CDN برای فروشگاه‌های اینترنتی سرویسی کاربردی است که به‌کمک آن می‌توانند تجربه‌ی کاربری بهتری را برای مشتریان خود بسازند و رتبه‌های بالاتر را در صفحه‌های نتایج گوگل کسب کنند. از آن‌جایی‌که سرعت بارگذاری صفحه‌های وب‌سایت‌ها یکی از عوامل موثر در افزایش یا کاهش نرخ کلیک و میزان فروش کسب‌وکارهای آنلاین است، هر قدر سرعت ارایه‌ی محتوا کُند و تاخیر زیاد باشد، تجربه کاربری نامناسب و فروش کم‌تر می‌شود و طبیعی است که با افزایش سرعت، تعداد بازدیدکنندگان سایت بیش‌تر شده و در نتیجه میزان استقبال از کسب‌وکار نیز افزایش پیدا می‌کند. تحقیق‌های انجام‌شده در شرکت آمازون نشان می‌دهد که یک ثانیه تاخیر در سرعت بارگذاری صفحه‌های مختلف می‌تواند سالانه تا یک میلیون و ششصد هزار دلار به فروشگاه‌های آنلاین ضرر وارد کند. با این تعریف، همه‌ی وب‌سایت‌های فعال در حوزه‌ی فروش باید بتوانند با بهره‌گیری از راهکاری موثر مانند استفاده از شبکه توزیع محتوا، سرعت باگذاری صفحه‌های خود را افزایش دهند. در ادامه‌ی این مطلب، ضرورت استفاده از شبکه توزیع محتوا برای فروشگاه‌ اینترنتی را بررسی می‌کنیم و ویژگی‌های بهترین CDN برای ایکامرس‌ها را شرح می‌دهیم.

 

CDN چست و چگونه کار می‌کند؟

سرعت بارگذاری اطلاعات فروشگاه‌های اینترنتی برای کاربران و موتورهای جست‌وجو بسیار مهم است. به‌طوری‌که هرگونه تاخیر در نمایش محتوا باعث می‌شود کاربران‌تان وب‌سایت شما را ترک‌ کرده و به سرویس رقبا مراجعه کنند. افزایش نرخ‌ پرش (Bounce Rate) باعث کاهش تجربه کاربری، فروش کم‌تر و افت رتبه‌ی وب‌سایت در نتایج گوگل می‌شود. از آن‌جایی‌که هاست یا سرور وب‌سایت‌ها فقط در یک نقطه‌ی جغرافیایی قرار دارد، ارسال انبوه درخواست‌ها می‌تواند آن‌ را با چالش‌های جدی برای پاسخ‌گویی روبه‌رو کند. مزیت CDN برای فروشگاه‌های اینترنتی در افزایش سرعت تحویل محتوای درخواستی کاربران، از نزدیک‌ترین مکان نمایان می‌شود. در واقع، سی دی ان به مجموعه‌ای از سرورهای توزیع‌شده در مناطق جغرافیایی سراسر جهان گفته می‌شود که اطلاعات استاتیک مانند متن، ویدیو، صفحه‌های HTML، فایل‌های CSS و JavaScript وب‌سایت‌ها را کَش می‌کنند. با ذخیره شدن اطلاعات در سرورهای لبه‌ی (PoP) شبکه توزیع محتوا، نزدیک‌ترین سرور به مکان جغرافیایی کاربر وظیفه‌ی پاسخ‌گویی به درخواست‌ها را برعهده می‌گیرد. کم‌شدن فاصله‌ی جغرافیایی بین کاربر و سرور، باعث افزایش سرعت لود و کاهش تاخیر می‌شود.

مهم‌ترین کاربرد CDN برای فروشگاه آنلاین چیست؟

مهم‌ترین کاربرد CDN برای فروشگاه آنلاین کاهش زمان بارگذاری اطلاعات است. بهبود سرعت بارگذاری وب‌سایت تاثیر زیادی بر بهبود تجربه کاربری و بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جست‌وجو دارد. اگر صفحات و اطلاعات فروشگاه آنلاین شما سریع بارگذاری شود، کاربران می‌توانند اطلاعات مربوط به محصولات و خدمات مد نظرشان را آسان‌تر و سریع‌تر مشاهده و جست‌وجو کنند. بنابر این، با بررسی سریع اطلاعات و ترغیب شدن به تهیه‌ی محصول یا خدمت مورد نظر، خرید خود را به نتیجه می‌رسانند.

هرگونه کُندی در سرعت بارگذاری صفحات و محتوای وب‌سایت باعث نارضایتی و خروج کاربران از وب‌سایت می‌شود. شبکه توزیع محتوا با بهبود سرعت بارگذاری وب‌سایت شما، علاوه‌‌بر بهبود تجربه کاربری، کسب رتبه‌های برتر در صفحه‌های نتایج گوگل را هم برای‌تان به ارمغان می‌آورد.

بدیهی است که «سرعت» فاکتوری مهم برای رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها در نتایج موتورهای جست‌وجو (SERP) است. در واقع، CDN باعث می‌شود تا شانس وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک برای قرار گرفتن در نتایج برتر جست‌وجو و افزایش نرخ کلیک و نرخ تبدیل بیش‌تر شود. بر همین اساس می‌توان بهینه‌سازی سرعت برای کاهش زمان بارگذاری و افزایش تجربه کاربری اصلی‌ترین کاربرد CDN برای فروشگاه آنلاین دانست. علاوه‌‌بر افزایش سرعت و آپ‌تایم، کاهش بار ترافیک سرور میزبان، افزایش امنیت در برابر حمله‌های DDoS و صرفه‌جویی در هزینه‌های پهنای باند و … دلایل مهمی برای استفاده از شبکه توزیع محتوا هستند.

مهم‌ترین مزیت‌ CDN برای فروشگاه‌های اینترنتی چیست؟

مزیت CDN برای فروشگاه‌های اینترنتی فقط بهبود سرعت بارگذاری صفحات و اطلاعات نیست. شبکه توزیع محتوا مزیت‌های دیگری نیز دارد که کسب‌وکارهای اینترنتی با استفاده از آن‌ها می‌توانند کارایی و عملکرد سرویس‌ها و خدمت‌رسانی خود را افزایش دهند. در ادامه، ویژگی‌های بهترین شبکه توزیع محتوا برای فروشگاه ‌های اینترنتی را معرفی می‌کنیم.

بهبود سرعت بارگذاری؛ نگران کُندی سرعت فروشگاه آنلاین‌تان نباشید

اصلی‌ترین مزیت CDN برای فروشگاه‌های اینترنتی افزایش سرعت بارگذاری است. سرورهای کشینگ اطلاعات درخواستی را از نزدیک‌ترین مکان برای کاربران ارسال می‌کنند. بنابر این، نیاز نیست سرور اصلی بار ترافیک زیادی را متحمل شود و به طیف وسیعی از درخواست‌ها پاسخ دهد. چراکه مجموعه‌ای از سرورهای توزیع‌شده در مناطق جغرافیایی مختلف وظیفه‌ی سرویس‌دهی به کاربران نزدیک به‌ خود را برعهده می‌گیرند. به همین دلیل، کاهش زمان بارگذاری صفحات فروشگاه های اینترنتی، باعث افزایش نرخ کلیک و نرخ تبدیل و کاهش نرخ پرش می‌شود.

افزایش قابلیت اطمینان؛ با CDN همیشه آنلاین و دردسترس بمانید

در شبکه توزیع محتوا، اطلاعات محصولات و خدمات فروشگاه آنلاین شما روی چندین سرور ذخیره می‌شوند. بدین ترتیب، حتا اگر سرور میزبان یا یکی از سرورهای لبه‌ی سی‌دی‌ان از دسترس خارج شود. ترافیک به POPهای خلوت‌تر هدایت می‌شود تا اطلاعات درخواستی کاربران از سایر سرورها ارسال شوند. این ویژگی‌ که «افزونگی داده» هم نام دارد، به شما کمک می‌کند همیشه دردسترس کاربران باشید و قطعی یا خرابی سرورها اختلالی در سرویس‌دهی‌ شما به‌وجود نیاورد. با استفاده از CDN برای فروشگاه اینترنتی می‌توانید آپ‌تایم بالایی را برای ارایه‌ی خدمات به مشتریان خود فراهم کنید. 

کاهش مصرف پهنای باند؛ در هزینه‌ی پهنای باند صرفه‌جویی کنید

فروشگاه های آنلاین با توجه به ماهیت عرضه‌ی خدمات و محصولات بر بستر اینترنت بازدید زیادی دریافت می‌کنند؛ بر همین اساس به حجم پهنای باند زیادی در سمت سرور یا هاست نیاز دارند. در طرف دیگر، مصرف زیاد پهنای باند ممکن است هزینه‌های‌تان را به‌طور چشم‌گیری افزایش دهد. از این‌رو، شما می‌توانید با به‌کارگیری بهترین شبکه توزیع محتوا برای فروشگاه اینترنتی خود، ترافیک دریافتی را بین سرورهای CDN پخش کنید تا پهنای باند کم‌تری مصرف شود و در نتیجه‌ی این کار، هزینه‌ی مصرفی پهنای باند فروشگاه اینترنتی شما کاهش پیدا کند.

کاهش بار ترافیک سرور میزبان؛ Load Balancing با CDN آسان می‌شود

برخی وقت‌ها به‌دلیل برگزاری رویدادهای مقطعی مانند تخفیف‌های فصلی مثل Black Friday ممکن است فروشگاه‌ اینترنتی شما با بارهای ترافیک بالا روبه‌رو شود. با استفاده از شبکه توزیع محتوا می‌توانید بار ترافیک دریافتی زیاد را بین سرورهای مختلف توزیع کنید. در این حالت، وب‌سایت شما توانایی دریافت بار ترافیک بیش‌تر را پیدا می‌کند و سرور میزبان وب‌سایت‌تان با توجه به بار زیاد دریافتی از دسترس خارج نمی‌شود. بدین ترتیب، شما می‌توانید خدمات‌تان را با پایداری و دسترس‌پذیری بالا به کاربران ارایه دهید.

بهبود سئو؛ با شبکه تحویل محتوا در رتبه‌های برتر گوگل قرار بگیرید

سرعت بارگذاری صفحات وب‌، آپ‌تایم و امنیت فاکتورهای مهمی در بهینه‌سازی وب‌سایت‌ برای کسب رتبه‌های برتر در موتورهای جست‌وجو هستند. با استفاده از CDN برای فروشگاه اینترنتی می‌توانید سه قابلیت مهم برای سئو را به‌طور یک‌جا تقویت کنید و با ارایه‌ی خدمات سریع، امن و پایدار رتبه‌های برتر موتورهای جست‌وجو را به‌دست آورید. با قرار گرفتن در رتبه‌های بالاتر گوگل شانس بیش‌تر شدن کلیک و تبدیل کاربران به مشتری نهایی افزایش پیدا می‌کند. بنابر این، استفاده از CDN برای بهبود سئو را جدی بگیرید و اگر می‌خواهید در سئو نتایج خوبی به‌دست آورید، حتمن از شبکه تحویل محتوا استفاده کنید.

افزایش امنیت؛ با سی‌دی‌ان حمله‌های DDoS ناموفق می‌مانند

فروشگاه‌های اینترنتی همیشه در معرض حمله‌های سایبری مثل DDoS یا موارد مشابه قرار دارند. در حمله‌های دی‌داس (DDoS) بار ترافیک زیادی به سرور میزبان ارسال می‌شود تا سرویس‌دهنده را در پاسخ‌گویی به درخواست‌ها ناتوان و حتا از دسترس خارج کند. با بهترین شبکه توزیع محتوا برای فروشگاه های اینترنتی می‌توانید ترافیک دریافتی را بین سرورهای لبه‌ی سی‌دی‌ان توزیع کنید تا سرور میزبان در معرض قطعی قرار نگیرد. بنابر این، حمله‌های مهاجمان سایبری نیز بی‌اثر می‌شود و آن‌ها نمی‌توانند در عملکرد فروشگاه آنلاین شما اختلال ایجاد کنند. هم‌چنین، با نصب گواهی‌نامه امنیتی SSL رایگان یا تجاری می‌توانید امنیت تبادل اطلاعات بین سرویس‌دهنده (سرور) و سرویس‌گیرنده (کاربر) را به‌وسیله‌ی رمزگذاری اطلاعات افزایش دهید.

قابلیت‌های امنیتی دیگری مثل بهره‌مندی از فایروال‌ها برای تعریف قوانین امنیتی یا تعیین سطح‌های مختلف دسترسی، ایجاد محدودیت بر اساس حجم درخواست‌های مشکوک و تشخیص و جلوگیری از حملات سنتی و پیشرفته‌ی وب با استفاده از یک شبکه توزیع محتوای معتبر به کسب‌وکار شما اضافه می‌شود. از این‌رو، می‌توانید با استفاده از راهکار فروشگاه آنلاین ابر آروان به طیف وسیعی از ویژگی‌ها و امکانات کاربردی دسترسی داشته باشید و کسب‌وکار خود را در بهترین شرایط توسعه دهید.

معرفی پلاگین‌های CDN برای فروشگاه‌های اینترنتی وردپرسی

اگر مالک فروشگاه اینترنتی وردپرسی هستید، می‌توانید با استفاده از افزونه‌های وردپرسی به یک شبکه توزیع محتوا معتبر متصل شوید و از این طریق عملکرد و سرعت وب‌سایت خود را افزایش دهید. در ادامه، محبوب‌ترین پلاگین‌های CDN برای فروشگاه‌‌های اینترنتی را معرفی می‌کنیم:

  • ArvanCloud CDN: به‌کمک پلاگین وردپرسی شبکه توزیع محتوا ابر آروان، می‌توانید سرویس CDN خود را به‌راحتی به فروشگاه آنلاین وردپرسی خود متصل کنید و بدون کار با پنل کاربری آروان، تنظیمات مورد نیازتان را انجام دهید. این افزونه به شما امکان می‌دهد تا نسخه‌ی کش‌شده را به‌شکل دستی یا خودکار پاک‌سازی و به‌روزرسانی کنید.
  • WP Rocket: با این پلاگین امکان استفاده از CDN در فروشگاه اینترنتی وردپرسی شما فراهم می‌شود و امکانات مختلفی مثل سیستم کَش حرفه‌ای، قابلیت بارگذاری تنبل تصاویر (Lazy Loading) و… را دراختیارتان قرار می‌گیرد. WP Rocket از انواع ارایه‌دهنده‌های خدمات شبکه توزیع محتوا پشتیبانی می‌کند و این امکان را به شما می‌دهد تا فایل‌های استاتیک را بهینه‌سازی کنید. از دیگر قابلیت‌های پلاگین WP Rocket می‌توان به بهینه‌سازی کَش، فشرده‌سازی فایل‌ها با Gzip، بهینه‌سازی حجم پایگاه داده و موارد مشابه اشاره کرد.
  • W3 Total Cache: یکی دیگر از پرکاربردترین پلاگین‌های بهینه‌سازی سرعت و عملکرد وردپرسی W3 Total Cache است. این پلاگین قابلیت اتصال به CDN را دارد. شما با استفاده از آن می‌توانید فایل‌های استاتیک فروشگاه آنلاین‌تان را به‌طور خودکار از نزدیک‌ترین سرور برای کاربر نهایی ارسال کنید.
  •  CDN Enabler: مانند دو نمونه قبلی، این پلاگین نیز از قابلیت CDN برای فروشگاه‌های اینترنتی پشتیبانی می‌کند، با استفاده از این افزونه می‌توانید انواع بهینه‌سازی‌های کَش، دیتابیس، فشرده‌سازی فایل‌ها و … را به‌راحتی با رابط کاربری ساده و سبک انجام دهید. پلاگین CDN Enabler سازگاری کامل با سی‌دی‌ان انواع ارایه‌دهنده‌ها را دارد.

این پلاگین‌ها فقط چند نمونه کاربردی به‌منظور استفاده از CDN برای فروشگاه‌ اینترنتی هستند و انواع دیگری مثل WP Super Cache و … وجود دارند که می‌توانید برای بهینه‌سازی سرعت وب‌سایت فروشگاه آنلاین وردپرسی خود از آن‌ها استفاده کنید.