بهینه سازی عکس برای سایت

 جلب اعتماد مخاطبان، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کسب‌وکارهای موفق است. بدون شک بخش عمده‌ای از این هدف با استفاده از تصاویر با کیفیت و مرتبط در وب‌سایت‌ها محقق می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از تصاویر مناسب و باکیفیت در وب‌سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین، منجر به افزایش نرخ فروش و دریافت رتبه‌ی بهتر در نتایج موتورهای جست‌وجو می‌شوند. با این‌حال  تصاویر باکیفیت، حجم صفحات را افزایش می‌دهد و سرعت بارگذاری وب‌سایت را کند می‌کنند. این تاخیر در بارگذاری می‌تواند منجر به از‌دست دادن بازدیدکنندگان و در نتیجه کاهش نرخ تبدیل و آسیب به سئو سایت‌ شود. بنابراین توجه به موضوع بهینه‌سازی عکس‌ برای سایت و انتخاب بهترین روش برای بهینه سازی تصاویر، بسیار اهمیت دارد.

انتخاب و به‌کارگیری بهترین روش بهینه‌سازی عکس‌ برای سایت، منجر به افزایش سرعت بارگذاری و در نتیجه بهبود تجربه‌ی کاربری، نمایش در رتبه‌های بهتر موتورهای جست‌وجو و افزایش نرخ تبدیل وب سایت خواهد شد.

اهمیت بهینه‌سازی عکس‌ برای سایت

احتمالن شما هم این عبارت را شنیده‌اید که تاثیر یک تصویر تا هزار برابر بیش‌تر از متن است. استفاده از تصاویر، باعث جلب توجه مخاطبان می‌شود و به آن‌ها کمک می‌کند تا درک بهتری از محتوای سایت داشته باشد. هم‌چنین، در وب‌سایت‌های فروشگاهی، تصاویر محصولات نقش چشم‌گیری در ایجاد اعتماد و در نتیجه افزایش نرخ فروش ایفا می‌کنند. با این‌حال، تصاویر باکیفیت عمومن حجم بالایی دارند و منجر به طولانی‌تر شدن زمان بارگذاری می‌شوند. حتا چند ‌ثانیه‌ بارگذاری کندتر، می‌تواند بازدیدکنندگان زیادی را از ماندن در وب‎سایت‎تان منصرف کند، بازدیدکنندگانی که می‌توانستند مشتریان نهایی شما باشند! این مشکل را می‌توان با بهینه‌سازی تصاویر برای وب، که منجر به کاهش زمان بارگذاری و افزایش سرعت سایت می‌شود، برطرف کرد.

بهینه‌سازی عکس برای سایت چیست؟

یکی از سریع‌ترین و آسان‌ترین اقداماتی که می‌توان برای افزایش سرعت بارگذاری وب‌سایت انجام داد، بهینه‌سازی تصاویر است. با این‌کار عکس‌های مختلف با حجم‌های متفاوت در کم‌ترین زمان و بدون کاهش کیفیت به مخاطب نشان داده می‌شود.  رایج‌ترین روش‌های بهینه‌سازی عکس برای وب‌سایت را در ادامه شرح می‌دهیم.

  • تغییر ابعاد تصویر
  • فشرده‌سازی تصویر
    • فشرده‌سازی با اتلاف
    • فشرده‌سازی بدون اتلاف
  • پیش ذخیره کردن تصویر
    • Cache کردن در مرورگر کاربر
    • Cache کردن در سرور

بهینه‌سازی عکس برای سایت با تغییر اندازه

همیشه در نظر داشته باشید که تصاویر با وضوح بالا، در بیش‌تر مواقع ابعاد بزرگ‌تر (عرض و ارتفاع) دارند، برای کاربرانی که از دستگاه‌های مختلف مانند تلفن همراه می‌خواهند به محتوای وب‌سایت شما دسترسی پیدا کنند و پهنای باند کم‌تری در اختیار دارند، بارگذاری یک تصویر بزرگ و پرحجم گزینه‌ی مناسبی نخواهد بود. بنابراین درنظر گرفتن سایز متناسب با دستگاه کاربر، می‌تواند نقش حایز اهمیتی در افزایش سرعت بارگذاری تصویر و بهبود تجربه‌ی کاربری داشته باشد.

بهینه‌سازی عکس برای سایت با فشرده‌سازی

تکنیک‌های فشرده‌سازی، به‌منظور کاهش حجم یک تصویر برای بهینه‌سازی عکس برای وب‌سایت استفاده می‌شود. به‌شکل کلی دو نوع روش فشرده‌سازی وجود دارد:

فشرده‌سازی با‌ اتلاف

با حذف بخشی از پیکسل‌ها، اندازه‌ی فایل کم‌تر می‌شود. بنابراین در فشرده‌سازی با اتلاف حجم تصویر کاهش پیدا می‌کند، اما کیفیت تصویر تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد و کم‌تر می‌شود. هم‌چنین، باید دقت کنید اطلاعات حذف‌شده از تصاویر فشرده‌شده دیگر قابل بازیابی نخواهند بود.

فشرده‌سازی بدون اتلاف

این تکنیک کیفیت بالای تصویر را هم‌چنان حفظ می‌کند، ولی شاهد کاهش قابل توجهی در حجم فایل نخواهید بود.

بهینه‌سازی عکس برای سایت با کش کردن فایل‌ها

پیش‌ذخیره فایل یا Cache کردن، روشی برای دسترسی سریع‌تر به محتوای وب‌سایت است. این پیش‌ذخیره می‌تواند در کش مرورگر کاربر، یا هنگام استفاده از شبکه توزیع محتوا، در سرورهای توزیع‌شده‌ی آن انجام شود. با ورود کاربر به وب‌سایت برخی از تصاویر و محتواهای آن در مرورگر ذخیره می‌شوند، بنابراین در مراجعه‌ی بعدی دیگر نیازی به دانلود دوباره‌ی این فایل‌ها نیست و به این شکل سرعت بارگذاری افزایش پیدا می‌کند.

برای استفاده از روش‌های فوق، ابزار و خدمات متعددی وجود دارد. برای مثال به‌منظور بهینه‌سازی تصاویر در وردپرس، پلاگین‌های متعددی وجود دارند که درحد قابل قبولی کار فشرده‌سازی و بهینه‌سازی تصاویر وب‌سایت‌های وردپرسی را انجام می‌دهند. با این‌حال اگر می‌خواهید با سرویسی آشنا شوید که هم‌زمان روش‌های متعدد بهینه‌سازی عکس برای سایت را به‌کار می‌گیرد، هم‌چنان با ما همراه باشید تا خدمات شبکه توزیع محتوای تصویری را به شما معرفی کنیم.

CDN چگونه به بهینه‌سازی تصاویر کمک می‌کند؟

اگرچه در ابتدا، تنها برخی از وب‌سایت‌های بزرگ و قدرتمند دنیا، از شبکه توزیع محتوا (CDN) استفاده می‌کردند. اما در سال‌های اخیر CDNها به‌دلیل سهولت در فعال‌سازی و مزایای متعدد، مورد استقبال وب‌سایت‌های کوچک هم قرارگرفته‌اند.

CDNها گروهی از سرورها هستند که در نقاط مختلف جغرافیایی توزیع شده‌اند. هر یک از این سرورها، یک کپی از محتوای ثابت یا داینامیک وب‌سایت را نگهداری می‌کنند. هنگامی‌که کاربری درخواست دسترسی به محتوای وب‌سایت را می‌دهد، نزدیک‌ترین سرور CDN محتوا را به کاربر تحویل می‌دهد. این فرآیند منجر به کاهش زمان بارگذاری سایت می‌شود.

پیش‌تر اشاره کردیم که هدف نهایی ما از بهینه‌سازی عکس برای سایت، کاهش زمان بارگذاری‌ است و شبکه‌های توزیع محتوا، با توجه به ماهیتی که دارند سرعت بارگذاری سایت را تا حد چشم‌گیری افزایش می‌دهند. با این‌حال، مزایای CDN برای بهینه‌سازی عکس‌های سایت، تنها به این مورد خلاصه نمی‌شود. شبکه توزیع محتوا ترکیبی از روش‌های بهینه‌سازی عکس برای سایت را ارایه می‌کند که در ادامه به بخشی از مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

بهینه سازی تصاویر در وردپرس

CDN تصویر چیست و چه مزایایی دارد؟

CDN تصویر همان شبکه توزیع محتوای رایج است که قابلیت‌هایی برای بهینه‌سازی، تبدیل و تحویل مناسب‌تر تصویر، به آن اضافه شده است. شبکه توزیع محتوا در سه حوزه کلی به بهینه‌سازی تصاویر کمک می‌کند:

سرعت در تحویل تصاویر و کاهش زمان بارگذاری

سرورهای متعدد CDN که در نقاط مختلف جغرافیایی توزیع شده‌اند، می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن تصاویر را به کاربران تحویل دهند.

پردازش برای اصلاح و بهینه‌سازی تصاویر

CDN تصویر، اصلاح و بهینه‌سازی عکس‌ها را به دیگر مزایای شبکه تحویل محتوا اضافه می‌کند. این قابلیت پردازش در لحظه، منجر به فشرده‌سازی، تبدیل و بهبود فرمت تصاویر وب‌سایت شما می‌شود. این عملکرد عمومن از طریق «سرورهای پردازش» اختصاصی، که از سرورهای CDN جدا هستند، انجام می‌شود.

ذخیره‌سازی تصاویر بهینه‌سازی‌شده

این قسمت ممکن است در CDNهای مختلف تصویر متفاوت باشد. یک CDN تصویر خوب باید بتواند تصاویر بهینه‌سازی‌شده را به‌خوبی ذخیره و ارایه دهد.

قابلیت‎های CDN در پردازش تصاویر

در حالی‌که زیرساخت شبکه توزیع محتوا به شما کمک می‌کند تا سرعت بارگذاری بالاتری داشته باشید،  پردازش و بهینه‌سازی تصاویر CDN به شما کمک می‌کند مناسب‌ترین فرمت، اندازه و ابعاد تصویر را ارایه دهید. در ادامه سه ویژگی‌ رایج CDN برای بهینه‌سازی عکس برای سایت را بررسی می‌کنیم.

انتخاب خودکار فرمت مناسب تصویر

متناسب با مورد استفاده هر تصویر، فرمت‌های مختلفی توصیه می‌شود. به‌عنوان مثال، برای عکس محصولات فرمت JPG و برای گرافیک و لوگو فرمت PNG مناسب است. در این راستا شبکه توزیع محتوای تصویری، با درنظر گرفتن ویژگی‌هایی مانند پشتیبانی مرورگر کاربر و محتوای تصویر اصلی، به‌شکل خودکار تصاویر شما را به فرمت مناسب تبدیل می‌کند. توجه داشته باشید که بیش‌تر CDNها به‌طور پیش‌فرض هر تصویر را به WebP تبدیل می‌کنند. با‌ این‌حال، بهینه‌سازی فرمت تصویر نباید فقط برای تبدیل تصویر به WebP باشد، بلکه باید برای هر تصویر خاص، آن را به فرمت «درست» تبدیل کند.

فشرده‌سازی تصویر قابل کنترل

مرحله بعدی در بهینه‌سازی تصویر، فشرده‌سازی است. درحالی‌که فشرده‌سازی بااتلاف، منجر به کاهش کیفیت می‌شود، با این‌حال اگر برای برخی تصاویر وضوح ‌بالا، به‌درستی و تا حد مشخصی انجام شود، چشم انسان قادر به درک آن میزان تفاوت‌های بصری نیست.

کسب‌و‌کارهای مختلف الزامات کیفی متفاوتی دارند. برای مثال، یک فروشگاه آنلاین که لباس‌هایی با بافت ظریف می‌فروشد ترجیح می‌دهد تصاویر را با کیفیت بالاتر ارایه دهد. زیرا کیفیت بصری این جزییات، عاملی‌ست که به فروش محصول کمک می‌کند. از سوی دیگر، وب‌سایت‌های خبری و محتوایی می‌توانند با کیفیت کمی پایین‌تر برای عکس‌ها کنار بیایند. بنابراین، سطح کیفیت یا فشرده‌سازی باید براساس URL قابل کنترل باشد.

هم‌چنین با توجه به این‌که سرعت دانلود در دستگاه‌های مختلف کاربر، مثل تلفن همراه می‌تواند متفاوت باشد؛ برای ارایه‌ی یک تجربه‌ی خوب به کاربران در سرعت‌های مختلف شبکه، CDN فشرده‌سازی تصویر را با سطوح مختلف شبکه تطبیق می‌دهد. یک تصویر فشرده‌تر و سبک‌تر می‌تواند در پهنای باند کم‌تر، سریع‌تر بارگذاری شود. این امر موجب بهبود تجربه‌ی کاربری شده و و‌ب‌سایت نرخ پرش کم‌تری را تجربه می‌کند.

اعمال تغییرات در‌ لحظه برای تصاویر واکنش‌گرا

شبکه توزیع محتوا این امکان را دارد تا متناسب با دستگاه و سرعت اینترنت کاربر و تگ‌های تصویر، نسبت به برش بهینه خودکار یا تغییر اندازه تصویر اقدام کند. برخی CDNهای تصویر پیشرفته، علاوه‌بر امکان برش و تغییر سایز عکس، امکان قرار دادن واترمارک یا حتا یک عبارت متنی را به‌شکل یک‌جا برای صدها هزار تصویر فراهم می‌کنند.

جمع‌بندی

بهینه‌سازی تصاویر، یکی از آسان‌ترین و اثربخش‌ترین اقداماتی‌ است که می‌توانید در راستای بهبود عملکرد، تجربه‌ی کاربری و بهینه‌سازی وب‌سایت‌تان برای موتورهای جست‌وجو درنظر بگیرید. برای استفاده از مزایای بهینه‌سازی تصویر با CDN، همین حالا می‌توانید به‌شکل رایگان، سرویس CDN را خدمات آنلاین خود فعال کنید.