جشنواره‌های فصلی یا مناسبت‌های عمومی در سرتاسر جهان، برای فروشگاه‌های آنلاین یا آفلاین، فرصتی مناسب برای افزایش فروش هستند. با ایجاد تحولات در تجارت الکترونیک و سهولت خرید ‌و فروش‌های اینترنتی، امروزه افراد بیش‌تری ترجیح می‌دهند تا خریدهای‌شان را به شکل آنلاین انجام دهند. عواملی چون سهولت در خرید، تعداد انتخاب‌های بیش‌تر، پرداخت‌های آنلاین یکپارچه و مهم‌تر از همه، تخفیف‌های جذابی که پلتفرم‌ها و فروشگاه‌های آنلاین در مناسبت‌ها و جشنواره‌ها ارایه می‌دهند،  افراد را به خرید آنلاین ترغیب می‌کنند. با این‌تعریف، ترافیک‌های فصلی فرصت فروش و کسب سود مناسبی را برای فروشگاه‌های آنلاین فراهم می‌آورند. شما به‌عنوان صاحب کسب‌وکار آنلاین باید توجه داشته باشید که در روزها و ساعت‌های پیک ترافیکی، کاربران بیش‌تری به وب‌سایت‌‌تان مراجعه می‌کنند و در نتیجه نیازتان به پهنای باند، بیش‌تر می‌شود. بنابراین برای حفظ عملکرد سرویس در این زمان‎‌ها، باید قبل از شروع ترافیک فصلی یا جشنواره‌ای، پیش‌بینی‌ها و برنامه‌های دقیق و مفیدی را برای کسب‌وکار خود طراحی کنید.

نقطه‌ی شروع بهینه‌سازی و حفظ علمکرد وب‌سایت‌ها در ایام پرترافیک، با انتخاب فضای میزبانی مناسب، آغاز می‌شود. به‌همین‌دلیل شما بایداز میان گزینه‌های متعدد میزبانی وب‌سایت مانند سرور ابری یا سرور مجازی (VPS)، مناسب‌ترین زیرساخت را برای میزبانی فروشگاه آنلاین خود انتخاب کنید. مقیاس‌پذیری و امنیت پیشرفته‌ی Cloud Hosting می‌تواند به شما کمک کند تا افزایش غیرمنتظره‌ی ترافیک را به‌راحتی مدیریت کنید.

اطمینان از عملکرد صحیح وب‌سایت در روزهای پیک ترافیکی

اگر سرویس میزبانی وب‌سایت‌تان، به‌دلیل ظرفیت پایین پهنای باند، توانایی پاسخ‌گویی به افزایش حجم ترافیکی را نداشته باشد، وب‌سایت شما از دسترس خارج می‌شود در نتیجه همه‌ی زحمات و هزینه‌هایی که برای بازاریابی و برنامه‌های افزایش فروش متحمل شده‌اید، از بین می‌روند..

تصور کنید همه کارهای پیش‌نیاز یک کمپین فروش قدرتمند، مانند آماده‌سازی محصول/ سرویس، بازاریابی، تبلیغات و حتا آموزش تیم پشتیبانی، به‌درستی انجام شده است تا در نقطه‌ای که باید، آن‌چه کاشته‌اید را برداشت کنید. ناگهان وب‌سایتی که درگاه ورودی و بستر خرید مشتریان شما است از دسترس خارج می‌شود. درست مانند فروشگاهی که با صرف هزینه‌ی بالا در تامین محصولات، دیزاین دکورها، تبلیغات برای جذب خریداران و نیروهای آموزش‌دیده، آماده فروش است اما هنگامی که افراد برای خرید مراجعه می‌کنند، فروشگاه تعطیل و در آن بسته باشد.

راه‌کارهای میزبانی سنتی از منابع مشترک استفاده می‌کنند، که ممکن است ظرفیت کافی برای حفظ عملکرد سایت را هنگام افزایش ناگهانی ترافیک، نداشته باشند و در برابر بار ترافیک اضافی تسلیم شوند. این درحالی‌ است که حتا سرورهای اختصاصی نیز، با وجود دسترسی به منابع بیش‌تر و قوی‌تر، به واسطه‌ی محدودیت‌های سخت‌افزاری، پهنای باند و میزان مشخصی از منابع را در اختیار دارند و اگر به منابع بیش‌تری نیاز داشته باشد، باید سرور از جنبه‌ی سخت‌افزاری ارتقا پیدا کند که این موضوع عمومن سختی‌ها و چالش‌های بسیاری به همراه دارد. از طرف دیگر، این میزان از منابع تنها در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت افزایش ترافیک فصلی، مورد نیاز است و در باقی ایام بدون استفاده باقی می‌ماند که همین امر منجر به تحمیل هزینه‌های اضافی به کسب‌وکار می‌شود.

سرور ابری؛ راه‌حلی مناسب برای افزایش لحظه‌ای منابع

سرور ابری به همه‌ی مشکلات سرورهای اشتراکی و فیزیکی پایان می‌دهد. به‌واسطه‌ی مقیاس‌پذیری بالای سرور ابری، شما با نیاز به منابع بیش‌تر در زمان‌های پیک ترافیکی، فقط با چند کلیک، به‌سادگی می‌توانید ظرفیت منابع میزبانی وب‌سایت‌تان را افزایش دهید و عملکرد بالای فروشگاه الکترونیکی‌تان را حتا در ساعات اوج ترافیک تضمین کنید. هم‌چنین در پایان ترافیک فصلی فروشگاه الکترونیکی‌تان، می‌توانید دوباره منابع را به حالت قبل بازگردانید. این انعطاف در سفارش منابع مورد نیاز در بازه‌های زمانی مختلف، به شما کمک می‌کند وب‌سایت‌تان همیشه با سرعت و عملکردی بالا پاسخ‌گوی درخواست کاربران باشد و امتیاز آپ‌تایم وب‌سایت‌تان نیز افزایش پیدا کند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که برترین وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک، در ترافیک‌های فصلی، امتیاز آپ‌تایم ۹۹.۹٪ داشته‌اند.

 اطمینان از سرعت بالای بارگذاری صفحه‌های وب‌سایت

اگر زمان بارگذاری وب‌سایت شما، بیش از ۳ ثانیه طول بکشد، بیش‌تر از ۴۰٪ مشتریان بالقوه‌تان را از دست خواهید داد. سرعت بارگذاری صفحات سایت، نه‌تنها برای رتبه‌بندی و کسب جایگاه‌های برتر موتورهای جست‌وجو، اهمیت بسیار بالایی دارد، بلکه فاکتور مهمی در افزایش رضایت و تجربه‌ی کاربری بهتر است.

سرعت، نقش چشم‌گیری در افزایش فروش دارد، به‌طوری‌که افزایش ۲ ثانیه‌ای سرعت بارگذاری، می‌تواند نرخ تبدیل شما را تا ۶۶ درصد افزایش دهد. ابزارهایی مانند Google’s Page Speed Insights،  نه‌تنها پارامترهای مختلف مربوط به سرعت صفحات وب‌سایت شما را اندازه‌گیری می‌کند، بلکه برای بهبود سرعت سایت، توصیه‌های ارزشمندی ارایه می‌دهد.

افزایش امنیت وب‌سایت با هدف جلب اعتماد مشتریان

از ایمن بودن وب‌سایت‌تان، زمان‌هایی که سایت ترافیک بالایی را تجربه می‌کند، اطمینان پیدا کنید. برای حفظ امنیت وب‌سایت به موارد متعددی باید توجه کرد. برای مثال، همه‌ی ادمین‌ها باید از یک فرآیند احراز هویت دو مرحله‌ای استفاده کنند و فایروال و آنتی‌ویروس روی سرور نصب شده باشند. هم‌چنین، وب‌سایت شما باید آمادگی مقابله با هرگونه حمله DDoS را پیدا کند. در طرف دیگر باید بدانید که وب‌سایت‌هایی با گواهی SSL، از یک سیستم رمزگذاری برای ارتباط اطلاعات با سرور استفاده می‌کنند. این ویژگی، برای وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک بسیار ضروری است. زیرا فروشگاه‌های الکترونیکی، اطلاعات مهم و ارزشمند کاربران، مانند جزییات کارت اعتباری و اطلاعات شخصی را دریافت می‌کنند.

استفاده از CDN برای مدیریت افزایش ترافیک فصلی

شبکه توزیع محتوا (CDN) راه دیگری برای تخلیه بار سرور و سرعت بخشیدن به زمان بارگذاری هنگام افزایش ترافیک است که می‌توانید افزایش ترافیک فصلی‌تان را به کمک آن مدیریت کنید. در حالی‌که یک وب‌سایت معمولی دارای یک وب‌سرور است، یک شبکه‌ی تحویل محتوا یا CDN، با ایجاد کپی‌های متعدد از محتوای ثابت و ذخیره‌ی آن‌ها در سرورهای توزیع‌شده در مناطق مختلف جغرافیایی، به وب‌سایت اجازه می‌دهد تا از سرورهای مختلف در سراسر جهان بارگیری شود، به‌طوری که هیچ سروری فشار بار ترافیکی بیش‌از حدی را تجربه نکند.

هنگامی‌که کاربر درخواست دسترسی به محتوای سایت را ارسال می‌کند، اطلاعات از نزدیک‌ترین سرور جغرافیایی به مکان فیزیکی کاربر بارگیری می‌شود  و با کوتاه کردن فاصله فیزیکی و افزایش سرعت بارگذاری، عملکرد سایت را به‌میزان چشم‌گیری بهبود می‌دهد. اگر هر یک از سرورها قطع شود، وب‌سایت شما از کار نخواهد افتاد، زیرا وب‌سایت به سادگی از نزدیک‌ترین مکان سرور بعدی بارگیری می‌شود. هم‌چنین CDN از بارگذاری بیش‌ از‌ حد سرور جلوگیری و به‌عنوان اولین خط دفاعی در برابر حملات سایبری و DDoS عمل می‌کند. زیرا مهاجمان دیگر نمی‌توانند آدرس IP سرور اصلی شما را پیدا کنند.

بهینه‌سازی نسخه موبایل وب‌سایت

روزبه‌روز به تعداد کاربرانی که با تلفن همراه از خدمات اینترنت استفاده می‌کنند، افزوده می‌شود. بنابراین، ممکن است تنها داشتن یک وب‌سایت بهینه برای گوشی‌های هوشمند، کافی نباشد. در واقع، پیاده‌سازی اپلیکیشن فروشگاه الکترونیکی‌تان که مناسب پلتفرم‌های مختلف باشد، راه‌کاری کاربردی برای مدیریت ترافیک‌های فصلی خواهد بود.

در فروشگاه‌های اینترنتی، طراحی سایت باید به‌گونه‌ای باشد که کاربر بدون نیاز به زوم یا اسکرول بیش‌ از‌ حد، بتواند خریدش را در کوتاه‌ترین فرآیند انجام داده و تکمیل کند. ابزارهای بسیاری می‌توانند وب‌سایت شما را از نظر بهینه بودن برای موبایل تجزیه ‌و ‌تحلیل ‌کنند. برای مثال ابزار سرچ کنسول گوگل، با ارایه‌ی داده‌های مستند، بینشی کاربردی را برای بهبود وب‌سایت کسب‌وکارهای آنلاین‌ فراهم می‌کند.

افزایش پشتیبانی از مشتریان

افزایش ترافیک ورودی به وب‌سایت، منجر به افزایش امور نیازمند به رسیدگی، در بطن کسب‌وکار می‌شود. در این ایام، درخواست‌های بیش‌تری از سمت مشتریان دریافت و سفارش‌های جدید بیش‌تری ثبت خواهد شد. بنابراین عاقلانه است برای حفظ رضایت خریداران و پاسخ‌گویی سریع‌تر به درخواست مشتریان در ترافیک‌های فصلی، پشتیبانی مشتری را افزایش دهید.

در این راستا اختصاص صفحه یا بخشی از سایت به «پاسخ به پرسش‌های رایج»  نه تنها حجم پرسش‌های خریداران بالقوه از تیم پشتیبانی را کاهش می‌دهد، بلکه منجر به نرخ تبدیل بالاتر نیز می‌شود. هم‌چنین، چت‌های زنده نیز نقش مهمی در تبدیل کاربران به خریداران نهایی ایفا می‌کنند.

ساده‌سازی فرآیند خرید و تسویه‌حساب

حدود ۷۰ درصد از سبدخریدهای رهاشده به‌دلیل وجود مشکلاتی مانند فرآیند پرداخت پیچیده، صفحات حذف‌شده، روش‌های پرداخت یا ارسال محدود و… ایجاد می‌شوند. از طرف دیگر، ایجاد تعداد صفحات بالا، حجم وب‌سایت شما را افزایش داده و زمان بارگذاری سایت را بالا می‌برد. بنابراین سعی کنید فرآیند خرید را در حد امکان ساده و کوتاه کنید. وجود دکمه‌ی خرید سریع در کنار محصول، نه تنها کمک می‌کند مشتری در کوتاه‌ترین زمان، خریدش را تکمیل کند، بلکه سرور شما را از تحمل فشار بار اضافی، حفظ خواهد کرد.

ترافیک فصلی چه‌زمانی افزایش می‌یابد؟

ترافیک فصلی در کسب‌وکارها و حتا محصولات متفاوت، می‌تواند زمان‌های مختلفی داشته باشد. بنابراین باید بتوانید زمان افزایش ترافیک فصلی مرتبط با خدمات و محصولات کسب‌وکارتان را شناسایی  و برای آن برنامه‌ریزی کنید.

بررسی و تحلیل ترافیک فصلی، یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین تحلیل‌هایی است که به مدیران و صاحبان کسب‌وکارهای آنلاین کمک می‌کند تا روندها و تغییرات جست‌وجو و خرید کاربران را در طول سال به‌درستی درک کنند. این بینش نه تنها برای کل سایت، بلکه برای هر دسته و سطح محصول نیز قابل دست‌یابی است. یکی از ابزارهای بسیار کاربردی در این حوزه ابزار گوگل ترندز است.

گوگل ترند یا گوگل ترندز (Google Trends) نه تنها ابزار محبوب متخصصان سئو در فرآیند تحقیق کلمه‌های کلیدی است، بلکه اطلاعات ارزشمندی درباره‌ی میزان جست‌وجوی یک کلمه یا عبارت خاص در بازه‌های زمانی مختلف ارایه می‌کند.

در گوگل ترندز شما می‌توانید تحقیقات‌تان را بر مبنای فاکتورهای مورد نظرتان انجام دهید. برای مثال، می‌توانید مشخص کنید اندازه‌ی جست‌وجو در بازه ۱۲ ماه اخیر، برای یک عبارت خاص، چه میزان بوده و در چه بازه‌های زمانی رشد یا کاهش چشم‌گیری را تجربه کرده است. با توجه به این اطلاعات، می‌توانید ترافیک فصلی حوزه‌ی فعالیت کسب‌وکارتان یا حتا یک محصول یا سرویس خاص را بررسی و شناسایی کنید.

نتیجه گیری

جشنواره‌های فروش با ترافیک‌های فصلی، فرصت مناسبی برای افزایش نرخ فروش و سودآوری بیش‌تر برای کسب‌وکارها هستند. در این مواقع حجم ترافیک ورودی کاربران و میزان تعاملات آن‌ها با سایت، به‌میزان چشم‌گیری افزایش پیدا می‌کند. اگرچه در این ایام، پتانسیل بالایی برای افزایش نرخ جذب و تبدیل وجود دارد، اما اگر به‌درستی مدیریت و انجام نشود، ممکن است بیش از آن‌که مفید باشد، کسب‌وکار شما را متحمل ضررهای متعدد کند. برای مثال، کسب‌وکارهایی که وب‌سایت‌شان از دسترس خارج می‌شود یا نمی‌توانند امنیت تراکنش‌های مالی را تامین کنند، اعتبارشان لطمه می‌خورد و متحمل هزینه‌های هنگفتی می‌شوند. بنابراین، ضروری است که بستر مورد نیاز برای مدیریت صحیح و بهینه این افزایش ترافیک را از پیش فراهم کنید.

شما با انتخاب یک زیرساخت مقیاس‌پذیر مانند سرویس ابری و هم‌چنین استفاده از CDN و دیگر راه‌کارهای ابری، می‌توانید به‌‌راحتی از بروز چالش‌ها و مشکلات متعدد در ساعت‌های پیک ترافیکی پیش‌گیری کنید. سرور ابری آروان به شما این امکان را می‌دهد تا در ترافیک‌های فصلی در کم‌ترین زمان منابع سخت‌افزاری کسب‌وکارتان را افزایش دهید و پس از گذشت روزهای پرترافیک با هدف کاهش هزینه‌ها، میزان و مقدار منابع را به وضعیت قبلی بازگردانید. هم‌چنین از طریق کنترل پنل اختصاصی ابر آروان می‌توانید زیرساخت خود را به‌شکل یکپارچه مدیریت کنید و هنگام بروز مشکل از پیشتیبانی ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته کمک بگیرید.