افزایش سرعت وب‌سایت برای ارایه‌ی خدمات آنلاین یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کسب‌وکارهای اینترنتی است، تا جایی‌که پاسخ‌دهی به نیاز کاربران بدون وجود سرعت و پایداری بالا کاری سخت و تا حدی غیرممکن به‌نظر می‌رسد. بر همین اساس همه‌ی کسب‌وکارها همواره به‌دنبال راه‌های موثر برای کاهش اختلال و افزایش سرعت هستند تا سهم بیش‌تری از بازار را به‌دست آورند.

CDN یا شبکه توزیع محتوا به‌عنوان یک محصول ابری، سعی می‌کند بزرگ‌ترین چالش‌های کسب‌وکارها در مواردی مانند تامین امنیت، افزایش رتبه‌ی سئو و پایداری را برطرف کرده و با ارایه‌ی قابلیت‌های مختلف رضایت هرچه بیش‌تر مخاطبان آن‌ها را جلب کند. در این مطلب علاوه‌بر پاسخ به پرسش CDN چیست؟ ویژگی‌ها، مزیت‌ها و نحوه‌ی کار شبکه توزیع محتوا را شرح می‌دهیم.

سرویس CDN چیست؟

CDN کوتاه‌‌شده‌ی عبارت Content Delivery Network به‌معنی شبکه توزیع یا تحویل محتوا است که از آن برای افزایش سرعت بارگذاری صفحه‌ها و محتواهای وب‌سایت‌‌ها و متعادل‌کردن ترافیک ورودی سرور میزبان استفاده می‌شود. شبکه توزیع محتوا این کار را با کاهش فاصله‌ی جغرافیایی کاربران با سرور اصلی انجام می‌دهد.

به‌طور معمول، کاربران درخواست‌های خود را به‌وسیله‌ی مرورگر به وب‌سایت‌ها ارسال می‌کنند و سرور میزبان وظیفه دارد تا به همه‌ی درخواست‌های دریافت‌شده پاسخ دهد؛ این کار هنگام بالا رفتن تعداد درخواست یا میزان بازدید از وب‌سایت باعث افزایش بار ترافیک ورودی می‌شود و در نتیجه سرعت بارگذاری صفحه‌های مختلف را کاهش می‌دهد. برای حل این مشکل، شرکت‌های ارایه‌دهنده‌ی CDN، سرورهایی معروف به PoP (نقطه‌ی حضور یا Point of Presence) را در نقطه‌های پُرجمعیت جهان توزیع می‌کنند تا هنگام درخواست کاربران، به‌جای سرور میزبان به درخواست‌ها پاسخ دهند. با این تعریف، نزدیک‌ترین سرور CDN به موقعیت جغرافیایی کاربر، وظیفه‌ی ارایه‌ی پاسخ را برعهده می‌گیرد و بار ترافیکی روی سرور میزبان را کاهش می‌دهد.

CDN چگونه کار می‌کند؟

شبکه توزیع محتوا نسخه‌ای کپی‌شده از محتوای استاتیک وب‌سایت شامل فایل‌های متنی، تصویری، ویدیویی، نرم‌افزاری، فونت‌ها، کدهای HTML ،CSS و JavaScript و … را در حافظه‌ی سرور خود Cache یا ذخیره می‌کند. بنابراین، هر کاربری از هر نقطه‌ی جهان، وقتی آدرس وب‌سایت شما را در مرورگر خود وارد کند، بدون نیاز به برقراری ارتباط مستقیم با سرور میزبان، به‌وسیله‌ی تکنولوژی CDN به نزدیک‌ترین PoP هدایت شده و تازه‌ترین محتوای ذخیره‌شده‌ را دریافت می‌کند.

هر سی دی ان بر اساس امکانات و قابلیت‌های ارایه‌دهنده، نقاط حضور متفاوتی دارد و شما می‌توانید به‌تناسب نیاز یا شرایط کسب‌وکار خود، مناسب‌ترین سرویس شبکه توزیع محتوا را انتخاب کنید. بدیهی است که هرچه پاپ‌های شبکه توزیع محتوا بیش‌تر باشند، کاربران بیش‌تری از سراسر دنیا امکان استفاده‌ی سریع از امکانات وب‌سایت‌تان را خواهند داشت.

با استفاده از CDN زمان بارگذاری وب‌‌سایت و مصرف پنهای باند سرورتان کاهش پیدا می‌کند و خدمات آنلاین شما با تجربه‌ی کاربری بهتری در اختیار بازدیدکننده قرار می‌گیرد. حال پرسش اصلی این‌جاست که مهم‌ترین خدمات CDN چیست؟ 

کاربرد شبکه توزیع محتوا چیست؟

سرویس سی دی ان به‌عنوان شبکه‌ی جهانی تحویل محتوا وظیفه‌ی توزیع سریع و امن محتوای وب‌سایت‌ها به کاربران سراسر دنیا را برعهده دارد. وب‌سایت‌های با ترافیک بالا که کاربرانی از موقعیت‌های جغرافیایی مختلف دارند و می‌خواهند سرعت بارگذاری وب‌سایت خود را افزایش دهند، از سرویس سی دی ان استفاده می‌کنند. 

CDN علاوه‌بر افزایش سرعت وب‌سایت و بهبود تجربه‌ی کاربری، با قرارگیری میان کاربر و سرور اصلی می‌تواند به‌خوبی با حمله‌های DDoS مقابله کند و امنیت و پایداری کسب‌وکار شما را افزایش دهد. هم‌چنین، از مهم‌ترین کاربردهای شبکه توزیع محتوا می‌توان به استفاده از آن در وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها، ارایه‌ی خدمات استریم، VODها، خدمات آنلاین بانکی و … اشاره کرد.

وب‌سایتی که از CDN استفاده می‌کند چه تفاوتی با سایر وب‌سایت‌ها دارد؟

سرور اصلی وب‌سایت‌هایی که از CDN استفاده نمی‌کنند، بار ترافیکی زیادی را تحمل می‌کند. چراکه همه‌ی درخواست‌ها به‌شکل مستقیم به سرور میزبان ارسال می‌شوند. بر همین اساس منابع سرور شامل پردازنده، رم و … همیشه زیر فشار درخواست‌های متعدد کار می‌کنند و بعید نیست که با کوچک‌ترین افزایش در تعداد درخواست یا بازدیدکننده از چرخه‌ی خدمت‌دهی خارج شوند. یک سرویس CDN خوب با ارایه‌ی قابلیت‌هایی مانند توزیع بار یا … می‌تواند در مواقع پیک مصرف پایداری سرویس‌های شما را افزایش دهد.

در طرف دیگر با استفاده از شبکه توزیع محتوا می‌توان محتوای وب‌سایت را از نزدیک‌ترین نقطه‌ی جغرافیایی به کاربر و در سریع‌ترین زمان به‌دست بازدیدکننده رساند. برای مثال، اگر بخواهید در موقعیت ایران از وب‌سایت آمازون بازدید کنید. (با فرض این‌که سرورهای میزبان آمازون در کشور انگلیس قرار دارند) پاسخ درخواست شما از سرور مستقر در کشور انگلیس به ایران ارسال می‌شود. در چنین حالتی احتمال اُفت سرعت وب‌سایت شدت می‌گیرد. چراکه رفت و برگشت اطلاعات و پردازش آن‌ها در سرور اصلی به‌دلیل افزایش فاصله‌ی جغرافیایی با کاربر به زمان بیش‌تری نیاز دارد.

حال اگر آمازون از CDN استفاده کند، به‌جای ارسال پاسخ از سرور میزبان مستقر در انگلیس، از نزدیک‌ترین PoP به کاربر پاسخ می‌دهد. این‌کار باعث افزایش سرعت وب‌سایت، کاهش بار ترافیکی ارسال‌شده به سرور مبدا و بهبود تجربه‌ی کابری می‌شود.

مزیت‌های استفاده از سرور CDN چیست؟

برای درک بهتر عملکرد CDN بهتر است از مزیت‌های متعدد و متنوع آن آگاهی داشته باشید. به جرات می‌توان گفت که شبکه توزیع محتوا با ارایه‌ی امکانات و ویژگی‌های کاربردی امروزه بخش بزرگی از دغدغه‌های صاحبان کسب‌وکارهای پُربازدید و حتا کاربران آن‌ها را برطرف کرده است.

مفهوم یا کارکرد یک سرویس معتبر CDN با دو کلیدواژه‌ی «سرعت» و «امنیت» گره خورده است و شرکت‌های ارایه‌دهنده‌ی شبکه توزیع محتوا به‌شکل مستمر سعی می‌کنند تا با افزایش کیفیت و اضافه کردن قابلیت‌های مختلف به محصول خود، کسب‌وکارهای بیش‌تری را به استفاده از این سرویس ترغیب کنند. در ادامه مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از CDN برای وب‌سایت‌ها را شرح می‌دهیم.

  • افزایش سرعت دسترسی به صفحه‌ها و محتواهای وب‌سایت

افزایش چشم‌گیر سرعت بارگذاری وب‌سایت و کاهش تاخیر در ارایه‌ی محتواها به کاربران مهم‌ترین مزیت CDN است. علاوه‌بر این، سرویس شبکه توزیع محتوا با فشرده‌سازی محتواهای چندرسانه‌ای مانند فیلم، عکس و … به بهبود عملکرد وب‌سایت کمک می‌کند. بدیهی است که کاهش حجم محتواها سرعت بارگذاری وب‌سایت‌ را افزایش داده و در بهبود تجربه‌ی کاربری و ارتقای رتبه‌ی سئو موثر باشد.

  • افزایش امنیت وب‌سایت در برابر حمله‌های DDoS 

نفوذ از طریق حلمه‌های DDoS یکی از رایج‌ترین روش‌های هکرها برای سرقت اطلاعات سرور یا ایجاد اختلال در عملکرد خدمات آنلاین است. مهاجمان سایبری با حمله‌های منع دسترسی توزیع‌شده یا Distributed Denial of Service ترافیکی بیش از توان سرور ایجاد کرده و با ارسال درخواست‌های بی‌شمار فرآیند پاسخ‌دهی به درخواست‌های کاربران حقیقی را مختل می‌کنند.

با استفاده از سرویس سی‌دی‌ان، به‌جای نمایان شدن IP سرور میزبان به‌شکل عمومی، نشانی‌ IP سرورهای شبکه توزیع محتوا نمایش داده می‌شوند، به همین دلیل سرور شما تحت‌تاثیر حمله‌های DDoS از دسترس خارج نمی‌شود. علاوه‌بر این، سرور CDN با توزیع کردن درخواست‌های بیش از حد عادی یا مشکوک، بین PoPهای مختلف خود از  قطعی‌های احتمالی یا Down شدنِ وب‌سایت جلوگیری می‌کند.

البته باید بدانید که، با نصب گواهی‌نامه TLS/SSL اطلاعات وب‌سایت شما رمزنگاری می‌شود و مهاجمان سایبری نمی‌توانند اطلاعات مبادله‌شده بین سرورهای CDN و کاربران را بخوانند یا به آن‌ها دسترسی پیدا کنند. در شبکه توزیع محتوا ابزارهای امنیتی کاربردی دیگری مانند کنترل ترافیک ورودی شبکه (Rate Limiting)، دیواره آتش (Firewall)، دیواره آتش‌وب (WAF) و … می‌توانند امنیت خدمات آنلاین شما را افزایش دهند.

  • افزایش آپ‌تایم و پایداری وب‌سایت

وجود نوسان‌های متعدد در ترافیک ارسالی یا دریافتی وب‌سایت می‌تواند برای سرور اصلی دردسرساز باشد و سرویس‌دهی را با اختلال روبه‌رو کند. شبکه توزیع محتوا با پخش کردن ترافیک روی سرورهای لبه‌ی خود، ترافیک ورودی به سرور اصلی را متعادل می‌کند و در نتیجه‌ی این کار رفت و برگشت‌های بی‌شمار در عملکرد وب‌سایت شما تاثیر نمی‌گذارند.

سرورهای CDN همیشه پایدار و روشن هستند و هنگام خرابی یکی از آن‌ها، سایر سرورها می‌توانند به‌شکل لحظه‌ای جایگزین شده و پایداری سرویس را تضمین کنند. با این تعریف، شما در ساعت‌های پیک ترافیک می‌توانید بدون کوچک‌ترین قطعی یا اختلال خدمات خود را به کاربران‌تان ارایه دهید.

در موارد اندک، حتا اگر یکی از سرورهای محلی CDN نتواند حجم درخواست‌های متعدد وب‌سایت شما را پاسخ دهد، کاربران بدون اختلال به سایر PoPهای نزدیک به خودشان هدایت می‌شوند.

هم‌چنین سی‌دی‌ان می‌تواند در مواقع بروز اختلال‌های کوتاه‌مدت در سرور اصلی، با ارایه‌ی نسخه‌ی Cacheشده‌ی وب‌سایت به کاربر، فرآیند سرویس‌دهی را ادامه دهد.

  • بهبود سئو و جذب اعتماد کاربران

سرعت بارگذاری صفحه‌های وب‌سایت و ارایه‌ی اولین محتوا به کاربر از مهم‌ترین معیارهای ربات‌های خزنده‌ی گوگل برای تعیین رتبه‌ی سئو است. بنابراین اگر کاربر لینک ورود به وب‌سایت را کلیک کند و زمان زیادی منتظر بماند، به احتمال زیاد از بازدید وب‌سایت‌تان منصرف شده و سایر گزینه‌ها را انتخاب می‌کند. این موضوع می‌تواند به‌شکل کامل تجربه‌ی کاربری سرویس شما را زیر  سوال ببرد و در مرور زمان به هویت کسب‌وکارتان صدمه بزند. اگر صاحب فروشگاه آنلاین هستید، وبلاگ خبری دارید یا به هر نحوی خدمات آنلاین ارایه می‌دهید باید بدانید مواردی مانند افزایش نرخ پرش وب‌سایت (Bounce Rate) و کاهش نرخ تبدیل (Conversion Rate) موضوعاتی نیستند که بتوان به‌سادگی از کنارشان گذشت. شما باید با استفاده از یک سرویس CDN معتبر محتوای وب‌سایت خود را در سریع‌ترین زمان ممکن به‌دست بازدیدکننده برسانید و با پاسخ‌گویی درست به نیاز کاربران و جلب اعتماد آن‌ها، رتبه و اعتبار وب‌سایت خود را در گوگل بهبود دهید.

  • کاهش مصرف پهنای باند و پرداخت هزینه‌ی کم‌تر 

هزینه‌ی زیرساخت شبکه توزیع محتوا به‌عنوان سرویسی بر پایه‌ی رایانش ابری برعهده‌ی ارایه‌دهنده‌ی آن است. بنابراین، شما برای نگهداری و ایجاد زیرساخت سی دی ان هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید. علاوه‌بر این، بسیاری از شرکت‌های معتبر، سرویس CDN خود را با محدودیت‌های اندک به‌شکل رایگان نیز ارایه می‌دهند. برای مثال شما به‌سادگی ایجاد یک حساب کاربری در ابر آروان می‌توانید ترافیک وب‌سایت خود را به سرورهای CDN آروان منتقل کرده و بدون پرداخت هزینه از ویژگی‌ها و قابلیت‌های متعدد این سرویس کاربردی استفاده کنید.

در کنار این موضوع، بهتر است بدانید که سی دی ان هزینه‌های مصرف پهنای باند سرور اصلی (Origin Server) را به‌طور چشم‌گیری کاهش می‌دهد و در کاهش اتلاف ترافیک یا Packet Loss نیز موثر است. چراکه بیش‌تر ترافیک مصرفی به‌وسیله‌ی سرورهای لبه (Edge CDN) دریافت می‌شوند. کم شدنِ مصرف پهنای باند روی سرور اصلی، باعث کاهش ازدحام روی سرور اصلی خواهد شد. این مساله در بهبود عملکرد سرور میزبان و کاهش هزینه‌های آن در زمان پیک مصرف نیز تاثیرگذار است.

بهترین CDN چه ویژگی‌هایی دارد؟

هنگام خرید شبکه توزیع محتوا باید به ویژگی‌های محصول و اعتبار ارایه‌دهنده توجه داشته باشید. فراموش نکنید که بهترین CDN، سرویسی است که بتواند به بخش بیش‌تری از نیازهای کسب‌وکارتان را پاسخ دهد، در حالی‌که ممکن است یک شبکه توزیع محتوای خوب با ارایه‌ی خدماتی با کیفیت اما بی‌تناسب به نیازهای شما، فرآیند ارایه‌ی خدمات به کاربران‌تان را با اختلال روبه‌رو کند.

قبل از خرید CDN باید موقعیت جغرافیایی بیش‌تر کاربران‌تان را برآورد کنید و بدانید که آیا وب‌سایت شما برای افزایش سرعت به شبکه توزیع محتوا نیاز دارد یا با انجام روش‌های دیگری می‌توان به سرعت مطلوب برای بارگذاری صفحه‌های وب‌سایت رسید. در ادامه مواردی را شرح می‌دهیم که باید قبل از خرید CDN به آن‌ها توجه کنید:

موقعیت جغرافیایی کاربران و سرورهای CDN:

پاپ‌های شبکه‌ی توزیع محتوا باید در نزدیک‌ترین موقعیت جغرافیایی کاربر شما قرار بگیرند تا از کوتاه‌ترین مسیر محتوای وب‌سایت‌تان را به آن‌ها نمایش دهد.

سرعت و پایداری در ارایه‌ی خدمات:

سرورهای CDN باید از سخت‌افزارهای قوی و درایوهای ذخیره‌سازی پُرسرعت مانند SSD و NVME استفاده کنند تا زمان پاسخ سرورها به درخواست کاربران بسیار پایین باشد.

افزایش امنیت و مقابله با حمله‌های سایبری:

تامین امنیت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بهترین CDN است. بنابراین، هنگام خرید سی‌دی‌ان باید مطمین شوید که ارایه‌دهنده با استفاده از گواهی‌نامه‌های امنیتی مانند TLS/SSL و راهکارهای مقابله حمله‌های DDoS و قابلیت‌هایی مثل دیواره آتش وب و حتا کنترل ترافیک ورودی شبکه، سرویسی امن و قابل اطمینان را به شما ارایه می‌دهد.

قیمت مقرون به‌صرفه:

بیش‌تر ارایه‌دهندگان سرویس CDN با در نظر گرفتن نیاز طیف گسترده‌ای از کسب‌وکارهای نوپا محصول خود را به‌طور محدود و بدون دریافت هزینه (رایگان) ارایه می‌دهند. با این‌حال شما برای استفاده از خدمات پیشرفته‌تر باید بسته‌های پولی این محصول را متناسب با نیاز خود تهیه کنید. بهترین شبکه توزیع محتوا باید تعداد قابلیت‌ها و PoPهای بیش‌تری را در سراسر جهان با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه در اختیار شما قرار دهد.

پشتیبانی سریع و رفع مشکلات فنی:

وجود یک مرکز تماس شبانه‌روزی و پاسخ‌گویی به پرسش‌های مختلف شامل راه‌اندازی و نحوه‌ی استفاده از محصول یا رفع مشکلات پیش‌بینی‌نشده برای صاحبان کسب‌وکارها و توسعه‌دهندگان بسیار مهم است. از این‌رو، همه‌ی شرکت‌های معتبر ارایه‌دهنده‌ی شبکه توزیع محتوا با استفاده از راه‌های مختلف مانند «ارسال تیکت یا ایمیل»، «تماس تلفنی» یا «ایجاد گروه‌های اختصاصی در پیام‌رسان‌ها» سعی می‌کنند تا کاربران‌شان هنگام استفاده از محصول کم‌ترین مشکل یا اختلال را تجربه کنند.

CDN در رتبه‌ی سئو وب‌سایت‌ چه تاثیری دارد؟

شبکه توزیع محتوا با استفاده از نقاط دسترسی پراکنده در کشورهای مختلف، ارتباط سریع‌تری میان کاربر و وب‌سایت برقرار می‌کند. از این‌رو، زمانی‌که از CDN استفاده می‌کنید سرعت دسترسی کاربران و موتورهای جست‌وجو به محتوای وب‌سایت‌تان بیش‌تر می‌شود. 

وقتی سرعت بارگذاری وب‌سایت شما بهبود پیدا کند، ربات‌های خزنده به‌شکل مستمر و در بازه‌های زمانی کوتاه‌تری صفحه‌های مختلف را بررسی می‌کنند و در نتیجه محتوای بارگذاری‌شده سریع‌تر شناخته یا ایندکس می‌شوند. در طرف دیگر، سرعت بارگذاری وب‌سایت ارتباط تنگاتنگی با تجربه‌ی کاربری دارد و رضایت هرچه بیش‌تر بازدیدکننده را جلب می‌کند.  

علاوه‌بر این، مواردی مانند افزایش امنیت وب‌سایت، کاهش اندازه‌ی فایل‌های مختلف و بسیاری موارد دیگر از چشم ربات‌های خزنده‌ی گوگل پنهان نمی‌مانند و بهبود هر یک از این موارد در رتبه‌بندی‌های سئو تاثیر می‌گذارند.

CDN کلودفلر چیست و برای کدام وب‌سایت‌ها مناسب است؟

پس از پاسخ به پرسش سی دی ان چیست؟ و آگاهی از کاربردهایی این محصول، بهتر است با معتبرترین ارایه‌دهندگان این سرویس ضروری و کاربردی آشنا شوید. به‌شکل کلی شرکت ابر آروان در ایران و کلود فلر در خارج از ایران مهم‌ترین ارایه‌دهندگان شبکه توزیع محتوا هستند، اگرچه برخی از شرکت‌های مختلف مانند Google Cloud CDN ،Amazon CloudFront ،KeyCDN و … نیز سهم مناسبی از بازار را در اختیار دارند. اما به‌عنوان مهم‌ترین ارایه‌دهنده‌ی CDN خارجی در ادامه به‌اختصار شرکت کلودفلر را بررسی می‌کنیم.

Cloudflare با در اختیار داشتن دست‌کم ۲۵۰ پاپ‌سایت در سراسر جهان یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های CDN محسوب می‌شود. برخی از خدمات CDN کلودفلر رایگان هستند و می‌توانند نیازهای مختلف کسب‌وکار شما را برطرف کنند. استفاده از سرویس کلودفلر باعث می‌شود تا سرعت بارگذاری وب‌سایت‌تان سریع‌تر شده و نزدیک به نیمی از پهنای باند سرور میزبان شما ذخیره شود. با این‌حال، برای استفاده از خدمات کامل کلودفلر باید با پرداخت مبلغی حدود ۲۰ تا ۲۰۰ دلار در ماه، بسته‌های پولی آن را تهیه کنید. اما مهم‌تر از همه، باید بدانید که، اگر کسب‌وکار شما داخل ایران مستقر باشد، کارکرد این CDN فقط به بخش امنیتی محدود می‌شود و سرعت ‌وب‌سایت‌تان به‌شکل چشم‌گیر افزایش پیدا نمی‌کند.

معرفی CDN ایرانی ابر آروان و ویژگی‌های آن!

کسب‌وکارهای بزرگ برای ارایه‌ی خدمات پایدار و جلب رضایت کاربران‌شان به سرویس CDN نیاز دارند تا با افزایش سرعت وب‌سایت یا وب‌سریس خود، بتوانند چشم‌انداز روشنی برای دست‌یابی به موفقیت داشته باشد.

ابر آروان به‌عنوان یکی از بهترین ارایه‌دهندگان CDN ایرانی، پاپ‌سایت‌های خود را در بیش از ۴۰ شهر و ۳۰ کشور دنیا مستقر کرده و با ارایه‌ی قابلیت‌هایی مانند «DNS ابری رایگان»، «DDoS Protection»، «دیواره‌ آتش وب» و … محصولی مطمین و مقرون‌به‌صرفه را در اختیار شما قرار داده است.

علاوه‌بر این، شما با استفاده از شبکه توزیع محتوای ابر آروان می‌توانید به گزارش‌های پیوسته و آنی CDN خود دسترسی داشته باشید و با تحلیل داده‌های مختلف، خدمات آنلاین‌تان را به‌تناسب نیاز کاربران‌ توسعه دهید. هم‌چنین مرکز تماس ابر آروان با ارایه‌ی خدمات پشتیبانی به‌شکل شبانه‌روزی به شما کمک می‌کند تا هنگام بروز مشکل در سریع‌ترین زمان ممکن اختلال‌های موجود در زیرساخت خود را برطرف کنید.

شبکه توزیع محتوا ابر آروان با ظرفیت پاسخ‌گویی به دست‌کم ۶ میلیون درخواست در هر دقیقه بهترین انتخاب‌ برای کسب‌وکارهایی است که به محصول و کاربران خود اهمیت می‌دهد. 

2 پاسخ در “شبکه توزیع محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟”

  • سامان دهداریان
    ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ در۲:۵۷ ب٫ظ

    با سلام.
    با توجه به توضیحات ارائه شده، که بحث کپی از سایت هستش، ایا ارتباط cdn بصورت آنلاین بین سرور ها نیز عمل میکند.مثلا یک برنامه رزرو بلیط بسیار پراهمیت هستش که تغییرات دیتا ها بصورت آنلاین بین سرور ها اعمال شود. که در اینجا کپی عملکرد نامناسبی هستش.لطفا راهنمایی بفرمایید

    • ابر آروان ابر آروان
      ۱۸ مهر ۱۴۰۱ در۱۱:۲۲ ق٫ظ

      سلام سامان عزیز
      شما می‌توانید Cache یا کپی محتوا در سرورهای CDN را روی مسیرهای موردنظرتون، که به شکل لحظه‌ای تغییر می‌کنند، خاموش کنید. هم‌چنین می‌توانید از قابلیت حذف محتوای کش‌شده در CDN آروان استفاده کنید و هر زمان نیاز داشتید با یک کلیک محتوای قدیمی کش‌شده را حذف کنید.

نظرات بسته شده است.