paas چیست

با گسترش روزافزون استفاده از خدمات ابری، محصولات جدیدی بر بستر ابر معرفی می‌شوند که هریک به‌نوبه‌ی خود می‌توانند به کسب‌وکارها در حوزه‌های مختلف کمک کنند. یکی از این محصولات، سکوی ابری یا به‌اختصار Platform as a Service (PaaS) است. در این مطلب به پرسش‌های‏‏ ‏PaaS‏ چیست و مهم‌ترین مزیت‌های آن کدامند و چه تفاوتی با سایر سرویس‌های مبتنی‌بر فناوری ابری دارد، پاسخ می‌دهیم و در ادامه به بررسی ویژگی‌های اصلی این سرویس می‌پردازیم.

 ‏PaaS‏ چیست؟

سکوی ابری یا PaaS مدلی در مبحث رایانش ابری است که در آن سرویس‌دهنده، امکانات سخت‌افزاری و ابزارهای موردنیاز مشتریان برای استفاده از محصولات را فراهم می‌کند. با کمک سکوی ابری دغدغه‌ی فراهم‌سازی و راه‌اندازی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری زیرساخت رفع می‌شود و سرعت توسعه‌ی محصولات نرم‌افزاری افزایش چشم‌گیری می‌یابد. در واقع PaaS محیطی برای توسعه و بارگذاری برنامه‌های شما در ساختاری ابری است که به کمک آن می‌توانید از برنامه‌ای ساده تا نرم‌افزارهایی بسیار پیچیده را بر بستر ابر پیاده‌سازی کنید.

 

مزایای استفاده از سکوی ابری

در کنار ویژگی‌های فنی و نیازهای مختلف که ممکن است یک کسب‌وکار را به استفاده از سکوی ابری ترغیب کند، دلایل مختلف دیگری برای استفاده از این راهکار ابری وجود دارد. در این بخش از مقاله بررسی می‌کنیم که مهم‌ترین مزایای استفاده از PaaS چیست؟

سادگی

برای ارایه‌ی یک محصول نرم‌افزاری مراحل بسیاری وجود دارد که توسعه‌ی نرم‌افزاری محصول، تنها یک بخش از آن محسوب می‌شود. خریداری سرور، آماده‌سازی زیرساخت سرورها و شبکه، آماده‌سازی نرم‌افزارهای پایه‌ی سرورها، از سیستم‌عامل تا پایگاه داده و Load-balancerها همگی مواردی هستند که شاید در وهله‌ی اول دیده نشوند. حتا بعد از آماده‌سازی پیش‌نیازهای توسعه‌ی نرم‌افزار، اتفاقات متعددی (مانند قطعی سرور، کمبود منابع پردازشی یا از دست رفتن اطلاعات به‌دلیل سوختن دیسک) می‌تواند تمرکز را از توسعه‌ی محصول بگیرند و مسیر را به سمت نگهداری سرورها و سرویس‌های پایه منحرف کنند.

در محصول PaaS، با حذف تمامی دغدغه‌های زیرساختی و هم‌چنین، کاهش دغدغه‌های نگهداری نرم‌افزار می‌توانید به‌شکل کامل روی توسعه‌ی نرم‌افزار خود تمرکز کنید. تمام مراحلی که برای راه‌اندازی محصول شما بعد از توسعه‌ی برنامه نیاز باشد تنها با چند کلیک روی پنل و یا اجرای چند دستور در خط فرمان سیستم‌عامل شما انجام می‌شوند. اگر عملکرد نرم‌افزار درست باشد، می‌توانید اطمینان داشته باشید که وب‌سایت یا وب‌سرویس شما همواره در حال سرویس‌دهی است و بروز هیچ‌گونه اشکالات سخت‌افزاری را حس نخواهید کرد. هر زمان هم که نیاز به افزایش منابع زیرساختی داشته باشید، می‌توانید تنها با یک کلیک یا اجرای یک دستور، این کار را انجام دهید.

 

مقرون به‌صرفه بودن

یکی از بزرگ‌ترین هزینه‌های توسعه‌ی یک محصول نرم‌افزاری، هزینه‌ی نگهداری آن بعد از راه‌اندازی محصول است. اگر ترافیک زیادی روی سرویس خود پیش‌بینی می‌کنید، به احتمال زیاد نیاز دارید برای مدیریت این ترافیک بالا در آینده، سرورهایی را از قبل خریداری کنید. از سوی دیگر برای آماده‌سازی و نگهداری سرورها نیاز است که نیروی متخصصی برای توسعه‌ی زیرساخت خود استخدام کنید.

سرورهای ایران

قرار دادن سرورهای محصول خود در ایران می‌تواند به دلایل مختلفی چون سرعت بیش‌تر و تاخیر کم‌تر در دسترسی، قوانین موجود در نگهداری از داده‌های محصول و رفع دغدغه‌های تحریم باشد. برای نمونه، احتمالن تاکنون برای استفاده از سرویس‌های خارجی مانند Docker hub به‌دلیل تحریم‌ها دچار مشکل شده باشید. چون سکوی ابری آروان در تمام دیتاسنترهای رایانش ابری در دسترس است، شما می‌توانید از دیتاسنترهای مختلف ابر آروان استفاده کنید و اطمینان داشته باشید که به مشکلات تحریمی در دیتاسنترهای ایرانی برنخواهید خورد.

مقیاس‌پذیری

مقیاس‌پذیری یکی از مشکل‌ترین و پرهزینه‌ترین مباحث در توسعه‌ی نرم‌افزار محسوب می‌شود که از دو جنبه قابل بحث است:

۱- مقیاس‌پذیری نرم‌افزار

۲- مقیاس‌پذیری منابع زیرساختی

برای مقیاس‌پذیر بودن یک نرم‌افزار نیاز است در مرحله‌ی طراحی، Best Practiceهای توسعه نرم‌افزار برای این مقوله رعایت شده باشند. هنگام استفاده از محصول PaaS، بسیاری از این Best Practiceها به‌شکل پیش‌فرض به نرم‌افزار شما اضافه شده‌اند. هم‌چنین با استفاده از راهنماهای آموزشی PaaS می‌توانید نرم‌افزار خود را به بهترین شکل ممکن طراحی کنید. از سوی دیگر در بحث مقیاس‌پذیری منابع زیرساختی، محصول سکوی ابری آروان راحت‌ترین راه ممکن برای افزایش منابع را در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‌توانید با استفاده از قابلیت Auto-Scale، این کار را کاملن خودکار کنید.

دسترس‌پذیری همیشگی

بروز اشکالات سخت‌افزاری یکی از رایج‌ترین اتفاقاتی است که می‌تواند پس از راه‌اندازی محصول نرم‌افزاری، سبب اختلال در سرویس‌دهی شود. برای رفع این مشکل و اطمینان از در دسترس بودن همیشگی سرویس نیاز است که برای آن چندین سرور خریداری کنید و با قرار دادن Load-balancer و پیکربندی آن برای Health check مداوم سرویس، از در دسترس بودن آن اطمینان پیدا کنید. در محصول PaaS تمامی این مراحل به‌شکل کاملن خودکار انجام می‌شوند و شما تنها با بالا فرستادن سرویس خود می‌توانید اطمینان داشته باشید که هیچ خطای سخت‌افزاری منجر به توقف سرویس‌دهی محصول شما نخواهد شد. زیرساخت گسترده‌ی PaaS ابر آروان و Load balancing و Health-check پیش‌فرضی که روی تمامی سرویس‌ها پیاده شده است، می‌تواند هرگونه مشکل سخت‌افزاری را به‌راحتی پوشش دهد.

خودکارسازی فرآیندها

یکی از رایج‌ترین روال‌هایی که در تولید محصول نرم‌افزاری استفاده می‌شوند، CI/CD است. برای پیاده‌سازی این روال نیاز دارید ضمن نصب یک Code Repository مانند GitLab، یا ساخت و تولید Container Image، محصول Build شده را به محیط Production خود منتقل و آن را اجرا کنید. هم‌چنین در محیط عملیاتی نیاز است با پیکربندی یک Supervisor، از در دسترس بودن نرم‌افزار مطمین و با نصب مانیتورینگ، همیشه وضعیت سرویس خود را زیر نظر داشته باشید. هنگام استفاده از محصول PaaS ابر آروان، با استفاده از ویژگی Source to Image می‌توانید تمامی مراحل از Source Code تا Deployment کامل نرم‌افزار را به‌شکل خودکار انجام دهید. هم‌چنین این امکان وجود دارد که سیستم CI/CD فعلی خود را به PaaS ابر آروان متصل و تمام پروسه‌ی توسعه تا Deployment را به‌شکل خودکار پیاده کنید.

استاندارد و قابل توسعه برای همه

هسته‌ی مرکزی محصول PaaS ابر آروان بر مبنای Kubernetes و Open Shift است و تمامی APIهای این محصول نیز مطابق APIهای این دو سرویس هستند. اگر هم‌اکنون از Kubernetes برای مدیریت زیرساخت سرویس‌های خود استفاده می‌کنید، با کم‌ترین تغییرات می‌توانید زیرساخت خود را به PaaS ابر آروان منتقل کنید. هم‌چنین هر زمان که مشکلی در شیوه‌ی استفاده از محصول سکوی ابری آروان داشته باشید، ضمن استفاده از پشتیبانی ۲۴ ساعته‌ی ابر آروان یا مقالات و ویدیوهای راهنمای موجود در وب‌سایت و هم‌چنین جست‌وجو در منابع متن‌بازی که برای  Kubernetes و Open Shift وجود دارد، مشکل خود را حل کنید. از سوی دیگر، حتا اگر در فرآیند تولید نرم‌افزار خود تنها از Docker استفاده می‌کنید، باز هم به احتمال زیاد تغییرات زیادی برای انتقال زیرساخت خود به PaaS ابر آروان نخواهید داشت، ضمن این‌که از تمامی مزایای محصول PaaS ابر آروان نیز بهره‌مند می‌شوید.

 

در این مقاله به پرسش PaaS‌ چیست؟ پاسخ دادیم و مهم‌ترین مزایای آن را بررسی کردیم. در انتها، پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد استفاده از فناوری PaaS را در کسب‌وکار یا پروژه‌های نرم‌افزاری خود دارید، حتمن سکوی ابری آروان را امتحان کنید.

4 پاسخ در “سکوی ابری یا‏ ‏PaaS‏ چیست و استفاده از آن چه مزایایی دارد؟”

  • ۲۶ تیر ۱۴۰۰ در۹:۰۶ ق٫ظ

    من توی سایت های ایرانی زیادی گشتم اما متاسفانه منبع فارسی درستی پیدا نکردم، به نظررم مقاله شما هم کمی ایراد داره
    PaaS میشه Product As A Services
    در حالی که Platform as a Services میشه aPaaS

    • پارسا
      ۸ مهر ۱۴۰۰ در۲:۴۳ ب٫ظ

      PaaS در این مقاله همینطور که نوشتن به معنای Platform as a Service هست. اون که شما هم می گی درسته (PaaS مخفف دو تا عبارته :دی)، ولی موضوع بحث این مقاله نیست. اون aPaaS که گفتین هم Application platform as a Service هست که تفاوت‌های جزئی‌ای با PaaS داره.

  • ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ در۱۱:۲۶ ب٫ظ

    درود؛

  • ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ در۱۱:۲۷ ب٫ظ

    سلام

نظرات بسته شده است.