رابط برنامه‌نویسی کاربردی یا Application Programming Interface که به اختصار به آن API گفته می‌شود، یکی از مفاهیم کاربردی و مهم در حوزه‌ی برنامه‌نویسی و توسعه‌ی نرم‌افزار است. به کمک API می‌توان بدون نیاز به فرآیندهای پیچیده بین دو نرم‌افزار متفاوت ارتباط دقیق ایجاد کرد.

برای مثال، شرکتی که در حوزه‌ی هواشناسی فعالیت می‌کند، می‌تواند API خود را به‌عنوان یک محصول در اختیار شرکت‌های دیگر قرار دهد تا آن‌ها هم به داده‌های پیش‌بینی آب‌وهوا دسترسی داشته باشند. اگر می‌خواهید بدانید که API چیست، چه کاربردهایی دارد و چه کمکی به کسب‌وکارهای آنلاین می‌کند، در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

 

API چیست؟

رابط برنامه‌نویسی کاربردی یا API، به مجموعه‌ای از قوانین برنامه‌نویسی گفته می‌شود که ارتباط بین اپلیکیشن‌های مختلف را برقرار می‌کند. به‌عبارت ساده‌تر، API به‌عنوان یک لایه‌ی میانی انتقال داده بین سیستم‌های مختلف را امکان‌پذیر می‌کند.

شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف می‌توانند به کمک API، داده‌ها و مکانیزم‌های کاربردی خود را با سایر توسعه‌دهندگان، شرکای تجاری و دپارتمان‌های داخلی و … به اشتراک بگذارند. به‌طوری‌که قابلیت‌های کاربردی هر مجموعه به‌شکل یکپارچه و سریع بتواند در سایر اپلیکیشن‌ها مورد استفاده قرار بگیرد.

امروزه بسیاری از توسعه‌دهندگان دنیای وب و برنامه‌های موبایلی، به‌کمک API می‌توانند بدون نیاز به نوشتن کدهای پیچیده و زمان‌بر، به‌سادگی و در سریع‌ترین زمان قابلیت‌های کاربردی مختلف را به برنامه‌های خود اضافه کنند.

 

API چگونه کار می‌کند؟

بدون نیاز به توضیح‌های فنی، با بررسی یک مثال ساده می‌توانیم به نحوه‌ی کار و عملکرد API پی ببریم. به احتمال زیاد اسم پی‌پل (PayPal) به‌عنوان یک سرویس آنلاین پرداخت و انتقال آنی وجه به گوش‌تان خورده است.

بسیاری از فروشگاه‌های آنلاین، برای دریافت پول از مشتری از سرویس پی‌پل کمک می‌گیرند. اگر دقیق‌تر به موضوع نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که در واقع شرکت پی‌پل، برای ارایه‌ی خدمات درگاه پرداخت به فروشگاه‌های آنلاین، API سرویس‌های پرداختی خود را آن‌ها قرار می‌دهد. اجازه دهید روند عملکرد API را در این مثال با دقت بیش‌تری بررسی کنیم:

  • خریدار پس از انتخاب محصول در فروشگاه آنلاین مورد نظر خود، روی دکمه «پرداخت با پی‌پل» کلیک می‌کند. با این کار، API پی‌پل درخواستی را برای بازیابی اطلاعات به وب‌سرور فروشگاه آنلاین ارسال می‌کند.
  •  پس از دریافت پاسخ معتبر از وب‌سرور فروشگاه، یک درخواست از سوی API به درگاه پرداخت ارسال می‌شود.
  • حالا وب‌سرور درگاه پرداخت، به درخواست API پاسخ می‌دهد و اطلاعات لازم را منتقل می‌کند.
  • اطلاعات پرداخت و وضعیت نهایی درخواست از طریق API به سرور فروشگاه آنلاین ارسال می‌کند.

همان‌طور که می‌بینید API پی‌پل، مثل یک پل بین فروشگاه آنلاین و درگاه پرداخت عمل می‌کند. عملکرد سایر APIها هم به همین شکل است. البته با این تفاوت که نحوه‌ی انتقال دیتا با توجه به وب‌سرویس مورد استفاده و نوع درخواست‌ها و پاسخ‌ها، متفاوت خواهد بود.

 

مزیت‌هایی که API در اختیار شما قرار می‌دهد

استفاده از API می‌توان به روند طراحی و توسعه‌ی یک اپلیکیشن یا سرویس جدید سرعت ببخشید و کار یکپارچه‌سازی و مدیریت سرویس‌های موجود را نیز ساده‌تر کرد. اما این موارد تنها مزایای API نیستند. در ادامه برخی از مهم‌ترین مزیت‌های کار با API را شرح می‌دهیم.

 

بهبود همکاری

طبق آماری که مجله فوربز منتشر کرده، یک سازمان متوسط از ۱۲۰۰ اپلیکیشن ابری (Cloud Application) استفاده می‌کند که بسیاری از آن‌ها به یکدیگر متصل نیستند. نبود اتصال مشترک میان اپلیکیشن‌ها، باعث افت بهره‌وری و عملکرد سازمان خواهد شد. به‌کمک رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی، می‌توان این اپلیکیشن‌ها را به هم وصل کرد تا به‌طور مستقیم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

 

اجرای سریع ایده‌های نو

با ارایه‌ی یک API کاربردی به سازمان‌های مختلف، بازاری مناسب برای سازنده‌ی API ایجاد می‌شود. سازنده می‌تواند با بررسی نیازهای مشتریان، با ایده‌هایی نو و کارآمد خدمات API را بهبود دهد و بدون اتلاف وقت، آن‌ها اجرا کند. افزایش قابلیت‌های API به جذب بیش‌تر مشتری و درآمد منجر خواهد شد.

 

کسب درآمد از داده‌ها

اگر می‌خواهید بدانید که یکی از مهم‌ترین مزایای API چیست، باید به درآمدزا بودن آن اشاره کنیم. شما می‌توانید ابتدا API خود را به‌شکل رایگان در اختیار مصرف‌کننده قرار دهید. این کار به جذب مشتری و ایجاد یک بازار گسترده کمک خواهد کرد. بعدها می‌توانید دسترسی به داده‌ها از طریق API را طبقه‌بندی کرده و امکانات پیشرفته‌تری را به آن اضافه کنید.

 

توسعه سرویس با استفاده از API

کسب‌وکارها یا توسعه‌دهندگان مختلف می‌توانند با استفاده از API، سرویس خود را توسعه دهند. برای مثال یک توسعه‌دهنده‌ی وب‌سایت تقویم و … می‌تواند با استفاده از API هواشناسی، امکانات پیش‌بینی هوا را هم به سرویس خود اضافه کند.

چه کسانی API را ارایه می‌دهند؟

سازمان‌ها و کسب‌وکارهای زیادی هستند که سرویس‌ها یا داده‌های خود را در قالب یک یا چند API در اختیار سایر سازمان‌ها قرار می‌دهند. ذکر چند مثال می‌تواند به درک بهتر کاربردهای API کمک کند:

  • گوگل، API نقشه خود را در اختیار تاکسی‌های اینترنتی و سایر کسب‌وکارهای مبتنی‌بر مسیریابی قرار داده است.
  • یک سازمان فعال در زمینه‌ی مناسبت‌ها و تقویم، API تقویم و ساعت‌های جهانی و … را در اختیار سایر سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها قرار می‌دهد.
  • یک وب‌سایت فعال در زمینه‌ی فروش خودرو، API قیمت، بازار، معامله‌ها یا اطلاعات خودروها را در اختیار سایر پلتفرم‌ها قرار می‌دهد.

 

به‌طور خلاصه می‌توان گفت، هر شرکت یا سازمان می‌تواند داده‌ها و خدمات پرکاربرد را در قالب API در اختیار سایر افراد یا کسب‌وکارها قرار دهد.

 

کدام کسب‌وکارها به API نیاز دارند؟

حال که می‌دانیم API چیست و چه کاربردهای دارد، باید به کسب‌وکارهایی اشاره کنیم که می‌توانند با استفاده از این رابط برنامه‌نویسی کاربردی به فرآیند‌های اجرایی و توسعه‌ی برنامه‌های خود سرعت ببخشند و سرویس‌های مفیدتری را در اختیار کاربران قرار دهند. در ادامه برخی از کسب‌وکارهایی که استفاده از API برای آن‌ها ضروری به‌نظر می‌رسد را معرفی می‌کنیم.

 

کسب‌وکارهایی که ایجاد حساب کاربری را الزامی می‌دانند

برای استفاده از خدمات بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین، باید یک حساب کاربری ایجاد کنید. از این‌رو گوگل، API تصدیق هویت خود را در اختیار وب‌سایت‌ها قرار داده تا کاربر بتواند بدون نیاز به وارد کردن اطلاعات جدید، از طریق حساب کاربری گوگل به وب‌سایت یا اپلیکیشن مورد نظرش وارد شود.

 

کسب‌وکارهایی که خدمات مرتبط با اینترنت اشیا ارایه می‌دهند

استفاده از اینترنت اشیا امروزه رونق زیادی پیدا کرده، تا جایی‌که حتا یخچال هوشمند هم راه خود را به خانه‌ها باز کرده است. APIها می‌توانند نقش موثری در عملکرد یک دستگاه هوشمند داشته باشند. برای مثال سیستم گرمایش هوشمند می‌تواند با متصل شدن به API هواشناسی، دمای منزل را متناسب با آب‌وهوا تنظیم کند تا در مصرف انرژی صرفه‌جویی شود.

 

کسب‌وکارهایی که با خدمات مسافرتی و روزو سروکار دارند

کسب‌وکارهای آنلاین که در زمینه فروش بلیت، رزرو هتل و… فعالیت می‌کنند، می‌توانند داده‌های مربوط به شرکت‌های مسافرتی و گردشگری را از طریق اتصال به API آن‌ها دریافت کنند و  به‌طور مستقیم در اختیار مشتریان خود قرار دهند.

 

کسب‌وکارهای مبتنی‌بر موقعیت مکانی کار می‌کنند

شاید پاسخِ پرسش API چیست برای شما روشن نباشد، اما مطمین باشید که هنگام استفاده از نقشه در یک تاکسی اینترنتی که سرویس نقشه را از گوگل گرفته، در حال استفاده از API گوگل هستید. کسب‌وکارها می‌توانند برای اشتراک‌گذاری محل ارایه‌ی خدمات یا دریافت موقعیت مکانی مشتریان، مسیریابی و … از رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی مختلف مانند API نقشه گوگل استفاده کنند.

 

کسب‌وکارهایی که به راه‌حل‌های مبتنی بر ابر نیاز دارند

بسیاری از راه‌حل‌های مبتنی بر ابر مانند ساخت سرورهای مجازی، ذخیره‌سازی داده‌ها، میزبانی از ویدیو و توزیع محتواهای چندرسانه‌ای به‌کمک API شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات ابری در اختیار سازمان‌ها و کسب‌وکارها قرار می‌گیرند. از این‌رو کسب‌وکارهایی که با استفاده از زیرساخت‌های ابری کار می‌کنند، می‌توانند از طریق API محصولات ابری به طیف وسیعی از قابلیت‌های آن‌ها دسترسی داشته باشند و سرویس‌های خود را در کم‌ترین زمان توسعه دهند.

 

ابر آروان و API محصولات ابری

ابر آروان به‌عنوان یکی از بهترین ارایه‌دهندگان خدمات ابری، API محصولات مختلف خود را در اختیار افراد یا سازمان‌هایی که به این محصولات نیاز دارند قرار می‌دهد، تا از این طریق بتوانند محصولات و سرویس‌های خود را در سریع‌ترین زمان و به‌وسیله‌ی مجموعه‌ای از کدهای از پیش نوشته‌شده توسعه دهند. 

شما می‌توانید به‌سادگی API هر از محصولات ابر آروان را در صفحه‌ی مستندات API پیدا کنید و بدون نیاز به کار با پنل کاربری، طیف وسیعی از امکانات زیرساخت‌های ابری را در اختیار کسب‌وکار خود قرار دهید.