فرهاد فاطمی؛ هم‌بنیان‌گذار و ناخدای فنی ابر آروان روز یک‌شنبه ۱۹ خرداد در بخش آغاز یک راه نو نمایشگاه اینوتکس ۲۰۱۹ از زیرساخت‌های ابری و تفاوت‌های آن با زیرساخت‌های سنتی گفت. این‌که تفکرات قدیمی در کنار شیوه‌ی زندگی و کار ناندرتالی می‌تواند چگونه در این دنیای فست‌فودی یک کسب‌وکار را به‌ دردسر بیندازد و در مقابل آن، استفاده از فرصت‌هایی که زیرساخت‌های ابری به همراه آورده‌اند چگونه می‌تواند کارگشای کسب‌وکارهای امروزی باشد.

در ادامه متن سخنرانی فرهاد فاطمی آمده است.

ناندرتال‌ها در دنیای فست‌فودی

احتمالن خیلی‌هاتون نادرتال‌ها یا انسان‌های اولیه رو می‌شناسید. اونا صبح که از خواب پا می‌شدن تا شب دنبال نیازهای اولیه‌شون بودن.

اون‌ها باید کلی دنبال شکار می‌گشتن، شکارهای مناسب پیدا می‌کردن، و بعد ساعت‌ها تلاش می‌کردن که بتونن شکار کنن (البته اگر شانس میاوردن و خودشون شکار نمی‌شدن) …. بعد از همه‌ی بدو بدوها شکارشون رو می‌نداختن روی دوش‌شون و برمی‌گشتن خونه. یعنی در واقع برمی‌گشتن غار…

احتمالن تو غار و یک جایی اون نزدیک‌ها آتیش درست می‌کردن، شکار رو به سیخ می‌کشیدن و شروع می‌کردن به خوردن.

 ولی تا حالا فکر کردید مهم‌ترین اتفاقی که تونست این دور باطل رو نابود کنه چی بود؟

حتمن خیلی اتفاق‌های مختلف بوده، اما یکی از مهم‌ترین‌هاش تخصصی شدن کارها بود؛ یعنی تقسیم کار اول بین افراد، بعد بین گروه‌ها و بعد بین قبیله‌ها.

من و دو نفر دیگه اندازه‌ی کل قبلیه شکار می‌کنیم… تو و دو نفر دیگه برای همه آشپزی کنید. یکی با ۲ نفر دیگه به اندازه‌ی مصرف همه، سیخ و اجاق درست کنید.  ۲و ۳ نفر هم باید پیدا کنیم که با پوست باقی‌مونده‌ی حیوان‌ها لباس درست کنن.

جهان چشم‌هاش رو روی هم گذاشت و هزاران سال گذشت و ماها متولد شدیم. تو یک دنیایی که شاید هیچ شباهتی به اون دنیای ناندرتال‌ها نداره.

یک جهان فست‌فودی. جهانی که آدم‌ها در اون حتا حوصله‌ی صبر کردن برای پخته شدن یک غذا رو هم ندارن، چه برسه به این‌که شکار کنن، تمیز کنن، و از شب قبلش آبگوشتش کنن برای فردا.

جهان امروز فست‌فودیه… کن فیکونه… من می‌گم غذا و باید غذا سریع این‌جا باشه؛ چون من به غذا نیاز دارم که بتونم وقت خودم رو بذارم کد بنویسم. نیاز دارم که بتونم وقت خودم رو بذارم ساختمان بسازم. نیاز دارم که بتونم وقت خودم رو بذارم ماشین بسازم.

سال‌های سال گذشته، ولی تفکر نادرتال‌ها هنوز در سر خیلی‌هامون باقی مونده.

درسته قبول کردیم که لازم نیست، خودمون کارخانه‌ی تولید نمک داشته باشیم، خودمون شکار کنیم، خودمون خونه بسازیم، خودمون از پشم نخ و از نخ لباس ببافیم، خودمون از شیر، ماست و از ماست دوغ بگیریم.

ولی هنوز فکر می‌کنیم در جایگاه تولیدکننده‌ی نرم‌افزار باید همه‌ی کارها رو خودمون انجام بدیم.

فکر می‌کنیم از سیستم تیکتینگ تا مانیتورینگ تا ابزارهای مارکتینگ رو باید خودمون اختراع کنیم. و از همه فاجعه بارتر، کل زیرساختی که لازم داریم رو خودمون راه بندازیم!

ناندرتال‌ها هنوز اعتقاد دارن که همه‌ی کار رو باید خودشون انجام بدن و با مفهوم as a Service نمی‌تونن ارتباط برقرار کنن.

اصطلاح ابداع دوباره چرخ رو همه شنیدین. نادرتال‌ها در دنیای فست‌فودی

  • خودشون می‌رن سرور پیدا می‌کنن
  • توی دردسر‌های تهیه و خرید و نصب توی دیتاسنتر میفتن
  • همیشه بیش‌تر از نیازشون خرید و هزینه می‌کنن

و تازه این می‌شه شروع دردسرهاشون:

  • maintenance سخت‌افزارها
  • تعویض سخت‌افزارهای خراب
  • نیاز به HA سخت‌افزاری در همه‌ی لایه‌ها

و در نتیجه، هزینه‌ی دو برابری، زیرساخت مجازی‌سازی و خیلی موارد دیگه که شاید اولش دیده نشن.

اما در دنیای فست‌فودی، سرعت خیلی مهمه! رقبای ناندرتال‌ها خیلی سریع‌تر، راحت‌تر و کم‌هزینه‌تر به نیازهاشون می‌رسن.

ما در ابر آروان هدف‌مون اینه که تمام نیازهای زیرساختی IT رو پوشش بدیم. ما یک زیرساخت یکپارچه ابری ارایه می‌کنیم. این زیرساخت یکپارچه شامل ۸ محصول ابری می‌شه؛ DNS ابری، شبکه‌ی توزیع محتوا یا CDN، امنیت ابری، رایانش ابری، فضای ذخیره‌سازی ابری، پلتفرم ویدیو، پخش زنده و تبلیغات ویدیو.

این محصولات به‌شکل Integrated باهم کار می‌کنن و شما بسیار راحت و با چند تا کلیک می‌تونین ازشون استفاده کنین، بدون این‌که نیاز باشه جایی درخواستی ثبت کنین، تلفنی بزنین، منتظر بمونین یا جایی برین.

فقط ثبت‌نام می‌کنین، هزینه‌هاتون رو پرداخت می‌کنین و درلحظه، سرویس رو فعال و استفاده می‌کنین.

اما یکی از مزیت‌های زیرساخت‌های ابری ساختار محاسباتی Pay-As-You-Go هست؛ ما بهش می‌گیم «هر چه‌قدر آش بخوری، همون‌قدر پول می‌دی».

یعنی شما الان نیاز دارید یک سرور ابری داشته باشین با ۱۰ هسته CPU و ۳۲ گیگ رم، این سرور رو می‌سازین و استفاده می‌کنین. بعد از ۱۰ دقیقه می‌بینین که الان اون‌قدر استفاده ندارین و  یک هسته با یک گیگ رم هم فعلن جواب نیازتون رو می‌ده، خیلی سریع و آنی منابع رو کاهش می‌دین و فقط هزینه‌ی همون ۱۰ دقیقه رو برای ۱۰ هسته و ۳۲ گیگ پرداخت می‌کنین.

یا در محصول CDN یک وب‌سایت کم بازدید دارید که کم‌تر از ۲۰ گیگابات در ماه ترافیک مصرف می‌کنه می‌تونید از محصول CDN به رایگان استفاده کنین و هر وقت ترافیک‌تون بیش‌تر شد همون قدری که ترافیک دارین پرداخت می‌کنین و بابت استفاده از فیچرهای مختلف پولی پرداخت نمی‌کنین.

اگر ویدیویی دارین تا ۱۰ گیگابایت استوریج و ۲۰ گیگابایت ترافیک رایگان استفاده و تست می‌کنین و بعد از اون به مقدار مصرف‌تون هزینه پرداخت می‌کنین.

با این روش شما می‌تونین از ۲۰ تا ۲۰۰ درصد در هزینه‌هاتون صرفه‌جویی کنین.

بیاین حالا یک سناریو رو از استفاده‌ی محصولات ابری آروان ببینیم و امکانات مختلف ابری که بهتون کمک می‌کنه تا خیلی سریع محصول‌تون رو پروداکشن کنین بررسی کنیم.

فرض کنید شما یک فروشگاه اینترنتی دارین، به‌راحتی می‌تونین به‌جای استفاده از کلی سرور فیزیکی، در کم‌تر از ۳۰ ثانیه تعداد نامحدودی سرورهای ابری در اختیار داشته باشید، دیتاسنترتون، سیستم‌عاملی که می‌خواید، میزان RAM و CPU که نیاز دارید رو انتخاب کنین.

تنظیمات شبکه و تنظیمات امنیتی‌تون رو همین‌جا انجام بدین و در زمان بسیار کوتاهی یک زیرساخت ابری برای کسب‌وکارتون داشته باشین.

زیرساختی که تمام هزینه‌هاش به‌شکل دقیقه‌ای محاسبه می‌شه و به‌تناسب مصرف‌تون نه بیش‌تر!

زمانی هم که کمپین داشته باشین به‌راحتی می‌تونید این منابع رو افزایش بدین و با پایان کمپین منابع رو کاهش بدین.

اما برای کسب‌وکار اینترنتی شما فقط در اختیار داشتن زیرساخت کافی نیست؛ شما باید بتونید به صدها هزار یا میلیون‌ها کاربر هم‌زمان هم پاسخ بدید پس باید محتواتون رو توزیع کنین تا از نزدیک‌ترین نقطه‌ی جغرافیایی به دست کاربران‌تون برسه.

این‌جا دیگه فقط بحث سریع‌تر لود شدن محتوا نیست، محدودیت‌های یک دیتاسنتر یا یک تامین کننده‌ی پهنای بانده که حل می‌شه.

شما می‌تونید بیاین در کنار محصول رایانش ابری که از قبل فعال کردین، به‌سادگی محصول شبکه‌ی توزیع محتوا یا CDN رو برای خودتون فعال کنین که به شما امکان می‌ده به کاربران نامحدودی در لحظه پاسخ بدین.

اما امنیت شما در این فضای آنلاین هم مطرحه، جایی که ممکنه رقباتون یا باج‌گیران مجازی بخوان با حملات سایبری و حملات DDoS باج‌خواهی یا کسب‌وکارتون رو مختل کنن؛ محصول امنیت ابری آروان به‌ شما کمک می‌کنه که با فعال‌سازی سریع و ساده‌ی WAF، تعریف محدودیت درخواست‌ها از سمت کاربران و فعال‌سازی DDoS Protection برای دفع حملات لایه‌ی شبکه و حملات لایه ۷ می‌تونید امنیت سایبری کسب‌وکارهای آنلاین را تامین کنین.

از طرفی ممکنه که شما بخواین از پخش زنده ویدیو برای فروش محصولات‌تون استفاده کنید و به بستری شبیه لایو اینستاگرام نیاز داشته باشین تا تعداد نامحدودی از کاربران بتونن هم‌زمان ویدیو شما رو ببینن؛

این‌جاست که بستر پخش زنده ابر آروان به کمک شما میاد، از راه پنل یا API، ویدیوتون رو آپلود و به کیفیت‌های گوناگون تبدیل می‌کنین. این ویدیو برای تمام سیستم‌عامل‌ها، مرورگرها و تمام Deviceها سازگار می‌شه و درنهایت در یک فضای ابری ذخیره می‌شه.

از این‌جا به بعد هر کاربری می‌تونه با توجه به پهنای باند لحظه‌ای خودش، بهترین کیفیت ویدیو رو ببینه.

می‌بینیم که در دنیای فست‌فودی و تخصصی امروز ما، یک زیرساخت پایدار، با پرداخت Pay-AS-You-Go می‌تونه چند منفعت برای کسب‌وکار آنلاین شما داشته باشه؛ اقتصادی‌ترین راه‌حل زیرساختی براتون هست و Time-To-Market رو به شکل چشم گیری براتون کاهش می‌ده. چون شما به‌جای فکر کردن به زیرساخت، تمام تمرکز و حواس‌تون رو به Core Business می‌ذارید و سرمایه‌ی اولیه‌تون رو هم صرف توسعه‌ی کسب‌وکارتون می‌کنین.

خوبه که در این دنیای فست‌فودی امروز مثل ناندرتال‌ها نباشیم…