بهبود سئو

بهبود سئو و قرار گرفتن در رتبه‌های بالاتر نتایج جست‌وجوی گوگل یکی از دغدغه‌های اصلی مدیران وب‌سایت‌ها است. از مدیر گرفته تا کارشناس سئو و تیم محتوا همیشه در تلاش هستند تا هیچ بخشی را با بدون پیاده‌سازی معیارهای سئو منتشر نکنند و همیشه به‌دنبال آخرین سرنخ‌ها در مورد الگوریتم‌های جست‌وجو گوگل باشند. با این وجود نکته‌ای که کم‌تر به آن پرداخته می‌شود، تاثیر زیرساخت بر افزایش SEO سایت است.

زیرساخت و هاست با کیفیت به‌عنوان بستر اصلی وب‌سایت، نقشی اساسی در بهبود سئو و بهینه‌سازی سایت در گوگل دارد. اگر زیرساخت دارای مشکل باشد، حتا با انتشار محتوای اثرگذار در صفحه‌‍‌ی نتایج موتورهای جست‌وجو (SERP) جایگاه بالایی نخواهید داشت. در ادامه تاثیر CDN بر بهبود سئو وب‌سایت و ویژگی‌های CDN مناسب بهینه‌سازی سئو را مرور خواهیم کرد.

بهبود سئو با افزایش سرعت سایت

مهم‌ترین معیار گوگل در رتبه‌بندی نتایج جست‌وجو، سرعت سایت است. این معیار برای گوگل آن‌قدر مهم است که بخشی را در سرچ کنسول به آن اختصاص داده و در همان صفحه‌ی اول آنالیتیکس هم در مورد صفحات کند به کاربر هشدار می‌دهد. اگر که بارگذاری صفحات بیش از ۳ ثانیه طول بکشد، تعداد زیادی از بازدیدکنندگان را از دست می‌دهید و اگر این زمان به ۵ ثانیه برسد، باید با صفحه‌ی اول خداحافظی کنید. در این حالت نه تنها شانس قرار گرفتن بین رتبه‌های برتر صفحه‌ی جست‌وجو را از دست داده‌اید، بلکه در یک معیار مهم دیگر بهبود سئو یعنی نرخ پرش کاربران هم به مشکل می‌خورید.

نرخ پرش به‌معنی میزان خروج کاربران بعد از ورود به سایت است و اگر بالا باشد، گوگل این‌طور برداشت می‌کند که محتوای شما برای بازدیدکننده جذاب نبوده و سایت شما را به صفحات پایین‌تر جست‌وجو می‌فرستند. بنابراین هاست مناسب بهینه‌سازی سئو باید در درجه اول سرعت بالایی داشته باشد و این فاکتور از طریق استفاده از دیتاسنتر داخلی، فشرده‌سازی داده‌ها و شبکه توزیع محتوا (CDN) انجام می‌شود.

بهبود سرعت سایت با CDN

CDN راهکار نسبتن جدیدی برای ارتقای سرعت و بهبود رتبه‌ی سئو است. در حالت عادی داده‌های وب‌سایت روی یک سرور مرکزی ذخیره می‌شوند که ممکن است با موقعیت کاربر فاصله بسیاری زیادی داشته باشد. در CDN برای حل این مشکل از سرورهای واسط استفاده می‌شود که در نقاط مختلفی به‌نام PoP نصب می‌شوند. زمانی‌که کاربر وارد سایت می‌شود، شبکه توزیع محتوا از طریق فناوری Anycast و تشخیص موقعیت مکانی، محتوا را از نزدیک‌ترین PoP به کاربر ارسال می‌کند و بدین ترتیب داده‌هایی نظیر متن، عکس و فیلم با سرعت بسیار بالاتری بارگذاری می‌شوند.

بنابراین برای قرار گرفتن در رتبه‌های برتر گوگل و بهبود سئو وب‌سایت بهتر است از بستری (ابری) استفاده کنید که خدمات CDN را به شما ارایه کرده و سرورهای خود را در داخل کشور مستقر کرده باشد. تاثیر دیگر CDN در بهبود سئو وب‌سایت به ارایه خدماتی از قبیل بهینه‌سازی فایل‌های HTML ، CSS و جاوا اسکریپت، فشرده‌سازی، تبدیل و بهبود فرمت تصاویر، فشرده‌سازی و کاهش حجم محتوا و مدیریت و حذف آنی محتوای قابل کش مربوط می‌شود که همگی به ارتقای سرعت سایت کمک می‌کنند.

بهبود سئو سایت

بهبود سئو با پایداری بیش‌تر

یکی دیگر از معیارهای مهم در بهبود سئو وب‌سایت میزان آپ‌تایم یا نرخ دسترسی به سایت برای بازدیدکنندگان است. هر بار که سایت شما از دسترس خارج می‌شود، موتورهای جست‌وجو و به‌ویژه گوگل قدرت دامنه (Domain Authority) سایت شما را کاهش می‌دهند که به افت رتبه در نتایج جست‌وجو منجر می‌شود.

مشکلاتی از این‌دست هنگام استفاده از سرور فیزیکی بیش‌تر رخ می‌دهد چراکه این سخت‌افزارها در معرض مشکلات فنی هم هستند. یکی از راهکارهای مناسب برای پیشگیری از چنین مشکلاتی استفاده از CDN ایرانی است، با این‌کار از داده‌های شما در چندین سرور متصل به هم پشتیبان تهیه می‌شود و به بالا بردن سئو سایت کمک می‌کند. در این شرایط اگر سرور میزبان اصلی به مشکل بخورد، بلافاصله و به‌شکل هوشمند درخواست‌های کاربران به سمت سایر سرورها ارسال شده و در نتیجه سایت از دسترس خارج نمی‌شود.

با آپ‌تایم بالاتر نرخ پرش کاربران کاهش پیدا کرده، خزش ربات‌های گوگل در سایت منظم‌تر شده و کلمات کلیدی مورد نظرتان جایگاه بهتری را در صفحات جست‌وجو پیدا می‌کنند. تمام این موارد به بهبود سئو وب‌سایت منجر خواهند شد. در نظر داشته باشید که آپ‌تایم مناسب باید ۱۰۰ یا دست‌کم ۹۹.۹ درصد باشد. حتا اگر آپ‌تایم ۹۸ درصد باشد بدین معنی است که در ماه چند ساعت سایت از دسترس خارج می‌شود.

امنیت بالا در برابر حمله‌ها

حملات بدافزاری این روزها به ابزار اصلی درآمدزایی برای هکرها تبدیل‌شده و پیوسته رو به افزایش است. این حملات نه تنها خطرات بسیاری را متوجه کاربران می‌کند، بلکه روی سئو سایت هم به‌شدت اثرگذار است چراکه موتورهای جست‌وجو با شناسایی بدافزار در سایت، صفحات مربوط به آن را در نتایج جست‌وجو نمایش نمی‌دهند. دلیل دیگر برای استفاده از زیرساخت قدرتمند پشتیبان‌گیری منظم روزانه و هفتگی از داده‌های شما است. با این‌کار اگر به دلایل امنیتی داده‌ها پاک‌شده یا مشکل نرم‌افزاری رخ دهد، بدون هیچ مشکلی می‌توانید داده‌ها را بازیابی کرده و وضعیت سئو سایت را به شرایط قبل برگردانید.

اگر نمی‌خواهید به دام چنین مشکلاتی بیفتید، باید از خدمات زیرساخت مطمین و به‌ویژه سرویس‌های ابری استفاده کنید. این سرویس‌ها با کمک محاسبات ابری و پشتیبانی از معیارهای امنیتی نظیر پروتکل HTTPS برای جلوگیری از حملات MITM و استاندارد TLS v1.3 از سایت شما در برابر حملات فیشینگ، باج‌افزار‌ها، بدافزارهای تبلیغاتی و مواردی از این دست حفاظت می‌کنند. علاوه‌بر این، شبکه توزیع محتوای مناسب باید با ارایه‌ی گزارش‌های جامع به شما در شناسایی نوع حملات، نشانی IP مهاجمان و تحلیل کلی حملات صورت گرفته کمک کند. بدین ترتیب می‌توانید معیارهای قوی‌تری را در برابر حملات اتخاذ کرده و فرآیند بهینه‌سازی سئو سایت را پیش ببرید.

حفاظت در برابر اسپمرها

هاست اشتراکی شاید ارزان باشد اما بدین معنی است که وب‌سایت شما با صدها و هزاران سایت دیگر در یک سرور مشابه میزبانی می‌شود. در این شرایط اگر یکی از این هزاران سایت، توسط اسپمرها، کلاهبرداران یا دیگر خلافکاران مجازی کنترل شود، موتورهای جست‌وجو IP را به‌عنوان آدرس مخرب شناسایی می‌کنند. در نتیجه بهبود رتبه سایت شما نیز به‌شدت در معرض خطر قرار خواهد گرفت. یک سرویس هاست با کیفیت باید به سرعت اسپمرها را شناسایی و از سرور اخراج کند تا از چنین مشکلاتی جلوگیری شود.

راهکار بهتر استفاده از سرور مجازی ابری است که به شما اجازه می دهد بدون نیاز به خرید و نگهداری تجهیزات و با توجه به نیازتان حجم خاصی از هسته‌های پردازشی، حافظه رم، فضای ذخیره‌سازی و امکاناتی مانند IP و سیستم‌عامل را انتخاب کنید. در این حالت مشکلات ناشی از هاست اشتراکی روی بهبود سئو وبلاگ یا سایت شما اثری نخواهد گذاشت.

مقابله با بات‌های مخرب

بات‌های اسپم یکی از دردسرسازترین و آزاردهنده‌ترین مشکلاتی است که کسب‌و‌کارهای اینترنتی با آن سرو‌کار دارند. این بات‌ها به‌شکل خودکار صدها بک‌لینک به صفحات مخرب ایجاد می‌کنند. چنین کاری به شدت قدرت دامنه را کاهش داده و باعث می‌شود در صفحات جست‌وجو به عقب رانده شوید.

هرچند می‌توانید به‌شکل دستی این لینک‌های مخرب را پیدا و حذف کنید اما این کارِ خسته‌کننده زمان زیادی را از شما می‌گیرد. با بهره‌گیری از خدمات میزبانی ابری ابزارهایی قدرتمند برای حفاظت در برابر این بات‌ها در اختیارتان قرار می‌گیرد و دیگر با چنین چالشی روبه‌رو نخواهید شد.

تجربه کاربری بهتر

تجربه کاربری به‌مرور جایگاه بسیار بالایی را در معیارهای موتورهای جست‌وجو پیدا کرده و با تمرکز روی این فاکتور می‌توانید به بهبود سئو سایت پرداخته و صفحات خود را به رتبه‌های برتر برسانید. اگر نگاهی به گزارش‌های سایت‌های تحلیل ترافیک از جمله گوگل آنالیتیکس انداخته باشید، می‌دانید که بیش‌تر کاربران از طریق موبایل وارد سایت شما می‌شوند. همین عامل باعث‌شده نمایش صحیح محتوای سایت در موبایل و عملکرد درست و بی‌نقص آن برای موتورهای جست‌وجو و به‌ویژه گوگل اهمیت بسیار زیادی داشته باشد؛ تا حدی‌که گوگل ابزاری را برای تشخیص موبایل فرندلی بودن وب‌سایت ارایه کرده و هنگام ناسازگاری آن با گوشی هوشمند، در سرچ کنسول به شما هشدار می‌دهد.

به همین دلیل طراحی ریسپانسیو یا واکنش‌گرای سایت به‌شکلی که با نمایشگرهای کوچک گوشی کاملن سازگار باشد، در بهبود سئو بسیار مهم است. از آن‌جایی‌که قدرت پردازش موبایل‌ها پایین‌تر از کامپیوتر است و ابعاد نمایشگر متفاوتی هم دارند، با استفاده از سرورهای معمولی طراحی واکنش‌گرای وب‌سایت چالش برانگیز خواهد بود. در هاستینگ ابری تحلیل‌های پیشرفته‌ و اطلاعات جامعی برای پیاده‌سازی کارآمد این نوع طراحی در اختیارتان قرار می‌گیرد و با کمک ابزارهای آماده می‌توانید به سرعت سایت خود را برای نمایش مناسب در موبایل آماده کنید.

علاوه‌بر این استفاده از CDN با کاهش مسیر انتقال داده از طریق فشرده‌سازی فایل، بهبود حافظه پنهان یا کش، فشرده‌سازی فایل‌های سنگین مثل تصاویر و بهینه‌سازی DNS باعث انتقال سریع‌تر و کارآمدتر محتوا به بازدیدکننده‌های سایت شده و تجربه کاربری را بهبود می‌بخشد.

بالا بردن سئو سایت

قابلیت اطمینان و پشتیبانی مناسب

از دسترس خارج شدن مستمر وب‌سایت به شدت به وضعیت سئو شما لطمه می‌زند. برای بهبود سئو سایت یا وبلاگ و پیشگیری از چنین مشکلاتی باید از زیرساختی قابل اتکا استفاده کنید که احتمال وقوع مشکلات فنی سمت سرور مثل قطع ارتباط با پایگاه داده و خطاهای خانواده ۵۰۰ در آن بسیار اندک باشد.

یکی دیگر از ویژگی‌های شبکه توزیع محتوای مناسب سئو قابلیت اطمینان بالا و پشتیبانی ایده‌آل است. احتمال بروز خطاهایی از این دست به‌دلیل ناسازگاری وب سرور با پایگاه داده در سرورهای ابری بسیار کم‌تر از سرورهای عادی و اشتراکی است. دیگر مزیت مهم استفاده از زیرساخت ابری برای وب‌سایت پشتیبانی مداوم و ارایه مطلوب خدمات است چراکه سیستم‌ها، سرورها و منابع در بالاترین سطح سازگاری و انعطاف‌پذیری قرار دارند. هم‌چنین ابزارها و کنسول‌های پیشرفته‌ای برای مدیریت از راه دور در اختیار شما قرار می‌گیرد.

تصور کنید قصد راه‌اندازی یک کمپین تبلیغاتی بزرگ را دارید. در هاست‌های عادی به‌دلیل سرازیر شدن حجم بالایی از بازدیدکننده احتمالن وب‌سایت از دسترس خارج خواهد شد. اما در سرورهای ابری کافی است پیش از شروع کمپین منابع را ارتقا دهید و پس از برگزاری دوباره آن را به حالت قبل برگردانید. بدین ترتیب بدون صرف هزینه‌ی زیاد، منابع را به اندازه مورد نیاز استفاده خواهید کرد.

بهترین هاست برای بهبود سئو کدام است؟

همان‌طور که دیدیم یکی از اصول بهینه‌سازی SEO سایت استفاده از شبکه توزیع محتوا است. اگر قصد کوچ از هاست قدیمی به سرویس جدید را دارید، پیشنهاد می‌کنیم CDN ابر آروان را امتحان کنید و سایت خود را بر بستر شبکه توزیع محتوا قرار دهید. زیرساخت شبکه توزیع محتوا ابر آروان در ۴۰ کشور مستقر شده و با ارتقای سرعت، امنیت و کارایی به بهبود سئوی وب‌سایت شما کمک چشم‌گیری خواهد کرد.