در دنیای پویای فناوری و رایانش ابری، شیوه‌ی «پرداخت به‌ازای مصرف» یا «Pay As You Go» یکی از روش‌های پرداخت رایج و مقرون‌به‌صرفه است و به‌دلیل محبوبیت آن امروزه بسیاری از ارایه‌دهندگان خدمات ابری در سراسر دنیا از این روش استفاده می‌کنند. در این مطلب، ابتدا مفهوم PAYG را توضیح می‌دهیم و سپس با درنظر گرفتن ویژگی‌ها و مزایای PAYG، علت محبوبیت فراگیر آن در شرکت‌های ابری را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

روش پرداخت PAYG چیست؟

PAYG، مخفف عبارت Pay As You Go و به‌معنای پرداخت هزینه در ازای میزان مصرف و یک روش پرداخت ساده و انعطاف‌پذیر است که با استفاده از آن مشتریان به‌میزان استفاده واقعی‌شان از یک سرویس یا محصول، هزینه پرداخت می‌کنند. تاریخچه‌ی مدل PAYG به دهه‌های گذشته بازمی‌گردد. این مدل پرداخت ابتدا در حوزه‌ی تلفن همراه و مخابرات مورد استفاده قرار گرفت و باعث موفقیت شرکت‌های ارایه‌‌ی سیم‌کارت شد. با توسعه‌ی فناوری‌های ابری، مدل PAYG به‌سرعت در صنعت تکنولوژی رواج پیدا کرد و به یک استاندارد تبدیل شد. در زمینه‌ی فناوری یا ارایه‌ی خدمات ابری، PAYG به‌این معنا است که شما تنها برای منابع یا خدماتی که استفاده کرده‌اید، هزینه پرداخت می‌کنید و از این طریق می‌توانید هزینه‌های زیرساختی کسب‌وکار آنلاین خود را متناسب با نیازهای واقعی‌تان مدیریت کنید.

 

شیوه‌ی پرداخت PAYG به چه دلیلی شکل گرفت؟

مدل پرداخت PAYG برای رفع نیازهای متعددی ایجاد شد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها را در ادامه شرح می دهیم:

 

  • صرفه‌جویی و مدیریت در هزینه‌ها

مدل‌های قیمت‌گذاری سنتی بیش‌تر مشتریان را ملزم می‌کردند که پیش‌پرداخت‌های اولیه‌ی قابل‌توجهی بپردازند یا به قراردادهای بلندمدت متعهد شوند. این رویکرد از جنبه‌ی مالی می‌توانست برای بسیاری از مشتریان، به‌ویژه کسب‌و‌کارهای کوچک و استارت‌آپ‌ها سنگین باشد. PAYG برای رفع این ناکارآمدی طراحی شد و به مشتریان اجازه داد تا فقط در ازای منابع یا خدماتی که واقعن مصرف می‌کنند، هزینه پرداخت کنند.

 

  • مقیاس‌پذیری منابع

در حوزه‌های مختلف، به‌ویژه فناوری و رایانش ابری، سطح نیاز به منابع می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی نوسان داشته باشد. بنابراین PAYG به‌عنوان راهکاری کلیدی برای پاسخ‌گویی به این نیازهای پویا ایجاد شد. PAYG به مشتریان این امکان را می‌دهد که میزان مصرف خود را براساس تقاضا افزایش یا کاهش دهند و اطمینان حاصل کنند که منابع مورد نیازشان را در زمان نیاز، بدون هیچ‌گونه مشکل و وقفه‌ای در اختیار دارند.

 

  • کاهش ریسک

مدل‌های قیمت‌گذاری سنتی (پرداخت‌های ثابت) معمولن مشتریان را به قراردادهای بلندمدت متعهد می‌کنند، اما این موضوع هنگامی که نیاز مشتری به منابع به‌طور غیرمنتظره تغییر کند، می‌تواند خطرآفرین باشد و برخی وقت‌ها ممکن است کسب‌وکاری آنلاین به‌دلیل عدم تامین به‌موقع منابع تعداد زیادی از مشتریان خود را از دست دهد. PAYG این امکان را به مشتریان می‌دهد که بدون هیچ‌گونه جریمه‌ی مالی برای فسخ زودهنگام قرارداد، میزان منابع موردنیازشان را در هر لحظه تغییر دهند. این انعطاف‌پذیری و چابکی، ریسک کسب‌وکارها را به‌میزان چشم‌گیری کاهش می‌دهد.

 

به‌طور خلاصه، PAYG برای رفع کاستی‌های مدل‌های قیمت‌گذاری ثابت و سنتی ایجاد شده است و ویژگی‌هایی مانند کارایی هزینه‌کرد، مقیاس‌پذیری، دسترس‌پذیری و کاهش ریسک را هم برای سازمان‌ها و هم برای افراد ارایه می‌دهد.

چرا شرکت‌های ابری مدل PAYG را ترجیح می‌دهند؟

شرکت‌های ارایه‌دهنده‌ی خدمات ابری، PAYG را به دلایلی انتخاب می‌کنند که ریشه در ماهیت خدمات آن‌ها دارد. در ادامه چند دلیل کلیدی را شرح می‌دهیم:

 

  • انعطاف‌پذیری منابع

سرویس‌های ابری با ارایه‌ی ویژگی مقیاس‌پذیری و تخصیص منابع به‌شکل پویا مورد استقبال کسب‌وکارهای آنلاین قرار گرفتند. چراکه مشتریان خدمات ابری ممکن است به‌سرعت به افزایش یا کاهش منابع نیاز داشته باشند تا بتوانند با تغییرات بازار هم‌گام شوند. PAYG با این ماهیت پویا هماهنگ است، چون مشتریان فقط برای منابعی که واقعن مصرف می‌کنند هزینه می‌پردازند. این انعطاف‌پذیری به شرکت‌های ابری امکان می‌دهد که به بهترین شکل به نیازهای متغیر مشتریان خود پاسخ دهند.

 

  • رویکرد مشتری‌محور

Pay As You Go  به‌شکل طبیعی مشتری‌محور است و این امکان را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد که فقط برای منابعی که مصرف می‌کنند، هزینه بپردازند و این موضوع وفاداری و رضایت مشتریان را افزایش می‌دهد. آن دسته از ارایه‌دهندگان خدمات ابری که با مدل پرداخت PAYG کار می‌کنند، می‌توانند اعتماد هرچه بیش‌تر مشتریان‌شان را جلب کنند و در زمان کوتاه‌ترین کسب‌وکار خود را گسترش دهند.

 

  • قابلیت پیش‌بینی هزینه

PAYG برای مشتریان سرویس‌های ابری امکان پیش‌بینی هزینه را فراهم می‌کند. آن‌ها می‌توانند به‌دقت هزینه‌های خود را پیش‌بینی و مدیریت کنند، چراکه صورت‌حساب‌شان براساس مصرف واقعی از منابع مختلف محاسبه می‌شود. وجود قابلیت پیش‌بینی، بودجه‌بندی و برنامه‌ریزی مالی را برای مدیران ساده‌تر می‌کند.

 

  • استفاده‌ی بهینه از منابع

PAYG افراد را برای بهینه‌سازی منابع تشویق می‌کند. وقتی مشتریان به‌میزان مصرف، پرداخت می‌کنند، برای نظارت و بهینه‌سازی [یا روش] مصرف از منابع انگیزه بیش‌تری دارند. این امر می‌تواند منجر به استفاده کارآمدتر از منابع و کاهش اتلاف منابع و هزینه‌های عملیاتی برای مشتری و ارایه‌دهنده خدمات ابری شود.

  

روش پرداخت PAYG چه معایبی دارد؟

در حالی‌که PAYG به‌طور گسترده مورد تحسین قرار می‌گیرد، درنظر داشتن اندک معایب احتمالی آن نیز ضروری است؛ به‌عنوان مثال، عدم نظارت دقیق ممکن است منجر به افزایش هزینه‌های غیرمنتظره شود، هم‌چنین این مدل پرداخت شاید نسبت به روش سنتی پرداخت، کار مدیریت هزینه‌ها و منابع را برای مصرف‌کنندگان پیچیده‌تر کند. اما با این‌حال، مزیت‌های روش پرداخت PAYG بسیار بیش‌تر از معایب آن است.

 

جمع‌بندی

مدل پرداخت Pay As You Go به‌طور اساسی مفهوم شیوه‌ی مصرف از منابع یا زیرساخت‌های ابری و پرداخت هزینه‌های آن را متحول کرده است و امروزه بسیاری از کسب‌وکارها می‌توانند با استفاده از این امکان به‌طور بهینه کسب‌وکار آنلاین خود را توسعه دهند.

قیمت‌گذاری محصولات ابر آروان با روش PAYG طراحی شده است، بر همین اساس شما می‌توانید به‌تناسب نیاز کسب‌وکار خود از سرویس‌های مختلف ابری استفاده کنید و هزینه‌ی آن را فقط به‌میزان مصرف واقعی‌تان پرداخت کنید.