پلتفرم تبلیغات ویدیویی از پرطرفدارترین قابلیتهای تبلیغاتی در فضای آنلاین است که امکان نمایش تبلیغ را در ابتدا، میان یا انتهای ویدیو فراهم میکند. این تبلیغات نیز مانند تبلیغاتی که شما در یک برنامهی تلویزیونی میبینید، روی ویدیو و محتواهایی که در سایت یا اپلیکیشن پخش میکنید، نمایش داده میشوند.
در این مطلب، نخست به این میپردازیم که این تبلیغات چند نوع هستند و با چه استانداردهایی عرضه میشوند، سپس یک بررسی کلی از پلتفرم تبلیغات ویدیویی ابر آروان خواهیم داشت.
انواع تبلیغات ویدیویی
تبلیغات ویدیوی سه نوع هستند که در ادامه به معرفی هر یک میپردازیم.
- تبلیغات خطی (Linear ads)
از انواع تبلیغات ویدیویی است که در پیش (Pre-Roll)، پس (Post-Roll) یا با وقفهایی در میان (Mid-Roll) محتوای ویدیویی نمایش داده میشوند.
در همین دستهبندی، اگر چند تبلیغ همنوع را پشت سر هم نمایش دهیم به مفهوم AdPod اشاره کردهایم. برای نمونه دو یا سه (Pre-Roll) پشت سر هم نمایش داده، سپس محتوای اصلی پخش شود.
- تبلیغات غیرخطی (Non-linear ads)
تبلیغات ویدیویی، تصویری یا متنی است که در حین پخش محتوا در بخش پایین ویدیو نمایش داده میشود و در روند پخش محتوا اختلال یا وقفه ایجاد نمیکند.
- تبلیغات مجاور (Companion ads)
تبلیغات ویدیویی، تصویری یا متنی است که در کنار پخشکننده (Player) نمایش داده میشوند.
- انواع استانداردهای عرضهی تبلیغات ویدیویی
سازمان Internet Advertising Bureau یا (IAB) مجموعهای از استانداردها و مشخصات را برای عرضهی تبلیغات ویدیویی تهیه و توسعه میدهد که موارد زیر را شامل میشوند:
توضیحات | مشخصه |
استانداردی برای عرضه، پخش و پیگری کردن (Tracking) رخدادهای (Event) تبلیغ | (VAST (Video Ad-Serving Template |
استانداردی که اجازهی برقراری ارتباط (Communicate) بین تبلیغ و پخشکننده (Player) را فراهم میکند.
برای نمونه اگر کاربر یک تبلیغ Non-linear را کلیک کرد، پخش محتوای اصلی متوقف شود. |
(VPAID (Video Player Ad-Serving Interface |
استانداردی که یک پلیلیست از تبلیغات را ارایه میدهد و زمان آنها را مشخص میکند. | (VMAP (Digital Video Multiple Ad Playlist |
به بیانی دیگر میتوان گفت:
- استاندارد VAST: تبلیغ و مشخصات آن را توصیف میکند.
- استاندارد VPAID: شیوهی ارتباط تبلیغ و پلیر را مشخص میکند و اینکه با واقع شدن هر رخدادی از تبلیغ چه اتفاقی باید سمت پلیر (Client-Side) شکل بگیرد.
- استاندارد VMAP: زمانهای نمایش تبلیغات را مشخص میکند، که Pre/Mid/Post roll باشد.
امکانات پلتفرم تبلیغات ویدیویی ابر آروان
پلتفرم تبلیغات ویدیویی ابر آروان، شامل سه قسمت اصلی زیر است:
- فولدرها
- تبلیغات
- کمپینها شامل
- تعریف فیلترها (OS – Device – Browser)
- وزندهی به تبلیغات
- تعریف محدودیتهای نمایش
فولدر
ساختاری برای دستهبندی کردن تبلیغات است.
تبلیغات
در این قسمت تبلیغات ویدیویی تعریف میشوند و مشخصات آنها شامل موارد زیر تعریف میشود:
- آپلود فایل ویدیویی تبلیغ
- تعریف URL که کاربر با کلیک روی تبلیغ به این آدرس منتقل میشود.
- عنوان و توضیحات
- نوع تبلیغ
- امکان رد کردن تبلیغ (Skip)
کمپین
مهمترین قسمت پلتفرم تبلیغات، کمپینها هستند، در این قسمت میتوانید هر تعداد تبلیغی که در نظر داشته باشید به یک کمپین اضافه کنید و برای هر کدام بهشکل مجزا قوانین و شرایط نمایش مختلف تعریف کنید و درنهایت یک خروجی بر پایهی استاندارد VAST دریافت کنید.
- فیلترها مشخص میکنند که این تبلیغ در چه Browser، Device و OSهایی اجازهی پخش دارد؛ برای نمونه، فقط برای کاربرانی که سیستمعامل ویندوز دارند یا از مرورگر فایرفاکس استفاده میکنند، پخش شود.
- وزن دادن به تبلیغات داخل یک کمپین، عاملی است که شانس نمایش تبلیغات را مشخص میکند؛ برای نمونه، فرض کنید کمپینی شامل دو تبلیغ است و شما هیچ محدودیتی هم برای نمایش تبلیغات تعریف نمیکنید و فقط میخواهید که تبلیغ اول دو برابر تبلیغ دوم به کاربران نشان داده شود، وزن تبلیغ اول را عددی اختیاری مانند ۱۰۰ در نظر میگیرید و وزن تبلیغ دوم را ۵۰ قرار میدهید.
اگر بخواهید شانس نمایش تبلیغ اول سه برابر تبلیغ دوم باشد، میتوانید همین روال را دوباره انجام دهید و وزن تبلیغ اول را سه برابر تبلیغ دوم در نظر بگیرید، مثلن تبلیغ اول ۳۰ و تبلیغ دوم ۱۰.
شیوهی محاسبهی وزنها به این شکل است که در ابتدا وزن تمامی تبلیغات درون یک کمپین جمع میشوند و بهشکل Random عددی از بین آنها انتخاب میشود که آن عدد مشخص میکند کدام تبلیغ باید نشان داده شود و هر چه نسبت وزن تبلیغی بیشتر از بقیه باشد، شانس نمایش آن هم بیشتر میشود.
- محدودیتهای نمایش به این معنا است که در استاندارد VAST هر تبلیغی شامل یکسری رخداد (Event) است و در حالات مختلف نمایش تبلیغ اتفاق میافتند، مواردی مانند «مشاهدهی یک چهارم تبلیغ»، «مشاهدهی نیمی از تبلیغ»، «رد کردن تبلیغ» و…
در این قسمت شما میتوانید برای هر رخدادی سقف تعریف کنید که اگر تبلیغ به آن سقف رسید دیگر نمایش داده نشود؛ برای نمونه، اگر تعداد دفعاتی که تبلیغ تا یک چهارم زمانش مشاهده شد به عدد ۱۰۰ رسید، اگر تعداد دفعات رد کردن تبلیغ به ۵۰ رسید و … دیگر تبلیغ نشان داده نشود.
به تعداد رخدادهای موجود میشود محدودیت نمایش تعریف کرد، همچنین میتوان مشخص کرد که نمایش داده نشدن تبلیغ وابسته به این باشد که تمام (And) محدودیتهای تعریفشده لحاظ شوند یا نه هر کدام که زودتر (Or) به سقف مورد نظر برسند، دیگر تبلیغ نشان داده نشود.
میتوانید اطلاعات کامل تر دربارهی پلتفرم تبلیغات ویدیویی ابر آروان و استفاده از آن را در اینجا بخوانید.