اشتراک گذاری فایل

یکی از محبوب‌ترین خدمات ابری که بسیاری از کاربران و سازمان‌ها از آن استفاده می‌کنند، اشتراک‌گذاری فایل در فضای ابری است. کاربران با استفاده از این سرویس می‌توانند به‌شکل هم زمان به فایل‌های اشتراک گذاشته‌شده در فضای ابری دسترسی داشته باشند و آن‌ها را روی کامپیوتر یا موبایل خود دانلود و مشاهده کنند. اگر نسخه‌ی جدیدی از فایل در فضای ابری قرار داده شود، تمامی کاربران به آخرین نسخه دسترسی خواهند داشت. با گسترش و پیشرفت سرویس‌های ابری، بسیاری از سازمان‌ها نیز به‌جای اشتراک‌گذاری فایل به‌شکل محلی، از سرویس‌های ابری استفاده می‌کنند.

اگر بخواهید یک سرویس ابری را برای استفاده‌ی شخصی یا سازمانی انتخاب کنید، باید فاکتورهای مختلفی را مدنظر قرار دهید. سرویس‌های ابری زیادی وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را انتخاب کنید. ارایه‌ی این سرویس‌ها به روش‌های مختلفی انجام می‌گیرد و میزان کنترل شما روی فضای ابری در سرویس‌های مختلف، متفاوت است.

بهتر است ابتدا با شیوه‌ی کار اشتراک‌گذاری فایل در سرویس‌های ابری آشنا شوید.

سرویس‌های فضای ابری چگونه کار می‌کنند؟

دو مدل اصلی برای سرویس‌های ذخیره‌سازی و اشتراک‌گذاری فایل وجود دارد. در مدل اول، با یک شرکت فراهم‌کننده‌ی زیرساخت‌های ابری برای مدیریت داده‌ها روی ابر همکاری می‌شود. در مدل دوم اما، زیرساخت ابری به‌وسیله‌ی خود سازمان تامین‌شده و از آن برای رفع نیازهای کاربران استفاده می‌شود.

فارغ از پلتفرم ابری مورد استفاده، رایانش ابری در زمینه‌ی ذخیره‌سازی و اشتراک‌گذاری فایل‌‌ها شامل چندین سرور ابری است که داده‌ها روی آن‌ها ذخیره و به‌روزرسانی شده و بکاپ‌هایی نیز از آن‌ها گرفته می‌شود. با این‌کار، کاربرانی از نقاط مختلف دنیا می‌توانند به‌راحتی به فایل‌های ذخیره‌شده روی سرویس ابری دسترسی پیدا کنند. بنابراین امکان ویرایش یک فایل به وسیله‌ی چند کاربر که در نقاط مختلف دنیا قرار دارند به‌راحتی فراهم می‌شود.

کاربران می‌توانند از راه‌های مختلفی که در ادامه شرح می‌دهیم، به فایل‌های موجود در سرویس ابری دسترسی داشته باشند:

  • مرورگر
  • اپلیکیشن‌های دسکتاپ
  • برنامه اشتراک‌گذاری فایل در موبایل و تبلت‌ها
  • نرم‌افزارهای سازمانی متصل به سرویس‌های ابری

شما می‌توانید شیوه‌ی دسترسی به فایل‌ها را در سرویس‌های ابری برای کاربران تعیین کنید. ممکن است فایل‌هایی را روی سرویس ابری خود بارگذاری کرده باشید که دسترسی به آن‌ها برای تمامی کاربران لازم است. از طرفی ممکن است فایل‌هایی وجود داشته باشند که بخواهید تنها دسته‌ای خاص از کاربران به آن دسترسی داشته باشند. به همین منظور، معمولن در سرویس‌های ابری دو شیوه‌ی دسترسی به فایل‌ها در نظر گرفته می‌شود:

اشتراک‌گذاری خصوصی

در این روش از اشتراک گذاری، اطلاعات فایل مشخص نیست و لینک اشتراک‌گذاری نیز ویژگی‌های خاصی دارد. دسترسی به فایل تنها برای شما و هر شخصی که لینک را برای او بفرستید، امکان‌پذیر است. معمولن می‌توان زمانی را نیز برای منقضی شدن لینک دسترسی به فایل در نظر گرفت.

اشتراک‌گذاری عمومی

در این نوع از اشتراک‌گذاری فایل، هر شخصی با داشتن لینک فایل می‌تواند به آن دسترسی پیدا کرده و اطلاعات مربوط به آن از قبیل مشخصات شخصی که فایل را بارگذاری کرده و حجم آن را مشاهده کند. بنابراین اگر قصد اشتراک‌گذاری یک فایل مهم را با کاربرانی خاص ندارید، از این روش استفاده کنید.

در سرویس ذخیره‌سازی فایل ابر آروان، این دو نوع اشتراک‌گذاری به‌خوبی پیاده‌سازی شده است.

مزایای استفاده از سرویس‌ فضای ابری

استفاده از سرویس‌های ابری برای ذخیره‌سازی و اشتراک‌گذاری فایل‌‌ها، مزایای بیش از صرفه‌جویی در فضای ذخیره‌سازی کامپیوترها و موبایل‌ها دارد. مهم‌ترین مزیت استفاده از سرویس‌های ابری برای ذخیره‌سازی و اشتراک‌گذاری فایل را در ادامه شرح می‌دهیم.

استفاده‌ی آسان و دسترس‌پذیری بالا

بیش‌تر سروی‌های ابری از یک رابط کاربری روان و ساده بهره می‌برند. برای مثال، گوگل درایو را در نظر بگیرید. بارگذاری فایل در این سرویس ابری و استفاده از آن بسیار ساده است. گوگل سعی کرده است منوها و دکمه‌ها را در بهترین جای خود قرار دهد تا کاربر به‌راحتی بتواند گزینه‌های مدنظر خود را پیدا کند، بدون این‌که از قبل دانشی درباره‌ی کار با یک سرویس ابری داشته باشد. اگر یک فایل را از لپ‌تاپ خود در گوگل درایو بارگذاری کنید، می‌توانید به آن فایل از طریق موبایل، تبلت یا هر وسیله دیگری که به اینترنت متصل است، دسترسی داشته باشید.

محافظت از داده‌ها

زمانی‌که پای اشتراک‌گذاری در اینترنت در میان باشد، حتمن باید به امنیت داده‌ها هم توجه شود. در سرویس‌های ابری از داده‌ها روی چندین مرکز داده اضافی بکاپ گرفته می‌شود تا حتا با وجود خرابی مراکز داده اصلی، هیچ‌گونه نگرانی بابت از دست رفتن اطلاعات وجود نداشته باشد.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

با استفاده از سرویس‌های ابری، می‌توان مساله‌ی ذخیره‌سازی داده‌ها را به بیرون از سازمان برون‌سپاری کرد. تکنولوژی ذخیره‌سازی داده در ابر باعث شده است تا سازمان‌ها نیازی به استخدام افراد متخصص و صرف هزینه برای مدیریت داده‌‌های خود نداشته باشند، چراکه سایر شرکت‌ها این‌کار را برای آن‌ها انجام می‌دهند.

اشتراک‌گذاری راحت فایل‌ها

ابزار اشتراک‌گذاری به شما کمک می‌کند تا به‌راحتی فایل‌های خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. می‌توانید لینک دانلود فایل را برای دیگران ارسال کنید یا این‌که با تعیین دسترسی، امکان مشاهده یا دانلود فایل را برای تعدادی از کاربران فراهم کنید. البته برای این‌کار معمولن لازم است تمامی کاربران از یک پلتفرم خاص ابری استفاده کنند.

خودکارسازی روندها

شیوه‌ی ذخیره‌سازی و مدیریت فایل‌ها در سرویس ابری به‌وسیله‌ی تامین‌کننده آن سرویس انجام می‌شود و شما فقط باید فایل خود را در فضای ابری بارگذاری کنید. چندین کاربر می‌توانند به‌طور هم‌زمان از فضای ابری استفاده کنند، در حالی‌که فعالیت هیچ کدام از آن‌ها روی دیگری تاثیری نگذارد و مدیریت فایل‌ها به‌شکل خودکار انجام شود.

به‌روزرسانی هم‌زمان فایل‌ها

با وجود این ویژگی می‌توانید روی موبایل خود به حساب کاربری سرویس ابری‌تان واد شوید و به فایل‌هایی که از روی کامپیوتر در ابر ذخیره کرده بودید، دسترسی پیدا کنید. نیازی نیست تا هیچ فایلی را از یک دستگاه روی دستگاه دیگر کپی کنید.

مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری

سرویس‌های ابری انعطاف‌پذیر هستند. اگر می‌خواهید به اشتراک‌گذاری فایل‌های پر حجم بپردازید و طرح یا بسته‌ای که از سرویس ابری دریافت کرده‌اید فضای ذخیره‌سازی لازم را برای شما فراهم نمی‌کند، به‌راحتی می‌توانید طرح خود را ارتقا دهید.

اشتراک گذاری فایل

معرفی ۵ سرویس‌ ابری اشتراک‌گذاری فایل

اجازه دهید سرویس‌های ابری معروفی را که احتمالن تا به حال از یکی از آن‌ها استفاده کرده‌اید را معرفی کرده و امکانات آن‌ها را نیز بررسی کنیم. از آن‌جایی که امروزه تلفن‌های همراه هوشمند نقش مهمی را در زندگی ما ایفا می‌کنند، سعی کرده‌ایم سرویس‌هایی را معرفی کنیم که دارای اپلیکیشن‌های قدرتمند موبایلی نیز هستند.

مایکروسافت وان درایو(one drive)

این سرویس با هدف ارایه به کاربران مایکروسافت ساخته شده است. برای مثال هنگامی که در ویندوز یک سند آفیس را باز می‌کنید، به شما پیشنهاد می‌شود که سند خود را در فضای ابری مایکروسافت یعنی وان درایو ذخیره کنید.

مزایای وان درایو:

  • یکی از بهترین سرویس‌ها برای کار تیمی و انجام پروژه‌ها
  • ارایه‌ی ۵ گیگابایت فضای ابری رایگان
  • یکپارچگی با ویندوز، آفیس و سایر سرویس‌های مایکروسافت
  • سازگاری با دستگاه‌های ویندوزی، اندرویدی و محصولات اپل

معایب وان درایو:

  • فایل‌های بزرگ‌تر از ۱۵ گیگابایت را نمی‌توانید در آن بارگذاری کنید
  • رابط کاربری آن چندان ساده نیست

گوگل درایو (Google Drive)

این سرویس به‌شکل پیش‎‌فرض روی همه‌ی گوشی‌های اندرویدی نصب است. هم‌چنین با ساختن یک حساب گوگل، از ۱۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی گوگل درایو نیز بهره‌مند خواهید شد. اما اگر فضای بیش‌تری نیاز دارید باید با پرداخت هزینه، یکی از طرح‌های پیشنهادی گوگل را خریداری کنید.

مزایای گوگل درایو:

  • دارای نسخه‌های اپلیکیشن و موبایل برای هر سیستم‌عامل
  • ارایه‌ی ۱۵ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رایگان
  • استفاده‌ی آسان
  • امکان ذخیره‌ی هرگونه فایل در گوگل درایو
  • امکان یکپارچه‌سازی با سایر اپلیکیشن‌های مرتبط

معایب گوگل درایو:

  • فایل‌هایی که بارگذاری می‌کنید نباید بیش‌تر از ۵ ترابایت حجم داشته باشند
  • امکان تعیین رمز عبور برای فایل‌های به اشتراک گذاشته شده وجود ندارد
  • کار با نسخه وب گوگل درایو مقداری پیچیده است

دراپ باکس (Dropbox)

یکی از بهترین سرویس‌های ذخیره‌سازی و اشتراک‌گذاری فایل، دراپ باکس است. با ساخت اکانت دراپ باکس از دو گیگابایت فضای ذخیره سازی بهره‌مند خواهید شد.

مزایای دراپ باکس:

  • محدودیتی در سایز فایل‌های به اشتراک گذاشته در دراپ باکس وجود ندارد
  • پشتیبانی از بارگذاری هر نوعی از فایل
  • می‌توان فایل‌ها را بدون نیاز به دانلود آن‌ها در نسخه وب مدیریت کرد
  • دارای نسخه‌هایی برای ویندوز، ویندوز فون، اندروید و محصولات اپل

معایب دراپ باکس:

  • طرح‌های آن می‌تواند برای فریلنسرها نسبتن گران باشد

مگا (Mega)

مگا سرویس ویژه‌ای است، چرا که ۵۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی رایگان را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد.

مزایای مگا:

  • دارای ویژگی‌های امنیتی پیشرفته و رمزنگاری سرتاسری
  • دارای بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر در دنیا
  • پشتیبانی از سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس، اندروید، آی اوس (iOS) و مک او اس (macOS)

معایب مگا:

  • نسخه وب آن تنها از گوگل کروم و فایرفاکس پشتیبانی می‌کند

آی کلود (iCloud)

این فضای ذخیره‌سازی به‌وسیله‌ی اپل توسعه داده شده است و هر کاربری که از محصولات اپل استفاده می‌کند با این تکنولوژی آشنا است. آی کلود به‌شکل انحصاری برای محصولات اپل در نظر گرفته شده است و بیش از ۸۵۰ میلیون کاربر فعال دارد.

مزایای آی کلود:

  • امکان ذخیره اسناد، تصاویر، موسیقی و هزاران فایل دیگر در سرورهای اپل
  • یکپارچه شدن با سرویس‌های اپل مانند ایمیل، تقویم، مخاطبین، مرورگر سافاری و غیره

معایب آی کلود:

  • تنها افرادی که حساب کاربری اپل (Apple ID) دارند می‌توانند از آن استفاده کنند
  • اپلیکیشن اندروید برای آن وجود ندارد

از یک سرویس ایرانی مطمین استفاده کنید!

سرویس‌هایی که تا این‌جا معرفی کردیم، به‌وسیله‌ی شرکت‌های بزرگ خارجی توسعه داده شده‌اند. ممکن است هنگام استفاده از این سرویس‌ها اختلالاتی را مشاهده کرده باشید. شاید هم روزی این سرویس‌ها تصمیم بگیرند دیگر خدمات خود را به ساکنان ایرانی ارایه ندهند. بنابراین بهتر است استفاده از یک سرویس ابری ایرانی مطمین را در نظر داشته باشید. ابر آروان با ارایه‌ی خدمات متنوع و زیرساخت‌های ابری توانسته نظر شرکت‌های بزرگی را در ایران به خود جلب کند.

اما برای کاربری شخصی هم می‌توانید از فضای ابری امن و همواره دردسترس ابر آروان بهره‌مند شوید و فایل‌های خود را به روش آبجکت استوریج (Object Storage) ذخیره کنید. استفاده از این سرویس تا ۵ گیگابایت رایگان است و سایر طرح‌ها و بسته‌های آن نیز به قیمتی مناسب ارایه می‌شوند.