ذخیره فایل‌ های پشتیبان رو فضای ابری آروان

با رشد روز افزون حجم و اهمیت اطلاعات، حالا در هر دستگاه و وب‌سایت داده‌های با اهمیت بسیار بالایی وجود دارند که از دست دادن آن‌ها اتفاقی ناخوشایند به حساب می‌آید. با توجه به وجود خطرات مختلف مانند ویروس‌ها، مشکلات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و سرقت تجهیزات، همواره امکان از بین رفتن اطلاعات وجود دارد. در کنار اطلاعاتی مانند دیتابیس وب‌سایت‌ها و فایل‌ها و تنظیمات سرورها که نیاز به نگهداری ویژه‌ای دارند، باید راهکاری برای حفظ داده‌های قرار گرفته روی لپ‌تاپ‌ها و تلفن‌های همراه شخصی مانند تصاویر، ویدیوها و فایل‌ها در نظر داشت. این راهکار، بک آپ گیری از این اطلاعات و ذخیره سازی فایل پشتیبان روی یک فضای ذخیره‌سازی امن و سریع است. به این ترتیب، فایل‌های شما همواره در دسترس شما خواهند بود و حتا با حذف آن‌ها از روی یک دستگاه، تنها با چند کلیک می‌توانید آن‌ها را بازیابی کنید.
فضای ابری آروان، یک راهکار ابری قدرتمند و امن برای ذخیره سازی فایل پشتیبان و نگهداری از آن‌ است(هاست بکاپ). در این مطلب به معرفی راهکارها و ابزارهای تهیه‌ی بک آپ و ذخیره سازی فایل پشتیبان در فضای ابری آروان و مزیت‌های آن‌ها می‌پردازیم. به کمک این روش‌ها می‌توان به‌سادگی از داده‌های مختلف روی دستگاه‌ها، سیستم‌عامل‌ها و تجهیزات متفاوت نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید تا از دسترسی همیشگی به آن‌ها مطمین شوید.

روش‌های ذخیره‌سازی فایل بک آپ

روش‌های مختلفی برای ذخیره‌ سازی فایل‌های پشتیبان وجود دارد. پس از تهیه‌ی بک آپ از اطلاعاتی که نیاز به حفظ آن‌ها دارید، می‌توانید آن‌ها را روی تجهیزات ذخیره‌سازی محلی یا در بستر ابر نگهداری کنید. در شبکه‌های Local یا محلی، بسته به حجم داده‌ها و نیازهای فنی شما، این تجهیزات ذخیره‌‌ی بک آپ می‌توانند به‌سادگی یک کارت حافظه، هارد دیسک خارجی یا به پیچیدگی یک راهکار NAS یا SAN باشند.

راهکارهای ساده‌تر ذخیره سازی فایل پشتیبان برای اطلاعات با اهمیت بالا مناسب نیستند. از طرف دیگر هزینه‌‌های بالای خرید، راه‌اندازی و نگهداری راهکارهای SAN و NAS خصوصن برای ذخیره‌ی حجم بالایی از اطلاعات مانند آرشیوها از ایرادهای اصلی آن‌ها به حساب می‌آید. به دلیل این محدودیت‌ها، راهکارهای ابری ذخیره‌سازی مانند Object Storage و Block Storage در سراسر جهان از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. فضای ابری نه تنها تمام قابلیت‌های یک سیستم ذخیره‌ی داده‌ی محلی را برای کاربران فراهم می‌کند، بلکه امکانات و مزیت‌های چشم‌گیر دیگری را نیز در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

مزیت‌های ذخیره سازی فایل پشتیبان روی فضای ابری

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های راهکارهای ابری ذخیره‌سازی، دسترسی امن از طریق اینترنت است. هم‌چنین، راهکارهای فضای ابری در کنار حذف محدودیت‌های مربوط به ذخیره‌سازی محلی، به‌دلیل استفاده از معماری‌های خاص خود باعث افزایش ضریب امنیت اطلاعات می‌شوند. فاصله‌ی فیزیکی بین داده‌های اصلی و بک آپ که در حالت Local رعایت نمی‌شود، باعث می‌شود حتا در زمان بروز حوادثی مانند آتش‌سوزی که به تجهیزات آسیب می‌رساند، داده‌های بک آپ به‌شکلی امن و همواره در دسترس باقی بمانند.
از سوی دیگر مقیاس‌پذیری فضای ابری سبب می‌شود در هر زمان و با توجه به نیاز، حجم مورد استفاده را به سرعت و با صرف هزینه‌ای بسیار اقتصادی، اضافه یا کم کنید. این انعطاف در راهکارهای NAS و SAN به‌سختی و با هزینه‌ی بالا قابل دسترسی است.

ابزارهای ذخیره سازی فایل پشتیبان

از ویژگی‌های فضای ابری، وابسته نبودن آن به پلتفرم یا سیستم‌عاملی خاص است. بک آپ تهیه شده به‌سادگی و از طریق API یا نرم‌افزارهای واسط روی فضای ابری ذخیره و در زمان نیاز بازیابی خواهند شد. تهیه‌ی بک آپ نیز از طریق همین ابزارها و اغلب به‌شکل خودکار انجام می‌شود تا پیچیدگی فرایند به کم‌ترین میزان برسد.
در این بخش، به معرفی ابزارهای پرکاربرد بک آپ گیری می‌پردازیم. به کمک این ابزارها می‌توانید به‌سادگی از داده‌های خود بک آپ بگیرید و آن را روی فضای ابری آروان یا هر فضای ذخیره‌سازی دیگری ذخیره کنید. تنوع این ابزارها روی سیستم‌عامل‌های مختلف و امکانات فراهم‌شده به‌وسیله‌ی آن‌ها، باعث می‌شود بتوانید به‌راحتی ابزاری متناسب با نیاز خود را انتخاب کنید.

Duplicati، ابزار بک آپ گیری در سیستم‌عامل‌های مختلف

این ابزار یکی از پرطرفدارترین نرم‌افزارهای تهیه‌ی نسخه‌ی پشتیبان است. نبود پیچیدگی در کار با این نرم‌افزار در کنار وجود نسخه‌های مک، ویندوز و لینوکس باعث شده تا Duplicati برای کاربران هر سیستم‌عامل و با هر نوع نیازی قابل استفاده باشد.
برای آشنایی با شیوه‌ی کار با این ابزار، راهنمای بک آپ گیری روی فضای ابری آروان با Duplicati را مطالعه کنید.

CloudBerry Explorer، ابزار مدیریت بک آپ در ویندوز

این ابزار یکی از چند نرم‌افزار شرکت MSP360‌ است که به کاربران ویندوزی کمک می‌کند علاوه بر بک آپ گیری و مدیریت نسخه‌ی بک آپ، به‌سادگی فضای ابری و فایل‌های قرار گرفته روی آن را مدیریت کنند. از مزیت‌های این نرم‌افزار می‌توان به پشتیبانی از تمام راهکارهای ابری موجود اشاره کرد.
برای آشنایی با شیوه‌ی کار با این ابزار می‌توانید راهنمای فنی مدیریت فضای ابری آروان روی ویندوز با CloudBerry Explorer را بخوانید.

RClone، بک آپ‌ گیری از یک فضای ابری

برای ایجاد امنیت بیش‌تر روی داده‌ها، ذخیره‌‌ی آن‌ها روی بیش از یک فضای ذخیره‌ سازی راهکاری منطقی به حساب می‌آید. ابزار Rclone، ابزاری کاربردی است که به کمک آن می‌توانید داده‌های خود را بین دو فضای ابری جابجا و مدیریت کنید. راهنمای مهاجرت به فضای ابری آروان با استفاده از ابزار Rclone به شما درباره‌ی این نرم‌افزار اطلاعات بیش‌تری خواهد داد.

ابزارهای بک آپ گیری از WordPress

بسیاری از وب‌سایت‌ها از سیستم مدیریت محتوای وردپرس به‌عنوان پلتفرم اصلی وب‌سایت خود استفاده می‌کنند. داده‌های قرار گرفته روی وردپرس اهمیت زیادی برای کاربران دارد و تهیه‌ی بک آپ از آن‌ها اقدامی بسیار مهم محسوب می‌شود. ابزارهای بک آپ‌ گیری WP Offload Media Lite و UpdraftPlus از محبوب‌ترین افزونه‌های وردپرسی و به‌سادگی قابل نصب و استفاده هستند. به کمک این ابزارها، از داده‌های قرار گرفته روی وب‌سایت وردپرسی شما به‌شکل خودکار بک آپ گرفته و روی فضای ابری آروان ذخیره می شود.

استفاده از فضای ابری آروان

در این مطلب در کنار معرفی ابزارهای مختلف بک آپ گیری از اطلاعات، به مزیت‌های استفاده از فضای ابری برای نگهداری از فایل‌های بک آپ پرداختیم. اگر برای انتخاب راهکار ابری برای ذخیره سازی فایل پشتیبان خود نیاز به اطلاعات بیش‌تری دارید، می‌توانید صفحه‌ی محصول فضای ابری آروان را مشاهده کنید. با استفاده از این محصول می‌توانید از مزیت‌های گوناگون فضای ابری بهره‌مند شوید و دغدغه‌ی امنیت اطلاعات خود را به صفر برسانید.