یکی از ویژگی‌های میزبانی وب، افزونگی داده (Data Redundancy) است. این ویژگی از اطلاعات وب‌سایت شما محافظت می‌کند و عملکرد سایت‌تان را به‌ میزان قابل ‌توجهی افزایش می‌دهد. برای پاسخ به پرسش Redundancy چیست؟ می‌توان گفت Redundancy یا افزونگی یکی از روش‌های تامین High Availability یا در دسترس بودن حداکثری است و می‌توان از آن برای اطمینان از نبود قطعی در سرور استفاده کرد. در مباحث مرتبط با پایگاه داده نیز، به هر نوع داده‌ی یکسانی که در چند جدول مختلف نگهداری شوند، Data Redundancy یا افزونگی داده می‌گویند.

در این مطلب به‌‌شکل کامل توضیح می‌دهیم افزونگی داده یا Redundancy چیست؟ چگونه کار می‌کند و چه نقشی در محافظت از داده‌ها و افزایش عملکرد وب‌سایت شما دارد.

افزونگی داده (Redundancy) چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم در میزبانی وب، ویژگی افزونگی داده‌ها به شما کمک می‌کند که اطلاعات‌تان را از دست ندهید. علاوه‌بر آن هنگامی‌که یک سرور از دسترس خارج می‌شود، سایت شما با هدایت ترافیک به سمت سرور دیگر، بدون قطعی به کار خود ادامه می‌دهد و کاربران متوجه وجود مشکل نمی‌شوند.

افزونگی داده‌ها در بعضی مواقع مشابه پشتیبان‌گیری به‌نظر می‌رسد اما در واقعیت افزونگی و پشتیبان‌گیری دو اصطلاح متفاوت هستند. به بیان ساده پشتیبان‌گیری تهیه‌ی یک کپی از داده‌های وب‌سایت شما است. در حالی‌که افزونگی با هدف حفظ داده‌ها و افزایش عملکرد سیستم انجام می‌شود. به عبارت بهتر به بخشی از فرآیند پشتیبان‌گیری افزونگی می‌گویند.

اگر به هر دلیلی داده‌های شما در وب‌سرور از دست برود، ممکن است سایت‌تان از کار بیفتد. اطلاعات مهم مشتریان، جزییات تجاری و حتا سوابق تراکنش‌های مالی می‌تواند بخشی از اطلاعات از دست رفته باشد. همه‌ی این موارد در کسب‌وکارتان بسیار مهم هستند و به همین دلیل توجه به افزونگی داده‌ها از جمله اقداماتی است که باید در اولویت قرار بگیرند.

افزونگی در میزبانی وب چه اهمیتی دارد؟

پیوستگی و تداوم عملیات و فرآیندهای تجاری، اولین و مهم‌ترین دلیل برای داشتن طرح قدرت‌مندی از افزونگی است. اگر وب‌سایتی دارید که کسب‌وکارتان را پیش می‌برد با هر دقیقه متوقف شدن وب‌سایت، متضرر خواهید شد. اگر وبسایت‌تان را به‌تازگی راه‌اندازی کرده‌اید و هنوز ترافیک پایینی دارد یا برای افزایش ترافیک در حال اجرای کمپین‌های مختلف هستید، این موضوع اهمیت بیش‌تری نیز پیدا می‌کند.

از کار افتادن یا در اصطلاح Down شدن وب‌سایت عواقب گسترده‌ای دارد و مشکلاتی که ایجاد می‌کند به تجربه‌ی ناموفق کاربران در بازدید از وب‌سایت شما محدود نمی‌شود. هنگامی‌که کاربران یا مشتریان با پیام خطایی مبنی بر «اختلال در دسترسی به وب‌سایت» روبه‌رو می‌شوند، اعتمادشان به سایت و کسب‌وکار شما از بین می‌رود و احتمال بازگشت به آن به‌میزان چشم‌گیری کاهش پیدا می‌کند.

در دسترس نبودن وب‌سایت در رتبه‌بندی موتورهای جست‌وجو نیز تاثیرگذار است. موتورهای جست‌وجوی پیش‌رو مانند گوگل، برای رتبه‌بندی سایت‌ها در نتایج جست‌وجو فاکتورهای متعددی را بررسی می‌کنند. یکی از مهم‌ترین معیارها، آپ‌تایم یا قابلیت اطمینان و دسترس‌پذیری یک وب‌سایت است. اگر رتبه‌ی دو ‌سایت در اغلب فاکتورهای ارزیابی موتور جست‌وجو با هم برابر باشند، موتورها، وب‌سایتی را برای نمایش به کاربر ترجیح می‌دهند که زمان آپ‌تایم بیش‌تری دارد.

علاوه‌بر موارد ذکر شده، از دست دادن اطلاعات تجاری و اطلاعات مشتریان می‌تواند منجر به نابودی یک وب‌سایت یا کسب‌و‌کار شود. مردم بیش از هر زمان دیگری در مورد نحوه‌ی ذخیره‌ی اطلاعات‌شان، افرادی که می‌توانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند و عواقب دزدیده شدن آن‌ها محتاط هستند. بنابراین از دست دادن داده‌ها نه‌تنها به‌شکل مستقیم به کسب‌و‌کار شما آسیب می‌زند، بلکه به شهرت و برند شما نیز لطمه وارد می‌کند.

با توجه به این موارد می‌توان به‌آسانی درک کرد که چرا به‌عنوان یک صاحب وب‌سایت یا مدیر یک کسب‌وکار باید توجه ویژه‌ای به طراحی افزونگی و درک بهترین راهکار برای محافظت از داده‌های وبسایت‌تان داشته باشید.

در این راستا کلید اصلی زیر ساخت‌‌های حفاظت‌شده‌ فناوری اطلاعات مفهوم افزونگی (Redundancy) است. بهترین راهکار برای پیشگیری و جلوگیری از قطعی‌های وب‌سایت، استفاده از سرور Cluster و Load Balance است. ایجاد یک کلاسترینگ سرور در یک شبکه‌ی واحد، افزونگی را افزایش داده و تضمین ‌می‌‌کند که بروز یک خطای واحد، وب‌سایت‌ شما را از دسترس خارج نکند و باعث قطع شدن کل شبکه و در نهایت خسارت و ضرر و زیانی به کسب‌و‌کارتان نشود.

Redundancy چیست؟

کلاستر سرور (Server Cluster) چیست؟

کلاستر سرور از چند سرور اختصاصی کاملن مشابه برای ایجاد حداقل دو وب‌سرور، دیتابیس سرور و فایل سرور ریداندنت تشکیل شده است. هنگامی‌که یک سرور یا وب‌سایت از دسترس خارج می‌شود، تا زمانی‌که مشکل سرور اصلی برطرف شود کلاستر ترافیک را به سرور سالم انتقال می‌دهد.

در کلاسترهایی که برای Failover تنظیم شده‌اند، گروهی از سرورها به یک سیستم واحد متصل می‌شوند. لحظه‌ای که یکی از این سرورها با قطعی سرویس روبه‌رو ‌شود، قبل از این‌که کاربر پیام خطا و هشداری دریافت کند، درخواست سرور به یک سرور دیگری منتقل ‌می‌شود. به این ترتیب وب‌سایت شما بدون قطعی و توقف به سرویس‌دهی خود ادامه می‌دهد.

دلیل اصلی کلاسترینگ سرور، محافظت از سیستم در برابر قطعی و خرابی است. به‌شکل کلی، استفاده از کلاستر سرور منجر به افزایش سطح دسترسی، قابلیت اطمینان و مقیاس‌پذیری می‌شود.

این ۳ پیش‌نیاز برای بهره‌مندی از کلاستر سرور با آپ‌تایم بالا ضروری است:

سرورهای اختصاصی یا Dedicated Server: حداقل ۲ سرور شامل وب‌سرور، دیتابیس‌سرور و فایل‌سرور

توزیع بار یا Load Balancer: برای انتقال ترافیک به سرور سالم در هنگام بروز مشکل

Data Replication: برای هماهنگ شدن همه‌ی داده‌ها و اطلاعات وب‌سایت‌تان در هر ۲ سرور

افزونگی داده‌های وب‌سایت چگونه کار می‌کند؟

همه طرح‌های افزونگی قدرت‌مند در یک مورد مشترک هستند و آن وابستگی بسیار اندک به یک کپی از داده‌ها یا مرکز داده‌ای است که یک کپی از اطلاعات را در خود نگهداری می‌کند. به این معنی که چندین نسخه از داده‌ها (بکاپ) وجود دارد که عمومن از قانون ۳-۲-۱ پشتیبان‌گیری پیروی می‌کنند. بر اساس این قانون، شما باید ۳ نسخه از داده‌ها را در ۲ مکان ذخیره کنید، که یکی از آن‌ها یک مرکز ذخیره‌سازی آفلاین است.

با این روند، شما فقط به یک کپی از داده‌ها وابسته نیستید و همیشه یک نسخه‌ی پشتیبان دارید. در بدترین حالت یک نسخه‌ی بکاپ نیز، برای پشتیبان‌گیری از اطلاعات‌تان در دسترس است.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، افزونگی مفهومی فراتر از پشتیبان‌گیری است. یک استراتژی افزونگی خوب و قدرت‌مند علاوه‌بر بکاپ اطلاعات، سایر عوامل مهم را نیز در نظر می‌گیرد. برای مثال در سرویس‌‎های Fully-Redundant در کنار ساختار سرور، هر چیز دیگری نیز Redundant است که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

  • افزونگی سخت‌افزاری یا Hardware Redundancy

بسیاری از وب‌سرورها برای ذخیره‌ی اطلاعات وب‌سایت شما از هارد دیسک (HDD) استفاده می‌کنند. در حالی‌که SSDها (Solid State Drives) یا درایوهای حالت جامد، قابل اعتمادتر هستند. SSD یک ابزار حافظه است که از تراشه برای ذخیره‌سازی دایم داده‌ها استفاده می‌کند و فوق‌العاده محکم و با دوام است.

باید بدانید که احتمال خرابی هارد دیسک‎‌ها (HDD) بسیار بالا است زیرا از دیسک‌هایی ساخته شده‌اند که با سرعت بالا می‌چرخند (پلاتر) و داده‌ها از یک سوزن مغناطیسی (هد) خوانده می‌شوند، بنابراین ممکن است باعث سایش و گسستگی‌ها و در نهایت خرابی هارد دیسک شود.

شرکت‌های میزبانی قدرت‌مند، معمولن با استفاده از نوعی RAID (Redundant Array of Independent Disks) و راه‌حل‌های بدون RAID، مشکل ریسک بالای استفاده از هارد دیسک‌‎ها را کاهش می‌دهند. RAID درواقع تکنولوژی مجازی‌سازی ذخیره‌ی داده است. در این روش‌ها، داده‌های موجود در هارد دیسک به‌شکل دوره‌ای، در یک دستگاه ذخیره‌سازی دیگری کپی می‌شود.

  • افزونگی برق

احتمال قطعی برق در همه جا وجود دارد. فقط فرکانس و مدت زمان آن متفاوت است. شرکت‌های هاستینگ باید روی منابع تغذیه‌ی بدون وقفه، به‌شکل ایده‌آل سرمایه‌گذاری کنند تا این اطمینان وجود داشته باشد که قطع برق روی عملکرد وب‌سرور تاثیر نمی‌گذارد.

  • افزونگی شبکه

نحوه‌ی اتصال یک مرکز داده به اینترنت، افزونگی شبکه نام دارد. یکی از راه‌های اطمینان از آنلاین بودن دایمی یک مرکز داده، سیاست چند فروشندگی است. به این معنی که یک مرکز داده به‌شکل مداوم به ۲ یا چند ارایه‌دهنده‌ی شبکه متصل می‌شود و خرابی یک ارایه‌دهنده‌ی شبکه، تاثیری بر زمان آپ‌تایم وب‌سایت شما نخواهد داشت.

  • افزونگی داخلی یک پلتفرم میزبانی وب

یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های میزبانی وب، هاست ابری است. در هاست ابری، داده‌های وب‌سایت در چندین سرور میزبانی می‌شوند. امنیت پیشرفته‌ی داده‌ها و افزونگی در معماری هاست ابری ویژگی برنده‌ای است که آن را به بهترین گزینه برای آینده‌ی میزبانی تبدیل می‌کند.

جمع‌بندی

در این مطلب به‌طور کلی به پرسش Redundancy چیست؟ پاسخ دادیم، از این‌رو بنابر تعریف‌های گفته‌شده ضروری است که به‌عنوان مدیر یک وب‌سایت یا کسب‌وکار، نسبت به هرگونه اقدامی برای اجرای طرح‌های افزونگی توجه داشته باشید.

شما به‌عنوان صاحب وب‌سایت فقط می‌توانید از اطلاعات و داده‌های وب‌سایت‌تان پشتیبان‌گیری کنید؛ اما سایر عوامل مانند شبکه، منبع انرژی و افزونگی سخت‌افزاری به کیفیت و اعتبار ارایه‌دهنده‌ی زیرساخت شما بستگی دارد.

برای محافظت از داده‌ها و اطمینان از این‌که وب‌سایت‌تان همیشه در دسترس باشد، می‌توانید به سایت ابر آروان سر بزنید و با یک انتخاب هوشمندانه سرویس میزبانی سریع، قابل اعتماد و امنی را برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید.