دیتابیس یا پایگاه داده در چرخه‌ی حیات کسب‌وکارها نقش اساسی دارد. امروزه انواع مختلفی از دیتابیس برای ذخیره‌سازی و مدیریت داده‌ها وجود دارند و هر یک از کسب‌وکارها به‌تناسب نیاز و شرایط خود یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کنند.

اما در بین انواع پایگاه‌ها داده، MySQL و MariaDB دو نوع پرطرفدار دیتابیس‌ها محسوب می‌شوند که از نظر عملکرد و امکانات شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند. MySQL یکی از مشهورترین دیتابیس‌های متن‌باز و رایگان است که می‌توانید به‌کمک زبان برنامه‌نویسی SQL داده‌هایتان را در آن ذخیره کنید. درحالی‌که MariaDB یک فورم از مای‌اس‌کیو‌ال است و سازگاری بالایی با نسخه‌های مختلف آن دارد و به‌عنوان نسخه‌ی بهبودیافته‌ی MySQL شناخته می‌شود.

آگاهی تفاوت MySQL و MariaDB به شما کمک می‌کند بهترین دیتابیس را براساس نیازهای کسب‌وکارتان برای سازماندهی، مدیریت و ذخیره‌سازی داده‌هایتان انتخاب کنید. مقایسه‌ی دیتابیس‌های MySQL و MariaDB نقاط قوت و ضعف آن‌ها را مشخص می‌کند. برای آشنایی با تفاوت‌ها، ویژگی‌ها و مزیت‌های دیتابیس‌های مای‌اس‌کیو‌ال و ماریا‌ دی‌بی تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

دیتابیس چیست؟

برای توضیح تفاوت MySQL با MariaDB ابتدا باید با مفهوم دیتابیس آشنا شویم. پایگاه داده یا Database مجموعه‌ای سازمان‌یافته از داده‌ها است که امکان مدیریت، به‌روزرسانی و دسترسی به داده‌ها را فراهم می‌کند.

دفترچه تلفن گوشی شما یک پایگاه داده محسوب می‌شود که می‌توانید در آن نام، نام‌خانوادگی و شماره تلفن‌ها را ذخیره و هنگام نیاز به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. این مثال ساده‌ای از پایگاه داده در برای استفاده‌های روزمره است.

همه‌ی کسب‌وکارها برای نگهداری داده‌هاشان از دیتابیس استفاده می‌کنند. داده‌ها در ستون و ردیف جدول‌های پایگاه داده با نظم و ترتیب مشخصی سازماندهی‌ می‌شوند و برای دسترسی آسان و سریع آن‌ها را فهرست‌بندی می‌کنند.

هدف اصلی پایگاه داده، فراهم کردن سیستمی امن، سریع و آسان برای ذخیره‌سازی، بازیابی، به‌روزرسانی و مدیریت داده‌ها است. اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌هایی که از آن‌ها بازدید می‌کنید، بدون پایگاه داده نمی‌توانند اطلاعات درخواستی را به شما ارایه دهند. برای مثال، اطلاعات مربوط به محصولات فروشگاه‌ها در پایگاه داده ذخیره می‌شوند. وقتی صفحه‌‌ی محصولات را بازکرده و موجود یا ناموجود بودن آن را بررسی می‌کنید، این پایگاه داده است که اطلاعات مربوط به محصولات را طبقه‌بندی می‌کند و نتیجه نهایی را به شما براساس قوانین تعریف‌شده ارایه می‌دهد. 

دیتابیس چه انواعی دارد؟

پایگاه‌های داده انواع مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به MariaDB ،MySQL ،Sybase ،Oracle ،MongoDB ،Informix PostgreSQL ،SQL Server و … اشاره کرد. این دیتابیس‌ها به‌وسیله‌ی سیستم مدیریت پایگاه داده (DBMS) مدیریت می‌شوند.

به‌کمک RDBMS امکان دسترسی، دست‌کاری، خواندن، نوشتن و تجزیه و تحلیل داده‌ها برای کاربران فراهم می‌شود. به‌عبارت ساده‌تر، می‌توان گفت RDBMS ارتباط بین کاربران و پایگاه داده را برقرار می‌کند. در بین انواع پایگاه داده که هرکدام ویژگی‌های خاص خود را دارند، نام MySQL و MariaDB پیشتاز است و در سطح وب از آن‌ها استفاده‌های زیادی می‌شود. این دو دیتابیس داده‌ها را در قالب ستون و ردیف جدول‌ها ذخیره می‌کنند و می‌توانید داده‌ها با حجم بالا را در آن‌ها ذخیره کنید. اگر شما از محصولات ابری آروان استفاده می‌کنید باید بدانید که امکان پیاده‌سازی و مدیریت این پایگاه‌های داده در سرورهای ابری و به کمک کانتینر ابری، در اختیار شما قرار گرفته است و شما می‌توانید به‌سادگی سرویس‌های خود را با چند کلیک بسازید و بنابر نیاز خود آن را پیکربندی و شخصی‌سازی کنید. در ادامه، تفاوت MySQL و MariaDB، مزیت‌ها و ویژگی‌هاشان را بررسی خواهیم کرد.

MySQL چیست و چه کاربردی دارد؟

پیش از مقایسه دیتابیس‌های MySQL و MariaD، ابتدا باید بدانید MySQL چیست و چه کاربردی دارد؟ MySQL پایگاه داده متن‌باز و رایگانی‌ست که در سال ۱۹۹۴ و در شرکت سویدی MySQL AB توسعه داده شده است. اما در سال ۲۰۰۸ شرکت آمریکایی Sun Microsystems با خرید MySQL AB مالک دیتابیس مای‌اس‌کیو‌ال شد. در نهایت، شرکت Oracle در سال ۲۰۱۰ با خرید Sun Microsystems مالکیت MySQL را به‌دست آورد تا علاوه‌بر دیتابیس اوراکل امتیاز پشتیبانی از دومین پایگاه داده محبوب دنیا را هم داشته باشد. 

مای اس‌کیوال یکی از پایگاه داده‌های رابطه‌ای است که از آن می‌توان برای ذخیره‌سازی داده‌های وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی تحت وب استفاده کرد. قرارگیری MySQL در دسته‌ی دیتابیس‌های رابطه‌ای، به این معنی است که داده‌ها در ستون و ردیف‌های جدول‌ها ذخیره می‌شوند و داده‌های مرتبط به هم در این جدول‌ها با استفاده از کلید‌های اصلی و فرعی با یکدیگر ارتباط دارند. مای‌اس‌کیو‌ال به زبان‌های C و ++C نوشته‌شده و درحال حاضر به‌وسیله‌ی شرکت اوراکل پشتیبانی می‌شود و می‌توانید از نسخه‌های متن‌باز آن برای ذخیره‌سازی داده‌های مهم کسب‌وکارتان استفاده کنید.

مهم‌ترین ویژگی‌های پایگاه داده MySQL؛ اولین انتخاب برای توسعه‌دهندگان

MySQL به‌عنوان پایگاه داده محبوب توسعه‌دهندگان شناخته می‌شود. طبق نظرسنجی‌های انجام‌شده‌ی Stack Overflow و JetBrains کاربران از کارایی بالا، قابلیت اطمینان و استفاده آسان این دیتابیس رضایت دارند و آن را بهترین سیستم برای ذخیره‌سازی برنامه‌های تحت وب و وب‌سایت‌ها معرفی می‌کنند. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این دیتابیس را در ادامه شرح می‌دهیم.

متن‌باز و رایگان:

متن‌باز بودن و انعطاف‌پذیری بالا برای اعمال تغییرات در سورس‌ کدها فقط بخشی از ویژگی‌های مای‌اس‌کیوال است. این دیتابیس در مقایسه با رقبای خود مانند SQL Server از موتورهای ذخیره‌سازی بیش‌تری پشتیبانی می‌کند و  فرآیند نصب و استفاده از آن سریع‌تر و آسان‌تر است. در طرف دیگر، رایگان بودن این دیتابیس روزبه‌روز به محبوبیتش اضافه می‌کند.

عملکرد و کارایی بالا:

در این دیتابیس می‌توانید داده‌های با حجم کم تا بسیار زیاد را ذخیره و مدیریت کنید، فراموش نکنید که MySQL برای استفاده از امکانات مختلف مثل روش‌های کلاسترینگ و Replication برای تکثیر داده‌ها بهینه‌سازی شده است.

امنیت کم‌نظیر:

یکی دیگر از ویژگی‌های مای‌اس‌کیو‌ال امنیت فراوان آن است که می‌توانید با مدیریت حساب‌های کاربری و تعریف سیستم‌های دسترسی متفاوت از امنیت داده‌هایتان اطمینان حاصل کنید.

سازگار با انواع پلتفرم‌ها:

این دیتابیس با انواع پلتفرم‌ها مانند Microsoft Windows ،Oracle Solaris ،AIX ،Symbian ،Linux و MAC OS سازگار است و می‌توانید از آن در پلتفرم‌های مختلف به‌آسانی استفاده کنید. هم‌چنین، در بسیاری از برنامه‌های کاربردی مثل وردپرس، دروپال، جوملا و مجنتو از سیستم مدیریت دیتابیس MySQL استفاده می‌شود. حرف M در مجموعه نرم‌افزارهای LAMP نشان‌دهنده‌ی عبارت MySQL است.

 پایگاه داده MySQL از زبان‌های برنامه‌نویسی زیر پشتیبانی می‌کند:

PHP Python Java/JDBC Node.js
Perl Ruby Go Rust
C C++ C#/.NET ODBC

همان‌طور که می‌بینید، MySQL با بسیاری از زبان‌های پرکاربرد و محبوب، سازگار است. بنابر این شما می‌توانید هنگام توسعه سرویس‌های تحت وب یا اپلیکیشن‌های موبایلی، از مزایای MySQL بهره‌مند شوید.

MariaDB چیست و چه کاربردی دارد؟

پس از تعریف کاربرد MySQL و کاربردهای آن، می‌توانیم به MariaDB اشاره کنیم. MariaDB به‌دست سازندگان اصلی MySQL ساخته شده و شباهت‌های زیادی به آن دارد. در واقع MariaDB یک فورک (Fork) از MySQL است.

در دنیای برنامه‌نویسی اگر یک برنامه را کپی کرده و تغییرات مدنظرمان را در آن اعمال کنیم، یک فورک از برنامه اصلی ایجاد کرده‌ایم. بنابر این طبیعی است که MariaDB شباهت‌های زیادی به MySQL داشته باشد. MariaDB با زبان‌های C و ++C نوشته شده است و قابلیت سازگاری با بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی را دارد.

از MariaDB می‌توان به‌عنوان جایگزین مستقیم MySQL استفاده کرد؛ یعنی امکان حذف MySQL و استفاده از MariaDB به جای آن (بدون نیاز به تغییر تنظیمات) وجود دارد. در واقع در هر جایی که بتوان از MySQL استفاده کنیم، می‌توانیم از سازگاری سرویس با MariaDB هم مطمین باشیم. در ادامه، این دو پایگاه داده را با هم مقایسه می‌کنیم تا با تفاوت‌های آن‌ها بیش‌تر آشنا شوید.

مقایسه دیتابیس‌های MySQL و MariaDB

هر دوی این پایگاه‌های داده، ویژگی‌های شاخص و بسیار مناسبی دارند. بنابراین با قاطعیت نمی‌توانیم بگوییم که مثلن MySQL از MariaDB بهتر است یا برعکس! شما باید با توجه به نیازهای خود، یکی از این دو پایگاه داده را انتخاب کنید. در این قسمت، MySQL و MariaDB را از جنبه‌های مختلف مقایسه می‌کنیم تا بتوانید تصمیم درستی برای انتخاب و استفاده از یکی از آن‌ها بگیرید.

  • پایگاه داده MariaDB از ۱۲ موتور ذخیره‌سازی بیش‌تر نسبت به MySQL پشتیبانی می‌کند.
  • پایگاه داده MariaDB از تعداد Connection Poolهای بیش‌تری پشتیبانی می‌کند. (تا بیش از دویست هزار عدد)
  • کپی کردن جدول‌های پایگاه‌های داده در MariaDB با سرعت بیش‌تری نسبت به MySQL انجام می‌شود.
  • پایگاه داده MariaDB کاملن منبع باز است، در حالی‌که نسخه‌ی Enterprise مای‌اس‌کیو‌ال از کد اختصاصی خودش بهره می‌برد. 
  • پایگاه داده MySQL از دو ویژگی Data Masking (داده پوشانی یا پنهان کردن داده‌های اصلی) و Dynamic Column پشتیبانی می‌کند ولی MariaDB این‌طور نیست.
  • سرعت کلی MariaDB نسبت به MySQL بالاتر است.

همان‌طور که می‌بینید، MariaDB برخی وقت‌ه نظرها از MySQL بهتر است. اگر به‌عنوان یک تازه‌کار می‌خواهید کار با پایگاه داده رابطه‌ای را شروع کنید، بهتر است از MariaDB استفاده کنید. 

جمع‌بندی

در این مطلب به سوال MySQL چیست و چه کاربردی دارد، پاسخ دادیم. هم‌چنین این پایگاه داده را با پایگاه داده محبوب MariaDB هم مقایسه کردیم. گفتیم که سازمان‌ها بهتر است از MySQL برای مدیریت و پیکربندی پایگاه داده موردنیاز خود استفاده کنند؛ چراکه ثبات بهتری را نسبت به MariDB دارد.