vps چیست

VPS با هزینه‌ای مقرون به‌صرفه خدماتی بیش‌تر و بهتر از هاست‌های اشتراکی و امکاناتی مشابه به سرور اختصاصی را ارایه می‌دهد. این تکنولوژی برای کسب‌وکارهایی که به‌دنبال پایداری و منابع مستقل هستند، اما بودجه‌ی کافی برای تهیه‌ی زیرساخت‌های اختصاصی ندارند، بهترین انتخاب است.

سرور مجازی کاربردهای پرشماری دارد و افراد زیادی برای کارهای مختلف از آن استفاده می‌کنند. بدون شک میزبانی ‌وب‌سایت یا وب‌سرویس شاخص‌ترین کاربرد VPS است. اما کارایی این زیرساخت فقط به میزبانی محدود نمی‌شود. از این سرویس می‌توان برای کارهای مختلف مانند ترید در بورس و بازارهای مالی بین‌المللی، راه‌اندازی گیم سرور، ایمیل سرور و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد. در این مطلب، علاوه‌بر پاسخ به پرسش VPS چیست؟ شما را با کاربردها، مزیت‌‌ها و معایب این سرویس کاربردی آشنا می‌کنیم، با ما همراه باشید.

 

VPS چیست؟

در ساده‌ترین پاسخ به این سوال می‌توان گفت: VPS کوتاه‌شده‌ی عبارت Virtual Private Server به‌معنی سرور مجازی خصوصی است. این سرویس با استفاده از تکنولوژی مجازی‌ساز مثل هایپروایزر (Hypervisor) بر روی یک سرور فیزیکی به وجود می‌آید. شرکت‌های ارایه‌دهنده‌ی VPS در فرآیند مجازی‌سازی، سخت‌افزار سرور را به چندین قسمت تقسیم کرده و هر بخش را با منابع و دسترسی‌های مستقل به کاربران یا کسب‌وکارهای متفاوت عرضه می‌کنند.

هر سیستم‌عاملی شامل لینوکس، ویندوز، میکروتیک و … روی سرور مجازی نصب می‌شود، بنابراین شما با استفاده از VPS می‌توانید به‌شکل اختصاصی به تمام بخش‌های سرور خود دسترسی داشته باشید و سرویس‌ها و نرم‌افزارهای مورد نیازتان را بدون هرگونه مشکل نصب و استفاده کنید.

سرور مجازی بهترین و مناسب‌ترین گزینه‌ برای کسب‌وکارهای در حال رشد است تا بتوانند با استفاده از منابع اختصاصی و دسترسی کامل، خدمات آنلاین خود را با کم‌ترین هزینه و بهترین کیفیت توسعه دهند.

برای درک بهتر عملکرد شیوه‌ی کار سرور مجازی، یک مجتمع تجاری بزرگ را تصور کنید که در هر واحد آن یک کسب‌وکار ساکن شده و فعالیت‌های منحصر به خود را انجام می‌دهد. در این مجتمع، فعالیت کسب‌وکارها در هر واحد، هیچ ارتباطی با سایر واحدها ندارد و هرکس به‌تناسب میزان فضایی که در اختیار دارد به مشتریان خود خدمات می‌دهد. سرور مجازی نیز چنین قابلیتی دارد؛ در این زیرساخت شما بدون مانع یا دغدغه و به‌شکل مستقل از بیش‌ترین سرعت و امنیت برخوردار خواهید بود.

 

سرور مجازی اختصاصی یا VDS چیست؟

پس از تعریف سرور مجازی، بهتر است زیرساخت مشابه آن یعنی VDS را نیز تعریف کنیم. VDS کوتاه‌‌شده‌ی عبارت Virtual Dedicated Server به‌معنی سرور مجازی اختصاصی است. وی‌دی‌اس یا سرور مجازی اختصاصی به سرویسی ایزوله گفته می‌شود که به‌وسیله‌ی شبکه اینترنت می‌توان به آن دسترسی پیدا کرد. در این سرویس، کاربران می‌توانند به منابع سرور فیزیکی به‌طور کاملن اختصاصی دسترسی داشته باشند. در سرور مجازی اختصاصی سخت‌افزار سرور فیزیکی با نرم‌افزارهای مجازی‌ساز مانند Microsoft Hyper-V ،Citrix XenServer ،VMware ،vSphere و KVM با منابع ثابت به چندین بخش تقسیم می‌شوند. هر بخش از VDS، منابع (پردازنده، دیسک و رم) اختصاصی و جداگانه‌ای دارد که فقط به یک کسب‌وکار تعلق می‌گیرد. سرور مجازی اختصاصی گزینه‌ی مناسبی برای وب‌سایت‌های با ترافیک بالا و کسب‌وکارهای با بارهای پردازشی سنگین است. چراکه فعالیت ماشین‌‌های مجازی روی سرور میزبان، در فعالیت سایر سرورها تاثیر نمی‌گذارد.

چه زمانی به سرور مجازی کوچ کنیم؟

سرور مجازی با هدف رفع محدودیت‌های دسترسی در هاست‌های اشتراکی و کاهش هزینه‌های بالای سرورهای اختصاصی ایجاد شده است و با ارایه‌ی امکانات متعدد می‌تواند بخش بزرگی از نیازهای زیرساختی وب‌سایت‌ها یا وب‌سرویس‌ها را برطرف کند. بسیاری از کسب‌وکارهای در حال رشد با وجود یک یا چند دلیلی که در ادامه بیان شده‌اند، به سرور مجازی کوچ می‌کنند:

  • زمانی‌که وجود زیرساختی قدرتمند با منابع اختصاصی و بالاترین سطح دسترسی (Root یا Administrator) به ضرورت یک کسب‌وکار تبدیل شود.
  •  زمانی‌که مدیران کسب‌وکار باید با صرفه‌جویی در بودجه، خدمات آنلاین خود را با بهترین کیفیت توسعه دهند.
  • زمانی‌که منابع محدود و کیفیت سرویس‌دهی هاست‌های اشتراکی با قطعی‌های متعدد، امکان ارایه‌ی خدمات با کیفیت را از کسب‌وکار سلب می‌کند.
  • زمانی‌که امنیت و پایداری داده‌های مختلف اهمیت پیدا می‌کنند و  نگهداری اطلاعات کسب‌وکار یا مشتریان در فضای ذخیره‌سازی ایمن به یک ضرورت غیرقابل کتمان تبدیل می‌شود.
  • زمانی‌که برای توسعه‌ی کسب‌وکار به نصب یا راه‌اندازی نرم‌افزارهای اختصاصی نیاز باشد.

 

مهم‌ترین مزایا و معایب سرور مجازی چیست؟

اگر پاسخ سوال VPS چیست را تا این‌جا به‌دست آورده‌اید، بهتر است با مزیت‌ها و معایب این سرویس پرکاربرد و محبوب آشنا شوید. سرور مجازی مزیت‌های متعددی دارد و امروزه بسیاری از کسب‌وکارهای نوین از کوچک تا بزرگ با استفاده از قابلیت‌های بی‌شمار آن خدمات آنلاین متنوعی را در فضای وب به کاربران خود ارایه می‌دهند. در حالت کلی و به‌اختصار از مهم‌ترین مزیت‌های سرور مجازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • مقیاس‌پذیری بالا و امکان افزایش یا کاهش منابع به‌‌طور آنی
  • سازگاری با سیستم‌عامل‌های مختلف و امکان نصب و استفاده‌ از نرم‌افزارهای متنوع
  • ارایه‌ی امکانات کاربردی با هزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه
  • امکان برخورداری از IP ثابت برای فعالیت در بازارهای اقتصادی
  • سرعت، امنیت و پایداری بالا به‌دلیل استفاده از سخت‌افزارهای قدرتمند و منابع اختصاصی
  • امکان دسترسی کامل به بخش‌های متفاوت زیرساخت و شخصی‌سازی تنظیمات مختلف
  • سرعت و کارایی بسیار بهتر نسبت به هاست‌های اشتراکی

در طرف دیگر، ممکن است برخی کاربران با ذکر مواردی مانند «گران بودن نسبت به هاست اشتراکی»، «ضرورت برخورداری از دانش فنی برای نگهداری زیرساخت» و … معایب متعددی را برای سرور مجازی متصور شوند. اما با توجه به مواردی‌که گفته شد، مزیت‌های استفاده از سرور مجازی همواره بیش‌تر از معایب آن است.

 

مهم‌ترین کاربرد سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی با ارایه‌ی منابع پرسرعت و IP ثابت اختصاصی برای هر کاری یک کاربرد اختصاصی دارد. به‌ تجربه ثابت شده که این سرویس بهترین انتخاب برای میزبانی وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های پربازدید است. اما در کنار این، VPS به‌عنوان گیم سرور برای بازی‌هایی مانند Minecraft ،Counter ،Days to Die و … که به سرعت و IP ثابت نیاز دارند، مناسب است.

هم‌چنین بسیاری از تریدرها در بازارهای اقتصادی داخلی یا بین‌المللی مانند بورس، رمزارز و … به اینترنت سریع و پینگ پایین نیاز دارند تا معامله‌های خود را با سرعت بالایی انجام دهند. با سرور مجازی می‌توان محیطی ایزوله فراهم کرد تا قطعی اینترنت داخلی و کندی سرعت سیستم‌های شخصی یا محدودیت‌های آی‌پی ایران در فرآیند ترید کردن تاثیر منفی نداشته باشد. 

در کنار همه‌ی این موارد، شما برای ذخیره‌سازی فایل‌های حجیم و مهم خود در فضایی امن و دسترس‌پذیر، می‌توانید روی سرور مجازی حساب ویژه‌ای باز کنید. چراکه امکان استفاده از این سرویس به‌عنوان دیتابیس سرور وجود دارد. از دیگر کاربردهای مهم سرور مجازی می‌توان به مواردی مانند راه‌اندازی ایمیل‌ سرور، وب‌سرور، تست و اجرای کدهای برنامه نویسی و … اشاره کرد.

 

انواع سرور مجازی

VPS از نظر سیستم‌عامل، موقعیت جغرافیایی، نوع مدیریت و موارد دیگر دسته‌بندی‌های مختلفی دارد. این تقسیم‌بندی‌ها هر کدام قابلیت‌ها و ویژگی‌های مختلفی را فراهم می‌کنند که برای کاربردهای متقاوت مناسب هستند. در ادامه درباره‌ی انواع سرور مجازی بیش‌تر شرح می‌دهیم.

 

انواع سرور مجازی از نظر سیستم‌عامل

برای استفاده از منابع سرورهای مجازی می‌توانید به‌تناسب نیاز خود از سیستم‌عامل‌های مختلفی مانند لینوکس، ویندوز، میکروتیک و … استفاده کنید. نصب سیستم‌عامل روی سرور مجازی به‌دست ارایه‌دهنده سرویس انجام می‌شود و شما کافی است هنگام خرید VPS نوع سیستم‌عامل مورد نظر خود را انتخاب کنید.

 

سرور مجازی لینوکس

با نصب لینوکس و توزیع‌های مختلف آن روی وی‌پی‌اس شما یک سرور مجازی لینوکس خواهید داشت. لینوکس، سیستم‌عاملی متن‌باز و رایگان است و استفاده از آن امنیت بالایی را برای کاربران فراهم می‌کند. با استفاده از سرور مجازی لینوکس امکان استفاده از کنترل پنل‌های مبتنی بر این سیستم‌عامل مانند سی‌پنل، دایرکت‌ادمین فراهم می‌شود. هم‌چنین، سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس، جوملا و دروپال به‌دلیل استفاده از زبان برنامه‌نویسی PHP در این سرویس با کم‌ترین مشکل میزبانی می‌شوند. پایگاه داده MySQL و وب‌سرور لایت‌اسپید و Nginx به‌همراه زبان‌های برنامه‌نویسی پرکاربرد مانند PHP ،Perl ،CGI و Python با سرور مجازی لینوکس بیش‌ترین سازگاری را دارند.

 

سرور مجازی ویندوز

سرور مجازی ویندوز به‌همراه سیستم‌عامل محبوب بیش‌تر کاربران حوزه‌ی فناوری یعنی ویندوز ارایه می‌شود.  با نصب Windows روی وی‌پی‌اس امکان استفاده از کنترل پنل پلسک، H-Sphere ،Webmin و سایر کنتر‌ل پنل‌های ویندوزی برای شما فراهم می‌شود. هم‌چنین، می‌توانید از زبان‌های برنامه‌نویسی ASP و ASP.NET، وب‌سرور آپاچی، پایگاه داده MSSQL و سایر سرویس‌های ویندوزی به‌طور بهینه استفاده کنید. همه‌ی نسخه‌های مختلف ویندوز سرور از ۲۰۰۳ تا ۲۰۲۲ روی سرور مجازی نصب می‌شوند، اما همواره توصیه می‌شود به‌دلیل امنیت و سرعت بالا از نسخه‌های جدیدتر ویندوز سرور استفاده کنید.

 

سرور مجازی میکروتیک

سرور مجازی میکروتیک به سروری گفته می‌شود که روی آن سیستم‌عامل MikroTik’s RouterOS نصب شده باشد. با نصب میکروتیک روی وی‌پی‌اس می‌توانید آن را به یک روتر پرقدرت تبدیل کنید که امکان انجام کارهای مختلف مثل مدیریت کاربران (User Management)، ایجاد شبکه‌های خصوصی، تعادل بار (Load Balancing)، فایروال (Firewall) و بسیاری موارد دیگر را ممکن می‌کند.

 

انواع سرور مجازی از نظر اختصاص منابع

سرورهای مجازی بر پایه‌ی زیرساخت رایانش ابری ایجاد می‌شوند و انواع مختلفی شامل سرور مجازی خصوصی (VPS)، سرور مجازی اختصاصی (VDS) و سرور مجازی ابری (Cloud Server) دارند. سرور مجازی خصوصی، سرویسی اشتراکی با منابع مستقل است که میزان منابع مورد نظر را به‌وسیله‌ی شبکه‌ی اینترنت به کاربران ارایه می‌دهد. سرور مجازی اختصاصی نیز از همین الگو پیروی می‌کند؛ مهم‌ترین تفاوت VDS با VPS نحوه‌ی اختصاص منابع‌‌ آن‌ها است که در سرور مجازی اختصاصی منابع به‌میزان ثابت تقسیم می‌شود و بالاتر از توان سرور میزبان، نمی‌توان ماشین مجازی بیش‌تری ایجاد کرد. در سرور مجازی ابری نیز با تکنولوژی مجازی‌سازی، منابع سرور به‌ بخش‌های مختلف تقسیم‌‌بندی می‌شود و بر پایه‌ی رایانش ابری منابع مجموعه‌ای از سرورها به‌‌شکل موازی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. 

 

انواع سرور مجازی از نظر موقعیت جغرافیایی

VPS از نظر موقعیت جغرافیایی نیز به دو دسته‌ی سرور مجازی ایران و سرور مجازی خارجی تقسیم‌بندی می‌شود. به سروری که موقعیت دیتاسنتر آن در کشور ایران قرار داشته باشد، سرور مجازی ایران می‌گویند. در طرف مقابل، سروری که موقعیت قرارگیری دیتاسنتر آن در کشورهای خارجی (که بیش‌تر اروپایی هستند) باشد، سرور مجازی اروپا یا خارج نام می‌گیرد. انتخاب هر کدام از این سرویس‌ها به موقعیت و IP کاربران نهایی و نوع نیاز کسب‌وکارها بستگی دارد. اگر بخواهید از اینترنت داخلی و آی‌پی ایران استفاده کنید؛ خرید سرور مجازی ایران گزینه‌ی مناسبی برای شما خواهد بود. برای سرویس‌دهی سریع با اینترنت پرسرعت خارج و IP اروپا نیز استفاده از سرور مجازی خارج می‌تواند بهترین گزینه باشد. انتخاب موقعیت وی‌پی‌اس در سرعت سرویس‌دهی و عملکرد سرور موثر است، چراکه کاهش فاصله‌ی جغرافیایی کاربران با سرور، باعث می‌شود سرعت ارایه‌ی خدمات بالا باشد.

 

انواع سرور مجازی از نظر نوع مدیریت

سرور مجازی در دو نوع مدیریت‌شده و مدیریت‌نشده به کاربران ارایه می‌شود. در VPSهای مدیریت‌شده، همه‌ی کارهای مربوط به نگهداری، تامین امنیت، نصب و رفع مشکل سرویس‌ها بر عهده‌ی ارایه‌دهنده است، بنابراین کاربر با تهیه‌ی این سرویس می‌تواند بدون دانش فنی کافی در بخش‌های مختلف زیرساخت، از منابع یا برنامه‌های سفارشی‌سازی‌شده استفاده کند. در حالی‌که سرورهای مجازی مدیریت‌نشده به‌شکل خام عرضه می‌شوند و عملیات پیکربندی، تامین امنیت، نصب و راه‌اندازی سرویس‌ها و نرم‌افزارها به‌طور کامل برعهده‌ی استفاده‌کننده است. وی‌پی‌اس مدیریت‌نشده با توجه به انجام سفارشی‌سازی و تنظیمات به‌دست کاربر هزینه‌ی کم‌تری نسبت به سرور مدیریت‌شده دارد. با این‌حال، برای استفاده از آن به دانش فنی و تخصصی نیاز است و این سرویس برای افراد مبتدی  گزینه‌ی مناسبی نیست.

 

چگونه بهترین سرور مجازی را انتخاب کنیم؟

هنگام خرید سرور مجازی باید بدانید که بهترین VPS همیشه متناسب با نیازهای زیرساختی کسب‌وکار شما تعریف می‌شود. بر همین اساس شما قبل از تهیه‌ی زیرساخت باید به‌شکل دقیق نیازهای خود یعنی مقدار منابع درخواستی و موقعیت جغرافیایی و … برآورد کنید.

به یاد داشته باشید که ممکن است یک سرویس با ویژگی‌هایی بسیار خوب و مطلوب نتواند نیازهای کسب‌وکار شما را برآورده کند، در این وضعیت تهیه‌ی آن نه‌تنها به رشد کسب‌وکارتان کمک نمی‌کند بلکه ممکن است مسیر شکست را نیز برای شما هموار کند. اما در کنار این موضوع، حتمن باید به ویژگی‌ها و اعتبار شرکت ارایه‌دهنده‌ی سرور مجازی نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید. 

ابر آروان به‌عنوان یکی از بهترین ارایه‌دهندگان زیرساخت ابری، ‌VPSهای خود را با امنیت، سرعت، پایداری بالا و قیمتی مقرون به‌صرفه عرضه می‌کند. شما می‌توانید به‌سادگیِ ایجاد یک حساب کاربری در آروان و انتخاب سیستم‌عامل و منابع دل‌خواه خود در کم‌تر از چند ثانیه سرور مجازی پایدار و متناسب با نیاز خود را در اختیار داشته باشید. از مزایای سرور مجازی ابر آروان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دیسک ابری: 

ابر آروان سه سطح متفاوت از دیسک‌های SAS ،SSD و HDD را با قیمت، تعداد و حجم دل‌خواه به کاربران ارایه می‌دهد.

 پیکربندی شبکه: 

امکان انتخاب میزان منابع بر اساس نیاز و نوع شبکه‌ عمومی یا خصوصی برای ساخت VPS وجود دارد.

IP شناور: 

با استفاده از آی‌پی شناور می‌توانید تعداد نامحدودی از IP ثابت را به‌شکل لحظه‌ای به سرور مجازی خود اضافه کنید.

دیوار آتش

برای بهره‌مندی از بیش‌ترین میزان امنیت، امکان تعریف سطوح دسترسی به سرور با استفاده از فایروال قابل انجام است.

مانیتورینگ: 

ابر آروان به همه‌ی منابع و داده‌ها به‌شکل لحظه‌ای نظارت می‌کند و نتایج آن را در قالب گزارش‌های تصویری به دارنده‌ی سرور ارایه می‌دهد.

اسنپ‌شات:

امکان تهیه‌ی Snapshot در زمان دل‌خواه از وضعیت سرور همیشه برای شما فراهم است.

 

در این مقاله سعی کردیم به پرسش VPS چیست پاسخ دهیم و مزیت‌ها و کاربردهای این سرویس مجازی را به ‌دقت بررسی کنیم. این زیرساخت ابری امروزه محبوبیت زیادی پیدا کرده است، از این‌رو، ارایه‌دهندگان متنوعی با اقدام به مجازی‌سازی سرورهای فیزیکی، محصول VPS را با قیمت‌ و شرایط متفاوتی به کاربران خود ارایه می‌دهند. اگر در بین شرکت‌های مختلف، به‌دنبال بهترین گزینه هستید، می‌توانید VPS ابر آروان را انتخاب کنید.