در دنیای دیجیتال و درهم تنیده‌ی امروز که به‌سرعت درحال تغییر و تحول است، تقاضا برای زیرساخت‌های محاسباتی کارآمد و قابل‌اعتماد به‌طور مضاعفی افزایش پیدا می‌کند. در پاسخ به این نیاز روزافزون، فناوری‌های ابری به‌عنوان یک معماری متحول‌کننده ظاهر شده‌اند و با ارایه‌ی امکان مقیاس‌پذیری بخش بزرگی از نیازهای کسب‌وکارها و سازمان‌های آنلاین را برطرف می‌کنند.

در ادامه توضیح می‌دهیم که وجود ویژگی مقیاس‌پذیری در سرور ابری چه مزیت‌هایی را به برای کسب‌وکارهای مختلف ارایه می‌دهد و چگونه می‌تواند در زمان‌های پیک مصرف ترافیک به درخواست‌های پرشمار آن‌ها پاسخ دهد.

 

فناوری ابری چیست؟

پیش از هر توضیحی درباره‌ی مقیاس‌پذیری ابری اجازه دهید ابتدا مروری داشته باشیم به پاسخ این سوال که فناوری ابری چیست؟ فناوری ابری به مجموعه‌ای از محاسبات، ذخیره‌سازی داده، شبکه‌ها و سرویس‌های اینترنتی اشاره دارد که از طریق اینترنت و مراکز داده مختلف به کاربران ارایه می‌شود. در این رویکرد، منابع محاسباتی و ذخیره‌سازی به‌شکل یک «ابر» یا به عبارت دیگر، یک زیرساخت مشترک و مقیاس‌پذیر، از طریق اینترنت در دسترس قرار می‌گیرد.

مفهوم فناوری ابری با ظهور مفاهیم اولیه‌ی اشتراک‌گذاری منابع محاسباتی شکل گرفت. این پیشرفت، با توسعه‌ی شبکه‌های محلی و امکان ذخیره‌سازی‌های مشترک، توجه بیش‌تری را به خود جلب کرد. تا این‌که در دهه‌ی ۱۹۸۰، با توسعه‌ی شبکه‌های گسترده و اینترنت، ایده‌ی اشتراک منابع آنلاین و از راه‌دور تقویت شده و در نهایت به توسعه‌ی مفهوم مرکز داده مشترک و اشتراک منابع محاسباتی و ذخیره‌سازی منجر شد. در دهه‌ی ۱۹۹۰، اصطلاح «رایانش ابری» به‌وجود آمد و در دهه‌ی ۲۰۰۰، شرکت‌های بزرگ مانند آمازون با معرفی سرویس‌های ابری (AWS)، این فناوری را به مراحل جدیدی از توسعه سوق دادند. 

 

زیرساخت‌های ابری برای کدام کسب‌وکارها مفید است؟

امروزه فناوری‌های ابری به بخشی جدایی‌ناپذیر از دنیای آنلاین تبدیل شده‌اند و نحوه‌ی تعامل کسب‌وکارها و افراد را با داده‌ها و برنامه‌ها تغییر داده‌اند و نقشی مهمی را در حوزه‌های مختلف [از نیازمندی‌های سازمانی گرفته تا خدمات مصرف‌کننده]، ایفا می‌کنند. فناوری‌های ابری به‌دلیل مقیاس‌پذیری و مقرون‌به‌صرفه بودن گزینه‌ی محبوب شرکت‌ها و سازمان‌ها در سطوح متفاوت هستند. با بهره‌مندی از مزایای بی‌شمار ابرها، سازمان‌ها می‌توانند برنامه‌های خود را پیاده‌سازی، داده‌ها را ذخیره و منابع را به‌طور بهینه مدیریت کنند.

ابرها برای شرکت‌های کوچک و متوسط امکان دسترسی به منابع محاسباتی قدرتمند بدون نیاز به سرمایه‌گذاری اولیه فراهم می‌کنند. این فناوری‌ها به کسب‌وکارهای نوپا یا در مسیر رشد این امکان را می‌دهند که با رقبای بزرگ‌تر رقابت کنند و خدمات خود را به‌سرعت گسترش دهند. 

منظور از مقیاس‌پذیری در فناوری‌های ابری چیست؟ 

عبارت مقیاس‌پذیری به توانایی و کارایی سیستم، برنامه یا سرویس در مدیریت حجم‌های مختلف بار کاری، به‌شکلی منعطف و هماهنگ با میزان نیاز آنی، اشاره دارد. به‌عبارت ساده‌تر، مقیاس‌پذیری به معنای توانایی سیستم در افزایش یا کاهش منابع در زمان نیاز، با حفظ کارایی و پاسخ‌گویی بهینه است. به‌شکل کلی مقیاس‌پذیری با دو روش عمومی و افقی در زیرساخت‌های ابری امکان‌پذیر است؛ که در ادامه هر یک را شرح می‌دهیم.

 

مقیاس‌پذیری عمودی / Vertical Scalability

مقیاس‌پذیری عمودی، که به آن «Scaling Up» هم گفته می‌شود، شامل افزایش ظرفیت‌های منبع موجود با تقویت اجزای داخلی آن و اضافه کردن توان بیش‌تر به واحد پردازش هسته‌ای سیستم است. 

برای درک این مفهوم، می‌توانید به این موضوع به‌عنوان ارتقای مشخصات یک دستگاه برای تحمل بار بیش‌تر فکر کنید. مقیاس‌پذیری عمودی زمانی مناسب است که یک کسب‌و‌کار رشد ثابتی را پیش‌بینی می‌کند و افزایش تقاضا و نیازمندی‌ها قابل‌پیش‌بینی هستند.

برای مثال، اگر وب‌سایت یک کسب‌وکار رشدی ثابت و کنترل‌شده را تجربه کند، مقیاس‌پذیری عمودی ممکن است شامل افزایش RAM به سرور، برای اطمینان از عملکرد روان‌تر باشد.

مقیاس‌بندی عمودی ساده و سریع است و به هیچ تغییری در نرم‌افزار یا معماری سیستم نیاز ندارد و سیستم می‌تواند به‌طور معمول کار خود را ادامه دهد. با این‌حال، برای ارتقای منابع سخت‌افزاری هم‌چنان محدودیت‌هایی وجود دارد که ممکن است به‌اندازه گزینه‌های دیگر هنگام رشد گسترده مقرون‌به‌صرفه نباشد.

 

مقیاس‌پذیری افقی / Horizontal Scalability

در مقیاس‌پذیری افقی، که به‌عنوان «Scaling Out» نیز شناخته می‌شود، تمرکز از تقویت منابع داخلی سیستم به توزیع حجم کار در منابع مختلف تغییر می‌کند و افزایش ظرفیت سیستم با افزودن نمونه‌ها و گره‌های بیش‌تری برای توزیع حجم‌ کار در منابع متعدد، امکان‌پذیر می‌شود.

به بیان دیگر، مقیاس‌پذیری افقی شامل افزودن سرورهای بیش‌تر به شبکه است. مقیاس‌پذیری افقی برای مواردی با حجم کاری غیرقابل پیش‌بینی [به‌سرعت درحال افزایش] ایده‌آل است. برای مثال، فروشگاه آنلاینی که انتظار افزایش ترافیک را دارد، می‌تواند با افزودن سرورهای بیش‌تر به کلاستر، به‌طور افقی مقیاس (بزرگ) شود. 

مقیاس‌پذیری افقی، تا زمانی‌که سرورهای کافی موجود باشد، می‌تواند ادامه داشته باشد و تضمین کند که با افزودن منابع بیش‌تر، عملکرد و ظرفیت کلی سیستم به‌طور متناسب و بهینه افزایش یابد. با این‌حال، ممکن است با رشد سرویس‌ها یا سیستم مدیریت منابع متعدد و اطمینان از همگام‌سازی آن‌ها پیچیده شود.

 

 مقیاس‌پذیری ابری چرا برای استارتاپ‌ها مهم است؟

مقیاس‌پذیری در دنیای ابری، برای بیش‌تر کسب‌وکارها و سازمان‌ها، اهمیت بسیاری دارد. این ویژگی به‌ویژه برای استارتاپ‌ها حایز اهمیت است؛ چراکه مزایای فراوانی که مقیاس‌پذیری در فناوری‌های ابری به شرکت‌ها و کسب‌وکارهای درحال توسعه ارایه می‌دهد، نقش مهمی در پیشرفت و رشد آن‌ها دارد. برخی از مهم‌ترین مزیت‌های مقیاس‌پذیری را در ادامه بررسی می‌کنیم.

 

  • خدمات مطمین و با عملکرد بالا

مقیاس‌پذیری در فناوری‌های ابری به استارت‌آپ‌ها اجازه می‌دهد تا به‌سرعت به تغییرات ناگهانی در حجم تقاضا، واکنش مناسب نشان داده و افزایش هم‌زمان درخواست‌ها را به‌خوبی مدیریت کنند.

 

  • مقرون‌به‌صرفه و بهینه

استفاده از سرویس‌های ابری به استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا اجازه می‌دهد که بدون نیاز به صرف هزینه‌های اولیه برای تامین زیرساخت، به منابع مورد نیازشان دسترسی داشته باشند. با استفاده از این امکان، منابع به‌شکلی بهینه تخصیص داده می‌شود و هزینه‌های اجرایی کاهش می‌یابد. زیرا به‌جای صرف هزینه برای خرید منابع و زیرساخت‌های ثابت که ممکن است در دوره‌هایی با حجم ترافیک پایین، تلف شوند، امکان تخصیص دقیق منابع هنگام نیاز فراهم می‌شود.

 

جمع‌بندی

فناوری‌های ابری از زمان پیدایش خود راه طولانی را سپری کرده‌اند و به نیروی محرکه‌ای برای موفقیت کسب‌وکارهای امروزی تبدیل شده‌اند. استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین می‌توانند از قدرت خدمات ابری برای ایجاد ارزش، بهبود کارایی و رشد و توسعه استفاده کنند.

با درک صحیح تفاوت بین مقیاس‌پذیری عمودی و افقی، کسب‌و‌کارها می‌توانند با اطمینان از پتانسیل‌های خدمات ابری استقبال کنند. سرور ابری آروان، نمونه‌ای باکیفیت و مطلوب از یک محصول ابری مقیاس‌پذیری است. ابر آروان به‌عنوان یکی از بهترین ارایه‌دهندگان خدمات ابری در ایران، طیف گسترده‌ای از محصولات ابری مقیاس‌پذیر را ارایه می‌دهد که برای شرکت‌ها و سازمان‌ها در هر اندازه‌ای مناسب هستند.