خالي كردن حافظه گوشی

یک روز که دارید سعی می‌کنید بازی یا برنامه جدیدی نصب کنید یا یک ویدیو دانلود کنید، با پیام «حافظه گوشی پر است» روبه‌رو خواهید شد. پر شدن حافظه گوشی مشکلی است که ممکن است برای همه پیش بیاید مخصوصن اگر گوشی با حافظه‌ی داخلی کم‌تر از ۱۲۸ گیگابایت داشته باشید.

شاید تصور کنید تنها راه برای خالی کردن حافظه گوشی حذف کردن فایل‌های قبلی است اما این روزها روش‌های جدیدتری مثل استفاده از فضای ابری وجود دارد که فضای نامحدودی را برای ذخیره انواع فایل‌ها در اختیارتان قرار می‌دهد. برای آشنایی با روش‌های خالی کردن حافظه گوشی و ذخیره‌سازی ابری داده‌های گوشی به‌شکل رایگان با این مطلب از وبلاگ ابر آروان همراه باشید.

چرا حافظه گوشی پر می‌شود؟

احتمالن شما هم کسانی را دیده‌اید که می‌گویند حافظه گوشی پر شده اما چیزی در آن نیست. منظور آن‌ها در واقع این است که فیلم سینمایی یا بازی خیلی سنگینی روی گوشی ندارند و نباید حافظه پر شده باشد. غافل از این که به‌لطف دوربین‌های ۶۴ یا ۱۰۸ مگاپیکسلی کافی است چند دقیقه فیلم‌برداری 4K یا 8K کنید تا بخش زیادی از حافظه اشغال شود.

از طرف دیگر ساعت‌ها گشت‌وگذار روزمره در اینستاگرام، عکس‌ها و فایل‌هایی که در پیام‌رسان‌ها برای دیگران ارسال می‌کنید یا سایت‌هایی که در مرورگر باز می‌کنید؛ همه و همه در حافظه گوشی ذخیره‌شده و به‌سرعت آن را پر می‌کنند.

اگر موبایلی با حافظه ۲۵۶ یا ۵۱۲ گیگابایت داشته باشید، نیاز چندانی به خالی کردن حافظه گوشی نخواهید داشت اما موبایل‌های با حافظه ۱۲۸ گیگابایت و کم‌تر به‌شکل مرتب با پر شدن حافظه دست به گریبان هستند. به همین خاطر پرسش‌هایی مثل چگونه حافظه گوشی را خالی کنیم یا چگونه حافظه گوشی را زیاد کنیم؟ ذهن بسیاری را درگیر کرده است. اگر شما هم جزو این دسته هستید با ما همراه شوید تا روش افزایش حافظه گوشی از طریق ذخیره‌سازی ابری به‌شکل رایگان را برای‌تان توضیح دهیم.

چطور از پر شدن حافظه گوشی جلوگیری کنیم؟

از قدیم گفته‌اند پیشگیری بهتر از درمان است. همین مساله در مورد گوشی هم صدق می کند و اگر نمی‌خواهید پیام پر شدن حافظه گوشی سراغ‌تان بیاید، بهتر است با روش‌هایی که در ادامه گفته‌ایم اجازه ندهید فضای داخلی گوشی کاملن پر شود.

فایل‌ها را پس از استفاده حذف کنید

بیش‌تر فایل‌هایی که در گوشی دانلود می‌کنیم استفاده‌ی موقتی دارند. مثلن فیلمی را که تماشا کرده‌اید یا تصویر و ویدیویی را که برای انتشار در اینستاگرام دانلود کرده‌اید، پس از استفاده حذف کنید. شاید تصور کنید این داده‌ها فضای زیادی نمی‌گیرند اما پس از مدتی روی هم انباشته‌شده و حجم بالایی پیدا می‌کنند.

امکان ذخیره‌سازی فایل در پیام‌رسان‌ها را محدود کنید

بخش زیادی از گناه پر شدن حافظه گوشی به دوش پیام‌رسان‌ها است. هر فایلی را که در تلگرام و واتساپ باز می‌کنید؛ خواه یک گیف کوچک باشد یا ویدیویی چند صد مگابایتی، روی گوشی ذخیره می‌شود. همین فایل‌ها به‌مرور روی هم انباشته‌شده و چندین گیگابایت از حافظه را اشغال می‌کنند. برای به حداقل رساندن مشکل ذخیره‌سازی قابلیت‌های دانلود دستی و حذف خودکار را به‌روش زیر برای پیام‌رسآن‌ها فعال کنید:

واتساپ: واتساپ امکان حذف خودکار ندارد اما می‌توانید آن را طوری تنظیم کنید که فایل‌‌ها به‌شکل خودکار دانلود نشوند. کافی است در صفحه اصلی روی سه نقطه گوشه بالا کلیک کنید، از تنظیمات وارد بخش «داده و حافظه» شوید سپس در قسمت «دانلود خودکار رسانه» تیک همه‌ی گزینه‌ها را برداشته و آن را تایید کنید. ازاین‌پس تا خودتان یک عکس یا ویدیو را باز نکنید، دانلود نمی‌شود.

تلگرام: برای غیر فعال کردن دانلود خودکار در تلگرام کافی است در بخش تنظیمات وارد منوی داده‌ها و ذخیره‌سازی شده و در قسمت «دانلود خودکار رسانه‌ها» تیک تمام گزینه‌ها را بردارید. برای حذف خوکار فایل‌ها نیز در بخش داده‌ها و ذخیره سازی گزینه «میزان استفاده از حافظه» را باز کنید. در منوی «نگهداری رسانه‌ها» یکی از گزینه‌های ۳ روز، یک هفته یا یک ماه را انتخاب کنید تا داده‌ها پس از آن به‌شکل خودکار حذف شوند.

روش‌های خالی کردن حافظه گوشی

اگر با وجود استفاده از روش‌های مذکور باز هم حافظه گوشی پر شده و بودجه خرید گوشی جدید هم ندارید، نگران نباشید، ما در ادامه چند راه‌حل دیگر را شرح می‌دهیم.

از برنامه‌های «آزادسازی حافظه» استفاده کنید

اندروید دارای ابزاری است که فضای اشغال‌شده گوشی را به‌راحتی آزاد می‌کند. دسترسی به این ابزار در گوشی‌های سامسونگ، شیایومی و آیفون کمی متفاوت است که در ادامه توضیح خواهیم داد.

بهترین برنامه‌ها برای خالی کردن حافظه گوشی

معرفی و بررسی بهترین برنامه‌های موجود برای خالی کردن حافظه گوشی:

CCleaner:

مزایا:

رابط کاربری ساده و آسان.
قابلیت پاک کردن فایل‌های کش و غیرضروری.
نحوه استفاده:
برنامه را نصب و باز کنید.
به بخش “تحلیل حافظه” بروید و فایل‌های غیرضروری را حذف کنید.

Files by Google:

مزایا:

قابلیت پیشنهاد حذف فایل‌های غیرضروری.
هماهنگی با دستگاه‌های اندروید.
نحوه استفاده:
برنامه را نصب و باز کنید.
از بخش “پاکسازی” برای حذف فایل‌های غیرضروری استفاده کنید.

SD Maid:

مزایا:

قابلیت پاک کردن فایل‌های بلااستفاده و کش.
قابلیت پیدا کردن فایل‌های بزرگ و غیرضروری.
نحوه استفاده:
برنامه را نصب و باز کنید.
از بخش “پیداکننده فایل‌های بلااستفاده” برای پیدا کردن فایل‌های بلااستفاده و حذف آن‌ها استفاده کنید.

خالی کردن حافظه گوشی شیایومی:

در بخش تنظیمات وارد قسمت «درباره گوشی» شده و گزینه‌ی حافظه را انتخاب کنید. این بخش اطلاعات کاملی را درباره‌ی میزان فضای اشغال‌شده به‌وسیله‌ی ویدیوها، تصاویر، برنامه‌ها و اسناد به‌تفکیک نشان می‌دهد. با لمس گزینه‌ی «پاک‌سازی» وارد صفحه‌ی دیگری می‌شوید که در آن میزان حافظه‎ی اشغالی نشان داده است. در این صفحه گزینه‌های مختلفی برای آزادسازی حافظه‎ی داخلی ارایه‌شده که شامل پاک‌سازی حافظه پنهان، فایل‌های قدیمی و موارد دیگر است.

خالی کردن حافظه گوشی سامسونگ:

در این گوشی‌ها باید وارد بخش «باتری و دستگاه» یا Battery & Device Care شده و گزینه‌ی حافظه را انتخاب کنید. در صفحه‌ی جدید اطلاعات کاملی در مورد میزان فضای اشغال شده به وسیله‌ی فایل‌های مختلف ارایه شده است. برای مثال ویدیوها ۵ گیگابایت، تصاویر ۲ گیگابایت و اسناد ۵۰۰ مگابایت از فضا را اشغال کرده‌اند.

خالی کردن حافظه گوشی آیفون:

برای بررسی استفاده از حافظه در آیفون باید در تنظیمات گوشی وارد بخش General شوید. در این قسمت با انتخاب گزینه‌ی Storage پنجره‌ی جدیدی باز می‌شود که در آن میزان حافظه‎ی اشغال‌شده به‌وسیله‌ی اپلیکیشن‌ها و فایل‌های مختلف از جمله تصاویر و ویدیوها در قالب یک نوار مشخص شده است. در قسمت پایین‌تر فضایی که هر اپلیکیشن به‌کار گرفته به‌شکل مجزا نشان داده شده و می توانید پرمصرف‌ترین برنامه‌ها را ببینید و به‌شکل دستی حافظه موقت یا فایل‌های اضافی مرتبط با هربرنامه را تغییر دهید.

برنامه‌های بدون استفاده را پاک کنید

روی گوشی همه‌ی ما برنامه‌هایی مثل آموزش زبان یا ورزش وجود دارد که سالی یک بار هم گذرمان به آن‌ها نمی‌افتد. این اپ‌ها علاوه‌بر حجمی که در زمان نصب دارند، به مرور حافظه کش بیش‌تری را اشغال می‌کنند؛ بنابراین در اولین فرصت آن‌ها را حذف کنید. این کار علاوه‌بر آزاد کردن فضا سرعت گوشی را بیش‌تر کرده و مصرف باتری را کاهش می‌دهد. برای پیدا کردن اپلیکیشن‌های بدون استفاده باید مسیر زیر را دنبال کنید.

در منوی تنظیمات وارد بخش برنامه‌ها شده و گزینه‌ی مدیریت برنامه‌ها را باز کنید. در این قسمت گزینه‌ی «چینش براساس وضعیت» را انتخاب کرده و آن را روی «فرکانس مورد استفاده» یا Usage Frequency تنظیم کنید تا برنامه‌ها براساس میزان استفاده مرتب شوند. خواهید دید بعضی برنامه‌ها هرگز استفاده نشده‌اند و می‌توانید آن‌ها را حذف کنید. اگر گوشی شیایومی داشته باشید در همان بخش «پاک‌سازی عمیق» منوی ذخیره به این ابزار دسترسی دارید.

اگر گوشی آیفون دارید، برای خالی کردن حافظه گوشی می‌توانید از قابلیت حذف خودکار اپ‌های بدون استفاده بهره ببرید. بدین منظور در تنظیمات iOS وارد گزینه App Store شوید. در پایین صفحه تیک Offload Unused Apps را فعال کنید تا گوشی به‌شکل خودکار اپ‌های بدون کاربرد را شناسایی و پاک کند. این ویژگی دیتای برنامه‌ها را هم‌چنان نگه می‌دارد بنابراین بهتر است برای خالی کردن حافظه گوشی به‌شکل دستی اپ‌ها را حذف کنید.

فایل‌ها را به کامپیوتر منتقل کنید

اگر نمی‌خواهید عکس‌ها، ویدیوها یا پروژه‌های مهمی که روی گوشی ذخیره شده را پاک کنید، برای خالی کردن حافظه گوشی آن ها را به کامپیوتر منتقل کنید. با این‌کار خیال‌تان از بابت این‌که مشکلی برای فایل‌های حساس و مهم پیش نمی‌آید، راحت می‌شود و هم‌زمان از پر شدن حافظه گوشی هم جلوگیری می‌کنید.

تاریخچه مرورگر را پاک کنید

هر بار که از سایتی بازدید می‌کنید، مرورگرهای مختلف از جمله گوگل کروم مقدار قابل توجهی از داده‌ها را ذخیره می‌کنند که تا در بازدید بعدی سایت سریع‌تر بارگذاری شود. این روش هرچند سرعت را بالا می‌برد اما باعث اشغال حجم زیادی از حافظه گوشی می‌شود که خیلی زود به چند گیگابایت هم می‌رسد.

اگر از مرورگر گوگل کروم استفاده می‌کنید، برای پاک‌سازی تاریخچه، وارد تنظیمات شده و گزینه‌ی سابقه را انتخاب کنید. سپس گزینه‌ی «پاک کردن داده‌های مرور» را باز کرده و در منوی جدید کلید «پاک کردن داده‌ها» در پایین صفحه را بزنید. بهتر است در این صفحه تیک «کوکی‌ها و داده‌های سایت» را فعال نکنید چون شما را از حساب‌های مختلف در تمام سایت‌ها خارج می‌کند.

از فضای ذخیره‌سازی ابری استفاده کنید

همه‌ی روش‌هایی که تا کنون توضیح دادیم روی انتقال یا حذف فایل‌ها و برنامه‌ها متکی است اما اگر دسترسی به فایل‌های روی گوشی برای‌تان مهم است و نمی‌خواهید آن‌ها را پاک کنید، بهترین راه استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری است که به‌نوعی ارتقای حافظه داخلی گوشی محسوب می‌شود.

با استفاده از فضای ذخیره‌سازی ابری برای پشتیبان‌گیری از اطلاعات گوشی به‌راحتی روی سیستم‌های مختلف به داده‌های‌تان دسترسی خواهید داشت و حتا اگر گوشی خراب شود، آن را گم کنید یا به هر دلیلی به آن دسترسی نداشته باشید، نگران از دست رفتن داده‌های حساس نخواهید بود.

بهترین ابزارهای ذخیره‌سازی ابری مانند گوگل فوتوز، آی‌کلاد و فضای ابری آروان در ایران به‌شکل رایگان دردسترس هستند، ما در ادامه روش استفاده از آن‌ها را به‌شکل کامل شرح می‌دهیم.

خالی کردن حافظه گوشی

گوگل فوتوز (google photos)

گوگل فوتوز به‌عنوان یکی از قوی‌ترین برنامه‌ها برای ذخیره‌سازی ابری داده‌ها که به‌شکل پیش فرض روی بیش‌تر گوشی‌های اندروید نصب‌شده است، این برنامه به شما امکان ذخیره‌‌ی رایگان تصویر و ویدیو را با محدودیت حجمی می‌دهد و برای دسترسی به فضای بیش‌تر باید هزینه دلاری آن را پرداخت کنید.

برای اطمینان از فعال بودن آپلود تصاویر گوشی در فوتوز این برنامه را باز کنید. اگر این قابلیت غیرفعال باشد، پیامی با همین مضمون در قسمت بالا نمایش داده می‌شود. برای آپلود تصاویر و ویدیوها کافی است روی آیکون در گوشه بالایی صفحه کلیک کرده و در منوی باز شده گزینه‌ی «روشن کردن پشتیبان گیری» را انتخاب کنید.

اگر بیش از یک حساب‌کاربری دارید مطمین شوید که در تنظیمات همان حسابی را انتخاب کرده‌اید که می‌خواهید فایل‌های مربوط به آن در فضای ابری گوگل ذخیره شوند. پس از اطمینان از ذخیره‌شدن همه‌ی تصاویر و ویدیوها وارد قسمت تنظیمات گوگل فوتوز شده و گزینه پاک‌سازی فضا را انتخاب کنید تا با حذف آن‌ها حافظه گوشی شما خالی شود.

اپل آی‌کلاد (iCloud)

یکی از مشکلات همیشگی آیفون پر شدن حافظه گوشی است. آیفون‌های قدیمی‌تر با حافظه ۳۲ یا ۶۴ گیگابایتی عرضه می‌شوند و از آن‌جایی‌که از کارت حافظه هم پشتیبانی نمی‌کنند به‌سرعت پر می‌شوند. اپل برای رفع مشکل حافظه آیفون ابزار آیکلاد را ارایه می‌کند و ۵ گیگابایت فضای ابری رایگان در اختیار کاربر می‌گذارد.

این ابزار به شما اجازه بکاپ گرفتن از گوشی و ذخیره‌سازی تصاویر، ویدیوها، تنظیمات اپ‌ها، مخاطبین، پیام‌ها و غیره در فضای ابری را می‌دهد تا همیشه با اتصال به اینترنت به داده‌های مورد نیاز دسترسی داشته باشید. آی‌کلاد شامل بخش‌های مختلفی است که امکان ذخیره‌سازی انواع فایل روی دستگاه‌های مختلف را به شما می‌دهد:

icloud backup: برای پشتیبان‌گیری از گوشی، آیپد و آیپاد و تمام فایل‌های روی آن‌ها کاربرد دارد.

 iCloud Photo Library: برای ذخیره‌سازی همه‌ی تصاویر و ویدیوهایی که با آیفون ضبط کرده‌اید، کاربرد دارد.

iCloud Drive: این فضا برای ذخیره‌سازی همه‌ی اسناد و فایل‌های موجود در کامپیوتر و گوشی، فایل‌های دانلودی و داده‌های مربوط به اپلیکیشن‌ها در سیستم‌عامل‌های macOS و iOS کاربرد دارد.

فضای ذخیره‌سازی ابر آروان

ابر آروان یکی از برترین شرکت‌‌های ارایه‌دهنده‌ی خدمات ابری است که ۵ گیگابایت فضای ابری رایگان را برای پشتیبان‌گیری از تصاویر، ویدیوها، مستندات PDF، مدارک اسکن‌شده، طرح‌ها و پروژه‌های حساس ذخیره‌شده روی گوشی به شما می‌دهد. با استفاده از این فضای ابری رایگان (Object Storage) اگر گوشی دچار مشکل سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری شود یا حتا آن را گم کنید، به‌راحتی و با ورود به سایت ابر آروان می‌توانید از هر جا و در هر زمانی به داده‌های حساس و ارزشمندتان دسترسی داشته باشید.

برای استفاده از این فضای ذخیره‌سازی رایگان وارد صفحه فضای ابری آروان شده و یک حساب کاربری ایجاد کنید و پس از انتخاب دیتاسنتر و ساخت یک پوشه یا صندوقچه فایل‌های خود را در آن ذخیره کنید.

امکان ساخت صندوقچه‌های مختلف براساس نوع فایل‌های متفاوت شامل ویدیو، عکس، سند PDF و … کار مدیریت داده‌ها را برای شما آسان‌تر می‌کند، همین‌طور با استفاده از تیک نمایش عمومی می‌توانید فایل‌های حساس مثل پروژه‌ها یا طرح‌های مهم را خصوصی کرده و پوشه‌های دیگر مثل موزیک‌ها را برای دوستان یا همکاران قابل مشاهده کنید.

فضای ابری آروان

برای ورود به هر صندوقچه باید روی اسم آن کلیک کنید. در این قسمت با کلیک روی دکمه آپلود یک پنجره نمایش داده می‌شود. یکی دیگر از مزایای فضای ابری آروان امکان بارگذاری هم‌زمان چند فایل یا بارگذاری کامل محتویات یک پوشه بدون نیاز به انتخاب یک‌به‌یک فایل‌ها است.

فضای ابری

اگر می‌خواهید فایل‌ها برای دیگران هم قابل مشاهده باشد، کافی است تیک نمایش عمومی را فعال کنید و با کلیک روی آیکون مشخص شده، آدرس فایل را کپی کرده و برای آن‌ها بفرستید. برای حذف هر فایل‌ می‌توانید روی آیکون سطل زباله کلیک کنید و قابلیت حذف یک‌باره‌ی فایل‌ها هم از طریق منوی کشویی عملیات گروهی در دسترس است.

پنل فضای ابری

پشتیبان‌گیری از گوشی روی فضای ابری تنها بخشی از قابلیت‌های این ابزار ابر آروان است و اگر کاربر حرفه‌ای تر هستید؛ می‌توانید از میزان دانلود و آپلود محتوا یا تعداد و موقعیت جغرافیایی کاربرانی که از محتوای باکت استفاده کرده‌اند، گزارش بگیرید. هم‌چنین اگر سایت وردپرسی دارید با استفاده از افزونه وردپرس فضای ابری آروان می‌توانید CMS وردپرس را به فضای ابری متصل کرده و از داده‌های ذخیره‌شده روی این فضا در گالری سایت خود استفاده کنید.

مزیت اصلی ابر آروان نسبت به گوگل فوتوز و آی‌کلاد، استقرار سرورها در ایران است که باعث افزایش چشم‌گیر سرعت دانلود و آپلود فایل‌‌ها و کیفیت بالای دسترسی برای کاربران ایرانی می‌شود. علاوه‌بر این تنها با پرداخت ۳۰۰ تومان می‌توانید یک گیگابایت فضای بیش‌تر داشته باشید که برای ذخیره حجم انبوهی از تصاویر و مدارک اسکن‌شده کفایت می‌کند. ابر آروان برای این‌که احتمال از دست رفتن داده‌ها را به‌حداقل برساند، آن‌ها را در ۳ مکان جغرافیایی مختلف نگهداری می‌کند تا حتا با خرابی سرورهای اول و دوم، در سرور سوم به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

رایگان بودن فضای ابری آروان، سرعت دانلود و آپلود بسیار بالا نسبت به رقبا و ذخیره داده‌ها در چند سرور مختلف آن را به گزینه‌ای ایده‌آل برای تهیه پشتیبان از داده‌های حساس مثل فایل‌های پروژه، تصاویر و اسناد اسکن شده و مدارک مهم تبدیل کرده است. برای استفاده‌ی رایگان از این فضا کافی است در چند ثانیه حساب کاربری خود را در صفحه فضای ابری آروان ایجاد کنید.

پرسش‌های متداول درباره خالی کردن حافظه گوشی

چگونه کش برنامه‌ها را پاک کنم؟

برای پاک کردن کش برنامه‌ها در گوشی‌های اندروید:

  1. به تنظیمات گوشی بروید و به بخش “برنامه‌ها” یا “اپلیکیشن‌ها” بروید.
  2. برنامه مورد نظر را انتخاب کنید.
  3. گزینه “حافظه” را بزنید.
  4. گزینه “پاک کردن کش” را انتخاب کنید.

برای پاک کردن کش برنامه‌ها در آیفون:

  1. به تنظیمات گوشی بروید.
  2. به بخش “عمومی” و سپس “ذخیره‌سازی آیفون” بروید.
  3. برنامه مورد نظر را انتخاب کنید.
  4. گزینه “حذف برنامه” یا “برنامه‌های غیرضروری” را انتخاب کنید و سپس دوباره آن را نصب کنید.

بهترین روش برای انتقال فایل‌ها به فضای ابری چیست؟

بهترین روش برای انتقال فایل‌ها به فضای ابری استفاده از سرویس‌های ابری مانند Google Drive، OneDrive، Dropbox و فضای ابری آروان است. این سرویس‌ها امکان پشتیبان‌گیری از فایل‌ها و خالی کردن حافظه گوشی را فراهم می‌کنند.

چگونه فضای ذخیره‌سازی گوشی خود را بهینه کنم؟

برای بهینه‌سازی فضای ذخیره‌سازی گوشی، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

  1. پاک کردن فایل‌های کش و غیرضروری: از طریق تنظیمات گوشی یا برنامه‌هایی مانند CCleaner و SD Maid.
  2. استفاده از کارت حافظه خارجی: فایل‌های بزرگ مانند عکس‌ها و ویدئوها را به کارت حافظه منتقل کنید.
  3. انتقال فایل‌ها به فضای ابری: از سرویس‌های فضای ابری مانند Google Drive، OneDrive، Dropbox و فضای ابری آروان استفاده کنید.
  4. حذف برنامه‌های غیرضروری: برنامه‌هایی که به ندرت استفاده می‌کنید را حذف کنید.