امروزه که داده‌ها با ارزش‌ترین دارایی ما هستند، مشکلات مختلفی در زمینه‌ی ذخیره‌سازی و نگهداری از آن‌ها وجود دارد. دنیای ارتباطات و تولید اطلاعات به سرعت در حال تغییر است و با گذشت زمان، بسیاری از کسب‌وکارهای آنلاین که از سرورها و دیتاسنترهای سنتی قدیمی استفاده می‌کنند دیگر نمی‌توانند پاسخ‌گوی نیازهای گسترده‌ی مشتریان باشند. به همین دلیل برای دسترسی‌پذیری و حفاظت از اطلاعات و مدیریت داده‌های خود و مشتریان‌شان به استفاده از سرور ابری روی آورده‌اند.

در این مقاله به بررسی سرورهای ابری و دلیل ارجحیت آن‌ها نسبت به سایر روش‌ها می‌پردازیم و به این پرسش پاسخ می‌دهیم که چرا شرکت‌های بزرگ، استفاده از سرور ابری را به سایر روش‌ها ترجیح می‌دهند؟

سرورهای سنتی چگونه عمل می‌کنند؟

در واقع سرورهای میزبانی سنتی به دو شکل اختصاصی و اشتراکی ارایه می‌شوند:

  • یک شرکت برای خرید سرور اختصاصی، باید هزینه‌ی منابع کامل یک یا چند سرور را پرداخت کند. در این حالت کلاینت مقدار مشخصی از پهنای باند، CPU، RAM و فضای درایو اختصاصی را در اختیار دارد و می‌تواند کنترل کاملی روی منابع سرورها داشته باشد.
  • استفاده از سرور اشتراکی بیش‌تر در بین کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ​​رایج است. در این نوع میزبانی، کلاینت فقط برای مقدار مشخصی از فضای ذخیره‌سازی روی یک سرور واحد، هزینه پرداخت می‌کند و منابع آن سرور به وسیله‌ی وب‌سایت‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع سرورها یک راه مقرون‌به‌صرفه و کم‌هزینه برای میزبانی وب‌سایت یا اپلیکیشن هستند و شرکتی که این خدمات میزبانی را ارایه می‌دهد، مسوول مدیریت، نگهداری و به‌روزرسانی واحدهای آن است.

معایب سرورهای سنتی

سرورهای سنتی و مخصوصن سرور اشتراکی، معایب مختلفی دارند، از جمله این‌که:

  • از آن‌جایی که منابع یک سرور واحد بین تعدادی وب‌سایت مختلف به اشتراک گذاشته شده است، افزایش ترافیک آن‌ها می‌تواند به معنای کاهش عملکرد وب‌سایت شما باشد.
  • نقض‌های امنیتی و سایر مشکلات عملکردی در سایت‌های دیگر باعث می‌شود که این مشکلات، سایت شما را هم درگیر کند و امنیت اطلاعات‌تان را به خطر بیندازد.
  • اگر سرور با مشکلات فنی مواجه شود، همه‌ی وبسایت‌هایی که از آن سرور برای میزبانی استفاده می‌کنند، تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

سرور ابری (Cloud Server) چیست؟

صنعت Web Hosting یا میزبانی وب، از سال‌های گذشته (دهه ۱۹۵۰ میلادی) تا کنون به طور مداوم در حال تکامل بوده‌ است. این خدمات که در ابتدا با ارایه‌ی هاست اختصاصی تحت سرور (Dedicated Server-Based Hosting) در اختیار کاربران قرار گرفت، در نهایت به هاست اشتراکی و تنظیمات هاست پیشرفته‌تری مانند سرور مجازی (Virtual Private Server) و سرور ابری تبدیل شد. سطح بالای مقیاس‌پذیری، افزونگی داده‌ها و امنیت سرورهای ابری، آن‌ها را به گزینه‌ی محبوبی برای انواع وب‌سایت‌ها از جمله وب‌سایت‌های فروشگاهی، رسانه‌ای و… تبدیل کرده است.

سرور ابری روشی مدرن برای میزبانی وب‌سایت است که در آن داده‌های یک سایت در چندین سرور مختلف ذخیره می‌شوند. در واقع سرور ابری یک فناوری نسبتن جدید است، اما باید بدانید که اگر به دنبال یک روش هاستینگ کم‌هزینه، انعطاف‌پذیر و با مقیاس‌پذیری بالا هستید، زمان آن فرا رسیده است که به فکر استفاده از زیرساخت ابری باشید.

تفاوت سرور ابری با سایر سرورها چیست؟

تفاوت اساسی بین سرور ابری و روش‌های قدیمی میزبانی وب‌سایت در این است که در میزبانی سنتی، داده‌های وب‌سایت تنها در یک سرور ذخیره می‌شوند، اما در سرور ابری می‌توان داده‌ها را در چند سرور ذخیره کرد. این تفاوت اساسی بین سرور ابری با روش‌های دیگر مزایای زیادی را به همراه دارد که آن را به محبوب‌ترین گزینه برای شرکت‌های کوچک و بزرگ تبدیل کرده است.

سرور ابری

چرا سرورهای ابری محبوبیت زیادی بین شرکت‌های بزرگ دارند؟

به دلیل مزایای متعددی که سرورهای ابری، نسبت به سرورهای فیزیکی اختصاصی و اشتراکی دارند، شرکت‌های بزرگ ترجیح می‌دهند از سرورهای ابری استفاده کنند. مهم‌ترین مزایای سرورهای ابری به شرح زیر است:

افزونگی‌ داده‌های حجیم

زمانی که بخشی از داده‌ها از بین می‌روند، صحبت‌های زیادی در مورد هک، بدافزارها و انواع دیگر حملات سایبری به میان می‌آید، اما حملات همیشه باعث از بین رفتن اطلاعات نمی‌شوند، گاهی بسیاری از داده‌ها به دلیل مشکلات فنی مثل از کار افتادن هارد دیسک، سرورها، شبکه‌ها و… از بین می‌روند.

در چنین شرایطی، یک وب‌سایت تنها در حالی در دسترس باقی می‌ماند که شما راهی برای حفظ داده‌های خود داشته باشید. به عبارت دیگر، شما به یک سرور با معماری نیاز دارید که افزونگی داده‌های آن (Data Redundancy) بالا باشد. سرور ابری امنیت داده‌های شما را تضمین می‌کند؛ زیرا همان‌طور که قبلن ذکر شد، داده‌ها در چندین سرور ذخیره می‌شوند و این یعنی یکپارچگی داده‌های شما حفظ می‌شود و اگر مشکلی برای یکی از نسخه‌های داده‌ پیش بیاید، حداقل دو نسخه‌ی دیگر در زیرساخت ذخیره شده است.

این موضوع برای شرکت‌های بزرگ که با حجم انبوهی از اطلاعات سر و کار دارند و اغلب داده‌های خود را ذخیره و استفاده می‌کنند، بسیار ارزشمند است.

امنیت پیشرفته

برای درک مزایای امنیتی واقعی سرورهای ابری، باید بدانید که داده‌ها دقیقن چگونه در یک سرور ابری ذخیره می‌شوند. در هاست فیزیکی، اطلاعات وب‌سایت روی یک سرور قرار می‌گیرند و در سرور ابری، داده‌ها در چندین سرور ذخیره می‌شود. اما، عامل دیگری که در اینجا باید در نظر گرفته شود، حرکت داده‌ها است.

مزیت امنیتی دیگر سرور ابری این است که تمام اطلاعات موجود در آن به‌شکل همه‌جانبه، رمزگذاری می‌شوند، در حالی که همه سرورهای فیزیکی، از یک نوع رمزگذاری محدود استفاده می‌کنند. این رمزگذاری همه‌جانبه در سرورهای ابری به این معناست که حملات MitM یا Man in the Middle (جایی که داده‌ها در حین انتقال، به سرقت می‌روند) کاملن بی‌معنی هستند و امکان سرقت اطلاعات وجود نخواهد داشت. بنابراین از آن‌جا که شرکت‌های بزرگ، داده‌های حساس زیادی از مشتریان خود دارند، با سرور ابری می‌توانند به درستی از اطلاعات خود و مشتریان‌شان محافظت کنند. به عبارتی، سرور ابری یک لایه‌ی امنیتی اضافی به این شرکت‌ها می‌دهد که روش‌های هاستینگ سنتی، نمی‌توانند به راحتی این کار را انجام دهند.

مدیریت راحت

معماری پیچیده بزرگ‌ترین مزیتی است که سرور ابری دارد. در یک سرور ابری داده‌ها رمزگذاری، منتقل و در مکان‌های مختلف ذخیره می‌شوند و این یک ست‌آپ پیچیده است.

با این حال، مشتریان اصلن نباید نگران آن باشند. سرور ابری مانند سرور فیزیکی، داشبورد ساده‌ای دارد که استفاده از آن آسان است. این موضوع برای شرکت‌های بزرگ به این معناست که آن‌ها مجبور نیستند برای مدیریت کارهایی که باید با سرورها انجام دهند، هزینه‌ی زیادی را برای استخدام کارشناسان مربوطه صرف کنند. توانایی کار با پلتفرم سرور ابری خیلی ساده است و تقریبن هر کسی که توانایی کار با کامپیوتر را داشته باشد، می‌تواند یک برنامه در سرور ابری را مدیریت کند.

عملکرد بهتر

قطعن عملکرد یا Performance یک سرور هنگام میزبانی، عامل مهمی است. سرور ابری در این مورد نیز نسبت به بسیاری از سرورهای دیگر برتری دارد. در سرورهای سنتی و به‌ویژه سرور اشتراکی که هیچ ایزوله‌سازی در آن وجود ندارد، عملکرد سرور به بارگذاری سرور (Server Load) در آن لحظه‌ی خاص بستگی دارد. بنابراین اگر وب‌سایت دیگری از منابع زیادی استفاده کند، به عملکرد سرور و در نتیجه به وب‌‌سایت شما لطمه وارد می‌شود. اما با سرور ابری، مجبور نیستید با هیچ یک از این مشکلات سر و کار داشته باشید.

مقیاس پذیری آسان و راحت

به عمل اضافه کردن منابع به یک سرور یا کاهش منابع از آن، مقیاس‌پذیری گفته می‌شود. این منابع شامل حافظه‌ی ذخیره‌سازی، رم، CPU و حتا پهنای باند ‌است. با رشد دیجیتال یک شرکت، راحتی در مقیاس‌پذیری تبدیل به یک مساله حیاتی شده است.

علت این امر این است که وضعیت شرکت‌های بزرگ ثابت نمی‌ماند و در طول زمان نیازهای مربوط به فناوری اطلاعات و میزبانی از داده‌ها در این شرکت‌ها رشد پیدا می‌کند. اگر شرکت ارایه‌دهنده‌ی خدمات میزبانی، جایی برای رشد در نظر نگرفته باشد و از متدهای قدیمی میزبانی استفاده کند، مقیاس‌پذیری می‌تواند بسیار پیچیده باشد.

با استفاده از سرور ابری و انتخاب یک شرکت مناسب برای دریافت خدمات میزبانی، اضافه کردن منابع به یک سرور ابری، تنها چند دقیقه زمان خواهد برد. برای شرکت‌های بزرگ که همواره در حال برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی مهم هستند یا به هر دلیلی ترافیک بالایی دارند،‌ مقیاس‌پذیری آسان یک امر حیاتی است. این قابلیت به آن‌ها اجازه می‌دهد تا افزایش ترافیک ورودی به سایت‌های خود را به خوبی مدیریت کنند.

نتیجه

سرور ابری با هر یک از انواع سرور، تفاوت پایه‌ای دارد. این تفاوت، به نحوه‌ی ذخیره و محل نگهداری اطلاعات برمی‌گردد و مزایای بسیار زیادی را برای مشتریان به دنبال خواهد داشت. سرور ابری تنها مناسب شرکت‌های بزرگ نیست. با گذشت زمان، سرورهای ابری در میان وب‌سایت‌های متوسط و کوچک نیز بسیار محبوب شده‌ا‌ند.

اگر شرکت یا سازمانی بزرگ هستید و برای توسعه سرویس‌های خود به زیرساختی جدید و پایدار نیاز دارید، می‌توانید با استفاده از راهکارهای سازمانی ابر آروان، به طیف وسیعی از امکانات سفارشی‌سازی‌شده دسترسی داشته باشید و بدون داشتن کم‌ترین دغدغه‌ کسب‌وکار خود را در مسیر رشد قرار دهید.