سرویس مالتی زون و مالتی ریجن

در دنیای مدرن و وابسته به اینترنت، پایداری و دسترسی‌پذیری نقش مهمی در موفقیت کسب‌‌وکارهای آنلاین دارد. با این حال، حادثه‌های پیش‌بینی نشده مانند بلاهای طبیعی، قطعی برق و مشکلات زیرساختی ممکن است به‌شکل ناگهانی سرویس‌های آنلاین را مختل کرده و خسارت‌های جبران‌ناپذیری به‌بار آورد. این‌جاست که قابلیت مالتی ریجن و مالتی زون به‌عنوان راه‌حلی ایده‌آل برای تضمین پایداری و در دسترسی‌پذیری خدمات آنلاین وارد میدان می‌شود. به‌کمک این دو قابلیت می‌توانید از بروز مشکلات ناگهانی و از دست رفتن اطلاعات جلوگیری کنید. 

بر اساس مطالعه‌ اخیر موسسه تحقیقاتی Gartner، استفاده از سرویس‌های مالتی ریجن و مالتی زون بین سازمان‌ها در حال افزایش است. طبق گزارشی از Forrester Research که در سال ۲۰۲۳ منتشر شده، ۷۶ درصد از سازمان‌ها از این دو رویکرد مدرن و کارآمد برای بهبود عملکرد و مقیاس‌پذیری برنامه‌های خود استفاده می‌کنند. در این مقاله، به بررسی دو رویکرد مالتی ریجن و مالتی زون می‌پردازیم. در انتهای مطلب نیز یک پیشنهاد کاربردی برای بهره‌مندی از این دو مدل طراحی به شما معرفی خواهیم کرد.

معماری مالتی زون چیست؟

معماری مالتی زون به‌معنای توزیع وب‌سایت یا اپلیکیشن شما در چندین دیتاسنتر مجزا در یک منطقه جغرافیایی است. این طراحی به شما اجازه می‌دهد تا سرویس‌های خود را در چندین مرکز داده مستقل در یک منطقه جغرافیایی مستقر کنید. با این قابلیت، اگر مشکلی مانند قطعی برق در یکی از دیتاسنترها به وجود بیاید، درخواست‌های سرویس شما به‌طور خودکار و بدون خللی در عملکرد به دیتاسنتر دیگری در همان منطقه منتقل می‌شود. این باعث می‌شود که سرویس شما همواره در دسترس باقی بماند. لازم به ذکر است که سرویس در هر دو منطقه به‌شکل فعال باقی می‌ماند و فقط درخواست مشتریان است که با احساس نیاز به دیتاسنتر دیگر هدایت می‌شود. مهم‌ترین مزایای مالتی زون را در ادامه بررسی خواهیم کرد.

معماری سرویس مالتی زون

افزایش دسترسی‌پذیری

با توزیع داده‌ها و سرویس‌ها در چندین مرکز داده، خدمات شما بدون وقفه در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. 

کاهش تاخیر

با توزیع سرورها در چند مرکز داده، کاربران می‌توانند با کم‌ترین تاخیر ممکن به خدمات شما دسترسی داشته باشند.

مقاومت در برابر خطا

هنگام بروز مشکلی مثل قطعی برق یا اینترنت در یکی از مراکز داده، طراحی مالتی‌زون همچنان پاسخ‌گو خواهد بود.

بهبود تجربه کاربری

با ارایه‌ی خدمات بدون وقفه و با تاخیر کم، رضایت و وفاداری مشتریان شما افزایش پیدا می‌کند؛ چراکه کاربران دیگر با قطعی مداوم سرویس‌ها دست‌وپنجه نرم نمی‌کنند.

تصور کنید سرورهای شما در سه اتاق مجزا در منطقه‌ای مثل پردیس دانشگاهی قرار دارد. هر اتاق از زیرساخت‌ خاص مانند برق، خنک کننده، شبکه و امنیت فیزیکی مجزا برخوردار است. این زیرساخت‌ها با هم در ارتباط بوده اما یکسان نیستند. همین تفاوت هوشمندانه تضمین می‌کند اگر مشکلی برای زیرساخت یکی از اتاق‌ها پیش بیاید، زیرساخت سایر اتاق‌ها مشکلی پیدا نخواهد کرد.

جالب است بدانید، غول‌های دنیای ابری مانند Azure یا گوگل کلاد از چندین ریجن تشکیل شده است. هر ریجن آن دست‌کم سه زون دارد که کاملن مستقل از یک‌دیگر فعالیت می‌کنند. در هر زون، یک دیتاسنتر قرار دارد. این زون‌ها از طریق شبکه پرسرعت و با تاخیر کم به‌هم متصل‌ هستند. در ادامه، به بررسی طراحی مالتی ریجن خواهیم پرداخت.

معماری مالتی ریجن چیست؟

طراحی مالتی ریجن، یک گام جلوتر از معماری مالتی زون قدم برمی‌دارد. این رویکرد به شما امکان می‌دهد تا زیرساخت ابری خود را در چند منطقه جغرافیایی در سراسر دنیا توزیع کنید. در این شرایط، اگر اتفاقی مثل زلزله، سیل یا نقص فنی باعث از کار افتادن تمام دیتاسنترهای یک منطقه شود، سرویس شما هم‌چنان به کار خود ادامه می‌دهد. در این شرایط «دسترسی بالا» و «پایداری سیستم» دو ویژگی مهمی هستند که شما همواره از آن‌ها برخوردار خواهید بود. از مهم‌ترین مزایای مالتی ریجن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تحمل خطا

هنگام بروز مشکل در یک منطقه، خدمات و سرویس شما هم‌چنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

بازیابی از حادثه

با توزیع داده‌ها و سرویس‌ها در چند منطقه، هنگام بروز بلاهای طبیعی یا مشکلات فنی، می‌توانید به‌سرعت خدمات خود را بازیابی کنید.

بهبود تجربه کاربری

عرضه خدمات بدون وقفه و با تاخیر کم به کاربران سراسر دنیا، رضایت و وفاداری آن‌ها را افزایش می‌دهد.

اگر در حوزه وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک یا اپلیکیشن‌ فعالیت دارید، با استفاده از رویکرد مالتی ریجن همیشه در دسترس خواهید بود. با این کار، اگر یک منطقه ابری به‌طور کامل با مشکل روبه‌رو شود، سرویس شما در مناطق دیگر هم‌چنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد. استفاده از سرویس مالتی ریجن یعنی بالاترین سطح از دسترسی‌پذیری برای سرویس و خداحافظی با قطعی‌های ناخواسته که ممکن است به اعتبار و درآمد کسب‌وکارتان ضربه بزنند.

اهمیت مالتی زون و مالتی ریجن برای کسب‌وکارها

قطعی برق کل یک ریجن باعث از دست رفتن یا خرابی داده‌ها می‌شود؛ به‌ویژه اگر فرآیندهای بکاپ‌گیری و بازیابی به‌درستی اجرا نشده باشد. اگر همه‌ مراکز داده در یک منطقه به‌طور هم‌زمان از کار بیفتند، ممکن است هیچ نسخه‌‌ی بکاپ مناسبی برای بازیابی داده‌ها در دسترس نباشد.

در طرف دیگر، هنگام قطعی برق، کسب‌وکارها با از دست رفتن یا خراب شدن داده‌ها چالش‌های متعددی را تجربه می‌کنند و ممکن است با خطرات مختلفی مانند مسوولیت قانونی و نقض قوانین انطباق‌پذیری روبه‌رو شوند. هر یک از این موارد، خسارات مالی قابل‌توجهی برای کسب‌وکار به‌همراه می‌آورد. با درنظر گرفتن این شرایط، رویکرد مالتی زون و مالتی ریجن به دلایل زیر برای کسب‌وکارها ضروری بوده و مدیریت ریسک، امنیت داده‌ها و تداوم کسب‌وکار را به‌دنبال دارد.

خداحافظی با قطعی‌های ناگهانی

با توزیع اپلیکیشن و داده‌ها در چند منطقه، دیگر نگران قطعی‌ برق یک منطقه خاص نیستید. حتا اگر یک منطقه با مشکل روبه‌رو شود، کپی‌های موجود در مناطق دیگر به کار خود ادامه می‌دهند و کاربران شما هم‌چنان می‌توانند به سرویس شما دسترسی داشته باشند.

حفظ اطلاعات سرویس و بکاپ

گاهی وقت‌ها به‌دنبال قطعی زیرساخت‌های ابری، ممکن است اطلاعات از بین برود یا دچار مشکل شود. با معماری سرویس مالتی ریجن، حتا با بروز چنین مشکلی، کپی‌های پشتیبان در مناطق دیگر به کمک شما می‌آیند و به‌سرعت می‌توانید اطلاعات خود را بازیابی کنید.

حفظ شهرت و اعتبار کسب‌‌وکارهای آنلاین

قطعی‌ طولانی‌مدت به اعتبار کسب‌وکارتان لطمه می‌زند. با معماری مالتی ریجن و مالتی زون خیال‌تان برای در دسترس بودن مداوم سرویس‌ راحت است، زمان قطعی به کم‌ترین میزان ممکن می‌رسد و از هدر رفتن سرمایه و فرصت‌های خود جلوگیری می‌کنید.

افزایش اعتماد مشتریان

در دسترس بودن مستمر خدمات شما، اعتماد و وفاداری مشتریان را به‌همراه دارد. مشتریان شما می‌توانند هر لحظه و از هر نقطه دنیا به خدمات شما دسترسی پیدا کنند. این موضوع به اعتبار و شهرت برند شما نیز کمک می‌کند.

گامی فراتر از پایداری با رویکرد مالتی زون

در دنیایی که پایداری و دسترسی‌پذیری حکم اکسیژن برای کسب‌وکارهای آنلاین را دارد، قطعی ناگهانی سایت، سرور یا دیتابیس ممکن است به یک فاجعه تمام‌عیار تبدیل شود. فاجعه‌ای که خسارت‌های مالی، نارضایتی مشتریان و خدشه‌دار کردن اعتبار برند را به‌همراه دارد. آروان‌کلاد، با درک این مساله، محصولات ابری خود را با بهره‌مندی از معماری مالتی زون عرضه می‌کند. محصولات ابری آروان‌کلاد شامل آبجکت استوریج، سرور، کانتینر و دیتابیس ابری موجب پایداری کسب‌‌وکارهای آنلاین‌ خواهد شد.

سرور ابری: قدرتمند، امن و همیشه در دسترس 

با استفاده از سرورهای ابری آروان‌کلاد می‌توانید وب‌سایت‌، اپلیکیشن و سایر خدمات خود را در چندین مرکز داده در سراسر ایران میزبانی کنید. این سرویس با قابلیت مقیاس‌پذیری، امکان راه‌اندازی در کم‌تر از ۳۰ ثانیه، استفاده آسان و مناسب برای توسعه‌دهندگان، بستر امن و به‌صرفه برای کسب‌وکارهای آنلاین فراهم کرده است.

پایداری و امنیت در دیتابیس ابری 

آروان‌کلاد با بهره‌مندی از معماری مالتی زون در دنیای دیتابیس‌های ابری به شما کمک می‌کند تا بدون دغدغه به توسعه زیرساخت کسب‌وکارتان بپردازید. سرویس دیتابیس ابری با قابلیت پیاده‌سازی سریع و قابلیت مقیاس‌پذیری عمودی و افقی به بهبود و پایداری عملکرد دیتابیس شما کمک می‌کند. 

ذخیره امن اطلاعات با آبجکت استوریج 

 با استفاده از سرویس آبجکت استوریج می‌توانید فایل‌ها و اسناد خود را در فضایی نامحدود و پایدار ذخیره کنید و به‌آسانی آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارید. مطمین باشید که همیشه در دسترس هستند و هیچ‌گاه از بین نخواهند رفت.

کانتینر ابری: قله‌ای از پایداری در دنیای کانتینرها

کانتینر ابری آروان‌کلاد با استفاده از معماری مالتی زون، پایداری و در دسترس بودن خدمات شما را به سطحی بی‌نظیر ارتقا می‌دهد. این سرویس به‌ویژه برای سازمان‌های بزرگ و شرکت‌هایی که نیازمند بالاترین سطح از دسترس‌پذیری و پایداری هستند، طراحی شده است.

سرویس کانتینر ابری آروان‌کلاد برای افراد و سازمان‌های زیر مناسب است:

  • شرکت‌های بزرگی که Downtime برای آن‌ها هزینه‌های سنگینی به دنبال دارد و نیازمند بالاترین سطح از پایداری و دسترس‌پذیری هستند.
  • سازمان‌هایی که در حوزه پردازش مالی فعالیت می‌کنند و به اطمینان از دسترس‌پذیری مداوم نیاز دارند.
  • کسب‌وکارهایی که با هدف کاهش ریسک خرابی، افزایش امنیت و دسترسی به منابع بیش‌تر (هنگام بروز مشکلات در یک منطقه خاص) از سرویس‌های مالتی زون استفاده می‌کنند.

با استفاده از کانتینر ابری آروان‌کلاد، نرم‌افزارها در سریع‌ترین زمان ممکن پیاده‌سازی می‌شوند و از انعطاف‌پذیری بالا و استفاده بهینه از منابع بهره‌مند می‌گردند. هم‌چنین، تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای که در این سرویس به کار گرفته شده‌اند، از کانتینرها در برابر حمله‌های سایبری و مشکلات نرم‌افزاری محافظت می‌کنند.

سخن‌ پایانی؛ پایداری کسب‌‌و‌کارهای آنلاین با معماری مالتی زون

معماری مالتی زون فناوری کلیدی است که آروان‌کلاد برای تضمین پایداری خدمات ابری خود از آن استفاده می‌کند. معماری مالتی زون به توزیع داده‌ها و سرویس‌ها در چند دیتاسنتر در سراسر ایران اشاره دارد. این ویژگی به سرویس شما امکان می‌دهد تا مقابل حوادث طبیعی، قطعی برق و مشکلات زیرساختی فنی مقاوم باشد. آروان‌کلاد با عرضه معماری مالتی زون به همراه پشتیبانی قوی و تکنولوژی‌های پیشرفته، به شما کمک می‌کند تا با خیال راحت، کسب‌وکار خود را در دنیای دیجیتال توسعه دهید.

برای مشاوره و راهنمایی بیش‌تر همین حالا می‌توانید با کارشناسان آروان‌کلاد تماس بگیرید.