انتخاب سرویس میزبانی مناسب و هماهنگ با نیازها و اهداف کسب‌وکار نقش مهمی در موفقیت و عملکرد بهینه‌ی وب‌سایت شما ایفا می‌کند. در این مطلب، درباره‌ی هاست اشتراکی و سرور مجازی که از محبوب‌ترین و رایج‌ترین انواع سرویس‌های میزبانی وب هستند، صحبت میکنیم. در نگاه کلی، برای و‌ب‌سایت‌های رو به‌ رشد و در حال توسعه، سرور مجازی با توجه به قابلیت‌ها و امکانات متعددی که ارایه می‌کند گزینه‌ی قابل اعتمادتر و بهتری است. در مقابل آن، هاست اشتراکی برای وب‌سایت‌هایی که دسترسی به منابع محدود، پاسخ‌گوی نیازشان است گزینه مناسبی است و نیاز به هزینه‌های بیش‌تری ندارند. در ادامه ویژگی‌ها و تفاوتهای سرور مجازی و هاست اشتراکی را با جزییات بیش‌تری بررسی می‌کنیم. در نهایت شما می‌توانید با در نظر گرفتن نیازهای کسب‌وکارتان، اهداف و بودجه‌ی مورد نظر، انتخابی مناسب برای میزبانی وب‌سایتتان داشته باشید. 

تفاوت هاست با سرور مجازی در یک نگاه

در هاست اشتراکی که ساده‌ترین و ارزان‌ترین نوع سرویس میزبانی برای وب‌سایت‌ها است، ویژگی‌ها و منابع یک سرور (پهنای باند، فضای ذخیره سازی و…) بین چندین سایت به اشتراک گذاشته می‌شود. این در حالی ‌است که در سرور مجازی، چندین اکانت کاربری، روی یک سرور فیزیکی قرار می‌گیرند که هر یک، منابع اختصاصی خودشان را دارند و علاوهبر این، می‌توانند با یکدیگر در ارتباط بوده و از منابع اشتراکی نیز استفاده کنند. به بیان دیگر سرور مجازی، فضایی را روی یک سرور فیزیکی مشترک ایجاد میکند که عملکردی مشابه با سرور اختصاصی دارد. 

مثال بسیار رایج برای درک بهتر فرق هاست و سرور مجازی، تصور اجاره‌ی یک اتاق در یک خانه در مقابل اجاره‌ی یک آپارتمان در یک مجتمع است. در سرویس هاست اشتراکیاجاره‌ی یک اتاق در یک خانه مشترک شما فضای کوچک خود را دارید، اما بخشی از یک فضای عمومی بزرگتر هستید و فضا و منابع سرور را با سایر وب‌سایت‌ها به‌شکل اشتراکی استفاده می‌کنید. سرویس سرور مجازی، مانند اجاره‌ی یک آپارتمان در یک مجتمع است که دسترسی به فضا، مقیاسپذیری، امنیت و کنترل بیشتری را امکانپذیر می‌سازد. در حالی‌که از امکانات اشتراکی مجتمع نیز می‌توانید استفاده کنید. 

در حالت کلی، هاست اشتراکی برای وبسایتهایی با حجم محتوای ثابت و تعداد بازدیدهای کم مناسب است. در سرویس هاست اشتراکی شما به منابع و ویژگی‌های بسیار، امنیت بالا یا سرعت بارگذاری فوقالعاده دسترسی ندارید، اما چون در وب‌سایت‌های کم بازدید و ساده نیاز چندانی به این موارد وجود ندارد، مشکلی نیز ایجاد نمی‌شود 

سرویس VPS برای کسب‌وکارهای کوچک، فروشگاههای آنلاین و سایتهای شخصی بزرگتر یک پله بالاتر و ایده آلتر است. شما شاهد افزایش منابع، ویژگی‌ها، امنیت و عملکرد خواهید بود که با وجود هزینه‌ی بیش‌تر، باز هم مقرون‌به‌صرفه است. اگر در حال توسعه و رشد وب‌سایتتان هستید، سرور مجازی گزینه‌ی هوشمندانه‌تری است و می‌توانید آن را به‌عنوان یک سرمایهگذاری در نظر بگیرید. زیرا باید سرویسی را انتخاب کنید که متناسب با نیازهای شما در مسیر رشد و توسعه باشد نه فقط نیازهایتان را در زمان و مقطعی کوتاه برطرف سازد.

 

سرور مجازی ابر آروان

مزایا و معایب هاست اشتراکی و سرور مجازی 

در جدول زیر می‌توانید مزایای هاست اشتراکی و مزایای سرور مجازی را در کنار معایب هاست اشتراکی و معایب سرور مجازی ببینید و آن‌ها را با هم مقایسه کنید. 

مزایای هاست اشتراکی  معایب هاست اشتراکی
  • ارزانترین سرویس میزبانی 
  • مناسب برای افراد تازه‌کار  
  • عملکرد مناسب در وبسایتهای استاتیک و کم ترافیک
  • اختصاصی نبودن منابع 
  • خطرات امنیتی زیاد  
  • تاثیر وب‌سایت‌های دیگر بر عملکرد وب‌سایت شما  
  • محدودیت بسیار در سفارشی‌سازی منابع 
مزایای سرور مجازی  معایب سرور مجازی 
  • دریافت امکانات و ویژگی‌های ارزشمند (عملکرد بهتر، امنیت بیش‌تر و…) با هزینه‌ی مناسب 
  • کنترل و امکان شخصی‌سازی بیش‌تر 
  • مقیاس‌پذیری بالا در راستای رشد وب‌سایت 
  • اختصاصی و مقیاس‌پذیر بودن منابع
  • بالا بودن هزینه نسبت به هاست اشتراکی 
  • نیاز به دانش فنی در حد متوسط برای نصب و راه‌اندازی
  • داشتن برآورد کلی نسبت به حجم فضا و پهنای باند مورد نیاز 
  • نیاز به دانش فنی و تخصصی برای مدیریت شخصی سرور 

 

تفاوت منابع هاست اشتراکی و سرور مجازی

هر وب‌سایت با توجه به کارکرد و هدفش به منابع مشخصی نیاز دارد. در یک سرویس هاست اشتراکی، منابع محدود سرور بین همه وب‌سایت‌های سرور مشترک است. بنابراین اگر یک وبسایت بیشازحد از پهنای باند استفاده کند، بقیه‌ی سایت‌ها با کمبود پهنای باند روبه‌به‌رو می‌شوند.

در سرویس سرور مجازی، با دسترسی بیشتر به سختافزار سرور، منابع بیش‌تری را در اختیار دارید. همچنین با دسترسی به محیط روت، می‌توانید نرمافزارهای اضافی مورد نیازتان را نصب کنید و یا هر فایلی را روی سرور ویرایش کنید. 

جایگاه امنیت در هاست اشتراکی و سرور مجازی

با وجود اقدامات متنوعی که ارایهدهندگان سرویس‌های میزبانی برای امنیت هاست‌های اشتراکی انجام می‌دهند، به دلیل وجود سایت‌های بسیار روی سرور، هیچ تضمینی برای امنیت وب‌سایت شما وجود ندارد. خطای امنیتی یک وب‌سایت، میتواند امنیت دیگر سایت‌های موجود روی آن سرور را تهدید کند.

در مقابل، سرور مجازی نسبت به هاست اشتراکی سطح بالاتری از امنیت را تامین می‌کند. شما می‌توانید با نصب نرم‌افزارهای امنیتی، میزان ریسک حملات را کاهش دهید. بنابراین توصیه می‌شود اگر در وب‌سایت‌تان کاربرانی با داده‌های شخصی و مهم فعالیت ‌می‌کنند از هاست‌ اشتراکی استفاده نکنید. 

VPS یا هاست اشتراکی

تفاوت هاست اشتراکی با سرور مجازی در عملکرد  

شما می‌توانید وب‌سایتی با ویژگی‌ها و امکانات بسیار را در فضای میزبانی با منابع و امنیت بسیار بالا ارایه کنید، اما آن‌چه برای بازدیدکنندگان و کاربران اهمیت دارد، عملکرد وب‌سایت شما است. شاید با وب‌سایتهایی رو‌به‌رو شده باشید که سرعت بارگذاری بسیار کندی دارند یا در زمان‌های پر ترافیک، از کار می‌افتند. نیمی از کاربران اینترنت انتظار دارند صفحات وب در ۲ثانیه یا کم‌تر از آن بارگیری شوند و اگر زمان بارگذاری طولانی شود، صفحه‌ی سایت را بسته و به سراغ سایت دیگری می‌روند. بنابراین برخی فاکتورهای موثر در عملکرد سایت مانند پهنای باند، بسیاری از اقدامات شما را برای مدیریت وب‌سایتتان تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در هاست‌های اشتراکی پهنای باند جزو منابعی است که بین همه وب‌سایت‌های یک سرور مشترک است و اگر یک یا چند وب‌سایت، بخش بسیاری از پهنای باند را در اختیار بگیرند بقیه‌ی سایت‌ها با مشکلات جدی در عملکرد مواجه می‌شوند. درحالی‌که در سرور‌های مجازی شما همیشه میزان مشخصی از منابع را در اختیار دارید 

تفاوت هاست اشتراکی با سرور مجازی در توسعه‌پذیری

یکی از مهم‌ترین مزیتهای سرورهای مجازی نسبت به هاست‌های اشتراکی مقیاس‌پذیری این سرویس‌هاست. منابع هاست‌های اشتراکی تنها تا حد مشخصی توانایی پاسخگویی به درخواست کاربران را دارند. با رشد کسب‌وکارتان و افزایش تعداد بازدیدکنندگان، ممکن است شاهد انواع خطاهای عملکردی در سایتتان باشید که تاثیر منفی روی کسب‌وکار شما خواهد گذاشت. در حالی که یک VPS میتواند تعداد بالایی از ترافیک را بدون خطاهای عملکردی به‌خوبی مدیریت کند. اگر پیش‌بینی می‌کنید که در نهایت نیاز به افزایش سریع منابع برای برآورده کردن تقاضای کاربران دارید، با انتخاب سرورهای مجازی دیگر دغدغه‌ی توسعه و مقیاس‌پذیری نخواهید داشت. 

 تفاوت هاست اشتراکی با سرور مجازی در مدیریت سرور و سفارشی‌سازی 

تنظیمات و پیکربندی فضای میزبانی در هاست‌های اشتراکی کاملن به‌وسیله‌ی ارایهدهنده‌ی سرویس انجام می‌شود و شما کمترین درگیری و دغدغه را نسبت به مباحث فنی خواهید داشت. 

 در سرویس سرور مجازی، کاربر مدیریت و اجرای کانفیگ را خودش برعهده می‌گیرد تا بتواند با تنظیمات دلخواه، سرور مجازی را شخصی‌سازی کند. این سطح از کنترل، نیاز به دانش فنی و تخصصی دارد، ولی از طرف دیگر این امکان را فراهم می‌کند که با کانفیگی درست سرعت لود سایت را بالاتر ببرید و امنیت سایت را تامین کنید 

مقایسه قیمت هاست اشتراکی با سرور مجازی

پس از بررسی نکات و تفاوت فنی هر یک از دو سرویس میزبانی هاست اشتراکی و سرور مجازی، نوبت به بررسی فاکتور تاثیرگذار در تصمیم‌گیری یعنی «هزینه» میرسد. 

برای خرید هاست اشتراکی و سرورهای مجازی بسته‌های مختلفی وجود دارد. هر چه یک بسته‌ی میزبانی، منابع و ویژگی‌های بیش‌تری ارایه کند قیمت آن افزایش پیدا می‌کند. هاست اشتراکی برای کسانی که بهدنبال میزبانی سایت با عملکرد استاندارد هستند اقتصادیترین انتخاب است ولی برای وب‌سایت‌های رو‌به‌رشد گزینه‌ی مناسبی محسوب نمی‌شوند. 

زمان مناسب استفاده از سرور مجازی 

در مطالب فوق با جزییات کامل، تفاوت هاست اشتراکی و سرور مجازی را مورد بررسی قرار دادیم. شاید برای شما این پرسش مطرح شود که در آخر، هاست بهتر است یا سرور؟ 

واضح است سرویس سرور مجازی مزایا و ویژگی‌های مثبت بیشتری نسبت به هاست اشتراکی ارایه می‌کند، اما هزینه‌ی بالاتر VPS نسبت به هاست اشتراکی، ممکن است برای برخی از مدیران و صاحبان کسب‌وکار، موجب تردید در تصمیم‌گیری شود. 

جمع‌بندی 

در این مطلب به تفاوت هاست اشتراکی و سرورهای مجازی پرداختیم و از جنبه‌های متعدد هر ۲ سرویس را بررسی کردیم. با توجه به موضوعاتی که به آن‌ها اشاره شد، می‌توان نتیجه‌گرفت که اگر وبسایتی با ترافیک بالا دارید یا افزایش بازدیدکننده و کاربران را پیش‌بینی می‌کنید، با داشتن سرور مجازی برای افزایش سرعت و زمان بارگذاری سایت نگرانی نخواهید داشت. چراکه سرور مجازی، مقیاس‌پذیری، کنترل و امکان شخصی‌‌سازی بیش‌تری در اختیارتان قرار می‌دهد و ارزش هزینه بیش‌تر را دارد.

ابر آروان بستههای متعددی را متناسب با نیاز شما در نظر گرفته است که این امکان را برای کاربران فراهم می‌کند با توجه به نیاز و اهداف‌شان از مزایای متعدد سرویسهای VPS بهره‌مند شوند. همین حالا می‌توانید وارد صفحه‌ی سرور مجازی ابر آروان شوید و تنها چند کلیک ساده، بسته‌ی مناسب و دل‌خواهتان را انتخاب کنید تا شاهد گامی موثر و تاثیرگذار در بهبود کیفیت و عملکرد وب‌سایت‌تان باشید.