اگر بخواهید نرم‌افزارهایی را که با کانتینر (Container) اجرا کرده‌اید، به‌شکل مناسبی مدیریت و مقیاس‌دهی کنید، کوبرنتیز (Kubernetes) یکی از بهترین ابزارهایی است که برای این‌کار در اختیار شما قرار دارد. این ابزار که به‌شکل متن‌باز برای سامان‌دهی Container طراحی شده است، می‌تواند به شما در پیاده‌سازی، مدیریت و مقیاس‌دهی آنی کمک کند

کوبرنتیز، مدیریت کلاسترهایی که ماشین‌های اجرایی Container هستند را ساده و کارآمد خواهد کرد. این فناوری که برای نخستین بار به‌دست مهندسان گوگل توسعه داده شده، ابزاری مناسب برای میزبانی از برنامه‌هایی است که در فضای ابری توسعه داده می‌شوند. کوبرنتیز می‌تواند ماشین‌های حقیقی و مجازی در دسترسش را به‌شکل یک کلاستر در یک شبکه‌ی یکسان کنار هم جمع کند. در این حالت به هر ماشین در کلاستر یک نقش داده می‌شود. 

کوبرنتیز چیست و چگونه کار می‌کند؟ 

در ابتدا یک یا چند سرور به‌عنوان سرور اصلی یا Master انتخاب می‌شوند تا وظایف پردازشی و مدیریت کلاستر را برعهده بگیرند. این سرورها ارایه‌ی API برای کاربران، بررسی سلامت سرورهای دیگر و بار کاری و سامان‌دهی ارتباط بین اجزای مختلف را انجام می‌دهند. به همین دلیل، سرورهای Master نقطه‌ی اصلی ارتباط با کلاستر شناخته شده و منطق مرکزی کوبرنتیز را برعهده دارد. 

سایر ماشین‌ها در کلاستر به‌عنوان Node شناخته می‌شوند. این سرورها بار درخواست‌ها را پذیرفته و آن را با منابع محلی و خارجی اجرا می‌کنند. برای آن‌که ایزوله‌سازی، انعطاف و مدیریت پایدار وجود داشته باشد، کوبرنتیز تمامی برنامه‌ها و سرویس‌ها را در Container اجرا می‌کند. به این ترتیب، هر سرور Node می‌تواند دستورهای ایجاد و حذف Containerها را از سرور Master دریافت کرده و آن‌ها را برای جابه‌جایی ترافیک شبکه عملی کند. 

چرا باید از کوبرنتیز استفاده کرد؟ 

کانتینرها راه بسیار مناسبی برای ایجاد و مدیریت برنامه‌های شما هستند. اما در یک محیط نرم‌افزاری، شما نیاز دارید تا بتوانید کانتینرها را مدیریت کرده و اطمینان پیدا کنید که برنامه‌های شما به‌شکل مناسبی در حال اجرا است و از شبکه خارج نشده است. وقتی یک کانتینر قطع می‌شود، یکی دیگر به‌شکل جایگزین فعال شود، نیاز به یک سیستم مدیریت‌کننده دارد 

کوبرنتیز نقش مدیریت سیستم را برای شما بازی می‌کند. این قابلیت، یک فریم‌ورک مناسب برای اجرای انعطاف‌پذیر در سیستم‌های توزیع‌شده را فراهم می‌کند. کوبرنتیز می‌تواند مقیاس‌پذیری مناسبی را فراهم کرده و قطعی برنامه‌های شما را به حداقل برساند. 

مزایای کوبرنتیز

استفاده از کوبرنتیز چه مزایایی دارد؟

استفاده از کوبرنتیز در اجرای برنامه‌ها، می‌تواند مزایایی را برای شما به ارمغان بیاورد. در ادامه با مهم‌ترین مزایای کوبرنتیز آشنا می‌شوید. 

تعادل در اجرای بار کاری 

با استفاده از کوبرنتیز شما خیال‌تان از بابت پایداری سیستم راحت خواهد بود. چرا که کوبرنتیز می‌تواند میان استفاده‌ی کانتینر از DNS یا استفاده ازIP تصمیم بگیرد. به این ترتیب اگر ترافیک شبکه در یک کانتینر بالا باشد، کوبرنتیز می‌تواند بار درخواست‌ها را متعادل‌سازی کند و با توزیع ترافیک شبکه، باعث پایداری سرویس شود. 

مدیریت فضای ذخیره‌سازی 

کوبرنتیز این امکان را به شما می‌دهد تا به انتخاب خودتان یک فضای ذخیره‌سازی را به سیستم اضافه کنید. توجه داشته باشید که این فضا می‌تواند فضای ابری عمومی یا خصوصی یا حتا یک فضای ذخیره‌سازی محلی باشد. با این تعریف، کوبرنتیز دست شما را باز می‌گذارد تا هنگام نیاز بتوانید با بهترین انتخاب، کار خود را ‌پیش ببرید. 

خودترمیم‌گری 

کوبرنتیز می‌تواند کانتینرهایی که به مشکل خورده‌اند را Restart کند یا با موارد سالم دیگر، جایگزین کرده و حتا کانتینرهایی که به پیغام‌ها پاسخ نمی‌دهند را از بین ببرد. کوبرنتیز با خارج کردن کانتینرهای معیوب از مدار، آن را در اختیار کاربران قرار نمی‌دهد تا زمانی‌که آماده‌ی ارایه خدمت باشند. این خودترمیم‌گری باعث می‌شود تا کوبرنتیز سیستم شما را بهبود داده و پایداری آن را افزایش دهد. 

امنیت و مدیریت پیکربندی 

با استفاده از کوبرنتیز میتوانید اطلاعات امنیتی حساس مانند رمزها، توکن‌های اعتبارسنجی و کلیدهای SSH را ذخیره کنید. علاوه‌براین شما می‌توانید این رمزها یا پیکربندی برنامه‌ها را توسعه داده و به‌روزرسانی کنید، بدون آن‌که نیاز به بازسازی داده‌های کانتینر یا نمایش رمزها در انبوه پیکربندی‌ها باشد 

بازآفرینی خودکار نقش‌ها 

یکی دیگر از مزایای کوبرنتیز این است که شما می‌توانید شرایط دل‌خواه مربوط به هر کانتینر توسعه‌یافته را برای کوبرنتیز توصیف کنید تا بتواند شرایط موجود را با یک دستور کنترل‌شده به شرایط دل‌خواه شما تغییر دهد. برای مثال، شما می‌توانید کوبرنتیز را تنظیم کنید تا به‌شکل خودکار کانتینرهای جدیدی ایجاد کند و سپس با حذف کانتینرهای موجود، همه‌ی منابع آن‌ها را به کانتینرهای جدید اختصاص دهد 

استفاده بهینه از منابع با کوبرنتیز 

استفاده از منابع با بهترین بهره‌وری در کلاسترهای شبکه‌شده یکی از جدی‌ترین دغدغه‌ها در این زمینه است. شما می‌توانید به کوبرنتیز اعلام کنید که هر سرور Node به چه میزان پردازشگر (CPU) و RAM نیاز دارد تا کوبرنتیز با تنظیم دقیق مقدارها، بتواند منابع را به‌شکل بهینه میان سرورها تقسیم کند. 

کانتینر ابری ابر آروان 

تیم‌های برنامه‌نویس ترجیح می‌دهند که با پیاده‌سازی سرویس‌های ابری، سرعت برنامه‌ها و سرویس‌های جدید خود را افزایش دهند. هم‌چنین سادگی پیاده‌سازی، بهینه‌سازی و اصلاح برنامه‌ها باعث می‌شود تا سرویس‌های مبتنی بر ابر، مورد علاقه‌ی برنامه‌نویسان باشد. اپلیکیشن‌های بزرگ نیاز دارند تا چندین کانتینر ایجاد کرده و روی چندین سرور اجرا شوند. کوبرنتیز این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید مدیریت بهتری بر کانتینرها داشته باشید. 

شما می‌توانید با استفاده از محصول کانتینر ابری آروان، از همه‌ی مزایای کوبرنتیز و سرویس‌های این ابزار بهره‌مند شوید.