هارد SSD مخفف واژه‌ی Solid State Disk و به معنی درایو حالت جامد است. این نوع هارد به‌عنوان یک دستگاه ذخیره‌ساز و با حافظه‌ی غیرموقت مورد استفاده قرار می‌گیرد. هارد سرورها دارای نمونه‌های مختلفی هستند که متداول‌ترین نوع آن‌ها هارد سرور SSD است که سرعت و طول عمر بیش‌تری نسبت به هاردهای HDD دارد. در ادامه این مطلب، پس از بررسی کاربردهای هارد سرور ابری SSD، مزایا و معایب این نوع هارد را معرفی می‌کنیم.

هارد سرور SSD چیست؟

درایو حالت جامد (SSD) یک دستگاه ذخیره‌ساز است که فناوری مشابه به فلش مموری دارد. از آن‌جایی‌که درایو حالت جامد، برعکس HDD، به قطعات متحرک یا دیسک‌های درحال چرخش وابسته نیست، سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات روی آن به مراتب از هاردهای قدیمی HDD بیش‌تر است. در حافظه‌های معمولی اطلاعات روی صفحه‌های مغناطیسی ذخیره می‌شود، اما در هاردهای سرور SSD اطلاعات روی واحدهایی به نام فلش NAND قرار می‌گیرد. درایوهای حالت جامد هیچ قطعه‌ی متحرکی برای فرسودگی یا شکستن ندارند و به‌نسبت هارد دیسک‌های معمولی مدت زمان بیش‌تری کار می‌کنند.

کاربرد هارد SSD در سرور

هارد سرور SSD در مقایسه با هارد HDD دارای کاربرد گسترده‌تری است که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ذخیره‌سازی و یکپارچگی داده‌ها
  • حافظه‌ی اصلی برای نگهداری انواع داده‌
  • بهینه‌سازی و مدیریت داده‌ها
  • محافظت از داده‌ها
  • دسترسی سریع (کمتر از ۰.۱ میلی ثانیه) به داده‌های ذخیره‌شده

 

کدام نوع از سرورها می‌توانند هارد SSD داشته باشند؟

انواع هارد ssd

به‌طور کلی، هارد درایوهای سرور به دو نوع درایوهای دیسک سخت (HDD) و درایوهای حالت جامد (SSD) تقسیم می‌شوند. وقتی صحبت از فضای ذخیره‌سازی رایانه می شود، در بیش‌تر مواقع منظور هارد دیسک‌ است. با این‌حال، SSDها پردازش اطلاعات سریع‌تر و عملکرد بهتر کامپیوتر را با قدرت کم‌تر امکان‌پذیر می‌کنند.

هارد سرور SSD به‌عنوان یک دستگاه ذخیره‌ساز داده عرضه شده است. سرور SSD از حافظه‌ی فلش مداوم برای حفظ اطلاعات استفاده می‌کند، که این نوع حافظه کم‌تر در معرض آسیب فیزیکی است. به‌طورکلی، سه نوع رابط SSD سرور وجود دارد:

  • Serial Advanced Technology Attachment (SATA)

این نوع رابط، قدیمی‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین رابط برای SSD در مقایسه با دو نوع رابط سرور دیگر است.

  • Serial Attached SCSI (SAS)

SAS نسل جدیدی از فناوری SCSI است. مانند رابط SATA، SAS نیز از فناوری جدید برای افزایش سرعت انتقال داده استفاده می‌کند. علاوه‌براین، SAS یک رابط کاربردی است و از قابلیت خواندن و نوشتن هم‌زمان پشتیبانی می‌کند که این قابلیت می‌تواند داده‌ها را به‌شکل دو سویه با سرعتی تا ۱۲ گیگابیت بر ثانیه منتقل کند.

  • Non-Volatile Memory Express (NVMe)

مشابه رابط SAS، NVMe هم‌چنین دارای قابلیت Full-Duplex است، اما از نظر قدرت انتقال داده، NVMe بسیار فراتر از SAS است و سرعت رابط ۳۲ گیگابیت بر ثانیه و توان عملیاتی ۹/۳ گیگابایت بر ثانیه را دارد.

به‌طورکلی می‌توان گفت، SATA، SAS و NVMe سه رابط اصلی هارد سرور SSD هستند که از چندین جنبه باهم تفاوت دارند. در مقایسه، رابط‌های SATA مدیریت آسانی دارند و می‌توانند مقرون‌به‌صرفه‌ترین راه‌حل‌های ذخیره‌سازی داده را برای سرورهای شبکه ارایه دهند، در حالی‌که رابط‌های SAS و NVMe سریع‌تر هستند و تاخیر کم‌تر، مقیاس‌پذیری بیش‌تر و عملکرد مطلوبی دارند.

تفاوت قیمت هارد سرورهای SSD

تفاوت هارد SSD و HDD

هزینه‌ی هارد سرور مجازی SSD حدود ۷ دهم دلار به‌ازای هر گیگابایت است، در حالی‌که HDD حدود ۳ دهم دلار به‌ازای هر گیگابایت قیمت دارد. هم‌چنان سهم قابل توجهی از فروش هارد سرور در بازار به HDDهای قدیمی اختصاص داده شده است. به‌طورکلی قیمت هارد سرورهای SSD موجود در بازار در مقایسه با نمونه‌های قدیمی هارد سرور اندکی اختلاف دارد.

در مورد قیمت رابط‌های اصلی هارد سرور SSD همان‌طور که مشخص است، هرچه درایو سریع‌تر باشد، قیمت بالاتری دارد. با توجه به توضیحات قسمت قبل، مشخص است که SAS و NVMe از نظر سرعت خواندن/ نوشتن، مقیاس پذیری، عملکرد و تاخیر بهتر از SATA هستند. علاوه‌براین، به‌دلیل سخت‌افزار پیچیده، SAS و NVMe گران‌تر از رابط SATA هستند، اما تا حدی از SATA نیز بادوام‌تر هستند.

مزایای خرید سرور با هارد SSD

از نظر طول عمر، SSD در مقابل HDD، حدود ۱۰ سال کارایی مفید دارد، در حالی‌که درایوهای HDD تقریبن ۳ تا ۵ سال عمر می‌کنند. علاوه‌براین، SSD یکپارچگی و استقامت داده را افزایش می‌دهد، چراکه آن‌ها داده‌ها را حتا هنگام خاموش بودن هم حفظ می‌کنند. میانگین طول عمر SSD بسته به موارد استفاده خاص می‌تواند کم‌تر از ۱۰ سال باشد.

از آن‌جایی که هارد دیسک‌های سرور معمولن داده‌ها را ۲۴/۷ پردازش می‌کنند، به تعمیر و نگهداری نیاز دارند. علاو‌ه‌براین، میزان خرابی هارد دیسک‌ها تقریبن ۲ تا ۵ درصد در سال در مقایسه با SSD‌ها که فقط ۵ دهم درصد در سال نرخ خرابی دارند.

به‌طور معمول، مصرف برق برای هارد دیسک حدود ۷ درصد از توان سرور در مقابل یک SSD است که تقریبن ۱ درصد مصرف می‌کند، این مورد را می‌توان به عنوان یکی دیگر از مزایای هارد سرور SSD محسوب کرد.

درایوهای SSD نسبت به سایر رسانه‌های ذخیره‌سازی به انرژی و خنک‌کننده‌ی کم‌تری نیاز دارند. به‌همین‌دلیل، آن‌ها گرمای کم‌تری نسبت به یک هارد دیسک معمولی تولید می‌کنند. این در حالی است که درایوهای HDD به دلیل عملکرد مکانیکی دیسک، گرمای بیش‌تری تولید می‌کنند. در واقع حرارت تولیدی SSD در مقایسه با سایر درایوها بسیار کم‌تر است.

به‌طور کلی، درایوهای حالت جامد عملکرد بهتری دارند زیرا در مقایسه با هارد دیسک زمان بیش‌تری را در حالت استراحت می‌گذرانند، به عبارت دقیق‌تر یک SSD نسبت به یک هارد دیسک، بازدهی بیش‌تری را در هر وات ارایه می‌دهد.

معایب هارد SSD

اگرچه هارد سرور SSD به‌عنوان نسل جدیدی از هاردهای موجود در بازار محسوب می‌شود و دارای مزایای زیادی است، اما معایب هم دارد. برخی از معایب هارد SSD به شرح زیر هستند:

  • نداشتن قابلیت بازیابی اطلاعات

با از کار افتادن هارد HDD می‌توان تا حدودی اطلاعات روی هارد را بازیابی کرد، درحالی‌که این قابلیت در هارد سرور SDD وجود ندارد.

  • محدودیت در ظرفیت هارد

ظرفیت هارد SSD در مقایسه با انواع هارد HDD پایین‌تر است اما در آینده این محدودیت‌ها بر طرف خواهد شد.

  • عدم تعادل میان سرعت خواندن و نوشتن در هارد

هارد سرور SSD برای نوشتن باید داده‌های قبلی را پاک کند، به‌همین‌دلیل میان خواندن و نوشتن در این نوع هارد تعادل وجود ندارد. همواره سرعت خواندن از نوشتن در هارد سرور SSD بیش‌تر است.

  • کاهش سرعت محسوس

یکی از معایب هارد SSD کاهش سرعت هارد با افزایش ظرفیت آن است. یعنی هر چه حجم داده‌های موجود در هارد افزایش پیدا کند، سرعت هارد به‌طور محسوسی کاهش پیدا می‌کند.

سرعت هارد SSD

هارد سرورهای SSD می‌توانند داده‌های متوالی را با سرعت ۵۵۰ مگابایت در ثانیه بخوانند و تا ۵۲۰ مگابایت بر ثانیه پردازش کنند، در حالی‌که هارد دیسک‌ها فقط می‌توانند خواندن و پردازش داده‌های متوالی را با سرعت ۱۲۵ مگابایت در ثانیه انجام دهند.

هارد سرور SSD هیچ مشکلی در زمان جست‌وجوی متغیر یا تاخیر چرخشی ندارد، زیرا درایوهای حالت جامد در فلش NAND داده‌ها را پردازش می‌کنند، که اساسن با نحوه‌ی خواندن و نوشتن فایل‌ها از HDD متفاوت است. عملکرد این نوع هارد سرورها بسیار سریع‌تر است و انرژی کم‌تری نسبت به هارد دیسک مصرف می‌کند.

دیسک SSD ابر آروان

جمع بندی

مزایای استفاده از درایو SSD در مقابل HDD در  سرور، از نظر افزایش کلی ظرفیت سرویس، عملکرد و طول عمر آن به وضوح مشخص است. به عبارت دیگر با شما اضافه کردن یه حافظه SSD به سرور می‌توانید مقدار داده‌های بیش‌تری را با هزینه‌ای کم‌تر ذخیره کنید و در مدت زمان بسیار پایینی آن‌ها را در اختیار (خواندن و نوشتن) داشته باشید. از آن‌جایی‌که دیسک‌های SSD ابر آروان از نوع بلاک استورج هستند، می‌توانند با تقسیم کردن داده‌های بزرگ به بخش‌های کوچک‌تر فایل‌ها و سرویس‌های شما را با سریع‌ترین روش و زمان ذخیره و بازیابی کنند. همین‌طور اگر کار رندرینگ گرافیکی یا پردازش ویدیویی انجام می‌دهید، باید بدانید که هارد سرور مجازی SSD زمان تبدیل فایل‌ها یا رندرینگ را به‌شکل قابل توجهی برای شما کاهش خواهد داد.