Hostname آشنا می‌شویم.

 

نام هاست یا Hostname چیست؟

این نام، در واقع برچسبی است که روی یک میزبان موجود در شبکه زده می‌شود و باعث تمایز آن از دیگر دستگاه‌های موجود در همان شبکه می‌شود. دستگاه‌های موجود در شبکه می‌توانند یکدیگر را از طریق Hostname، شناسایی کرده و به تبادل داده با یکدیگر بپردازند. 

نام هاست به‌کمک پروتکلی به‌نام DNS، به آی‌پی تبدیل می‌شود. پروتکل DNS یا Domain Name System که در فارسی به آن «سیستم نام دامنه» می‌گویند، وظیفه‌ی مطابقت «هاست نیم» و «آی‌پی هاست» را بر عهده دارد. حال که متوجه شدیم هاست چیست، به انواع آن اشاره می‌کنیم.

هاست چه انواعی دارد و هریک برای چه‌منظوری استفاده می‌شود؟

هاست‌ها بر اساس نوع سرویسی که ارایه می‌دهند، به انواع مختلفی تقسیم‌ می‌شوند و هر یک برای کاربری‌هایی متفاوت مناسب هستند. بر این اساس شما باید با شناخت کاربرد و کارکرد هر هاست، بهترین میزبان را برای سرویس خود انتخاب کنید.

 

    • هاست ابری (Cloud Host)

همان‌طور که از نامش پیداست، در این نوع از هاست، از فناوری ابری برای تخصیص منابع و میزبانی از سرویس‌های مختلف استفاده می‌شود. در این روش، میزبانی روی یک سرور فیزیکی واحد انجام نمی‌شود و در عوض، شبکه‌ای تشکیل‌شده از سرور ابری (به‌طور مجازی یا فیزیکی) برای میزبانی از یک وب‌سایت یا پلتفرم، به‌کار گرفته می‌شود.

 

    • هاست مجازی (virtual Host)

هاست‌های مجازی با استفاده از فناوری مجازی‌سازی (Virtualization) روی یک هاست فیزیکی ایجاد می‌شوند. از این هاست‌ها می‌توان برای میزبانی از وب‌سایت یا سرویس استفاده کرد. در واقع هاست‌های مجازی، امکان میزبانی هم‌زمان از چند وب‌سایت را روی یک هاست فیزیکی فراهم می‌کنند. میزبانی از و‌بسایت‌ها در هاست مجازی از دو طریق میزبانی با IP یا با Port انجام می‌شود.

 

    • هاست دانلود

هاست دانلود برای میزبانی از فایل‌هایی با فرمت مختلف استفاده می‌شود. فضای ذخیره‌سازی این هاست، بسیار وسیع و پهنای باند دسترسی به آن هم بسیار زیاد است. وب‌سایت‌هایی که منابع دانلودی متعدد و پرحجمی دارند و سرعت دانلود برای کاربران آن‌ها مهم است، باید از هاست دانلود مناسب استفاده کنند. در این هاست، امکان آرشیو کردن فایل‌‌ها وجود دارد و نگهداری و اشتراک‌گذاری آن‌ها هم به سادگی انجام می‌شود.

 

    • هاست بکاپ

خطر از دست رفتن اطلاعات، همیشه وجود دارد. ممکن است به دلایلی مثل خرابی‌های سیستمی، مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، نفوذ به شبکه و هک، خطاهای انسانی و …، اطلاعات خود را از دست بدهیم. بنابراین بسیار مهم است که از اطلاعات و داده‌های خود، بکاپ بگیریم. هاست بکاپ، یک هاست با فضای ذخیره‌سازی بسیار بزرگ است که امکان تهیه نسخه‌های پشتیبان از اطلاعات و بازیابی آسان آن‌ها را فراهم می‌کند.

 

تفاوت سرور و هاست چیست؟

هاست، هر دستگاه یا کامپیوتری است که در شبکه به سایر دستگاه‌های موجود در آن شبکه، متصل می‌شود. این اتصال از طریق آدرس آی‌پی یا hostname انجام می‌شود. اما سرور، سخت‌افزار یا نرم‌افزاری است که خدمات خاصی را در اختیار سایر دستگاه‌ها قرار می‌دهد. یک سرور می‌تواند خدمات خود را به‌طور هم‌زمان در اختیار هزاران کلاینت قرار دهد. هر کلاینت هم می‌تواند به‌شکل هم‌زمان از چندین‌ سرور، خدمات بگیرد. یک هاست می‌تواند نقش سرور یا کلاینت را در شبکه بازی کند. در حالی که سرور، تنها به‌عنوان اعطاکننده خدمات، ایفای نقش می‌کند.