بازاریابی اپلیکیشن‌های دیجیتال یکی از مهم‌ترین چالش‌های صاحبان کسب‌وکارها است؛ به‌ویژه زمانی‌که فعالیت اصلی کسب‌و‌کار به آن‌ها وابسته باشد. اما با این‌حال شما در یک زمان و مرحله‌ی مشخص از مسیر رشد خود، با این سردرگمی روبه‌رو می‌شوید که آیا باید به فضای ابری منتقل شوید یا به استفاده از زیرساخت‌های فعلی خود ادامه دهید.

انتقال به سرورهای ابری یکی از پیچیده‌ترین فرآیندهایی است که می‌تواند در مسیر توسعه‌ی کسب‌وکارتان قرار بگیرد؛ اگر این فرآیند به‌خوبی انجام شود، می‌تواند فرصت‌های جدید زیادی را برای شما ایجاد کند. بنابراین دیگر تعجب ندارد که چرا بیش‌تر مشاغل ترجیح می‌دهند برنامه‌ها، داده‌ها، وب‌سایت‌ها و سایر اجزای مهم کسب‌وکار خود را به سرور ابری انتقال دهند. در ادامه این مقاله بررسی می‌کنیم که چگونه می‌توان بدون آسیب به سئوی سایت، سرور آن را به فضای ابری منتقل کرد.

کوچ ابری (Cloud Migration) چیست؟

کوچ ابری یا مهاجرت به سرور ابری روشی است که شما در آن زیرساخت فعلی کسب‌وکار خود مانند وب‌سایت‌ها، داده‌ها یا برنامه‌ها را از سرور فیزیکی درون شرکت یا یک سرور مجازی به یک سرور ابری منتقل می‌کنید. از بزرگ‌ترین کمپانی‌هایی که این نوع از سرورها را ارایه می‌دهند می‌توان به Amazon AWS، Google Cloud و Microsoft Azure و ابر آروان اشاره کرد.

مزایای انتقال به سرور ابری

انتقال به سرور ابری یا همان کوچ ابری مزایای زیادی برای کسب‌وکار شما دارد. میزبانی ابری می‌تواند رایج‌ترین مشکل شما هنگام گسترش کسب‌وکارتان، یعنی مقیاس‌پذیری زیرساخت‌ها را برطرف کند. داشتن سرور ابری به این معنا است که شما با افزودن فضای ذخیره‌سازی بیش‌تر به سرور، فقط چند کلیک فاصله دارید. این امر باعث می‌شود کسب‌وکار شما هنگام پاسخ به تقاضاهای جدید، عملکردی چابک داشته باشد. علاوه‌براین انتقال به سرور ابری کارایی عملیاتی سازمان شما را هم بهبود می‌دهد، چراکه تیم‌های کاری شما با وجود روش‌ها و برنامه‌های ابری، به‌شکل سازنده‌تر و سودمندتری کار می‌کنند. سرور ابری هم‌چنین به شما این امکان را می‌دهد که پیاده‌سازی و استقرار برنامه‌های خود را سریع‌تر انجام دهید و در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید.

مشکلات موجود در انتقال به سرور ابری

انتقال به سرور ابری ممکن است چند خطر احتمالی داشته باشد؛ اگر رویه‌ی درستی را برای انجام این کار دنبال کنید و با احتیاط کامل فرآیند انتقال را انجام دهید، با حجم خطر کم‌تری روبه‌رو خواهید شد. به‌طورکلی در فرآیند کوچ ابری ممکن است برخی از مشکلات زیر را تجربه کنید:

  • یک اشکال هر چند کوچک در فرآیند کوچ ابری می‌تواند داده‌های حساس شما را تهدید کند.
  • استقرار بعضی از نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های اختصاصی شما در سرور ابری، ممکن است به‌دلیل الزامات قانونی مشکل‌ساز شود.
  • فرآیند کوچ ابری ممکن است با اُفت رتبه‌ی سئو وب‌سایت شما همراه باشد. (البته این موضوع با اقدامات مختلف قابل پیش‌گیری است)

مزایای سئویی سرور ابری

بهینه‌سازی موتورهای جست‌وجو یا سئو (SEO)، یک فرآیند زمان‌بر و طولانی است که تاثیر مثبت بر کسب‌وکارتان دارد؛ چراکه بهینه‌سازی وب‌سایت‌تان برای موتورهای جست‌وجو، باعث می‌شود تا مشتریان بالقوه‌‌ی شما، به‌راحتی وبسایت‌تان را پیدا کنند. زمانی‌که کاربر، یک عبارت کلیدی را در گوگل یا سایر موتورهای جست‌وجو می‌نویسد، تنها تعداد محدودی از نتایج گوگل در صفحه اول جست‌وجوی کاربر قرار می‌گیرند. از طرفی کاربران تمایل دارند که روی نتایج صفحه‌ی اول کلیک کنند تا زودتر به جواب موردنظر خود برسند. بنابراین کسب‌وکارها با سرمایه‌گذاری زیاد برای تقویت سئوی سایت خود سعی می‌کنند تا وب‌سایت آن‌ها در صفحه‌ی اول نتایج جست‌وجو ظاهر شود. البته گفتن این کار ساده‌تر از انجام آن است، چراکه سئو فرآیندی پیچیده‌ای دارد و جنبه‌های دیگری ممکن است فرآیند آن را مختل کنند. بعضی از مهم‌ترین مشکلات مربوط به هاستینگ که ممکن است مانع فعالیت‌های شما برای سئوی سایت شوند، به شرح زیر هستند:

  • سرعت لود صفحه: زمان لود شدن صفحه‌های شما تاثیر زیادی در سئوی سایت دارد. یک وب‌سایت با‌ لود سریع همیشه برتری بیش‌تری نسبت به سایتی دارد که لود شدن آن زمان بیش‌تری طول می‌کشد. داشتن سرور ابری باعث بالاتر رفتن سرعت لود سایت شما می‌شود و هنگام افزایش مداوم ترافیک وب‌سایت، بدون هیچ مشکلی می‌توانید منابع بیش‌تری را به وب‌سایت خود اختصاص دهید. بنابراین سرعت لود صفحه‌های سایت‌تان همیشه بالا می‌ماند و سئوی آن افت پیدا نمی‌کند.
  • Downtime سایت: اختلال در پایداری وب‌سایت در رتبه‌بندی سئوی آن تاثیر می‌گذارد. بنابراین اگر سرور فیزیکی شما مشکلات یا خرابی‌های متعددی داشته باشد، وب‌سایت‌تان با Downtime روبه‌رو می‌شود و در نتیجه، رتبه‌ی سئو افت پیدا می‌کند، اما با وجود سرور ابری، احتمال از کار افتادن و Downtime وب‌سایت شما بسیار اندک خواهد بود.
  • مکان سرور: امروزه گوگل و سایر موتورهای جست‌وجو، تاکید زیادی روی نتایجی دارند که مبتنی بر مکان هستند. این موضوع براساس این فرض است که یک کاربر ممکن است نتایج حاصل از مکان‌های اطراف خود را مفیدتر از سایر نتایج بداند. بنابراین در نظر گرفتن موقعیت مکانی سرور شما موضوعی حیاتی به‌شمار می‌آید.

محافظت از سئو در زمان کوچ ابری

هنگام انتقال سایت خود به سرور ابری، نباید درباره‌ی سئو نگرانی داشته باشید. اگر یک فرآیند نظام‌مند را دنبال و یک ارایه‌دهنده‌ی زیرساخت معتبر مثل ابر آروان را انتخاب کنید، می‌توانید مطمین باشید که فعالیت‌های سئویی شما روی سایت اثربخش خواهند بود و آسیبی به سئوی سایت‌تان نمی‌رسد. اگر در زمینه‌ی استفاده از سرورهای ابری مبتدی هستید، باید بدانید برای انتقال به سرور ابری فقط کافی است اپلیکیشن‌های فعلی خود که حاوی داده هستند را دوباره روی سرور ابری یا Cloud میزبانی کنید. این کار به تغییر کدها یا انجام کارهای پیچیده نیاز ندارد. ما در ابر آروان کانفیگ‌های لازم برای انتقال اطلاعات یا بک‌آپ‌های فعلی شما از سرور فیزیکی قبلی به زیرساخت جدید را انجام خواهیم داد.

گزینه‌ی دوم پیش روی شما این است که اپلیکیشن‌های اصلی خود را بدون تغییر نگه دارید و از فریم‌ورک‌های مبتنی بر ابر استفاده کنید. این کار به توسعهدهندگان اجازه می‌دهد تا به‌طور کامل از مزایای سرور ابری استفاده کنند. آخرین و پیچیده‌ترین مرحله‌ی فرآیند کوچ ابری، اصلاح معماری و کد است. این کار مستلزم حذف کد اصلی و ایجاد یک معماری جدید از پایه است. یک رویکرد جایگزین برای این مرحله، کنار گذاشتن کد فعلی و توسعه‌ی یک کد جدید برای استفاده‌ی کامل از مزایای سرور ابری است.

جمع‌بندی

برای تصمیم‌گیری درباره این‌که کدام رویکرد در کوچ ابری برای کسب‌وکار شما ایده‌آل است، به این فکر کنید که وجود کدام اپلیکیشن‌ها در Cloud ضروری است؛ چراکه ممکن است بعضی از اپلیکیشن‌ها با قرار گرفتن در سرور فیزیکی قبلی و بعضی دیگر در سرور ابری نتایج بهتری داشته باشند. پس از ارزیابی دقیق مزایا و معایب انتقال به سرور ابری، می‌توانید برای ثبت درخواست با کارشناسان ابر آروان تماس بگیرید.

قبل از شروع فرآیند انتقال وب‌سایت خود به سرور ابری، باید چند موضوع ساده که ممکن است برای‌تان مشکل ایجاد کند را بررسی کنید:

  • منسوخ بودن یا نبودن سخت‌افزارها
  • مسایل مربوط به مجوزهای سایت
  • سازگاری گواهی‌نامه SSL و سایر گواهی‌نامه‌های مرتبط با سرور ابری
  • بررسی IPها
  • ارزیابی استانداردهای مربوط به کنترل دسترسی

انتخاب بهترین سرور که مزایای ذکرشده را برای‌تان به‌همراه داشته باشد کار سختی نیست. کافی است وارد صفحه‌ی سرور ابری آروان شوید و در یکی از بهترین دیتاسنترها با منابع و سیستم‌عامل دل‌خواه در کم‌تر از ۳۰ ثانیه یک سرور بسازید و نسبت به بهبود رتبه‌ی سئو خود مطمین باشید. هم‌چنین اگر دانش فنی یا نیروی متخصص کافی برای مهاجرت به سرور ابری ندارید، تیم کوچ ابری آروان در این مسیر شما را همراهی می‌کنند. کافی است درخواست انتقال را در صفحه‌ی کوچ ابری ثبت کنید.