ویژگی High Availability در سرورهای ابری، برای کسب‌وکارهایی که به‌دنبال عملکرد بی‌وقفه و تجربه‌کاربری یکپارچه هستند، اهمیت بسیاری دارد. از آن‌جایی‌که سازمان‌ها به‌طور فزاینده‌ای به خدمات مبتنی‌بر ابر، برای ارایه‌ی قدرتمند سرویس‌های آنلاین متکی هستند، انتخاب ارایه‌دهنده خدمات ابری با ویژگی HA بسیار مهم است.

در این مطلب از ابر آروان، ابتدا به‌طور کامل مفهوم High Available در حوزه‌ی ابری را توضیح می‌دهیم و سپس به اهمیت آن در زیرساخت‌های ابری و مزایای متعددی که به کسب‌وکارها و سازمان‌ها ارایه می‌دهد، می‌پردازیم. هم‌چنین معماری و نحوه‌کار این ویژگی را بررسی خواهیم کرد.

زیرساخت‌های ابری چگونه به کسب‌وکارها کمک می‌کنند؟

پیش از آن‌که به بررسی ویژگی High Available بپردازیم، بهتر است ابتدا نگاهی به فناوری ابری و نقش آن در توسعه سازمان‌ها و کسب‌وکارها داشته باشیم. در سال‌های اخیر، فناوری خدمات ابری توانسته نحوه‌ی دسترسی و ذخیره‌سازی اطلاعات و استفاده از منابع محاسباتی را به‌میزان چشم‌گیری تغییر دهد.

برای سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ‌تر، سرورهای ابری مزایای متعددی مانند توانایی افزایش یا کاهش سریع بر اساس تقاضا، بهینه‌سازی استفاده از منابع و کاهش سربار عملیات را ارایه می‌دهند. سرورهای ابری هم‌چنین امکان همکاری و کار از راه‌دور را فراهم کرده و امنیت داده‌ها را از طریق مدیریت متمرکز بهبود می‌بخشند. به‌طورکلی، سرورهای ابری به کسب‌وکارها در هر اندازه‌ای قدرت می‌دهند تا روی نوآوری و توسعه‌شان تمرکز کرده و در عین‌حال زیرساخت‌های فناوری اطلاعات خود را به‌طور موثر مدیریت کنند.

با تعریف بالا، امکان دسترسی بدون وقفه به خدمات آنلاین اهمیت بسیاری دارد و این‌جا است که سرور High Available نقشی کلیدی در ارایه‌ی برنامه‌ها و سیستم‌های اجرایی با عملکرد بالا ایفا می‌کند.

عبارت High Available در زیرساخت ابری چه مفهومی دارد؟

معماری یا مفهوم High Available به‌معنای «دسترس‌پذیری بالا» یک رویکرد استراتژیک برای اطمینان از دسترسی بدون وقفه و قابل اعتماد به برنامه‌ها و سرویس‌های میزبانی‌شده در محیط‌های ابری است. 

HA به طراحی و اجرای سیستم‌هایی اشاره دارد که تضمین می‌کنند برنامه‌ها و سرویس‌ها حتا هنگام روبه‌رو شدن با خرابی‌های سخت‌افزاری، بروز خطاهای نرم‌افزاری یا قطع شدن شبکه، هم‌چنان به‌خوبی کار کنند و دردسترس باشند. هدف اصلی HA کم کردن زمان خرابی، حفظ عملکرد و دسترس‌پذیری خدمات، حتا در زمان بروز چالش‌های غیرمنتظره است.

دسترس‌پذیری بالا (HA) در سرورهای ابری، با اضافه شدن ترکیبی از قابلیت‌ها مانند «افزونگی»، «شناسایی خطای خودکار»، «متعادل‌سازی بار» و … به‌دست می‌آید. افزونگی مستلزم ایجاد مولفه‌های تکراری، مانند سرورها یا پایگاه‌های اطلاعاتی است؛ به‌طوری‌که اگر یکی از سرورها دچار خرابی شود، سروری دیگر بتواند بدون وقفه، وظیفه‌ی ارایه‌ی خدمات را به‌عهده بگیرد.

مکانیزم‌های شناسایی خطا، خرابی‌ها را تشخیص داده و به‌طور خودکار ترافیک را به منابع سالم هدایت می‌کنند. ویژگی متعادل‌سازی بار، ترافیک ورودی را در چندین سرور به‌میزان مساوی توزیع و از هجوم بار اضافه به یک سرور‌، جلوگیری کرده و عملکرد را بهبود می‌بخشد. این استراتژی‌ها با هم، یک اکوسیستم انعطاف‌پذیر را ایجاد می‌کنند که دسترسی قابل اعتماد و سازگار به برنامه‌ها را تضمین می‌کند که منعکس‌کننده ماهیت دسترس‌پذیری بالا (HA) برای سرورهای ابری است.

معماری HA چیست؟

معماری سرور High Available، بر تضمین عملکرد پیوسته و قابل اعتماد سیستم‌ها، برنامه‌ها و سرویس‌ها حتا در زمان بروز خرابی یا اختلال تمرکز دارد. HA، چندین استراتژی کلیدی شامل همانند‌سازی، سیستم‌های توزیع‌شده و افزونگی را به‌کار می‌گیرد تا زیرساختی منعطف ایجاد کند که زمان خرابی را به کم‌ترین میزان ممکن رسانده و دسترس‌پذیری خدمات را حفظ می‌کند.

همانند‌سازی /  Replication

همانند‌سازی شامل ایجاد نسخه‌های تکراری از داده‌ها، سرویس‌ها یا برنامه‌ها در مکان‌های مختلف است. در زمینه‌ی معماری HA، تکرار داده‌ها تضمین می‌کند که اگر یک نسخه به‌دلیل خرابی دردسترس نباشد، می‌توان از نسخه دیگری برای حفظ عملکرد سرویس‌ها استفاده کرد. این ویژگی می‌تواند شامل همانندسازی پایگاه داده، یا تکرار نسخه برنامه نرم‌افزاری باشد. 

سیستم‌های توزیع‌شده / Distributed Systems

سیستم‌های توزیع‌شده بار کاری را در چندین پایگاه یا سرورهای متصل به‌هم توزیع می‌کنند. این رویکرد به تعادل بار، بهبود عملکرد و افزایش تحمل خطا کمک می‌کند. در یک معماری HA توزیع‌شده، وظایف بین سرورهای مختلف تقسیم می‌شود. اگر یکی از سرورها از کار بیافتد، دیگر سرورها به درخواست‌ها رسیدگی می‌کنند.

افزونگی / Redundancy

در معماری HA، افزونگی یک اصل اساسی است. افزونگی سخت‌افزاری (مانند منابع تغذیه اضافی یا رابط‌های شبکه)، افزونگی نرم‌افزار (که در آن چندین نمونه از یک سرویس به‌طور هم‌زمان اجرا می‌شوند) و افزونگی جغرافیایی (استقرار منابع در مناطق یا مراکز داده مختلف) را در برمی‌گیرد. افزونگی بخش‌های دچار خرابی را حذف کرده و تضمین می‌کند که بخش دیگری نقش آن را به‌طور یکپارچه ایفا و دردسترس بودن سرویس را حفظ کند.

چگونه می‌توان معماری HA را پیاده‌سازی کرد؟

پیاده‌سازی دسترس‌پذیری بالا (High Availability / HA) در یک سرور ابری، امری حیاتی برای اطمینان از عملکرد مطلوب سرور هنگام بروز خرابی‌ها و اتفاق‌های ناخواسته است. برخی از مواردی که برای پیاده‌سازی HA به‌کار می‎روند را در ادامه شرح می‌دهیم.

 

  • معماری توزیع‌شده: استفاده از معماری توزیع‌شده در سرور High Available، به‌معنای توزیع داده و عملیات بین چندین سرور مختلف است. این کار باعث کاهش تعداد SPOFها در سیستم می‌شود.

 

  • توزیع بار: از Load Balancerها می‌توان هم در لایه‌‌ی شبکه و هم در لایه‌‌ی سرویس استفاده کرد؛ لودبالانسر می‌تواند ترافیک را بین چندین سرور توزیع کند. اگر یکی از سرورها دچار مشکل شود، Load Balancer  ترافیک را به دیگر سرورها هدایت می‌کند و در نتیجه‌ی این‌کار سرویس هم‌چنان در دسترس باقی می‌ماند. 

 

  • استفاده از کلاسترها: در کلاسترها، چندین سرور به‌عنوان یک واحد‌ کاری فعالیت می‌کنند. اگر یکی از اعضا دچار خطا یا مشکل شود، دیگر اعضا می‌توانند وظایف را ادامه دهند.

 

  • سخت‌افزار مقیاس‌پذیر و قدرتمند: توجه داشته باشید یکی از پایه‌های دسترس‌پذیری بالا، بهره‌مندی از سخت‌افزار قدرتمند مانند دیسک‌های پرسرعت است. با استفاده از سخت‌افزارهای قدرتمند، ارتقاپذیر و قابل‌توسعه می‌توانید به‌آسانی پیک بارهای سنگین را مدیریت کنید.

 

 

سرور High Available چه ویژگی‌هایی دارد؟

پیش‌تر اشاره کردیم که دسترس‌پذیری بالا، نیازی کلیدی برای زیرساخت‌های ابری است. حتا اجرای استراتژی‌های HA در زیرساخت ابری، می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی قابلیت اطمینان و تداوم خدمات میزبانی شده بر روی سرور مجازی را نیز افزایش دهد. در این بخش، برخی از مهم‌ترین مزایای HA را بررسی می‌کنیم.

کاهش زمان وقفه، با بیش‌ترین بهره‌وری 

شاید مهم‌ترین مزیت سرور High Available،  قدرت آن در به‌حداقل رساندن زمان خرابی باشد. خرابی سیستم حتا برای بازه‌های زمانی کوتاه، می‌تواند به کسب‌وکارهایی که برای درآمدزایی و خدمت به مشتریان به حضور دیجیتالی خود متکی هستند، عواقب ناگواری داشته باشد.

HA، از استراتژی‌های متعدد برای هدایت ترافیک از سرور دارای مشکل، به یک نسخه‌ی پشتیبان یا سرور سالم استفاده می‌کند. این رویکرد زمان در دسترس نبودن سرویس‌ها را به‌شدت کاهش داده و در نتیجه بیش‌ترین کارایی عملیاتی را تضمین می‌کند.

مقیاس‌پذیری و توزیع بار

سرورهای ابری High Available، معمولن با مکانیزم‌های متعادل‌کننده بار پیکربندی می‌شوند که ترافیک ورودی را در چندین سرور توزیع می‌کند. این ویژگی نه‌تنها عملکرد را افزایش می‌دهد، بلکه امکان مقیاس‌پذیری یک‌پارچه را نیز فراهم می‌کند. با افزایش تقاضا، می‌توان سرورهای اضافی را برای مدیریت بار، اضافه و عملکرد و پاسخ‌گویی بی‌وقفه را تضمین کرد.

امکان بازیابی سریع پس از بحران

امکان رخ دادن اتفاقات غیرمنتظره، مانند نقص‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری یا حتا یک فاجعه طبیعی دور از ذهن نیست. استراتژی‌های HA، عمومن شامل مکانیسم‌های قدرتمند افزونگی داده‌ها و پشتیبان‌گیری هستند که امکان بازیابی سریع داده‌ها و سرویس را هنگام از‌ دست‌رفتن داده یا خرابی سیستم، فراهم می‌کند. قابلیت بازیابی، راه نجاتی است که می‌تواند کسب‌و‌کار شما را حتا از چالش‌برانگیزترین موقعیت‌ها نجات دهد.

 افزونگی جغرافیایی برای خدمات بدون وقفه

ارایه‌دهندگان خدمات ابری معتبر، مراکز داده را در چندین مکان جغرافیایی ارایه می‌دهند. بنابراین اگر یک مرکز داده یا منطقه با قطعی روبه‌رو شود، خدمات قابل‌ ارایه می‌توانند به‌سرعت از مکان دیگری بازیابی شوند. این سطح از افزونگی، ارایه‌ی خدمات بدون‌وقفه را حتا در هنگام بروز اختلالات وسیع و شدید، تضمین می‌کند.

 افزایش رضایت مشتری و تضمین تداوم کسب‌و‌کار

در عصر دیجیتال، تجربه کاربری می‌تواند باعث موفقیت یا شکست یک کسب‌و‌کار شود. دسترس‌پذیری بالا، با ایجاد اطمینان از ارایه‌ی خدمات بی‌وقفه، به‌طور مستقیم بر رضایت کاربران اثر می‌گذارد. وقتی مشتریان بتوانند بدون هیچ وقفه‌ای با برنامه‌های شما تعامل داشته باشند، به احتمال بسیار به برند شما اعتماد کرده و به استفاده از خدمات‌تان ادامه می‌دهند. این امر روابط بلندمدت با مشتری را تقویت کرده و با حفظ اعتماد مشتری حتا در زمان‌های چالش‌برانگیز، از جریان درآمدی شما محافظت می‌کند.

انطباق و کارایی هزینه

با این‌که راه‌اندازی یک سرور High Available مستلزم سرمایه‌گذاری اولیه است، اما در بلندمدت، با جلوگیری از خسارات مالی مربوط به‌زمان خرابی، هزینه‌های تعمیر و نگهداری اضطراری و نیاز به تلاش‌های پرهزینه بازیابی، گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه است.

 

جمع‌بندی

با ادامه‌ی پیشرفت فناوری، تقاضا برای  استفاده از ویژگی High Available افزایش خواهد یافت. امروزه «دسترس‌پذیری بالا» یک ویژگی اختیاری نیست بلکه یک ضرورت حیاتی است که مزایای بسیاری را برای سازمان‌ها و کسب‌وکارها ارایه می‌دهد. از به‌حداقل رساندن زمان خرابی و افزایش عملکرد سیستم تا تسهیل مقیاس‌پذیری و بازیابی پس از بروز اتفاقات غیرمنتظره، مواردی هستند که HA را به یک ویژگی حیاتی در زیرساخت‌های فناوری‌های آنلاین تبدیل کرده است.

ابر آروان به‌عنوان ارایه‌دهنده‌ی خدمات ابری، با تامین منابع قدرتمند مانند دیسک‌های پرسرعت و …، به شما امکان می‌دهد با بهره‌مندی از سرورهای High Available، از عملکردی بدون‌وقفه، تجربه کاربری رضایت‌بخش و موفقیت بلندمدت در دنیای دیجیتال اطمینان حاصل کنید. با خرید سرور ابری آروان می‌توانید از مزایای متعدد و ارزشمند High Available بهره‌مند شوید و موفقیت کسب‌و‌کارتان را تضمین کنید.