سرور ابری چیست

با ظهور تکنولوژی و فناوری‌‌های مجازی‌سازی، تعداد سازمان‌‌ها و شرکت‌هایی که سرورهای مجازی را برای میزبانی وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایشان انتخاب می‌کنند، افزایش پیدا کرده‌اند. انتخاب سرورهای مجازی، این فرصت را برای مدیران و صاحبان وب‌سایت‎‌ها فراهم می‌کند که بدون نیاز به درگیری با محدودیت‌ها و پیچیدگی‌های فنی و نگرانی از خرابی سخت‌افزار سرورهای فیزیکی، بتوانند از مزایای سرورهای اختصاصی بهره‌مند شوند و به‌آسانی سرویس‌ها و خدمات آنلاین خود را توسعه دهند. در این مطلب به‌شکل جامع سرور ابری را معرفی می‌کنیم و مهم‌ترین مزیت‌های آن را شرح می‌دهیم.

 

سرور ابری چیست؟

بهتر است قبل از پاسخ به پرسش سرور ابری چیست،  تعریفی اولیه از ابر (Cloud) و رایانش ابری را شرح دهیم. به مجموعه سرورهایی که با یکدیگر در ارتباط هستند تا بار را به اشتراک بگذارند، ابر گفته می‌شود. به بیان دیگر فضای ابری مجموعه‌ای از سرورهای فیزیکی متصل به‌هم است که به‌گونه‌ای سازمان‌دهی شده‌اند تا به‌عنوان یک اکوسیستم واحد فعالیت کنند. در ابر یا رایانش ابری، به‌جای استفاده از یک سرور قدرت‌مند، فرآیندهای پیچیده در چندین سرور کوچک‌تر توزیع می‌شود. خدمات مبتنی بر ابر می‌تواند شامل میزبانی وب، ذخیره و اشتراک‌گذاری داده‌ها، پردازش و استفاده از برخی نرم‌افزارها باشد. حال به موضوع اصلی این مقاله بپردازیم ، سرور ابری چیست؟

سرور ابری (Cloud Server)، مجموعه‌ای از سرورهای متمرکز و ادغام‌شده است که از طریق یک شبکه -معمولن اینترنت– میزبانی و ارایه می‌شود و اگر تقاضا وجود داشته باشد، به‌وسیله‌ی چندین کاربر قابل دسترسی است. به بیان ساده‌تر، وقتی چند سیستم کامپیوتری در کنار هم و به‌شکل یکپارچه به پردازش اطلاعات می‌پردازند به آن سیستم یکپارچه، سرورهای کلود گفته می‌شود. تجمع این سیستم‌ها که در یک شبکه باهم متصل هستند، تداعی‌گر یک ابر است، ازاین‌رو به این سیستم، سرورهای ابری گفته می‌شود.

سرور ابری که به‌عنوان سرور مجازی یا پلتفرم‌ مجازی نیز شناخته می‌شوند، یک سرور با زیرساخت فیزیکی یا مجازی قدرتمند است که بسیاری از فناوری‌ها و خدمات مبتنی بر کلود مانند ذخیره‌سازی داده، پردازش اطلاعات، پشتیبانی از سیستم‌عامل‌ها و برنامه ها را ارایه می‌دهد. سرورهای ابری، می توانند در هر نقطه جغرافیایی از جهان قرار داشته باشند و خدمات را از راه دور و از طریق محیط رایانش ابری ارایه دهند. سرورهای ابری بخش مهمی از فناوری ابری هستند و تمامی مدل‌های ارایه محاسبات ابری، از زیرساخت به‌عنوان سرویس (IaaS) تا پلتفرم به‌عنوان سرویس (PaaS)، هم‌چنین نرم‌افزاری به‌عنوان سرویس (SaaS) را مورد پوشش قرار می‌دهند.

سرورهای ابری چگونه کار می‌کنند؟

پس از پاسخ به این پرسش که سرور ابری چیست،  نوبت به توضیح شیوه‌ی کار سرور ابری می‌رسد. سرور ابری، منابع سرورهای فیزیکی را از طریق یک برنامه‌ی مجازی‌ساز مانند Hypervisor، مجازی‌سازی کرده و سپس این منابع مجازی را در حالت خودکار تنظیم می‌کند تا از طریق ابر و اتصال اینترنتی فعال، برای استفاده کاربران از هر مکان فیزیکی، قابل دسترسی باشد. برای درک بهتر این‌که سرور کلود چیست و چگونه کار می‌کند، سرورهای ابری را به‌عنوان منابع در نظر بگیرید و نه سخت‌افزار!

سرور ابری چیست

تفاوت سرور ابری و سرور مجازی

سرور مجازی ابری چیست و سرور ابری چه تفاوتی با سرور مجازی دارد؟ یک سرور مجازی و یک سرور ابری از نظر تنظیمات مشابه هستند. تفاوت اصلی سرور ابری با VPS، در شیوه‌ی استقرار و مدیریت هر سرور است. سرور مجازی روی یک سرور فیزیکی واحد و مشخص میزبانی می‌شود، درحالی‌که یک سرور ابری روی یک پارتیشن مجازی، متشکل از چندین سرور فیزیکی، برای بیش‌ترین میزان مقیاس‌پذیری و دردسترس بودن قرار دارد.

انواع سرور ابری

سرورهای ابری انواع مختلفی دارند که متناسب با نیاز هر سازمان یا کسب‌وکار، قابل فعال‌سازی هستند.

سرور ابری عمومی یا Public Cloud

سرور ابری عمومی را می‌توان متداول‌ترین نوع سرور ابری در نظر گرفت که برای عموم افراد مناسب است. در این نوع سرور ابری، منابع سخت‌افزارهای فیزیکی مستقر در دیتاسنتر مرکزی، با استفاده از برنامه‌ی مجازی‌ساز به بخش‌های مجزا تبدیل می‌شود و در اختیار سرویس‌گیرندگان قرار می‌گیرد.

سرور ابری خصوصی یا Private Cloud

این مدل سرور ابری، برای هر سرویس‌گیرنده، به‌شکل اختصاصی طراحی می‌شود و فقط به همان شرکت یا سازمان خدمات ارایه می‌دهد. سرور ابری خصوصی، برای شرکت‌ها یا سازمان‌هایی که با داده‌های بسیار مهم سروکار دارند و حفاظت از داده‌ها و حریم خصوصی، ضرورت بالایی دارد راهکار مناسبی است. توجه داشته باشید، استفاده از سرویس ابری خصوصی، لزومن به این معنی نیست که سرور فیزیکی، در محل خود شرکت مستقر باشد. صرفن تفاوت در تنظیمات اختصاصی برای حریم خصوصی و مدیریت اختصاصی سرور، به‌وسیله‌ی خود شرکت انجام می‌شود.

سرور ابری هیبرید یا Hybrid cloud server

این نوع سرور ابری، در واقع ترکیبی یکپارچه از هر دو نوع سرور ابری عمومی و خصوصی است، تا سرویس‌گیرندگان بتوانند به‌شکل هم‌زمان از مزایای هر دو نوع سرور بهره‌مند شوند. سرور ابری عمومی، مقرون‌به‌صرفه‌تر است و مقیاس‌پذیری بالاتری دارد. درحالی‌که استفاده از سرور ابری خصوصی، ضریب اطمینان و حفظ حریم خصوصی داده‌های سازمان را بالا می‌برد. ایجاد ترکیبی یکپارچه از این سرورها و ادغام آن‌ها، باعث می‌شود سازمان‌ها بتوانند به طیف گسترده‌تری از مزایای سرورهای ابری دسترسی پیدا کنند.

سرور ابری چه مزایایی دارد؟

تا این‌جا به شکل شفاف تعریف کردیم سرور ابری چیست و چگونه کار می‌کند. در این بخش می‌خواهیم به مزایای سرور ابری بپردازیم. سرورهای ابری مزیت‌های متعددی نسبت به سرورهای فیزیکی دارند که منجر به رشد روزافزون استفاده‌ی شرکت‌ها و سازمان‌ها از سرور ابری به‌جای سرورهای فیزیکی شده است. مهم‌ترین مزیت‌های سرور ابری را در ادامه شرح می‌دهیم.

هزینه کم‌تر و انعطاف‌پذیری بیش‌تر

مدیریت و نگهداری از سخت‌افزار و زیرساخت‌های سرور فیزیکی، نیازمند تخصص نیروهای فنی در سازمان یا شرکت مربوطه است. که می‌تواند منجر به افزایش هزینه‌ها در بخش نیروی انسانی شود. از طرف دیگر با توجه به محدودیت سرورهای فیزیکی در مقیاس‌پذیری ، ضروری است سخت‌افزارها و منابع با پیش‌بینی نیازهای آتی خریداری شوند. این بدان معنا است که شما باید برای منابعی که ممکن است به آن‌ها نیاز نداشته باشید، هزینه‌های اولیه را متحمل شوید.

اما با انتخاب سرور ابری برای میزبانی، مدیریت و نگهداری سرور به وسیله‌ی شرکت ارایه‌دهنده خدمات، انجام می‌شود و عملن هزینه‌ی تامین، مدیریت و نگهداری زیرساخت‎های فناوری اطلاعات سازمان حذف می‌شود. از طرف دیگر شما می‌توانید براساس نیازهای فعلی بسته‌ی اشتراک سرور ابری را خریداری کنید و هر زمان به منابع بیش‌تری نیاز داشتید با چند کلیک ساده درخواست افزایش منابع دهید و برای منابعی که ممکن است هیچ‌گاه نیاز نداشته باشید هزینه اضافی نپردازید.

سهولت استفاده و دسترسی به منابع

سرورهای ابری، دسترسی کاربران به منابع را آسان‌تر می‌کنند و به بخش‌های فنی هر سازمان، این امکان را می‌دهند که نیازی به اختصاص وقت و انرژی برای انجام کارهای مرتبط با راه‌اندازی و نگهداری سرورهای فیزیکی نداشته باشند. شما بدون برخورداری از دانش کافی درباره‌ی سرور ابری، می‌توانید در کم‌تر از چند دقیقه سرویس میزبانی خود را فعال کنید؛ با این‌کار کارکنان شما فقط با اتصال به اینترنت، می‌توانند در هر زمان و از هر مکان، بدون نیاز به حضور فیزیکی در محل سازمان در ساعات کاری یا غیرکاری، به زیرساخت‌ها دسترسی داشته باشند..

فراتر از مرزهای جغرافیایی

با این‌که مراکز داده متمرکز و سرورهای فیزیکی، می‌توانند دسترسی از راه دور را تسهیل کنند، اما کاربران در بیش‌تر مواقع با کاهش عملکرد، طولانی شدن زمان بارگذاری و سرعت پایین شبکه روبه‌رو می‌شوند. سرورهای ابری به شما این امکان را می‌دهند که درخواست  کاربران، با توزیع‌های مختلف جغرافیایی را بدون تاخیر و با دسترسی مطمین‌تری پاسخ دهید.

قابلیت اطمینان و ثبات عملکرد بالا

اگر وب‌سایت شما روی یک سرور فیزیکی میزبانی شود و آن سرور به هر دلیلی دچار اختلال یا خرابی شود، سایت شما نیز از دسترس خارج خواهد شد. اما هنگامی که سایت شما بین مجموعه‌ای از سرورهای متصل به‌هم به اشتراک گذاشته شده باشد، در حالی‌که همه اطلاعات یکسانی را ذخیره کنند، اگر یکی از این سرورها آفلاین ‌شود، بقیه سرورها می‌توانند هم‌چنان پاسخ‌گوی درخواست کاربران باشند و سایت بدون هیچ مشکلی به فعالیتش ادامه دهد. اگر تصور می‌کنید از دسترس خارج شدن سایت برای چند دقیقه برای کسب‌وکارتان مشکلی ایجاد نمی‌کند، این مثال معروف از آمازون را در نظر بگیرید. در سال ۲۰۱۸ وب‌سایت آمازون فقط برای ۱۳ دقیقه از دسترس خارج شد و گفته می‌شود همین امر منجر به از دست دادن تقریبن ۱۰۰ میلیون دلار از فروش شد. یعنی بیش از ۱۲۰ هزار دلار در هر ثانیه!

مقیاس‌پذیری بالا

وب‌سایت سازمانی یا شرکتی شما، ممکن است در کوتاه مدت به میزان متفاوتی از منابع نیاز داشته باشد. در بخش تعریف سرور ابری چیست، اشاره کردیم که سرورهای ابری مجموعه‌ای از منابع متصل به‌هم هستند. بنابراین برخلاف سرورهای اختصاصی فیزیکی، که ظرفیت محدودی را می‌توانند ارایه دهند، سرورهای ابری مقیاس‌پذیری تقریبا نامحدودی را در همه‌ی بخش‌ها ارایه می‌دهند و شما هیچ‌گاه با کمبود منابع روبه‌رو نخواهید شد.

ادغام‌پذیری

این روزها شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ وظایف متنوعی دارند و یکپارچگی برای کار موثر، ضروری است. شیوه‌ی اتصال سرورهای ابری، این امکان را به شما می‌دهد که سطوح ارتباطی بدون وقفه داشته باشید و بتوانید به سرعت برنامه‌ها و نرم‌افزارهای مورد نیاز را در لحظه، راه‌اندازی و مدیریت کنید.

سرور ابری چیست

جمع‌بندی

با توجه به مزیت‌های متعددی که سرورهای ابری برای میزبانی وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها فراهم می‌کنند، جای تعجب نیست که سرورهای ابری در مدت زمان کوتاهی، به چنین سطح چشم‌گیری از پذیرش دست یافته‌اند. وب‌سایت‌های میزبانی شده در فضای ابری در هر زمان و هر مکان، بدون وابستگی به یک سرور فیزیکی خاص، قابل دسترسی هستند.در نظر داشته باشید که برای فعال‌سازی سرور ابری، به دانش فنی و تخصصی نیاز ندارید و بعد از خرید سرور ابری، تنها با چند کلیک ساده می‌توانید سرویس سرور ابری را برای وب‌سایت یا اپلیکیشن‌تان فعال کنید و از مزایای متعدد و ارزشمند آن بهره‌مند شوید.

همین حالا وارد صفحه سرور ابری ابرآروان شوید و با چند اقدام ساده، عملکرد وب‌سایت یا اپلیکیشن‌تان را بهبود دهید.